γράφει η Κωστούλα Τωμαδάκη
«Ένα όπλο και ένα κορίτσι» ίναι το μόνο που χρειάζεσαι για να κάνεις μια ταινία δήλωνε ο Πάπας του σινεμά, Ζαν Λυκ Γκοντάρ, για το πρωτοποριακό «Με κομμένη την ανάσα»(1960) Μόνο που το ντεμπούτο του Γκοντάρ ανέδειξε Ζαν Πολ Μπελμοντό ηθοποιό- φετίχ της γενιάς της αμφισβήτησης.
Ποιος από σας δεν θα ήθελε να έχει καθηγήτρια την Κάμερον Ντιαζ; Η «Άτακτη Καθηγήτρια» είναι αστεία, αθυρόστομη και απίστευτα γοητευτική πάνω στις 12ποντες γόβες της .
«Η Γυναίκα που Ονειρεύτηκε έναν Άντρα» ,είναι σκοτεινή μυστηριώδης και φτάνει στα άκρα.
“Blitz”, o Τζέισον Στέιθαμ, είναι ο πρωταγωνιστής , ο σκληρός και ασυμβίβαστος ντετέκτιβ Μπραντ στο βρετανικό θρίλερ του Έλιοτ Λέστερ.
«Οι Πρωτάρηδες» είναι μια γλυκόπικρη ταινία χαρακτήρων με δυο αξιόλογους ηθοποιούς, τον Γιούαν ΜακΓκρέκορ και τον Κρίστοφερ Πλάμερ.
Η «Διεθνής Συνωμοσία» φτάνει στον επίγειο παράδεισο της Μπούρμα και αποκαλύπτει την σφαγή των κατοίκων ενός ολόκληρου χωριού.
«Το Μπλόκο» ,(1965) η ταινία του διεθνούς Έλληνα σκηνοθέτη και θεωρητικού Άδωνι Κύρου και τα συγκλονιστικά γεγονότα του Μπλόκου της Κοκκινιάς, τα οποία κινηματογραφεί με μοναδική τόλμη.
«Ο Μεγάλος Έρωτας», (1969) σηματοδοτεί την επιστροφή του μεγάλου Γάλλου κωμικού ηθοποιού και σκηνοθέτη Πιερ Ετέξ στην ανθρώπινη αδυναμία.
Πολλές δροσερές βουτιές στη μεγάλη οθόνη!
Η Γυναίκα που Ονειρεύτηκε έναν Άντρα
του Περ Φλι
με τους Μάικλ Νίκβστ, Σόνια Ρίχτερ
η ιστορία: Μια επιτυχημένη, νέα γυναίκα ζει μια φαινομενικά τέλεια ζωή. Έχει τον ιδανικό σύζυγο, μια ενδιαφέρουσα δουλειά ,ως φωτογράφος μόδας,αλλά κάτι περίεργο συμβαίνει.
Κάθε τόσο, στα όνειρά της συναντά τον ίδιο άγνωστο άντρα. Μέχρι που σε ένα επαγγελματικό ταξίδι στο Παρίσι πέφτει πάνω στον άγνωστο των ονείρων της. Τον γνωρίζει και ξεκινούν μία σχέση.
Συναντιούνται ξανά στη Βαρσοβία, αλλά αυτή τη φορά το ραντεβού τους έχει απρόσμενες συνέπειες…
η άποψη μας: H Kάρεν ονειρεύεται έναν άντρα. Μέχρι που τον συναντάει στο Παρίσι, νόμιζε ότι ήταν προ`ι`όν της φαντασίας της.
Θα συνάψει ερωτική σχέση με το γοητευτικό Μάσιεκ και θα παρατήσει άντρα και παιδί προκειμένου να ζήσει τον έρωτα της .
Ο Μάσιεκ στη χώρα του είναι αρκετά διαφορετικός, θέτει τους όρους του ανάλογα με τις υποχρεώσεις του και η Κάρεν βρίσκεται παγιδευμένη σε μια άγνωστη χώρα, σε ένα ξένο διαμέρισμα με ένα άντρα που δεν γνωρίζει. Εξ αρχής η ταινία σε βάζει σε ένα νοσηρό κλίμα, άριστα φωτογραφημένο όπου δεν μπορείς να ξεχωρίσεις την πραγματικότητα από την ψευδαίσθηση και στο πρώτο μέρος τα καταφέρνει αρκετά εύκολα ο Περ Φλι. Η ταινία γίνεται προβλέψιμη και σαμποτάρει τον ίδιο τον εαυτό της όταν η Κάρεν φεύγει για να ζήσει τον έρωτα της.
Άφθονες οπτικές συνθέσεις καλοστημένων πλάνων χωρίς όμως το στιβαρό σενάριο και την απαραίτητη δραματουργία που θα κρατήσει μέχρι το τέλος το ενδιαφέρον του θεατή.
γκρο πλαν: στην εξαιρετική κινηματογράφηση των ονείρων.
Οι Πρωτάρηδες
του Μάικλ Μιλς
με τους Γιούαν Μακγκρέκορ ,Κρίστοφερ Πλάμερ
η ιστορία: Ένας νεαρός άντρας ο Όλιβερ ,γνωρίζει την απρόβλεπτη Άννα, λίγους μήνες μετά το θάνατο του πατέρα του.
Ο έρωτας που θα αναπτυχθεί μεταξύ τους , θα γεμίσει τον Όλιβερ με αναμνήσεις του πατέρα του-, ο οποίος, – μετά τον θάνατο της συζύγου του και σε ηλικία 75 ετών- αποκάλυψε στο γιο του τις ομοφυλοφιλικές του τάσεις , συνάπτοντας μάλιστα σχέση με ένα νεότερό του άντρα.
Αυτή η ειλικρίνεια έφερε κοντά πατέρα και γιο έστω κι αν ήταν πλέον αργά…
η άποψη μας: Δυο ιστορίες με πρωταγωνιστές πατέρα και γιο που όμως μοιάζουν με δρόμο διπλής κατεύθυνσης και δεν είναι σίγουρο αν θα συναντηθούν. Με αφορμή το θάνατο του πατέρα του και τη δική του συμβατική σχέση με την Άννα που του συμπαραστέκεται ο Όλιβερ μέσα από την ιδιόρρυθμη ζωή του πατέρα του την αρρώστια και το θάνατο, μαθαίνει να ζει. Ο Μακ Γκρέκορ υποδύεται τον γιο που έρχεται κοντά στον πατέρα του και στο θάνατο και επανεκτιμά τη ζωή. Την παράσταση κλέβει ο πληθωρικός ηθοποιός Κρίστοφερ Πλάμερ στο ρόλο του 75χρονου γκέι που ρισκάρει στο τέλος της ζωής του, αποκαλύπτοντας τις σεξουαλικές του προτιμήσεις.
Μαθήματα ζωής με ανάλαφρο τρόπο και η σκηνοθεσία με παιχνιδιάρικη
διάθεση αφήνει μια γλυκιά γεύση.
γκρο πλαν: στο ιδιόρρυθμο πατέρα… τον οποίο ο Κρίστοφ Πλάμερ ερμηνεύει εξαιρετικά.
Άτακτη Καθηγήτρια
του Τζέικ Κάσνταν
με τους Κάμερον Ντιαζ, Τζέισον Σίγκελ
η ιστορία: Η Ελίζαμπεθ Χάλσε`ι` είναι μια καθηγήτρια γυμνασίου-κλασικό παράδειγμα προς αποφυγή, καθώς όχι μόνο κακομεταχειρίζεται τους μαθητές της και βρίζει σαν λιμενεργάτης, αλλά, παράλληλα, πίνει και καπνίζει σαν να μην υπάρχει αύριο. Όχι, δηλαδή, πως την πολυενδιαφέρει η γνώμη των άλλων ,καθώς πολύ σύντομα πρόκειται να παντρευτεί. Ωστόσο όταν ο αρραβωνιαστικός της δίνει τα ..Λουμπουτέν στο χέρι, η Ελίζαμπεθ αναγκάζεται να ξεδιπλώσει τα θέλγητρα της , προκειμένου να ξελογιάσει τον Σκοτ, έναν αφελή καθηγητή, ο οποίος πέρα από γοητευτικός είναι και ματσωμένος, καθότι κληρονόμος μεγάλης οικογενειακής επιχείρησης. Μόνο που, προκειμένου να τα καταφέρει πρέπει πρώτα να ξεπεράσει το εμπόδιο του Ράσελ , του γυμναστή του σχολείου, ο οποίος μπλέκει διαρκώς στα πόδια της αλλά και της Έιμι , μιας δημοφιλούς και καπάτσας συναδέλφου της, η οποία δείχνει αποφασισμένη να κάνει το δικό της.
η άποψη μας: H Κάμερον Ντιάζ επιστρέφει στο ρόλο της αθυρόστομης, σέξι καθηγήτριας που μισεί όπως οι μαθητές της το σχολείο και το μόνο που την ενδιαφέρει είναι να καταφέρει να `πιάσει την“ καλή` και να μη χρειαστεί να ξαναδουλέψει στη ζωή της.
Όπως θα καταλάβατε ένας γυναικείος ρόλος κομμένος και ραμμένο στα μέτρα της Ντιαζ σε ένα ευφάνταστο σενάριο που κάνει από την αρχή γνωστές τις προθέσεις του και δεν του λείπει το χιούμορ και η γοητεία.
Διασκεδαστική κωμωδία με μια πραγματική σταρ.
γκρο πλαν: στη μεταμόρφωση της Ντιαζ σε μια κακομαθημένη δασκάλα που κάθε έφηβος βλέπει στα όνειρά του
Blitz
του Έλιοτ Λέστερ
με τους Τζέισον Στέιθαμ, Πάντι Κόνσιντα`ι`
η ιστορία: Κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου του Κεν Μπρούεν, όπου ένας σκληροτράχηλος αστυνομικός αναλαμβάνει να συλλάβει έναν serial killer που σκοτώνει αστυνομικούς.
Η άποψη μας: Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Κεν Μπρούεν – ο οποίος κάνει και μια cameo εμφάνιση – η ταινία διαδραματίζεται στο σύγχρονο Λονδίνο και μιλάει για δυο σκληροτράχηλους αστυνομικούς που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν ένα σίριαλ κίλερ. Όταν ο δολοφόνος αξιωματικών ξεκινάει την κατά συρροή φονική του δράση , ο Μπραντ και ο Πιτ ξεκινούν έναν αγώνα δρόμου ενάντια στο χρόνο
Ο Νας και ο Μπραντ είναι εκ διαμέτρου αντίθετοι. Ο Μπραντ είναι περίεργος τύπος ,δουλεύει μόνος του και συχνά παίρνει το νόμο στα χέρια του ενώ ο Νας, είναι ο πιο μορφωμένος γκέι αστυνομικός που βλέπει διαφορετικά τον τρόπο που θα πρέπει η αστυνομία να επιτελεί το έργο της. Σύγχρονο αστυνομικό θρίλερ που επικεντρώνεται στους χαρακτήρες των δυο αστυνομικών, στις διαφορές τους και τον τρόπο που αντιμετωπίζουν την κοινωνία.
Ο Τζέισον Στέιθαμ είναι αρκετά πειστικός στο ρόλο του σκληρού άξεστου αστυνομικού που ξέρει ότι έχει και τη σκοτεινή πλευρά του και κάποιες φορές κινείται και εκτός νόμου για να αποδώσει δικαιοσύνη.
γκρο πλαν: στη Ζάο`ι` Άστον , αυθεντική στο ρόλο της Φολς.
Διεθνής συνωμοσία
του Ζερόμ Σαλ
με τους Τόμερ Σίσλε`ι`, Σάρον Στόουν
η ιστορία: Mετά το θάνατο του πατέρα του, ο Λάργκο Γουίντς , αναλαμβάνει να διευθύνει τον κολοσσιαίο Όμιλο που κληρονόμησε. Όμως το χρήμα και η εξουσία προ`υ`ποθέτουν συμβιβασμούς..και έτσι ο Λάργκο αποφασίζει να πουλήσει τις επιχειρήσεις και με τα έσοδα να ιδρύσει ένα φιλανθρωπικό Οργανισμό.
Ακριβώς την ημέρα που η συμφωνία υπογράφεται ο Λάργκο κατηγορείται για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.
Η διεθνής εισαγγελέας Νταιάν Φράγκεν , τον κατηγορεί ότι 4 χρόνια πριν εισέπραξε (εκ μέρους του πατέρα του) ένα τεράστιο ποσό από τον Γενικό στρατηγό της Μπούρμα, τον διαβόητο Κιάν Μιν. Όλα αυτά ως ανταμοιβή για την καταστροφή ενός επίγειου παραδείσου στη Μπούρμα
και την σφαγή των κατοίκων ενός ολόκληρου χωριού. Μάλιστα υπάρχει και μάρτυρας :η όμορφη Μαλουνάι , μια κοπέλα με την οποία ο Λάργκο έζησε ένα μεγάλο έρωτα τέσσερα χρόνια πριν σε εκείνο το χωριό. Έκπληκτος , αποφασίζει την Μαλουνάι να λέει ψέματα και ποια είναι η ανάμειξη του πατέρα του στην όλη θηριωδία.
η άποψη μας: Δραματική περιπέτεια με μπόλικο κυνηγητό σε εξωτικούς παραδείσους που κάποιοι αδίστακτοι εκμεταλλεύονται … Με ουμανιστικά μηνύματα , ρομάντζο και σασπένς..ότι πρέπει για τα δροσερά βράδια.
γκρο πλαν: στα άριστα κινηματογραφημένα τοπία της Μπούρμα
.
Tο Μπλόκο (1965)
του Άδωνι Κύρου
με τους Μάνο Κατράκη, Κώστα Καζάκο
η ιστορία: Καλοκαίρι 1944.Το τέρας του Ναζισμού ψυχορραγεί και η τριπλή κατοχή της Ελλάδας , πλησιάζει στο τέλος της.Ωστόσο, η ασύδοτη βία των κατακτητών σε βάρος του ελληνικού λαού συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Σε μια κακόφημη γωνιάς της Κοκκινιάς μια ομάδα Γερμανών μαζί με τους ντόπιους συνεργάτες τους συλλαμβάνουν έναν μαυραγορίτη (Κώστας Καζάκος) την ώρα που διασκεδάζει σε κάποιο γλέντι, και του αναθέτουν τον εξ ίσου βρώμικο ρόλο του καταδότη για να επωφεληθούν από τις `γνωριμίες` του.
Ο μαυραγορίτης δέχεται τη `συνεργασία“ και συμβάλει στη μαζική τραγωδία του λεγόμενου “Μπλόκου της Κοκκινιάς“ , που οδήγησε στη σύλληψη εκατοντάδων πατριωτών και στον τραγικό τους βασανισμό και ηρωικό θάνατο.
η άποψη μας : Μια μαύρη σελίδα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας αποτυπώνει η κάμερα του σκηνοθέτη και θεωρητικού του κινηματογράφου Άδωνι Κύρου, ο οποίος θέλησε με την τέχνη του να αποτίσει ένα φόρο τιμής στο έπος της Εθνικής Αντίστασης και κυρίως να αναδείξει τον ηρωισμό του απλού λα`ι`κού αγωνιστή που στέκεται περήφανος μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα.
Με σαφείς επιρροές από τον μαρξισμό, ο Κύρου, καταφέρνει να φτιάξει μια ταινία που δεν αναλώνεται σε πολιτικές θεωρίες αλλά περνάει ένα ξεκάθαρο μήνυμα με τον πιο απλό και κινηματογραφικό τρόπο.
Λιτή σχεδόν αφαιρετική η κινηματογράφηση μέσα από τη ντοκιμαντερίστικη ματιά του Κύρου, ο οποίος καθοδηγεί εξαιρετικά τους ηθοποιούς μακριά από μελοδραματισμούς και μεγαλοστομίες και υπογράφει μια πολιτική ταινία άρτια καλλιτεχνικά , η οποία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ των Καννών το 1966.
γκρο πλαν:στη μουσική της ταινίας που είναι του σπουδαίου και πολυβραβευμένου Μίκη Θεοδωράκη. Στους αλησμόνητους αγωνιστές και πρωταγωνιστές :Μάνο Κατράκη, Κώστα Καζάκο, Ζορζ Σαρρή, Σταύρο Τορνέ.
Ο Μεγάλος Έρωτας (1969)
του Πιερ Ετέξ
με τους Πιερ Ετέξ, Κλοντίν Οζέρ
η ιστορία:O Πιερ παντρεύεται τη Φλοράνς , μοναχοκόρη ενός εργοστασιάρχη. Όλα είναι εντάξει στη σχέση τους και στη δουλειά του , ο οποίος έχει γίνει πια διευθυντής αλλά η μονότονη ζωή έχει αρχίσει να τον κουράζει. Όταν προσλαμβάνεται μια νεαρή όμορφη γραμματέας στο εργοστάσιο , ο Πιερ την ερωτεύεται τρελά και αισθάνεται πως μπορεί να ονειρευτεί ξανά.
Η άποψη μας :Η τέταρτη ταινία του Πιερ Ετέξ, ενός σημαντικού Γάλλου καλλιτέχνη που έχει συνεργαστεί με σπουδαίες προσωπικότητες της έβδομης τέχνης όπως ο Μπρεσόν, ο Λιούις, ο Οσίμα και βέβαια ο Ζαν Κλοντ Καριέρ , ο οποίος υπογράφει και το σενάριο είναι μια απολαυστική κωμωδία μοναδική στο είδος της με την προσωπική σφραγίδα του μεγάλου κωμικού.
Τρυφερότητα, ζεστασιά, η ανάγκη για ανθρώπινη επικοινωνία , οι μικρές αδυναμίες που μας κάνουν τόσο μικρούς και ευάλωτους αλλά και το όνειρο, η ποίηση βρίσκουν θέση στο σινεμά του Ετέξ, γνήσιου κληρονόμου της μακράς παράδοσης των κλόουν.
γκρο πλαν: στις κωμικές σκηνές με τον ίδιο τον Ετέξ.
Με Κομμένη την Ανάσα (1960)
του Ζαν Λυκ Γκοντάρ
με τους Ζαν Πολ Μπελμοντό, Τζιν Σίμπεργκ
η ιστορία: Η ταινία σύμβολο του γαλλικού νέου κύματος και του μοντέρνου κινηματογράφου , που σηματοδότησε το πέρασμα του σινεμά σε μια νέα εποχή και την εμφάνιση ενός από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς.
η άποψη μας: Ασυμβίβαστος, παρορμητικός πρωτοπόρος ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ, έντονα επηρεασμένος από σκηνοθέτες όπως ο Ζαν Ρενουάρ, ο Ρομπέρ Μπρεσόν , το 1960 , θα γυρίσει την πρώτη του ταινία. “Ήθελα να ξεκινήσω από μια ιστορία συμβατική και να ανακατασκευάσω , με διαφορετικό τρόπο, ότι έχει γίνει μέχρι τώρα στον κινηματογράφο. Ήθελα επίσης να δώσω την εντύπωση ότι τα κινηματογραφικά μέσα ανακαλύπτονταν ή δοκιμάζονταν για πρώτη φορά“, εξομολογείται, ο Γκοντάρ, το 1962, στα “Cahiers du Cinema“ .
Ριζοσπαστική ως προς τη φόρμα και με μια άγρια ομορφιά που πηγάζει από τα πλάνα αλλά και από το δυνατό , μοναδικό καστ στην πιο αξιόλογη ερμηνεία της καριέρας τους.
Η Τζιν Σίμπεργκ πληρώνει το τίμημα του μύθου που την ακολουθεί ενώ ο Ζαν Πολ Μπελμοντό με το τσιγάρο μόνιμα κολλημένο στα χείλη καταφέρνει σε 87 λεπτά να ζήσει στα όρια , να αγαπήσει, να προδώσει, να σκοτωθεί …και εμείς 51 χρόνια μετά να τον παρακολουθούμε
…με κομμένη την ανάσα.
γκρο πλαν:. στο πρώτο μεγάλο ήρωα του μοντέρνου σινεμά..Ζαν Πολ Μπελμοντό..