Ο οίκος δημοπρασιών θα δημοπρατήσει τη μοναδική παραλλαγή του πίνακα του Μουνκ, τη μοναδική που ανήκει σε ιδιωτική συλλογή.
Η συνεδρία θα γίνει στις 2 Μαΐου στη Νέα Υόρκη και ο οίκος ελπίζει ότι το έργο θα αποφέρει κέρδη άνω των 80 εκατ. δολαρίων.
Το έργο του 1895 είναι ιδιοκτησία του Νορβηγού επιχειρηματία Πέτερ Όλσεν, του οποίου ο πατέρας Τόμας υπήρξε φίλος, γείτονας και χορηγός του Μουνκ, δήλωσε ο οίκος δημοπρασιών.
Υπάρχουν τέσσερις παραλλαγές του διάσημου έργου, που παρουσιάζει μία ανθρώπινη μορφή να φέρνει τα χέρια του στο ύψος των αυτιών και να ουρλιάζει με προφανή εκφραστικότητα. Οι υπόλοιπες τρεις παραλλαγές ανήκουν στις συλλογές ισάριθμων νορβηγικών μουσείων.
Ο Σάιμον Σόου, πρώτος αντιπρόεδρος και επικεφαλής του τομέα Ιμπρεσιονισμού και Μοντέρνας Τέχνης των Σόθμπι’ς στη Νέα Υόρκη, χαρακτήρισε τον πίνακα (παστέλ πάνω σε ξύλο) ως «ένα από τα σημαντικότερα έργα που ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές».
«Δεδομένου ότι σπάνια καταλήγουν στην αγορά τέχνης τέτοια εμβληματικά έργα, είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς την αξία της ‘Κραυγής’. Πάντως, με βάση τις πρόσφατες επιδόσεις άλλων αριστουργημάτων στους Σόθμπι’ς προοιωνίζει πως η τιμή του θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. δολάρια», τόνισε ο Σόου.
Ο οίκος χαρακτηρίζει τον πίνακα του Μουνκ ως μία από τις πλέον άμεσα αναγνωρίσιμες εικόνες στον χώρο της τέχνης και της καθημερινής κουλτούρας, με τη μόνη που ενδεχομένως να την ξεπερνά σε αναγνωρισιμότητα κι αποδοχή να είναι η ‘Μόνα Λίζα’ του Λεονάρντο Ντα Βίντσι.
Η ανάγνωση του πίνακα ως έκφραση όχι μόνον της προσωπικής αγωνίας του καλλιτέχνη, αλλά και κατ’ επέκταση του υπαρξιακού άγχους του σύγχρονου ανθρώπου, φέρει τον Μουνκ στην ίδια δημιουργική περιωπή με τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ως καλλιτέχνες που επιζήτησαν να μεταφέρουν τις ψυχικές και ψυχολογικές τους εμπειρίες στον καμβά.
Ο Σόθμπι’ς προσθέτει πως η προς δημοπράτηση παραλλαγή αποτελεί τον πιο εμπρεσιονιστικό και «πιο πολύχρωμο και πάλλοντα» από τους τέσσερις πίνακες και μόνον σε αυτή ένα από τα πρόσωπα που απαθανατίζονται στο βάθος γυρίζει να κοιτάξει το τοπίο της διαγραφόμενης πόλεως.
Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης και μία ιδιόχειρη επιγραφή του Μουνκ στο τελάρο του, όπου επεξηγεί τα βαθύτερα κίνητρα του θέματός του: «οι φίλοι μου προχώρησαν μπροστά /εγώ έμεινα πίσω/ τρέμοντας από την Αγωνία/ Αισθάνθηκα τη μεγάλη Κραυγή στη Φύση».
Ο ιδιοκτήτης του πίνακα τόνισε πως τα έσοδα από την πώληση του πίνακα θα διατεθούν για την ανέγερση ενός νέου μουσείου, ενός κέντρου τέχνης, και ενός ξενοδοχείου στο οικογενειακό του αγρόκτημα στη Νορβηγία.