Η «Άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

anodos_kai_i_ptosi_tis_polis_mahagonny
Facebook
Twitter
LinkedIn

Η «Άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ, ένα θέαμα – πορτρέτο του σήμερα, έρχεται στην Ελλάδα από το «Τεάτρο Ρέαλ» της Μαδρίτης

 

Απληστία, διαφθορά, αχρειότητα, εκμετάλλευση, δίψα για εξουσία, βία και ύποπτη ευκολία ροκανίζουν τη σάπια κοινωνία του Μαχαγκόννυ του 1930.

Η «Άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ», ένα θέαμα – πορτρέτο του σήμερα σε μια ωμή και άγρια παράσταση από τους Καταλανούς «La Fura dels Baus» (Λα Φούρα ντελς Μπάους), έτσι όπως θα την ήθελαν οι δημιουργοί του, Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολντ Μπρεχτ, παρουσιάζεται στις 13, 15 και 17 του μήνα στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία με το «Τεάτρο Ρέαλ» της Μαδρίτης.

Ο Κουρτ Βάιλ και ο Μπέρτολτ Μπρεχτ έγραψαν την «Ανοδο και την πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» για να προκαλέσουν, να σατιρίσουν την όπερα και να καταγγείλουν με μια παραβολή την κουρελιασμένη Δημοκρατία της Βαϊμάρης που ετοιμαζόταν να παραδοθεί στον ζόφο του ναζισμού.

Και τι θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρο σήμερα από μια ιστορία απληστίας και αχρειότητας, ένα ανελέητο σχόλιο για τις εκτροπές του καπιταλισμού, για μια κοινωνία όπου η φτώχεια είναι ελάττωμα και αναπηρία, σκηνοθετημένη από μια απόλυτα ανατρεπτική ομάδα, τους «Λα Φούρα ντελς Μπάους».

Η σκηνοθετική ματιά της ομάδας, σχεδόν αντιθεατρική, με την αμεσότητα, τις αδιανόητες επινοήσεις της και τη συναρπαστική αγριότητά της, έχει μπρεχτικές καταβολές και γι’ αυτό και οι σκηνοθέτες Αλεξ Ογέ και Κάρλους Παντρίσσα, αλλά και οι υπόλοιποι συντελεστές, συναντήθηκαν ιδανικά με αυτό το έργο των ακραίων συμβολισμών.

Τεράστιοι όγκοι σκουπιδιών καλύπτουν τη σκηνή, μια έρημος, η έρημος της ψυχής. Από τα σκουπίδια ξετρυπώνουν φιγούρες παραμορφωμένες και οικείες σε μας σήμερα, αφού σε όλο τον κόσμο οι χωματερές είναι η επικράτεια των εξαθλιωμένων, εκεί που όσοι δεν έχουν τίποτα προσπαθούν να ζήσουν από αυτά που πετάνε όσοι έχουν πολλά.

Ο Μπρεχτ δεν θα μπορούσε να φανταστεί μια καλύτερη μεταφορά για το Τέλος του Καπιταλισμού. Από τον σωρό των απορριμμάτων δημιουργείται η πόλη του Μαχαγκόννυ, η ασκήμια καλύπτεται από μια πράσινη τσόχα και οι εγκληματίες γίνονται οι προστάτες του νόμου.

Κάτι είναι ανησυχητικά αφύσικο σε αυτό το σκηνικό και παρά το φτηνό ποτό και το άφθονο σεξ, οι άνθρωποι θέλουν να εγκαταλείψουν αυτή την πόλη. Ακόμα και οι πιο απλοϊκοί καταλαβαίνουν ότι κάτι δεν πάει καλά όταν όλα είναι τόσο εύκολα και κρύβουν κάτι τόσο σάπιο.

Η όπερα ανεβαίνει στο ΜΜΑ ενταγμένη στον Κύκλο Μπρεχτ, με τις υπογραφές των συντελεστών της παραγωγής του «Τεάτρο Ρεάλ», σκηνοθεσία «Λα Φούρα ντελς Μπάους» (Αλεξ Ογέ, Κάρλους Παντρίσα), σκηνικά Αλφονς Φλόρες, κοστούμια Γιούκ Καστέλ.

Η μετάφραση είναι της Ελένης Βαροπούλου Συμμετέχει η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία της ΕΡΤ. Η μουσική διεύθυνση είναι του Νίκου Τσούχλου και τη διεύθυνση χορωδίας έχει ο Δημήτρης Μπουζάνης.

Κλασικοί ήχοι και τζαζ

Ο Κουρτ Βάιλ και ο Μπέρτολτ Μπρεχτ έγραψαν το έργο αυτό το 1929, βλέποντας και οι δύο να σωριάζεται σε ερείπια η φιλελεύθερη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, κατατροπωμένη από τον υπερπληθωρισμό, τις δεξιές και αριστερές πολιτικές ακρότητες, τη δράση των παραστρατιωτικών και την ταπείνωση από τους νικητές του Πρώτου Πολέμου. Στη φόρμα του μουσικού θεάτρου, αλλά πολύ πιο απαιτητικό και σύνθετο, το έργο αυτό αποτυπώνει την ατμόσφαιρα μιας εποχής και αναμειγνύει άψογα την τζαζ με τους κλασικούς ήχους. Επιτυχία από την πρώτη παράσταση με τις λαμπερές υπογραφές της εποχής, η όπερα έκανε διαχρονική καριέρα σε όλο τον κόσμο και τα τραγούδια της έχουν κάνει ανεξάρτητες διαδρομές (Doors, Ντέιβιντ Μπάουι κ.ά.). Η πρεμιέρα δόθηκε στη Λειψία τον Μάρτιο του 1930 και τον Δεκέμβριο του 1931 η όπερα ανέβηκε στο Βερολίνο με μαέστρο τον Αλεξάντερ φον Τσεμλίνσκι και τη Λότε Λένια, γυναίκα του Βάιλ, στον ρόλο της Τζένι.

ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

Μια πολυεθνική ομάδα τραγουδιστών αναλαμβάνει τους ρόλους: Τζέιν Χένσελ, Ντόναλντ Κάας, Χουμπ Κλάσενς, Ελζμπιέτα Ζμίτκα, Φράνκο Φαρίνα, Φίλιπ Σέφιλντ, Χάρης Ανδριανός, Τάσος Αποστόλου

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr
Πηγή: Έθνος

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.