«Meeting Points» στη “Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών”

meeting_points_stegi_grammaton_kai_tecnhnon
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Πρωτοπόροι καλλιτέχνες της Αιγύπτου, της Συρίας, της Παλαιστίνης, της Τυνησίας και του Λιβάνου επιχειρούν μια ανατομία της «πολιτικής φαντασίας», στο 6ο φεστιβάλ «Meeting Points»

H αραβική άνοιξη θα ηχήσει στην Αθήνα, μέσα από τη δημιουργική φωνή μερικών από τους πρωτοπόρους, ανεξάρτητους, καλλιτέχνες της Αιγύπτου, της Συρίας, της Παλαιστίνης, της Τυνησίας, του Λιβάνου.

Η διεθνούς φήμης εικαστικός, παλαιστινιακής καταγωγής, Μόνα Χατούμ, ο Τυνήσιος θεατρικός σκηνοθέτης Φάδελ Ζάιμπι, η Αιγύπτια συγγραφέας Αντχάφ Σουίφ, είναι ορισμένοι μόνο από τους δημιουργούς που θα πάρουν μέρος στο φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης από τον αραβικό κόσμο που θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στην Αθήνα, στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, από την Τετάρτη έως την Κυριακή.

Πρόκειται για το «Meeting Points», το οποίο ξεκίνησε με πρωτοβουλία του Αιγύπτιου κιουρέιτορ Ταρέκ Αμου Ελ Φετολίχ και του Young Arab Theatre Fund (Βρυξέλλες), που πραγματοποιείται ανά διετία σε πρωτεύουσες χωρών της Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής, στις Βρυξέλλες και στο Βερολίνο.

Η φετινή, έκτη, διοργάνωσή του συμπίπτει με τις εξεγέρσεις στις αραβικές χώρες, γεγονός που δεν θα μπορούσε παρά να προσδιορίσει τον άξονα των εκδηλώσεων και κυρίως των συζητήσεων που θα γίνουν.

Ο φετινός επιμελητής Νιγηριανός Οκουι Ενβιζορ, επιφανής θεωρητικός και κριτικός τέχνης, ο οποίος ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και όπου κάθε φορά αναλαμβάνει διοργανώσεις μεγάλων γεγονότων, όπως την πιο πολιτική από ποτέ Documenta 11 (2002) στο Κάσελ, επιχειρεί μια ανατομία της «πολιτικής φαντασίας» προσεγγίζοντας ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας, συλλογικής μνήμης και ιστορίας, κοινωνικού αποκλεισμού και πολιτικής ευθύνης σε μια κρίσιμη στιγμή για τον αραβικό κόσμο.

Ο Ενβιζορ, όπως μας είπε η συντονίστρια του αθηναϊκού προγράμματος, υπεύθυνη Θεάτρου και Χορού της Στέγης, Κάτια Αρφαρά, ήθελε ένα πρόγραμμα που να το παρακολουθήσουν όχι καταναλωτές θεαμάτων αλλά παρατηρητές γεγονότων. Ετσι ο τίτλος του «Meeting Points 6» είναι «Locus agonists: Πρακτικές και λογικές της κοινωνίας των πολιτών», με υπέρτιτλο «Αυτή είναι η αραβική άνοιξη».

Μέρα «κλειδί» είναι η Παρασκευή, με διαδοχικές συζητήσεις, υπό τη γενική θεματική «Οι επαναστάσεις του σήμερα», αρχίζοντας με τη διάλεξη του Ενβιζορ («Τέχνη και φαντασία στην κοινωνία των πολιτών») και συζήτηση με τον επιμελητή εκθέσεων σύγχρονης τέχνης Χρήστο Ιωακειμίδη. Ακολουθεί συνομιλία για τη σχέση τέχνης και κοινωνίας, ανάμεσα στη Μόνα Χατούμ και τον Ενβιζορ.

Μεγάλο ενδιαφέρον θα έχει και η επόμενη συζήτηση, γύρω από τους κοινούς τόπους και τις ιθαγένειες, με κεντρικά πρόσωπα τις συγγραφείς Αντχάφ Σουίφ (Αίγυπτος), γνωστή από το βιβλίο της «Ο χάρτης της αγάπης», και Αντέια Σίμπλι (Παλαιστίνη). Η μέρα αυτή θα κλείσει με την προβολή τριών ταινιών του Σύρου ντοκιμαντερίστα Ομάρ Αμιραλάι.

Εκδηλώσεις

Από τις κορυφαίες εκδηλώσεις είναι η παράσταση «Amnesia» (Τετάρτη και Πέμπτη) του Τυνήσιου Φάδελ Ζάιμπ. Τη διεθνούς φήμης Μόνα Χατούμ γνωρίζουμε στην Ελλάδα μόνο από εγκαταστάσεις της. Τώρα θα δούμε σε επανάδραση την ιστορική περφόρμανς της «Το τραπέζι των διαπραγματεύσεων», έργο του 1983, ως αντίδραση στην ισραηλινή εισβολή στον Λίβανο, καθώς και άλλες τρεις περφόρμανς της δεκαετίας του΄80 (βίντεο), μαζί με σχέδια και σημειώσεις. Σε έναν Μαραθώνιο σόλο και περφόρμανς (Σάββατο και Κυριακή), θα γνωρίσουμε τον Λιβανέζο Τάρεκ Ατουι, που πειραματίζεται με την ηλεκτρονική μουσική, τους κινηματογραφιστές και εικαστικούς Ιωάννα Χατζηθωμά και Χαλίλ Ζορέζ (Βηρυτός) σε μια περφόρμανς, κ.ά.

Θεατρικά αναλόγια

Δύο θεατρικά αναλόγια δημιουργών από τη Δαμασκό αναμένονται με ενδιαφέρον, του Ομάρ Αμπου Σαάντα, για τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις εξεγέρσεις στον αραβικό κόσμο, και του Μοχάμεντ Αλ Αταρ, για τις συνθήκες κράτησης στη Συρία, με ζωντανές μαρτυρίες.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ
dirouboula@pegasus.gr

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.