Πρώην υπουργός μέσω της μουσικής ζητάει την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα

marmara_parthenona
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Της Σμαράγδας Μιχαλιτσιάνου

Με όχημα τη μουσική ο πρώην υπουργός Θόδωρος Στάθης ζητά την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στη χώρα μας ενόψει της επίσκεψης της Ολυμπιακής Επιτροπής του Λονδίνου στις 17 Μαϊου,

η οποία θα έρθει στην Ελλάδα να πάρει την Ολυμπιακή Φλόγα, που ανάβει τη δάδα μετά από επίκληση από την πρωθιέρεια στο Θεό Απόλλωνα. Ο κ. Στάθης, μετά την επιτυχία της “Αντιγόνης” συνέθεσε μια νέα όπερα με τον τίτλο “Opus Elgin” (Eργο Έλγιν) “Η καταστροφή του Παρθενώνα”, που θα παιχθεί στο Μέγαρο Μουσικής στις 29 Μαΐου  με σκοπό να στείλει το δικό του μήνυμα στους Βρετανούς για αυτό που χρόνια διεκδικούμε. Το αυτονόητο.

“Η ιδέα αυτού του έργου προέκυψε από την ώρα , που έγινε γνωστό, ότι το Λονδίνο θα ήταν η πόλη που θα φιλοξενούσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες . Σκέφθηκα επομένως, αφού η Ολυμπιακή Επιτροπή τους αναγνωρίζει, ότι πρέπει να έρθουν στην Ελλάδα και να πάρουν τη φλόγα, ότι θα πρέπει να αναγνωρίσουν , ότι αυτά τα Μάρμαρα ανήκουν εδώ. Όσο για την ημέρα που θα ανεβεί η παράσταση, 29 Mαϊου, που είναι αποφράδα για τον Ελληνισμό, εγώ λέω ότι είναι μια μέρα για να διεκδικήσω”, υπογραμμίζει ο δημιουργός σε  συνέντευξη που παραχώρησε στην “Avecnews”.

Δύο χρόνια εργάστηκε ασταμάτητα  ο Θόδωρος Στάθης για να γράψει το λιμπρέτο και να συνθέσει την όπερα. Το τι τόμους διάβασε δεν περιγράφεται…

“Χρησιμοποίησα τεράστια βιβλιογραφία”, λέει ο ίδιος, ” και στάθηκα στο σημείο, που κάποιος στρατιώτης που ήταν επάνω στην Ακρόπολη ,  δείχνει την κολώνα από πλίνθους, που είχανε βάλει στην θέση της Καρυάτιδας που είχαν αφαιρέσει και σχολιάζει: “Opus Elgin” κατά το “Opus Dei” των Λατίνων  (=Έργο Ελγιν) . Έτσι, βγήκε ο τίτλος και συμπλήρωσα  την “Καταστροφή του Παρθενώνα” για ό, τι έκανε αυτός ο εγκληματίας”.

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, γνωστά και ως Ελγίνεια Μάρμαρα, είναι μεγάλη συλλογή από μαρμάρινα γλυπτά που μεταφέρθηκαν στην Βρετανία το 1806 από τον Τόμας Μπρους, Ζ’ Κόμης του Έλγιν, πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από το 1799 μέχρι το 1803. Εκμεταλλευόμενος την Οθωμανική ηγεμονία στην ελληνική επικράτεια, κατάφερε και απέκτησε φιρμάνι από τον Οθωμανό Σουλτάνο για την αποκαθήλωσή τους από τον Παρθενώνα με σκοπό την μέτρηση και την αποτύπωσή τους σε σχέδια, και στη συνέχεια προχώρησε στην αφαίρεση και φυγάδευσή τους. Τα γλυπτά αυτά αποθηκεύτηκαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου το 1816.Το οθωμανικό φιρμάνι, που κατέχει το Βρετανικό Μουσείο “δεν φέρει την υπογραφή και τη σφραγίδα του Σουλτάνου ή τη συνήθη επίκληση στο Θεό, και χωρίς αυτά, ο Elgin και συνεπώς το Βρετανικό Μουσείο δεν έχουν καμία νομική απόδειξη της κυριότητας των Γλυπτών του Παρθενώνα “, σύμφωνα με έκθεση ειδικών.

“Η αφαίρεση δεν περιορίστηκε σε ένα ανάγλυφο,” σχολιάζει ο κ. Στάθης, ” αλλά σε περισσότερες από 50 πλάκες και μετώπες, που ήταν τα δομικά στοιχεία του κτιρίου. Κατέστρεψαν τον Παρθενώνα. Ο Σατομπριάν είπε, ότι σε 2000 χρόνια δεν έγινε άλλη τέτοια καταστροφή “Οι πολιτισμένοι Ευρωπαίοι έκαναν αυτό το μεγάλο έγκλημα”.

Το μήνυμα που θέλει να περάσει ο συνθέτης της όπερας είναι:

“Να επιστραφούν τα Μάρμαρα στον τόπο αυτό , που υπάρχει το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, γιατί  είναι κλεμμένα και ανήκουν εδώ. Είναι δικά μας.  Σκέφθηκα, ότι η όπερα ακούγεται και θα το επιδιώξω να δώσουμε παράσταση  στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη και στην Αυστραλία , γιατί θεωρώ ότι ο κόσμος της όπερας έχει επιρροές και αυτό θα αναδεικνύει το θέμα.”

Μέσα όμως,  από το λιμπρέτο του Θόδωρου Στάθη περνάει και η οικονομική κρίση.

“Μιλάει για τα Μάρμαρα αλλά πιάνει και την σημερινή κατάσταση, γιατί λένε οι Θεοί :”Μας γκρεμίζουν κι αλλού μας πάνε”. Και εδώ λογικά τα χρόνια που μα πέρασαν μας γκρέμισαν και θέλουν να μας πάνε κάπου αλλού.”

Μέσα από την παράσταση, που οπτικοποιεί και το ποίημα της Κικής Δημουλά Βρετανικό Μουσείου (Ελγίνου Μάρμαρα), θα περάσει η Μελίνα Μερκούρη που αγωνίστηκε όλη της τη ζωή για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, αλλά και η Μαρία Κάλλας.

Την όπερα θα σκηνοθετήσει ο ταλαντούχος  και πολυβραβευμένος Έλληνας σκηνοθέτης  Χριστόφορος Χριστοφής που ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Την ορχήστρα θα διευθύνει  ο σημαντικός Έλληνας μαέστρος δεύτερης γενιάς  Πίκαρντ Τίμπορις . Οι χορογραφίες είναι της Έρσης Πίττα.Θα πρωταγωνιστήσουν ο διάσημος βαρύτονος Δημήτρης Καβράκος,  η  Νίνα Λοτσάρη , Διονύση Σούρμης, Ελένη Δάμου Αθανάσιος Ευαγγέλου κ.α.

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.