Διεθνής συνάντηση αρχαιολογικής ταινίας στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας

nyfi_tou_kathrefti_despoina_pantazi
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Αρχή με την «καταραμένη» ταινία

Το τρίτο μέρος του «Είναι όλα αλήθεια» του Ορσον Ουέλς, που ολοκληρώθηκε πολύ μετά τον θάνατό του, και περισσότερα από 60 φιλμ στην Ταινιοθήκη

(φωτό) Σκηνή από τη «Νύφη του καθρέφτη» της Δέσποινας Πανταζή, που θα προβληθεί στην Ταινιοθήκη

Τον Δεκέμβριο του 1941, δύο εβδομάδες μετά το Περλ Χάρμπορ, ο Νέλσον Ροκφέλερ, συντονιστής του Γραφείου Εσωτερικών Υποθέσεων της Αμερικής, προτείνει στον σκηνοθέτη Ορσον Ουέλς να κάνει μια ταινία για τη Λατινική Αμερική στο πλαίσιο της Πολιτικής Καλής Γειτνίασης της αμερικανικής κυβέρνησης.

Ο 27χρονος τότε Ουέλς, περιζήτητος μετά την επιτυχία του «Πολίτη Κέιν», δέχεται την πρόταση και ξεκινάει τα γυρίσματα του «Είναι όλα αλήθεια», μιας σπονδυλωτής ταινίας αποτελούμενης από τρεις ιστορίες για τη Λατινική Αμερική που όμως θα αποδειχτεί περιπετειώδης και θα μείνει ημιτελής. «Καταραμένο» το φιλμ, θα ολοκληρωθεί τελικά στη δεκαετία του ’90, πολύ μετά τον θάνατο του Ουέλς και του συνεργάτη του Ρίτσαρντ Γουίλσον, υπεύθυνου για την ανακάλυψη πρόσθετου χαμένου υλικού της ταινίας.

Αυτό το τρίτο μέρος του σπονδυλωτού φιλμ με τίτλο «Ορσον Ουέλς: Τέσσερις άνδρες στη σχεδία», που μας μεταφέρει στη Βραζιλία του δικτάτορα Βάργκας με κεντρικούς ήρωες 4 ψαράδες που διεκδικούν τα κοινωνικά τους δικαιώματα, ανοίγει στις 7 Μαΐου την «9η Διεθνή Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας του μεσογειακού χώρου… και πέρα από τη Μεσόγειο», που θα πραγματοποιηθεί ως τις 13 Μαΐου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Από 15 χώρες

Πάνω από 60 είναι οι ταινίες από 15 χώρες του κόσμου που απαρτίζουν το φετινό πλούσιο πρόγραμμα του ΑΓΩΝΑ. Με θέματα από το Περού ως την Αυστραλία, από την Αίγυπτο ως τα Καρπάθια, αλλά και από την Κύπρο, την Κρήτη, τη Μακεδονία, τη Θράκη, τα Αντικύθηρα, τη Σύρο, την Εύβοια και τη Λέρο, και με ερωτήματα γύρω από μυστηριώδη τελετουργικά («Οταν οι Γαλάτες έχαναν το κεφάλι»), χαμένους πολιτισμούς («Η Λα Χόγια και οι Πολεμιστές της Ομίχλης»), αρχαιολογικούς θησαυρούς που κρύβονται στα βάθη των ελληνικών θαλασσών («Αιγιλεία, Ναυάγιο VI»), καθώς και τα κυκλώματα αρχαιοκαπηλίας («Τυμβωρύχοι των Θεών»).

Θα προβληθούν, μεταξύ άλλων, το «Ερευνητικό πείραμα για την κόμμωση των Καρυατίδων», η «Νύφη του καθρέφτη» της Δέσποινας Πανταζή (το έθιμο του γάμου των Πομάκων κρύβει μια ιδιότυπη ιεροτελεστία για το μακιγιάζ της παρθένας νύφης), το βραβευμένο «Polemonta» του Δημήτρη Μαυρίκιου (οδοιπορικό στα ελληνόφωνα χωριά της Καλαβρίας στην Κάτω Ιταλία) κ.ά.

Στις ειδικές προβολές περιλαμβάνονται και οι ταινίες: «Μια ζωή σαν παραμύθι» της Κλ. Φλέσσα για την πρώτη Ελληνίδα ζωγράφο Ελένη Μπούκουρη-Αλταμούρα, η «Θητεία της άνοιξης» του Π. Κυπαρίσση, βασισμένη στο ποίημα του Σικελιανού «Του Οσιου Λουκά το μοναστήρι» κ.ά.

Για τα παιδιά, υπάρχουν και οι ταινίες κινουμένων σχεδίων που λειτουργούν κατατοπιστικά για τις ειδικότητες της αρχαιολογίας και παράλληλα τα ταξιδεύουν σε άλλες χώρες και πολιτισμούς.

Τα βραβεία της διοργάνωσης θα δοθούν στις 13 Μαΐου. Την κριτική επιτροπή αποτελούν η ακόλουθος του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών Φραντσέσκα Τσιέσα, ο ανεξάρτητος παραγωγός και σκηνοθέτης Τόνι Κόε, ο σκηνοθέτης Μάνος Ζαχαρίας, ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Νικόλαος Καλτσάς, ο κινηματογραφιστής Διονύσης Πετρουτσόπουλος και η σκηνοθέτιδα και πρόεδρος του φεστιβάλ ΑΓΩΝ Μέμη Σπυράτου.

Αντα Δαλιάκα

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.