Στο ίδρυμα Μ. Κακογιάννης από 14 έως 20 Φεβρουαρίου
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας διοργανώνει, από τις 14 μέχρι και τις 20 Φεβρουαρίου, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ιαπωνίας και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον Ιαπωνικό Κινηματογράφο με τίτλο «Σπάνια Τοπία του Ιαπωνικού Κινηματογράφου: από την Παράδοση στη Νεωτερικότητα».
Το αφιέρωμα που διοργανώνεται με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ιαπωνίας, του Japan Foundation και του Kawakita Memorial Film Institute, περιλαμβάνει συνολικά 11 ταινίες.
Κάποιες από αυτές είναι κινηματογραφικά μεγαθήρια, ενώ κάποιες άλλες παραμένουν ακόμη ανεξερεύνητοι θησαυροί. Και οι 11 ταινίες, όμως, η καθεμία με το δικό της ξεχωριστό ύφος, σφράγισαν τη διεθνή αναγνώριση της πολιτιστικής προσφοράς της Ιαπωνίας τον 20ο αιώνα.
«Τα φεστιβάλ δεν είναι πια φεστιβάλ», δήλωσε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας και Διευθυντής του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ που το διοργανώνει. «Ή, για να είμαι πιο ακριβής, οφείλουν να επαναπροσδιορίσουν τον εαυτό τους. Δεν μπορούν πια να υπερηφανεύονται για την πολυτέλεια των αποκλειστικών επιλογών τους, ούτε να περιορίζονται στα στενά όρια ενός δεκαήμερου και μιας προνομιούχας καλλιτεχνικής γειτονιάς. Οφείλουν να δραστηριοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς με εκδηλώσεις, αφιερώματα, ουσιαστικές παρεμβάσεις. Οφείλουν να απαντούν στα καίρια ερωτήματα που απορρέουν από τις κοινωνικές αλλαγές. Οφείλουν να συνδιαλέγονται με όλο το φάσμα του πολιτισμικού γίγνεσθαι. Γι’ αυτό και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, εκτός από τις ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ COSMOTE του Σεπτεμβρίου, έχει δημιουργήσει το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας, με δωρεάν προβολές στα πάρκα, τις πλατείες και τις γειτονιές, και συνεχώς σχεδιάζει κι άλλες κινηματογραφικές εκδηλώσεις, όπως το αφιέρωμα αυτό στο ιαπωνικό σινεμά. Η ιδέα ανήκει στον Μισέλ Δημόπουλο – ακούραστο «φεστιβαλάνθρωπο» και τολμηρό προγραμματιστή εξαίσιων κινηματογραφικών εικόνων – και εμείς του δώσαμε carte blanche για ένα μαγικό ταξίδι στο σινεμά της Ιαπωνίας».
Πρώην Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – από το 1991 μέχρι και το 2004 – και Διευθυντής του θρυλικού περιοδικού ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ο Μ. Δημόπουλος έκανε μια εξαιρετική επιλογή. «Δεν έλειψαν και στην Ελλάδα, τις προηγούμενες δεκαετίες, οι λάτρεις του Ιαπωνικού Κινηματογράφου και, κατά προέκταση, της ιαπωνικής κουλτούρας» δήλωσε. «Τα τελευταία, όμως, χρόνια όλο και λιγόστευαν τα μεγάλα ονόματα της 7ης τέχνης από την χώρα αυτή, αυτά που μας είχαν γοητεύσει και μας είχαν οδηγήσει σε αδιανόητα, εκθαμβωτικά μονοπάτια, και που, παρά τη γεωγραφική και πολιτιστική απόσταση, φάνταζαν να δημιουργούν οικείες όσο και βαθύτερες προσβάσεις σε θαυμαστές αφηγήσεις, ασύλληπτες τεχνοτροπίες, αλλόκοτες κοινωνικές και ηθικές προσεγγίσεις.
Αυτά τα ονόματα, οι Κουροσάουα, Μιζογκούτσι, Όζου (με τη σειρά που τους γνωρίσαμε) και, από την επόμενη γενιά, οι Όσιμα, Ιμαμούρα αποτέλεσαν τα κορυφαία ονόματα μιας κινηματογραφικής έκφρασης που πάντα έπαιζε την παράδοση στην κόψη της νεωτερικότητας.
Όμως, τα δέντρα έκρυβαν το δάσος, ξεφύτρωναν από τη λήθη και άλλοι σπουδαίοι δημιουργοί του 20ου αιώνα, επισκιασμένοι στη Δύση (ή έστω παραγνωρισμένοι), τους οποίους ανακαλύπταμε με καθυστέρηση όπως ο Νάρουσε ή ο Γκόσο στην τάξη των παλαιών δασκάλων και από το λεγόμενο Νέο Κύμα (δεκαετία του ’60) οι Γιόσιντα, Τεσιγκαχάρα, Μασουμούρα, Ουακαμάτσου και Σουζούκι.
Στην πορεία του Ιαπωνικού κινηματογράφου, από την κυριαρχία των «στούντιο» μέχρι την κατάρρευσή της και την άνοδο του ανεξάρτητου κινηματογράφου, η αλλαγή φρουράς μοιάζει τα τελευταία χρόνια χλωμή και αβέβαιη, σχεδόν άφαντη στις οθόνες της χώρας μας. Μόνο τα φεστιβάλ συνεχίζουν να εκπέμπουν σήματα ύπαρξης μερικών νέων δημιουργών που τεκμηριώνουν ότι κάτι δημιουργικό ακόμα κινείται στη χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου.
Το πρόγραμμα προβολών στο ΙΜΚ θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια προσπάθεια εναλλακτικής παρουσίασης της ιστορίας του μεταπολεμικού Ιαπωνικού κινηματογράφου (με μια εξαίρεση, της προπολεμικής ταινίας του Γκόσο): με τα πενιχρά, όμως, μέσα, που διαθέταμε δεν μπορούσε παρά να ήταν αναγκαστικά ελλειπτική λόγω της απουσίας σπουδαίων ονομάτων απ’ αυτά που αναφέραμε.»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
ΠΕΜΠΤΗ 14.2.2013
17:00 Γυναίκα της Ομίχλης (Oboroyo No Onna, 111’) Σκην: Χεινοσούκε Γκόσο, Ασπρόμαυρη, 111΄, 1936
19:30 Ιστορίες του Γκέντζι (Genji Monogatari, 124’) Σκην: Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα, Ασπρόμαυρη, 121΄, 1951
22:30 Κολασμένα Πάθη (Yabu no naka no Kuroneko, 90’) Σκην: Κανέτο Σίντο, Ασπρόμαυρη, 90΄, 1967
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15.2.2013
17:00 Ο Ηλίθιος (Hakuchi, 166’) Σκην: Ακίρα Κουροσάουα,
Ασπρόμαυρη, 166΄, 1951
20:00 Η τελετή (Gishiki, 122’) Σκην: Ναγκίσα Όσιμα, Έγχρωμη, 122΄, 1971
23:00 Εϊτζινάικα (Ee Janaika, 151’) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 151΄, 1981
ΣΑΒΒΑΤΟ 16.2.2013
17:00 Ζέγκεν (Zegen, 124’) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 124΄, 1987
19:30 Πυρκαγιά (Enjo, 96’) Σκην: Κον Ιτσικάουα, Ασπρόμαυρη, 99΄, 1958
21:30 Έρωτας + Σφαγή (Erosu Purasu Gyakusatsu, 168’) Σκην: Γιοσισίγκε Γιόσιντα, Ασπρόμαυρη, 168΄, 1969
ΚΥΡΙΑΚΗ 17.2.2013
17:00 Το θολό ποτάμι (Doro No Kawa, 105’) Σκην: Κοχέι Ογκούρι,
Ασπρόμαυρη, 105΄, 1981
19:30 Γυναίκα της ομίχλης (Oboroyo No Onna, 111’) Σκην: Χεινοσούκε Γκόσο, Ασπρόμαυρη, 111΄, 1936
21:45 Ο Ηλίθιος (Hakuchi, 166’) Σκην: Ακίρα Κουροσάουα,
Ασπρόμαυρη, 166΄, 1951
ΔΕΥΤΕΡΑ 18.2.2013
18:00 Οι Ιστορίες του Γκέντζι (Genji Monogatari, 124’) Σκην: Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα, Ασπρόμαυρη, 121΄,1951
20:30 Ζέγκεν (Zegen, 124’) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 124΄, 1987
23:00 Κολασμένα Πάθη (Yabu no naka no Kuroneko, 90’) Σκην: Κανέτο Σίντο, Ασπρόμαυρη, 90΄, 1967
ΤΡΙΤΗ 19.2.2013
18:00 ΕΪτζανάικα (Ei Janaika, 151’) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 151΄, 1981
21:00 Το αγόρι (Shonen, 97’) Σκην: Ναγκίσα Όσιμα,
Ασπρόμαυρη & Έγχρωμη, 97΄, 1969
ΤΕΤΑΡΤΗ 20.2.2013
18:00 Έρωτας + Σφαγή (Erosu Purasu Gyakusatsu, 168’) Σκην: Γιοσισίγκε Γιόσιντα, Ασπρόμαυρη, 168΄, 1969
21:30 Το θολό Ποτάμι (Doro No Kawa, 105’) Σκην: Κοχέι Ογκούρι,
Ασπρόμαυρη, 105΄, 1981
Τιμή εισιτηρίων: 3 ευρώ ανά προβολή
Χορηγοί επικοινωνίας της εκδήλωσης: EPT, MEGΑ TV , KOSMOS 93,6
Χορηγός του αφιερώματος είναι η κορυφαία Ιαπωνική εταιρεία καλλυντικών Shiseido, η οποία όντας συνυφασμένη με την Τέχνη – ένα χαρακτηριστικό που βρίσκεται διάχυτο στη φιλοσοφία της, στηρίζει ένθερμα τα πολιτιστικά δρώμενα και την μαγεία του Ιαπωνικού κινηματογράφου. Τις ημέρες Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή όλοι οι θεατές θα μπορούν με την ειδική πρόσκληση που θα παραλάβουν να κλείσουν μια δωρεάν περιποίηση προσώπου σε κάποιον από τους prive χώρους της μάρκας, ενώ παράλληλα θα έχουν την ευκαιρία να λάβουν 1 set προϊόντων ομορφιάς της Shiseido που θα κληρώνεται μετά από κάθε προβολή.
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Προπώληση Εισιτηρίων: στα Ταμεία του ΙΜΚ (Πειραιώς 206, Ταύρος)
Δευτ-Παρ: 11:00 – 14:00 και τα απογεύματα 1 ώρα πριν την προβολή