Ο θεσμός τον οποίο υπηρετούν δημοσιογράφοι και κριτικοί, συνεργάτες του ιστορικού περιοδικού «Διαβάζω», συνεχίζει άτυπα την παράδοση των λογοτεχνικών βραβείων που με επιτυχία θέσπισε και καθιέρωσε το «Διαβάζω».
Υποψήφια βιβλία και συγγραφείς ανά κατηγορία βραβείων του «Αναγνώστη» είναι:
Μυθιστόρημα
Νίκη Αναστασέα, Πολύ χιόνι μπροστά στο σπίτι, Πόλις
Χρίστος Αστερίου, Isla Boa, Πόλις
Θοδωρής Γεωργακόπουλος, Φεβρουάριος, Καστανιώτης
Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Το μυστικό της Έλλης, Πατάκης
Λίλα Κονομάρα, Το Δείπνο, Κέδρος
Αργυρώ Μαντόγλου, Λευκή ρεβάνς, Ψυχογιός
Σοφία Νικολαΐδου, Χορεύουν οι ελέφαντες, Μεταίχμιο
Μισέλ Φάις, Κτερίσματα, Πατάκης
Ανδρέας Στάικος, Βηθσαβέ, Άγρα
Χ. Α. Χωμενίδης, Ο κόσμος στα μέτρα του, Πατάκης
Διηγήματα – νουβέλες
Κατερίνα Έσλιν, Γαμ., Απόπειρα
Μέμη Κατσώνη, Ο Λένιν στον Άγιο Αντώνιο, Γαβριηλίδης
Χ. Μαυρομάτης, Οι εξορίες του ιεροκήρυκα Σέργιου Σκανδάλη, Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Ευγενία Μπογιάνου, Κλειστή πόρτα, Πόλις
Γιάννης Παλαβός, Το αστείο, Νεφέλη
Παυλίνα Παμπούδη, 40 κάπως περίεργες ιστορίες, Ροές
Δημοσθένης Παπαμάρκος, ΜεταΠοίηση, Κέδρος
Βασιλική Πέτσα, Όλα τα χαμένα, Πόλις
Ζήσης Σαρίκας, Ανθρώπινες σκιές, Δύο αφηγήματα, Πανοπτικόν
Μαρία Φακίνου, Η αρχή του κακού, Καστανιώτης
Ποίηση
Μιχάλης Γκανάς, Άψινθος, Μελάνι
Σταύρος Ζαφειρίου, Προς τα πού, Νεφέλη
Ναταλία Κατσού, Κοχλίας, Κέδρος
Γιώργος Κοροπούλης, Gray Scale ή περί της αλλαγής “παραδείγματος”, Ars Nocturna
Μαρία Λαϊνά, Μικτή τεχνική, Πατάκης
Στρατής Πασχάλης, Τα εικονίσματα, Γαβριηλίδης
Μανόλης Πρατικάκης, Κιβωτός, Τυπωθήτω
Κυριάκος Χαραλαμπίδης, Ίμερος, Μεταίχμιο
Θανάσης Χατζόπουλος, Πρόσωπο με τη γη, Γαβριηλίδης
Δήμητρα Χριστοδούλου, Ο τρόμος ως απλή μηχανή, Πατάκης.
Δοκίμια – μελέτες
Θανάσης Γιοχάλας – Τόνια Καφετζάκη, Αθήνα. Ιχνηλατώντας την πόλη με οδηγό την ιστορία και τη λογοτεχνία, Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Μαρία Δεληβοριά, Διονυσίου Σολωμού “Η Γυναίκα της Ζάκυθος”, Άγρα
Σταύρος Ζουμπουλάκης, Η αδερφή μου, Πόλις
Δημήτρης Παϊβανάς, Βία και αφήγηση. Ιστορία, ιδεολογία και εθνικός πολιτισμός στην πεζογραφία του Θανάση Βαλτινού, Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Μαρία Παπαδήμα, Τα πολλαπλά κάτοπτρα της μετάφρασης, Νεφέλη
Χρήστος Παπάζογλου, Μετρική και αφήγηση. Για μια συστηματική μετρική και ρυθμική ανάλυση των καβαφικών ποιημάτων, ΜΙΕΤ
Αλεξάνδρα Ρασιδάκη, Περί μελαγχολίας στη θεωρία, τη λογοτεχνία, την τέχνη, Κίχλη
Έλλη Φιλοκύπρου, Ένοχος μιας μεγάλης αθωότητας. Η ποιητική περιπέτεια του Τάσου Λειβαδίτη, Νεφέλη
Παναγιώτα Μ. Χατζηγεωργίου, Μορφές του αντιηρωϊσμού στο νεοελληνικό μυθιστόρημα. Από την Πάπισσα Ιωάννα στα Βαμμένα κόκκινα μαλλιά, Gutenberg
Μ. Χρυσανθόπουλος, Ο ελληνικός υπερρεαλισμός και η κατασκευή της παράδοσης, Αγρα
Πρωτοεμφανιζόμενοι συγγραφείς
Αντιγόνη Βουτσινά, Το λάθος ποίημα, Μελάνι
Ελένη Γαλάνη, Παρκούρ, Γαβριηλίδης
Εσμεράλδα Γκέκα, Pulchritudo Bestiae, Γαβριηλίδης
Λένια Ζαφειροπούλου, Patermoster Square, Πόλις
Ιωαννίδης Ιωάννης, Τοκάτα για την κόρη με το χαμένο πρόσωπο, Κέδρος
Βάγια Κάλφα, Απλά πράγματα, Γαβριηλίδης
Θωμάς Κιάος, Είδη εποχής, Γαβριηλίδης
Ηλίας Σεφερλής, Μικρόκοσμος για αγρίους, Γαβριηλίδης.
Εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά
Βαρελλά Αγγελική, Το χατίρι του δράκου. Εικονογράφηση: Γιώργος Δημητρίου, Μεταίχμιο
Γραμματικάκη Μαριβίτα, Το αστέρι του γίγαντα. Εικονογράφηση: Κατερίνα Βερούτσου, Καλέντης
Καζάζης Μιχάλης, Ζήκος ο λύκος. Εικονογράφηση: Μιχάλης Καζάζης, Καλειδοσκόπιο – Αρκτούρος
Κρις Κατερίνα, Το πρώτο Χμ που είδα. Εικονογράφηση: Κατερίνα Κρις, Κέδρος
Κυριτσόπουλος Αλέξης, Βεγγαλικά: Ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τα ποιήματα του Νίκου Εγγονόπουλου. Εικονογράφηση: Αλέξης Κυριτσόπουλος, Ίκαρος – Μουσείο Μπενάκη
Μάγος Κώστας, Ο Τζικιτζίκ, ο Κρικικρίκ… και η παράξενη χορωδία του δάσους. Εικονογράφηση: Κατερίνα Χαδουλού, Καλειδοσκόπιο
Μαντουβάλου Σοφία, Το αρχοντόπουλο που έγινε πύργος. Εικονογράφηση: Βάσω Ψαράκη, Πατάκη
Παπαθεοδούλου Αντώνης, Ο ραφτάκος των λέξεων. Εικονογράφηση: Ίρις Σαμαρτζή, Μεταίχμιο
Σερέφας Σάκης, Μια τρύπα στο νερό. Εικονογράφηση: Κατερίνα Βερούτσου, Μεταίχμιο
Στύλου Γεωργία, Εγώ ξέρω τι θα πει ευτυχία! Εικονογράφηση: της ίδιας, Ουράνιο τόξο.
Λογοτεχνικό βιβλίο για παιδιά
Γαρμπή Έρικα- Αγγέλικα, Δέλτα Χι και ο μηχανισμός, Ιπτάμενο Κάστρο
Δαμιανίδη Άννα, Το ωραιότερο πράγμα του κόσμου, Ποταμός
Καλοβυρνάς Λύο, Γκντουπ! Το μυστικό ημερολόγιο της Λίνας, Κέδρος
Κ* Αλεξάνδρα, Πεταλουδόνειρα, Πατάκη
Μπουμπούσης Γιώργος, Η τάξη που νίκησε την κρίση! Εικονογράφηση Θανάσης Γκιόκας, Ελληνοεκδοτική
Παναγιωτόπουλος Πάνος, Η φανέλα του Τζέραρντ, Εικονογράφηση Κατερίνα Χαδουλού, Καρυδάκη
Παππά Ροδούλα, Το παιδί που στο κεφάλι του φύτρωσε ένα δέντρο, Εικονογράφηση Πάολο Γκέτσι, Νεφέλη
Ρουσάκη Μαρία, Μια φλόγα στο σκοτάδι. Η συγκλονιστική ιστορία της Έλεν Κέλερ, Εικονογράφηση Κατερίνα Ράπτη, Κέδρος
Χριστοδούλου Πάνος, Η μπάλα της ζωής τους, Εικονογράφηση Ελένη Τσάμπρα, Κέδρος.
Λογοτεχνικό βιβλίο για εφήβους
Δαρλάση Αγγελική, Με λένε… Σύννεφο ή Οι άγραφες σελίδες μιας Νεφέλης, Πατάκη
Δεληβοριά Μάγια, Η αλφαβήτα της εφηβείας, Κέδρος
Ζορμπά-Ραμμοπούλου Βησσαρία, Σελίδες ενός έφηβου χειμώνα, Πατάκη
Καπνιά-Αραποστάθη Ελένη, Το ρομπότ των βράχων, Κέδρος
Μανδηλαράς Φίλιππος, Ζωή σαν ασανσέρ, Πατάκη
Παπαθεοδώρου Βασίλης, Οι άρχοντες των σκουπιδιών, Καστανιώτη
Τσίρος Γιάννης, Ελεύθερα Ύδατα, Πατάκη
Φώτου Γιώτα, Κώδικας 99, Ψυχογιός
Για τα βραβεία μίλησαν οι συνεργάτες του περιοδικού Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Κατερίνα Σχινά, Μαρίζα Ντεκάστρο και ο Γιάννης Μπασκόζος, ο οποίος εξήγησε και το σκεπτικό ίδρυσης του συνεργατικού περιοδικού που γεννήθηκε από την ιδέα να σωθεί ο θεσμός των λογοτεχνικών βραβείων που είχε εγκαινιάσει το «Διαβάζω»: «Είναι μια κίνηση για να περισώσουμε έναν θεσμό, για να αντέξουμε την μιζέρια που κατακλύζει και τον χώρο του βιβλίου αλλά και για να ανταποκριθούμε σε νέες ανάγκες του φιλαναγνωστικού κοινού».
Η κρίση, άμεσα ή έμμεσα, έδωσε το θεματικό στίγμα στην πεζογραφία. Πλούσια και αξιόλογη είναι η εκδοτική παραγωγή στην ποίηση (που ως είδος κυριάρχησε και στη λίστα των Πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων, όπου η πεζογραφία δεν έδωσε αντίστοιχης ποιότητας πρώτα δείγματα, με εξαίρεση το μυθιστόρημα Ο ύπατος της Σμύρνης της Σωτηρίας Μαραγκοζάκη το οποίο έλαβε την εύφημο μνεία της επιτροπής). Λιγότεροι οι τίτλοι στο δοκίμιο, υψηλού επιπέδου οι φιλολογικές μελέτες. Υποτονική η παραγωγή στο εφηβικό βιβλίο, πλούσια παραγωγή και κοινωνική θεματολογία με έμφαση σε καταστάσεις που βιώνουμε σήμερα χαρακτηρίζει το βιβλίο για παιδιά. Με αυτές τις πρώτες παρατηρήσεις σχολίασαν τα μέλη των επιτροπών την παραγωγή του 2012 την οποία κλήθηκαν να αξιολογήσουν. Κοινή εκτίμηση ότι ενώ η συγγραφική δεξιοτεχνία δεν λείπει, παρουσιάζεται σταθερά μειούμενο το ενδιαφέρον των εκδοτών για εκδόσεις τυποτεχνικά φροντισμένες και γλωσσικά προσεγμένες.
Tις επιτροπές των βραβείων απαρτίζουν:
Επιτροπή πεζογραφίας, ποίησης και δοκιμίου: Ευριπίδης Γαραντούδης, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιάννης Ν. Μπασκόζος, κριτικός βιβλίων, δημοσιογράφος, Μανώλης Πιμπλής, δημοσιογράφος, Κατερίνα Σχινά, κριτικός λογοτεχνίας, μεταφράστρια, Στρατής Χαβιαράς, συγγραφέας, Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, κριτικός λογοτεχνίας, Έλενα Χουζούρη, συγγραφέας.
Επιτροπή βιβλίων για παιδιά: Αγγελική Αθανασοπούλου, βιβλιοθηκονόμος, προϊσταμένη Βιβλιοθήκης Αετοπούλειου Πολιτιστικού Κέντρου Δ. Χαλανδρίου, Πόλη Αλεξίου, γραφίστρια, Τζίνα Καλογήρου, καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρίζα Ντεκάστρο, κριτικός παιδικής λογοτεχνίας, συγγραφέας, Γιώργος Παναγιωτάκης, συγγραφέας.
Η απονομή των λογοτεχνικών βραβείων του «Αναγνώστη» θα γίνει την Τετάρτη στις 12 Ιουνίου, στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Μέγαρον Plus.
Βραβείο Νίκου Θέμελη
Η κριτική επιτροπή του περιοδικού «Ο Αναγνώστης» έχει αναλάβει και την κρίση για το Βραβείο Νίκου Θέμελη, που θεσμοθέτησε πέρυσι ο Δήμος Άνδρου στη μνήμη του συγγραφέα, για βιβλίο με μη μυθοπλαστικό περιεχόμενο. Για το 2013 το βραβείο απονέμεται στον Θωμά Κοροβίνη για το βιβλίο του «’55» (Άγρα).