Σύμφωνα με το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων (DPA), σε άκρα μυστικότητα χωρίς να διαρρεύσει καμία πληροφορία συνήλθαν τα σημαντικότερα μέλη του Συμβουλίου Εποπτείας της Volkswagen στο αεροδρόμιο του Μπράουνσβάιγκ, κοντά στην έδρα της εταιρείας, ενώ δημοσιεύματα εκφράζουν ανησυχίες για την αμαύρωση του «made in Germany» και τις συνέπειες που θα έχει το σκάνδαλο.
Η γερμανική δικαιοσύνη άρχισε προκαταρκτική έρευνα σε σχέση με τις κατηγορίες χειραγώγησης των τιμών των εκπομπών ρύπων σε οχήματα με κινητήρες ντίζελ του ομίλου Volkswagen, ανακοίνωσε η εισαγγελία του Μπράουνσβάιγκ, στη βόρεια Γερμανία.
Σε αυτό το στάδιο η δικαιοσύνη θα προχωρήσει σε μια συλλογή και εξέταση όλων των πληροφοριών ενώ θα εξετάσει και αρκετές αγωγές που έχουν κατατεθεί σε βάρος του κολοσσού της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας από τότε που ξέσπασε η υπόθεση αυτή.
Η μετοχή της Volkswagen ανέκαμψε στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης ενισχυόμενη κατά περισσότερο του 4% μετά τις αρχικές απώλειες. Ωστόσο, η αξία της έχει μειωθεί κατά 35% εξαιτίας του σκανδάλου των κινητήρων ντίζελ, που έχει λάβει ανυπολόγιστες διαστάσεις καθώς ο γερμανικός κολοσσός παραδέχθηκε ότι περί τα 11 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως είναι πιθανόν να είναι εξοπλισμένα με το επίμαχο λογισμικό εξαπάτησης των ελέγχων εκπομπής ρύπων και το οποίο ανακαλύφθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σε βουτιά απωλειών παρασύρθηκαν και μετοχές γαλλικών κι άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών στις ευρωπαϊκές αγορές, καθώς συνεδρίαζε εκτάκτως και η Επιτροπή Περιβάλλοντος της ΕΕ με θέμα την σκληρότερη νομοθεσία αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων και το «χάσμα μέτρησης κατά τις δοκιμές και την πραγματική κίνηση στους δρόμους».
Εντονη είναι η φημολογία για αντικατάσταση μέχρι το τέλος της εβδομάδας του επικεφαλής του ομίλου, Μάρτιν Βίντερκορν, ο οποίος προέβη σε δημόσια απολογία δηλώνοντας ότι αυτή τη στιγμή δεν έχει τις απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα.
Γνωστός για την τελειομανία του, ο χαρισματικός Μάρτιν Βίντερκορν, στο τιμόνι της εταιρείας από το 2007, ήταν — μηχανικός και ο ίδιος– ο φόβος και ο τρόμος των μηχανικών του όταν επιθεωρούσε προσωπικά κάθε νέο μοντέλο πριν από τη διάθεσή του στην αγορά.
«Γνωρίζω κάθε βίδα των αυτοκινήτων μας!», υπερηφανευόταν να λέει. Μία δήλωση που μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ όταν θα εξετασθούν οι προσωπικές ευθύνες στο σκάνδαλο.
Η Volkswagen παραδέχθηκε ότι οι εσωτερικές έρευνες έδειξαν ότι το επίμαχο λογισμικό είναι εγκατεστημένο και σε άλλα οχήματα του ομίλου, κατά συνέπεια το σκάνδαλο δεν αφορά μόνο τα οχήματα της Volkswagen και της Audi, αλλά εν δυνάμει και αυτοκίνητα Skoda και Seat.
Το σκάνδαλο αφορά όλους τους κινητήρες ντίζελ τύπου EA189, έναν αριθμό 11 εκατομμυρίων οχημάτων στον κόσμο, που αντιστοιχεί στον όγκο των ετήσιων πωλήσεων του ομίλου που εκθρόνισε πρόσφατα από την πρώτη θέση την Toyota.
«Πρέπει να εντοπισθεί ποιος ήξερε τι, ποιος έλαβε τις αποφάσεις«, δήλωσε ο Ολαφ Λίες, υπουργός Οικονομίας του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, μετόχου της Volkswagen με το 20% των μετοχών και μέλος του Συμβουλίου Εποπτείας της εταιρείας.
Στο Βερολίνο, η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ χαρακτήρισε ανυπόστατα τα δημοσίευματα που φέρουν ενήμερη τη γερμανική κυβέρνηση για την παραποίηση λογισμικού και ζήτησε «απόλυτη διαφάνεια».
Σειρά ποινικών ερευνών έχει ήδη ανοίξει στις ΗΠΑ, από το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, σε ομοσπονδιακό επίπεδο, και από το υπουργείο Δικαιοσύνης της πολιτείας της Νέας Υόρκης.
Η βρετανική εφημερίδα Telegraph ήταν η πρώτη που ανέφερε το ενδεχόμενο χρεοκοπίας της Volkswagen με κερδοφορία 200 δισεκατομμυρίων ευρώ και 600.000 εργαζόμενους, αφού είναι πιθανόν να κληθεί να καταβάλει μέχρι και 18 δισεκατομμύρια δολάρια πρόστιμο μόνο στις ΗΠΑ, χωρίς να υπολογίζεται το κόστος της απόσυρσης οχημάτων.
Να πάρει άμεσα τις απαραίτητες πρωτοβουλίες, ώστε να μπει ένα οριστικό τέλος στην «παράνομη, ανήθικη, ασύδοτη και αντι-ανταγωνιστική, επιθετική πρακτική των γερμανικών πολυεθνικών εταιρειών», όπως πρόσφατα με το σκάνδαλο μέτρησης εκπομπών ρύπων της VW, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με ερώτησή του ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης.