Τα πλεονεκτήματα του κυπριακού διαβατηρίου ενόψει Brexit

Facebook
Twitter
LinkedIn

H Berliner Zeitung παρουσιάζει τα πλεονεκτήματα του κυπριακού διαβατηρίου για Βρετανούς στην Κύπρο. Ο τερματισμός της ναυτικής «επιχείρησης Σοφίας» επικρίνεται από τον γερμανικό Τύπο ως «ανθρωπιστική χρεοκοπία».

Το χάος που επικρατεί στο Brexit επηρεάζει σημαντικά τους Βρετανούς κατοίκους της Κύπρου, πρώην αποικίας του βρετανικού θρόνου και μέλους της Κοινοπολιτείας. 70.000 Βρετανοί, οι περισσότεροι συνταξιούχοι, ζουν μόνιμα στο νησί της Αφροδίτης. Οι δυσκολίες εύλογες. Για παράδειγμα, θα πρέπει να γίνουν προσαρμογές στην ασφάλεια υγείας τους ή ακόμη και στην απόκτηση βίζας. Ολα όμως μπορούν να ξεπεραστούν χάρη στην απόκτηση κυπριακής υπηκοότητας.

Brexit με ….χαλούμι

«Σε περίπτωση σκληρού Brexit  τίθεται σε κίνδυνο μια σειρά από ζητήματα των ‘Βρετανών Κυπρίων’, όπως το καθεστώς παραμονής τους ή η αναγνώριση επίσημων ντοκουμέντων» γράφει η Berliner Zeitung. «Η κυβέρνηση της Λευκωσίας ετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση, που τους δίνει ένα μεταβατικό διάστημα προσαρμογής ενός χρόνου». Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας παρουσιάζει δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις: ενός Κύπριου που έζησε πολλά χρόνια στη Βρετανία, από το 1990 επέστρεψε στο νησί του και είναι πολέμιος του Brexit, και ενός Βρετανού, υποστηρικτή του Brexit, ο οποίος όμως θέλει να έχει όλα τα οφέλη ζώντας σε μια χώρα-μέλος της ΕΕ. «Είμαι ολίγον σχιζοφρενής» παραδέχεται στην εφημερίδα. «Μου αρέσει η Ευρώπη, αλλά δεν είναι η ταυτότητά μου, είμαι πολύ Βρετανός. Επειδή η Κύπρος ανήκει στην Κοινοπολιτεία δεν νομίζω ότι το Brexit θα μου φέρει προσωπικά μειονεκτήματα».

Όπως γράφει η γερμανική εφημερίδα, σχεδιάζει μετά παρέλευση 7 χρόνων να αποκτήσει την κυπριακή υπηκοότητα χωρίς να αφήσει τη βρετανική. Με το κυπριακό διαβατήριο θέλει να ξεπεράσει προβλήματα βίζας σε τυχόν Brexit χωρίς συμφωνία. Ο Ελληνοκύπριος από την πλευρά του βλέπει και έναν άλλον λόγο για να είναι κατά του Brexit. «Στην επικίνδυνη ζωή που ζούμε, είναι καλό για μας τους Ευρωπαίους να συσπειρωθούμε», λέει. Οι περισσότεροι βρετανοί πελάτες του είναι κατά του Brexit και οι Κύπριοι που ζουν στη Βρετανία κάνουν αίτηση για να αποκτήσουν κυπριακό διαβατήριο. Υπάρχει όμως και μια άλλη πτυχή, καθόλου ευκαταφρόνητη. Όπως γράφει η γερμανική εφημερίδα ο Ύπατος Αρμοστής στη Λευκωσία Στέφεν Λίλι θεωρεί ότι θα συνηφθούν νέες συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την Κύπρο χωρίς δασμούς και ποσοστώσεις. Διαβεβαίωσε μάλιστα ότι στο περίφημο χαλούμι, που εισάγει η Βρετανία σε πολύ μεγάλο ποσοστό, δεν πρόκειται να επιβληθούν δασμοί, «ακόμη και σε περίπτωση σκληρού Brexit».

Συστάθηκε το 2015 στο απόγειο της προσφυγικής κρίσης για να εντοπίζει πλοία διακινητών στο νότιο τμήμα της Μεσογείου και να καταστρέφει δομές παράνομης διακίνησης προσφύγων. Σχεδόν 4 χρόνια αργότερα η ναυτική επιχείρηση Σοφία θα γίνεται μόνο από αέρος, που σημαίνει πρακτικά τερματισμό μιας επιχείρησης που έσωσε μέχρι στιγμής τη ζωή τουλάχιστον 50.000 ανθρώπων. Ο λόγος; Οι χώρες της ΕΕ αρνήθηκαν να δέχονται πρόσφυγες που διασώθηκαν χάρη στη επιχείρηση Σοφία. Ο γερμανικός Τύπος επικρίνει τη στάση της Ιταλίας που ευθύνεται κυρίως γι αυτήν την εξέλιξη.

«Πρόκειται για βούληση και έργο εθνολαϊκιστών πολιτικών» επισημαίνει ο σχολιαστής της Süddeutsche Zeitung του Μονάχου. «Και πρώτα από όλους του αντιπροέδρου της ιταλικής κυβέρνησης Ματέο Σαλβίνι, που έριξε την αρμοδιότητα διάσωσης των προσφύγων στα ανοιχτά της Λιβύης στη λιβυκή ακτοφυλακή. Ναι μεν η ακτοφυλακή παίρνει βοήθεια από την ΕΕ αλλά σε ότι αφορά την εκπαίδευση και τον εξοπλισμό της είναι ελλιπής. Επί πλέον υπάρχουν μαρτυρίες ότι συμπεριφέρεται με σκαιότητα στους πρόσφυγες για να τους αναγκάσει να επιστρέψουν στη χώρα, όπου τα  δικαιώματα των προσφύγων είναι υπόθεση τύχης». Η εφημερίδα υπενθυμίζει ότι η Ιταλία εμποδίζει συστηματικά όλα τα πλοία με διασωθέντες πρόσφυγες να προσεγγίζουν τις ακτές της, ακόμη και αυτά τις δικής της ακτοφυλακής. «Το ότι οι Βρυξέλλες δεν βρήκαν άλλο τρόπο παρά να τερματίσουν ντε φάκτο την επιχείρηση Σοφία, αποτελεί απόδειξη όχι μόνο μερικής αδυναμίας της ΕΕ και ανικανότητας να επιλύσει διαφορές στην προσφυγική πολιτική, αλλά και παραδοχή αποτυχίας στο πεδίο χορήγησης ανθρωπιστικής βοήθειας».

Προς την ίδια κατεύθυνση και το σχόλιο της Frankfurter Allgemeine Zeitung. «Μια ναυτική επιχείρηση διάσωσης χωρίς πλοία: ο συμβιβασμός της ΕΕ για τη συγκεκριμένη επιχείρηση δεν θα μπορούσε να αποτυπώσει καλύτερα τις αδυναμίες της προσφυγικής πολιτικής και πολιτικής ασύλου» επισημαίνει ο σχολιαστής της. «Στη Μεσόγειο επικρατεί στασιμότητα. Στο νότιο τμήμα της, στη Λιβύη, το πάνω χέρι έχει η απανθρωπιά, στο βόρειο, στην Ιταλία και την Ελλάδα, η ανικανότητα και η δυσαρέσκεια. Ακόμη και η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας δεν λειτουργεί όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί, εκτός του ότι ρέει πολύ χρήμα στην Τουρκία. Στο εσωτερικό της ΕΕ το προσφυγικό έχει απομακρυνθεί από το νομοθετικό του υπόβαθρο, ο Κανονισμός του Δουβλίνου είναι πρακτικά εκτός ισχύος και μακριά από το στόχο να φέρει τάξη στην πολιτική ασύλου».

πηγή: DW

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.