Ο Σοστακόβιτς και άλλοι που εμπνεύστηκαν από το ποδόσφαιρο…

σοστα
Facebook
Twitter
LinkedIn

του Άλκη Φιτσόπουλου

Κλασική μουσική και ποδόσφαιρο. Καλά, τι σχέση μπορεί να έχουν αυτά τα δυο δημοφιλέστατα – πλην ετερόκλητα – πράγματα στον πλανήτη γη; Έχουν και παραέχουν.

Ο ποδόσφαιρο ενέπνευσε πολλούς κλασικούς να παράξουν θεόσταλτα κομμάτια με αντικείμενο τη «θεά μπάλα».

Οι διαπιστωμένα ποδοσφαιρόφιλοι, Αρκετοί. Πρώτοι και καλύτεροι, ο Ρώσος Ντμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975) και οι Βρετανοί Έντουαρντ Έλγκαρ (1857-1934) και Μάικλ Νάιμαν (1944-).

Ο Σοστακόβιτς, φανατικός οπαδός της Ζενίτ Λένινγκραντ (Αγίας Πετρούπολης σήμερα), δεν έχανε ματς για ματς. Κάπου στα 1930 με το πρώτο Μουντιάλ στην Ουρουγουάη, είχε δηλώσει «το ποδόσφαιρο είναι το μπαλέτο των μαζών». Έγραψε κι ένα έργο μ’ αυτό το θέμα την «Χρυσή Εποχή», για μια ποδοσφαιρική ομάδα της ΕΣΣΔ που έπαιζε στη Δύση… Ειχε κατηγορηθεί όιτι «ρέπει προς τη Δύση

Ο Έλγκαρ υπήρξε μέγας οπαδός της Γουλβς και θαυμαστής του μεγαλύτερου – ίσως – άσου όλων των εποχών για την ομάδα του, Μπιλ Μάλπας. Στα 1898, μια εφημερίδα είχε τίτλο «Malpass banged the leather for a goal» κι αμέσως το έβαλε στο έργο Caratacus. Στο «Μολινό», έδρα της Γουλβς, φιγουράρει η φωτογραφία του ακόμα και σήμερα.

Ο Νάιμαν είναι φανατικός fan της Κούινς Παρκ Ρέιντζερς του Λονδίνου. Το 1992, όταν ο Μπρίτεν έγραφε τον ύμνο του Τσάμπιονς Λιγκ, ο μινιμαλιστής Νάιμαν ασχολιόταν επίσης με ποδοσφαιρικές παρτιτούρες. Εκείνη την χρονιά η ΚΠΡ είχε ανέβει στην «μεγάλη κατηγορία» κι ο Νάιμαν της αφιέρωσε το «The Final score»,. Τέσσερα χρόνια αργότερα, έφτιαξε ακόμα μια σύνθεση για το ποδόσφαιρο, το «After Extra Time».

Το ποδόσφαιρο ενέπνευσε κι άλλους συνθέτες. Ο Τσέχος Μπόχουσλαβ Μαρτινού (1890-1959) έγραψε το «Ημίχρονο» το 1924. Ο Βραζιλιάνος Εϊτόρ Βίλα Λόμπος (1887-1959) «Ποδόσφαιρο, για πιάνο» το 1926. Ο Αγγλος Ντέιβιντ Γκοτλάιτλι είναι φανατικός οπαδός της Μίντλεσμπρο και στην «Συμφωνία Νο1» αναφέρεται στην ομαδάρα του.

Το 1989 έγινε στην Γλασκώβη ένα συγκλονιστικό ποδοσφαιρικό ματς, Σέλτικ – Παρτιζάν Βελιγραδίου 5-4, για το τότε Κύπελλο Κυπελλούχων. Στην κερκίδα ήταν ο Σκωτσέζος Τζέιμς Μακ Μίλαν. Είχε ενθουσιαστεί τόσο πολύ από την μέχρις εσχάτων προσπάθεια των συμπατριωτών του να υπερκαλύψουν (χωρίς να το καταφέρουν) το 2-1 του πρώτου αγώνα, που ένα χρόνο αργότερα έγγραψε το «The Berserking», κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα.

Ο Βραζιλιάνος Ζιλμπέρτο Μέντες συνεπαρμένος από την φοβερή και τρομερή Σάντος του Πελέ στην δεκαετία του ’60, συνέθεσε το «Santos Futebol Music». Ο Αγγλος Ρότζερ Μπαρσότι έγραψε το «Football Fanfare» κι ο συμπατριώτης του Τζακ Μπίβερ το «Football Fever». Ο Ελβετός Ντάνιελ Σνάιντερ το «Κopfball («Κεφαλιά»),και ο Άγγλος Μπάρι Στόλερ συνέθεσε το «Offside» στα 1970, το οποίο είναι το σήμα της αθλητικής εκπομπής του BBC «Match of the Day».

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.