Ο Κωνσταντίνος Αλαβάνος ήταν η ήσυχη δύναμη της πολιτικής. Ηταν ο διανοούμενος ο ονειροπόλος που αναζητούσε στους συνεργάτες του την συνενοχή για ένα βήμα ”να πάμε πιο μπροστά…”
Ετσι λειτουργούσε και σαν φοιτητής στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ενεργό μέλος του φοιτητικού συλλόγου, στην εξέγερση του Πολυτεχνείου ενώ υπήρξε και διοργανωτής λαϊκών συγκεντρώσεων για τις οποίες και δικάστηκε το 1966 στο Ηράκλειο, Κρήτης και το 1967 στην Τήνο.
Στην κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας του 1974 διορίστηκε υφυπουργός Δημοσίων Έργων και στις βουλευτικές εκλογές του 1974 εξελέγη βουλευτής με την Ένωση Κέντρου – Νέες Δυνάμεις. Επανεξελέγη στις εκλογές του 1977 αλλά απέτυχε σε αυτές του 1981, όπου το Κέντρο κατέρρευσε, με την συντριπτική πλειοψηφία των ψηφοφόρων του να κατευθύνονται στο ΠΑΣΟΚ.
Μεγάλη η φιλία του με την Μελίνα Μερκούρη και ακούραστος ως γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, μέχρι το 1987.
Το 1997 διορίστηκε γενικός διευθυντής της ΕΤ1, θέση στην οποία παρέμεινε μέχρι το 2001. Τέλος, από το 2003 μέχρι το 2008 διετέλεσε γενικός διευθυντής στο τηλεοπτικό κανάλι της Βουλής.
Πέθανε λοιπόν ο Κωνσταντίνος Αλαβάνος .Ο Γενικός μας ο φίλος μας ο άνθρωπος που αγάπησε τόσο πολύ τον άνθρωπο…
Εφυγε από κοντά μας στα 76 του χρόνια ο Κωνσταντίνος Αλαβάνος. Δικηγόρος και πολιτικός… Τι ψυχρές λέξεις για σένα Γενικέ μου…
Μια συνέντευξη στα ΝΕΑ ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ ΕΤ1
5 Φεβρουαρίου 2001 στον Βασίλη Λαμπρίνη
ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Το 1946. Δυστυχώς, όχι στην Τήνο αλλά στην Αθήνα
ΕΙΝΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ: Γονιδιακά
ΔΕΝ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΕΤΑΙ: Ούτε με τον κατακλυσμό
ΔΕΝ ΑΠΟΧΩΡΙΖΕΤΑΙ: Τον Τρίτωνα, την Κίρκη και τη Φρύνη: Τους σκύλους της
οικογένειας
ΑΚΟΥΕΙ ΤΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Των πάντων. Για να κάνει αυτό που ο ίδιος νομίζει
ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΕΙ: «Η άνοδος της ασημαντότητας», του Κορνήλιου Καστοριάδη
Η ΕΤ1 διευρύνει τη συνεργασία της με το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ήδη
προγραμματίζουν στο πλαίσιο της συμπλήρωσης 10 χρόνων από τον θάνατο του
Γιάννη Ρίτσου την παρουσίαση της θεατρικής παράστασης «Ελένη» και ένα
συμπόσιο με τον τίτλο «Η αξία της φθοράς». Ο γενικός διευθυντής της ΕΤ1,
Κωνσταντίνος Αλαβάνος θεωρεί αυτή τη συνεργασία πολύ σημαντικό γεγονός.
ΕΡ.: Η συνεργασία της ΕΤ1 με το Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι ό,τι καλύτερο;
ΑΠ.: Είναι κάτι πολύ σημαντικό. Και για την ΕΡΤ και για το Πανεπιστήμιο.
ΕΡ.: Η ΕΡΤ επιμένει στις εκπομπές για τον πολιτισμό;
ΑΠ.: Επιμένει. Αλλά χρησιμοποιεί νέα γλώσσα πιο άμεση και πιο τηλεοπτική. Και
προσπαθεί να προσφέρει όχι μουμιοποιημένη γνώση, αλλά ευαισθησία και
αισθητική.
ΕΡ.: Έστω κι αν η τηλεθέαση είναι μικρή;
ΑΠ.: Έστω. Αλλά και η τηλεθέαση μεγαλώνει σταθερά.
ΕΡ.: Όταν ακούσατε για την αποκατάσταση του κινηματογράφου «Ίρις» τι σας ήρθε
στο νου;
ΑΠ.: Το 1966 ήμουν πρόεδρος της ΔΕΣΠΑ, τις ομοσπονδίας των φοιτητικών συλλόγων
του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ένας από τους βασικούς μας στόχους ήταν να περιέλθει
η «Ίρις» στους φοιτητές και να χρησιμοποιείται για πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Συγκινήθηκα όταν άκουσα τον πρύτανη να το εξαγγέλλει.
ΕΡ.: Έστω και ύστερα από 35 χρόνια;
ΑΠ.: «Ο αγώνας τώρα δικαιώνεται».
ΕΡ.: Πώς είδατε αυτή την πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου;
ΑΠ.: Μαρτυρεί ότι το Πανεπιστήμιο είναι ζωντανό, ανοιχτό στους καιρούς και
ευαίσθητο.
ΕΡ.: Ο κύκλος των εκδηλώσεων ανοίγει με τη θεατρική παράσταση «Ελένη» (του
Γιάννη Ρίτσου);
ΑΠ.: Φέτος κλείνουν δέκα χρόνια από τον θάνατο του Γιάννη Ρίτσου. Και η
«Ελένη» είναι ένα έξοχο κείμενο.
ΕΡ.: Και συνεχίζεται με το συμπόσιο «Η αξία της φθοράς»;
ΑΠ.: Η φθορά εμπεριέχει και κάποιες αξίες άφθαρτες. Βιώνω τον στίχο του
Σαββόπουλου: «Όσο μεγαλώνουμε, όμορφα παλιώνουμε».
ΕΡ.: Το κέρδος για την ΕΡΤ από τη συνεργασία της με τον πρύτανη του
Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργο Μπαμπινιώτη;
ΑΠ.: Ο κ. Μπαμπινιώτης είναι παλιός συνεργάτης της ΕΡΤ. Οι εκπομπές του για τη
γλώσσα μας έχουν αγαπηθεί και έχουν προσφέρει πολλά.
ΕΡ.: Με τον σκηνοθέτη Βασίλη Παπαβασιλείου;
ΑΠ.: Ο Βασίλης Παπαβασιλείου έχει το χάρισμα να ιχνηλατεί τις εκλάμψεις του
σημαντικού μέσα στην καθημερινότητα.
ΕΡ.: Με τον καθηγητή της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεοδόση
Πελεγρίνη;
ΑΠ.: Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης είναι αεικίνητος, οραματικός, αντικομφορμιστής και
σημαντικός.
ΕΡ.: Στη νέα σειρά εκπομπών που ετοιμάζει το Πανεπιστήμιο θα παρουσιαστούν τα
πορτρέτα ανθρώπων που έγραψαν ιστορία;
ΑΠ.: Θα παρουσιαστούν εξέχουσες μορφές που λάμπρυναν το Πανεπιστήμιο Αθηνών
και όχι μόνον.
ΕΡ.: Ο ρόλος της κρατικής τηλεόρασης σε σχέση με τα ιδιωτικά κανάλια;
ΑΠ.: Ο ρόλος της ΕΡΤ προσδιορίζεται από τον χαρακτήρα της ως δημόσιας
τηλεόρασης. Οφείλει να είναι αμερόληπτη, να πληροφορεί με πληρότητα, να
παρέχει υψηλής στάθμης ψυχαγωγία, να καλλιεργεί την αισθητική, να επιλέγει με
κριτήριο την ποιότητα και όχι το κέρδος.
ΕΡ.: Αρκεί μόνον να είναι ποιοτική μια εκπομπή;
ΑΠ.: Ο Ροϊδης υποστήριζε ότι: «η μεγαλυτέρα ανηθικότης είναι να αποκοιμίζει
τις τον αναγνώστη του». Κατά μείζονα λόγο ισχύει επί τηλεοράσεως.
ΕΡ.: Τι κυρίως προτιμάτε: Μια καλή εκπομπή που την βλέπουν λίγοι, ή μια κακή
εκπομπή που την βλέπουν πολλοί;
ΑΠ.: Μια «καλή» εκπομπή που τη βλέπουν λίγοι δεν είναι καλή. Το πραγματικά
μεγάλο είναι και λαϊκό, όπως έλεγε ο Τσαρούχης.
ΕΡ.: Τι κυρίως βλέπετε;
ΑΠ.: Δοκιμαστικά, πιλότους και κόπιες εργασίας.
ΕΡ.: Και τι αποφεύγετε;
ΑΠ.: Τις εκπομπές κουτσομπολιού, τα ωροσκόπια, τους λογιοτατισμούς και τους
διδακτισμούς.
ΕΡ.: Έχετε κλείσει ποτέ την τηλεόραση από αγανάκτηση;
ΑΠ.: Ακόμα περισσότερο. Έχω σπάσει τηλεόραση.
ΕΡ.: Μια εκπομπή ιδιωτικού καναλιού που θα θέλατε πολύ να ήταν στην ΕΤ1;
ΑΠ.: Η σειρά «Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή».
ΕΡ.: Μια αξέχαστη στιγμή που έχετε ζήσει;
ΑΠ.: Οι ατίθασοι μικρομηκάδες, το πανηγύρι της πόλης και η επιτυχία του
«προγράμματος μικροφίλμ» της ΕΤ1 στο περσινό φεστιβάλ της Δράμας.