Κάθε νέο σας βιβλίο είναι μια έκπληξη, ευχάριστη, φυσικά κι αυτό γιατί, είναι πάντα ένα διαφορετικό βιβλίο και με την ιστορία του μη προβλέψιμη.
Q
Στην «Ανέγγιχτη» ο εξομολογητικός τόνος της Μελίνας – Γαλάτεια, πρώτη σύζυγος του Αλέξανδρου Καστρινάκη – Νίκου Καζαντζάκη είναι ξεχωριστός, αυθεντικός από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου.
Είδα και ένιωσα την άλλη της πλευρά μέσα απο την αφηγησή της όχι μόνο για τη σκληρότητα των γονέων της, αλλά και της κοινωνίας που διψάει για αίμα. Μιας γυναίκας που στα χρόνια της η ελευθερία του πνεύματος και η στάση ζωής ήταν πέρα από τα όρια και τα μέτρα της εποχής.
Είναι η ίδια γυναίκα, μεταμελημένη τώρα, δεινή κατήγορος, τότε, που είχε γράψει και μιλήσει στο παρελθόν με τα χειρότερα λόγια για την ανεκπλήρωτη ερωτική της σχέση με τον Καζαντζάκη, του οποίου κάθε του ανάγνωσμα -απο την εφηβεία μου- είχα αγαπήσει και όπως οι φανατικοί αναγνώστες του, είχα και εγώ δυσαρεστηθεί στο έπακρο.
Για έναν πνευματικό και ασκητικό πατέρα που μεγαλώσαμε και γεράσαμε, διαβάζοντας τα βιβλία του ξανά και ξανά και το λέω, παρότι δεν έχω ακόμη καταφέρει, να τελειώσω την Οδύσσεια.
Με την πρωτοτυπία έντονη στη γραφή του Βαγγέλη Ραπτόπουλου και διακριτή σε κάθε σελίδα έπαιρνα απαντήσεις και ωρίμαζαν μέσα μου οι σκέψεις που με προβλημάτιζαν για τον άνθρωπο – Υπεράνθρωπο Καζαντζάκη . Οσον αφορά στις μεταφυσικές και θρησκευτικές του αναζητήσεις και για την περιπλάνησή του ανά τον κόσμο κυνηγημένος απο την ίδια του την πατρίδα.
Ναι, το βιβλίο σας με εντυπωσίασε!
Θέλει τόλμη προκειμένου να γράψεις για μια δυνατή μορφή και παρουσία στα Ελληνικά Γράμματα. Μια τεράστια φυσιογνωμία, σε μια κοινωνία της οποίας ο Καζαντζάκης μόνο το σκληρό της πρόσωπο γνώρισε για τον ίδιο και το έργο του.
Και έρχεται, γενναιόδωρη η έμπνευση μέσα από τα άδυτα της φαντασίας, παίζοντας ο συγγραφέας ένα παιχνίδι αναμέτρησης και επικοινωνίας με αποσπάσματα από τα πιστά κείμενα και με την ιδιότυπη γλώσσα του Καζαντζάκη, διαφοροποιώντας τα ώστε το πραγματικό να υπερβαίνει το μυθοπλαστικό μέρος του βιβλίου.
Υποστηρίζοντας παράλληλα μια άλλη εκδοχή ενάντια στα φαινόμενα , έχοντας κατά νου να δικαιώσει και τους δύο, αλλάζει τα στερεότυπα: με τον Α. Καστρινάκη · τον Ν. Καζαντζάκη αφοσιωμένο στην πνευματικότητα , τον ασκητισμό, την ισόβια αποχή στον έρωτα, τη λαγνεία και τη Μελίνα Καστρινάκη – Γαλάτεια με την ιστορία του δεκαπενταετούς δακρύβρεχτου λευκού γάμου της.
Κι έτσι μετά από την προκατάληψη έρχεται η αναγνώριση και η δικαίωση στα τελευταία χρόνια της ζωής του συγγραφέα Καζαντζάκη.
Ναι, η αφήγηση είτε τριτοπρόσωπη είτε πρωτοπρόσωπη , συναρπάζει και παρασύρει τον αναγνώστη στον δικό της κόσμο.
Θαύμασα την αριστοτεχνική δεινότητα του συγγραφέα που έχει γράψει ένα ιστορικό μυθιστόρημα χωρίς να είναι δευτερεύουσα η λογοτεχνική του αξία. Με έγχρωμες εικόνες στη σκιά ενός κόσμου αλλότριων καιρών, αποτυπωμένες με βαθιά νοήματα πίσω και πέρα από τις λέξεις με στοχαστική διάθεση και φιλοσοφικές προεκτάσεις.
Ο αφηγηματικός σας λόγος που ρέει αστείρευτος, με το ιδιαίτερο ύφος και το στίγμα του δημιουργού · του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, που γνωρίζουμε από το πλούσιο συγγραφικό του έργο.
Διαβάζοντας, είχα την εντύπωση πώς κάπου, κάποτε ζήσατε μαζί με τους ήρωες του βιβλίου σας σαν φίλος, όπως λένε, που ήρθε από τα παλιά. Δεν είστε σε απόσταση, είστε παρών, είστε εκεί, ζείτε τη ζωή τους, συνομιλείτε μαζί τους και αυτή την αίσθηση την είχα σε όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης.
Με αυτήν άλλωστε την αμεσότητα του λόγου δίνεται μοναδικά στην εξέλιξη της αφήγησης και στους χαρακτήρες ζωή, λάμψη, γοητεία και ζωντάνια.
Σας ευχαριστούμε!
Ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος (Αθήνα, 1959) έχει δημοσιεύσει περισσότερους από είκοσι τίτλους μυθοπλασίας, πέντε βιβλία μεταξύ χρονικού και αυτοβιογραφίας και μία συλλογή-σύνθεση με μεταφρασμένα αποσπάσματα από αρχαίους Έλληνες συγγραφείς. Έργα του εκδόθηκαν σε ξένες γλώσσες και διασκευάστηκαν για το θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Το προσωπικό αρχείο του βρίσκεται στη Γεννάδιο Βιβλιοθήκη.
Στη Λέσχη Ανάγνωσης Αμαρουσίου
Προτάσεις βιβλίων: Μαίρη Βασάλου, συγγραφέας, Εκδόσεις Διάπλαση