21 Απριλίου 1967 ! 56 χρόνια μετά !
Ας θυμηθούμε ! Γράφει η Δέσποινα Μακρινού
“Η χουντα και τα γαρύφαλα των Rollings Stones“
Δεν έχει ενοχοποιηθεί ποτέ κανένα λουλούδι τόσο πολύ, όσο το γαρύφαλο! Μία με τον Μπελογιάννη, μία με τις πορείες ειρήνης, μία με το ροκ συγκρότημα των Rollings Stones!
Τι σχέση έχει όμως το αγαπημένο συγκρότημα με το όμορφο κόκκινο γαρύφαλο;
Και όμως…
Τέσσερις μέρες πρίν τα τάνκς παρελάσουν στους αθηναικούς δρόμους, οι Rock Stars ολοκλήρωναν την ευρωπαική τους περιοδεία με μία συναυλία στη χώρα μας στο Παναθηναικό Στάδιο.
Η συναυλία ξεκίνησε κανονικά, το Στάδιο ήταν γεμάτο, οι μουσικές ξεσήκωναν τους θαυμαστές, κέφι, τραγούδι, χορός. Κάπου εκεί και πρίν το δημοφιλές συγκρότημα αρχίσει να παίζει το τραγούδι “Satisfaction”, ο μάνατζερ του συγκροτήματος είχε τη “φαεινή” ιδέα να πετάξει στο πλήθος κόκκινα γαρύφαλα.
Με μοναδική “Satisfaction”, αλλιώς “ικανοποίηση”, οι αμέτρητοι επιτηρητές της Τάξης που παρευρίσκοντο εκεί, επετέθηκαν αρχικώς στον μάνατζερ (τον κάνανε “του αλατιού” ) και στη συνέχεια στο πλήθος.
Η “φιλοκομμουνιστική προπαγάνδα” που εκδηλώθηκε δια μέσου των “γαρουφάλων” κινητοποίησε τις δυνάμεις εξουσίας για καταστολή.
Η συναυλία τερματίστηκε άδοξα, οι καλλιτέχνες φυγαδεύτηκαν και τα επεισόδια συνεχίστηκαν σε όλους τους δρόμους της πόλης με ξύλο και προσαγωγές.
Μιά πρώτη γεύση της επερχόμενης βίας, πήραν οι Αθηναίοι.
Ετσι λοιπόν η εποχή του “Πνευματικού φωτός” ξεκίνησε πρίν καλά καλά επιβληθεί και καθεστωτικά.
21 Απριλίου 1967 ! Η κάθοδος των τάνκς ! Το κόκκινο και το μαύρο χρώμα κάλυψαν απ’ ακρη σε άκρη ολη τη χώρα !
Ο Πολιτιστικός ορίζοντας της χούντας, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπεύθυνου για τα πολιτιστικά δρώμενα, Ιωάννη Λαδά ( ο εν λόγω κύριος υπήρξε λάτρης του τσάμικου στο γύψο), ορίζεται απο το ότι :
” Οι πρόγονοί μας, με επικεφαλής τον Αριστοτέλην επίστευον, ότι η μουσική συμβάλλει εις τον εξευγενισμόν της ψυχής. Προς τούτοις ο Αριστόξενος τον 3ον π.Χ. αιώνα, εκυκλοφόρησεν σύγγραμμα, εν τω οποίω εξηγεί και αναλύει την ηθικήν επίδρασιν της μουσικής επί του χαρακτήρος του ανθρώπου. Συνεστήθη τότε μάλιστα και η μουσική ως μέσον ψυχοθεραπευτικής αγωγής, ο δε Θεόφραστος υπεστήριζεν ότι δι’ αυτής λησμονεί κανείς τους πόνους των αρθρίτιδων και την ισχιαλγίαν. Ολαι αυταί άι θεωρίαι των Ελλήνων επιβεβαιούνται και δι’ αυτό εις τας ιατρικώς προηγμένας χώρας γίνεται χρήσις εις τα νοσοκομεία της λεγομένης Μουσικοθεραπείας”.
Η Μουσικοθεραπεία και οι ευεργετικές επιπτώσεις της στην υγεία, αφορούσαν προφανώς μόνο τις μουσικές επιλογές των εκπροσώπων της χούντας.
Συνεπώς :
” Απαγορεύονται καθ’άπασαν την Επικράτειαν και καθ’ οιονδήποτε τρόπον η μετάδοσις ή εκτέλεσις μουσικής και ασμάτων του κομμουνιστού Μίκη θεοδωράκη, τα οποία εκτός των άλλων, αποτελούν και μέσον συνδέσμου μεταξύ των κομμουνιστών. Επίσης απαγορεύονται οι ύμνοι των διαλυθεισών κομματικών νεολαιών. Οι παραβάται θα παραπέμπονται εις τα έκτακτα στρατοδικεια».
Οι παραβάται, λοιπόν, ετιμωρούντο και μάλιστα μέχρι θανάτου! Οι παραβάται, όπως ο Τολστόι, η Σιμόν Ντε Μποβουάρ, ο Σολτσενίτσιν, ο Σαρτρ, ο Αραγκόν ακόμη και ο Αριστοφάνης, ο Ευρυπίδης, ο Αισχύλος τιμωρήθηκαν “δια της καύσεως των έργων των“. Υπήρξαν κομμουνιστικοί συνωμότες!
“Λευτεριάς λίπασμα οι πρώτοι νεκροί”
Μαρία Καλαβρού. 24 ετών. Περπατούσε με την αδελφή της και έκανε μία μοιραία χειρονομία προς τα τανκς που εκείνη την ώρα περνούσαν. Πυροβολήθηκε και έχασε ακαριαία τη ζωή της.
Βασίλης Πεσλής: Ετών 15, δολοφονήθηκε απο αδέσποτη σφαίρα την ίδια μέρα στην Πλατεία Αττικής.
Παναγιώτης Ελλής. Σκοτώθηκε στον Ιππόδρομο όπου είχε φυλακιστεί μαζί με άλλους δημοκράτες πολίτες .
Τα ξερονήσια άνοιξαν, οι φυλακές γέμισαν, οι βασανισμοί και οι διώξεις δεν αριθμούνται. Ο ξενητεμός για όσους πρόλαβαν ήταν η μόνη λύση.
Αυτή ήταν η χούντα των συνταγματαρχών, που αιματοκύλησε την Ελλάδα και την Κύπρο. Γι αυτό όπως λέει και ο ποιητής :
Μὴν ἀμελήσετε.
Πάρτε μαζί σας νερό.
Τὸ μέλλον μας θὰ ἔχει πολὺ ξηρασία.
Και προσθέτει:
Aντισταθεῖτε
σ᾿ αὐτὸν ποὺ χτίζει ἕνα μικρὸ σπιτάκι
καὶ λέει: καλὰ εἶμαι ἐδῶ.
Ἀντισταθεῖτε σ᾿ αὐτὸν ποὺ γύρισε πάλι στὸ σπίτι
καὶ λέει: Δόξα σοι ὁ Θεός.
Ἀντισταθεῖτε
στὸν περσικὸ τάπητα τῶν πoλυκατοικιῶν
στὸν κοντὸ ἄνθρωπο τοῦ γραφείου
στὴν ἑταιρεία εἰσαγωγαὶ- ἐξαγωγαί
στὴν κρατικὴ ἐκπαίδευση
στὸ φόρο
σὲ μένα ἀκόμα ποὺ σᾶς ἱστορῶ.
Ἀντισταθεῖτε
σ᾿ αὐτὸν ποὺ χαιρετάει ἀπ᾿ τὴν ἐξέδρα ὦρες
ἀτέλειωτες τὶς παρελάσεις
σ᾿ αὐτὴ τὴν ἄγονη κυρία ποὺ μοιράζει
ἔντυπα ἁγίων λίβανον καὶ σμύρναν
σὲ μένα ἀκόμα ποὺ σᾶς ἱστορῶ.
Ἀντισταθεῖτε πάλι σ᾿ ὅλους αὐτοὺς ποὺ λέγονται
μεγάλοι
στὸν πρόεδρο τοῦ Ἐφετείου ἀντισταθεῖτε
στὶς μουσικὲς τὰ τούμπανα καὶ τὶς παράτες
σ᾿ ὅλα τ᾿ ἀνώτερα συνέδρια ποὺ φλυαροῦνε
πίνουν καφέδες σύνεδροι συμβουλατόροι
σ᾿ ὅλους ποὺ γράφουν λόγους γιὰ τὴν ἐποχὴ
δίπλα στὴ χειμωνιάτικη θερμάστρα
στὶς κολακεῖες τὶς εὐχὲς τὶς τόσες ὑποκλίσεις
ἀπὸ γραφιάδες καὶ δειλοὺς γιὰ τὸ σοφὸ
ἀρχηγό τους.
Ἀντισταθεῖτε στὶς ὑπηρεσίες τῶν ἀλλοδαπῶν
καὶ διαβατηρίων
στὶς φοβερὲς σημαῖες τῶν κρατῶν καὶ τὴ
διπλωματία
στὰ ἐργοστάσια πολεμικῶν ὑλῶν
σ᾿ αὐτοὺς ποὺ λένε λυρισμὸ τὰ ὡραῖα λόγια
στὰ θούρια
στὰ γλυκερὰ τραγούδια μὲ τοὺς θρήνους
στοὺς θεατὲς
στὸν ἄνεμο
σ᾿ ὅλους τοὺς ἀδιάφορους καὶ τοὺς σοφοὺς
στοὺς ἄλλους ποὺ κάνουνε τὸ φίλο σας
ὡς καὶ σὲ μένα, σὲ μένα ἀκόμα ποὺ σᾶς ἱστορῶ
ἀντισταθεῖτε.
Τότε μπορεῖ βέβαιοι νὰ περάσουμε πρὸς τὴν
Ἐλευθερία.
Μιχάλης Κατσαρός