Λοιπόν, σκέφθηκα, αντί μνημοσύνων 6 Σεπτεμβρίου 1955, και επετείων , όπως είναι η συντριβή του Ελληνισμού στην Πόλη και ο θάνατος του Βασίλη Ραφαηλίδη, 8 Σεπτεμβρίου το 2000, να σας μεταφέρω στην επίσκεψή μας στην Κωνσταντινούπολη .
Δύο ογκόλιθοι της δημοσιογραφίας Κώστας Σταματίου Βασίλης Ραφαηλίδης και μες τη μέση και εγώ σε αποστολή στην Πόλη για την προβολή της ταινίας ”Κοπάδι” του Γιλμάζ Γκιουνέι. Είναι 1977 . Στην ίδια συχνότητα αγάπης και ιδεολογίας για τον Κινηματογράφο και οι δύο κριτικοί της 7ης Τέχνης ο ένας για τα ”Νέα” και ο άλλος για το ‘‘Βήμα”. .Η αφεντιά μου από τη ”Βραδινή” που μπορεί να μην είχε πια 250.000 κυκλοφορία, όπως τα τελευταία χρόνια της Χούντας , αλλά έπαιζε σημαντικό ρόλο εκείνη την Καραμανλική περίοδο. Μετά από λίγη ώρα της προβολής , στους δημοσιογράφους, της ταινίας του κουρδικής καταγωγής σκηνοθέτη ,δημοσιογράφοι , που ήταν από όλες τις εφημερίδες ,μάθαμε οτι στον κινηματογράφο μπήκε βόμβα.
Ο Ραφαηλίδης που η καταγωγή του πατέρα του , ήταν η Κωνσταντινούπολη , δε σκιαζόταν απο τέτοια και επειδή γνώριζε σαν την παλάμη του και λάτρευε την Πόλη ,ήθελε να την γνωρίσουμε και εμείς με τα δικά του μάτια. Ετσι φθάσαμε στην Αγιά Σοφιά. Στο αντικρυσμά της ο Ραφαηλίδης αναφώνησε
‘‘Ω Σολομών σε ξεπέρασα”
Αυτό το έχει πει το 537 ο Ιουστιανός του απάντησε ο Σταματίου. Και εκεί άρχισε ένας καταπληκτικός διάλογος μεταξύ τους που όμως πυροδοτούσε τη δική μου φαντασία.
Ε αναφώνησε για το Ναό του Σολομώντος οταν είδε τους 31 μέτρων κολώνες του Ναού να ανεβαίνει στα ουράνια.
Β.Ρ ”Κλείστε τα μάτια σας και δείτε οτι βλέπω ..Δείτε γύρω απο την Αγιά Σοφιά τους πύργους , τις αποβάθρες τείχη ,πύλες, αγορές και εκκλησίες και φυσικά τον Ιππόδρομο.
Κ,Σ. Μα μας πας στον Μεσαίωνα και δέκα αιώνες διαδρομή. Αυτα μας τα περιγράφει με εκπληκτικό τρόπο ο Αντωνιάδης.
Β.Ρ. Σας είναι δύσκολο παιδιά να ταξιδέψετε μέσα στους αιώνες ,αλλά να υπάρχουν ακόμη κτίσματα ,που στέκονται δίπλα στην Αγιά Σοφιά και την παρηγορούν απο τις βαρβαρότητες…
, χα χα χα γέλασε ο Κώστας ,
Κ.Σ. εδώ οι Τούρκοι έχουν κάνει το Βόσπορο δικό τους, που όπως γνωρίζεις συνδέεται με τον Δία και τις πολυπληθείς γονιμοποιήσεις του και φυσικά όχι μόνο με την Ηρα.
Β,Ρ, Ναι ,Ναι τον αναφέρουν ως πατέρα των αρχαίων θεών ,που οι παλιοί τούρκοι …λάτρευαν σ΄ αυτά τα μέρη.
Κ.Σ Την Αγιά Σοφιά . δεν μπορείς να την γνωρίσεις με μια επίσκεψη. Ο αρχιτέκτονας Αντωνιάδης, στο αριστούργημά του έχει καταγράψει κάθε γωνιά και κάθε κώχη της εσωτερικής εικόνας του Ναού. Κι ας είναι ”καλά” ο Μαυροκορδάτος που με δική του μεσολάβηση στον σουλτάνο Αμπνοτύλ Χαμίτ Χαν έβγαλε ειδικό διάταγμα για να περάσει στά ‘αδυτα των αδύτων της Αγιά Σοφιάς .
Β,Ρ. Ναι και μην ξεχνάμε ότι ο Αντωνιάδης, έκλαψε πάνω στην Αγία Τράπεζα ,εκεί που ο Μωάμεθ προσευχήθηκε στον Αλλάχ γιατί είχε ορίσει ως τζαμί το τέμενος.
με τετρακόσια σήμαντρα με εξηνταδυό καμπάνες ,κάθε καμπάνα και παπάς κάθε παπάς και διάκος…
Κατηφορίσαμε για να βρούμε και τους άλλους συναδέλφους. Στην ψυχή μου και στα μάτια μου οι περιγραφές του Ραφαηλίδη πατριαρχικές δοξολογίες, στέψεις αυτοκρατόρων και πανηγυρικούς θριάμβων.
Λίγο πριν φτάσουμε στο τσαρσί ”αγορά” είδαμε μια υπέροχη κατοικία με μαρμάρινα σκαλιά και μια επιγραφή στα ελληνικά ”Βίλα Τούλα”.Κάθισα στα σκαλοπάτια και άρχισα να κλαίω .Πέρναγαν στα μάτια μου οι καταστροφές του Σεπτέμβρη ,τον όχλο να καίει τουλάχιστον 1.000 σπίτια ,να γκρεμίζει εκκλησίες ,σχολεία να κακοποιεί όποιον έπεφτε στα χέρια τους.
Χαμογέλασαν και οι δύο και ο Κώστας Σταματίου μου είπε : Δουλειά μας δεν είναι να κλαίμε, δουλειά μας είναι να γράφουμε και να μιλάμε γιατί έχουμε το δικαίωμα στην πνευματική κληρονομιά του Εθνους.