“Η Γεύση του κερασιού” του Αμπάς Κιαροστάμι   Της Δέσποινας Μακρινού

Thumbnail 2025 09 13t001323 239
Facebook
Twitter
LinkedIn

“Η Γεύση του κερασιού” του Αμπάς Κιαροστάμι

 Της Δέσποινας Μακρινού

Ένας ύμνος στη ζωή και τι ομορφιές της . Μιά αριστουργηματική ιρανική ταινία για τη ζωή και το θάνατο.

Μιά ελεγεία στις ομορφιές, που μας χαρίζει απλόχερα η φύση.

Ο Μπακί, οδηγεί στους δρόμους της Τεχεράνης αναζητώντας κάτι που στην αρχή δεν προσδιορίζεται. Δεν ψάχνει για εργάτες, δεν ψάχνει για χρήματα, ψάχνει κάτι άλλο …

Βρίσκει στο δρόμο του έναν Κούρδο στρατιώτη και προσφέρεται να τον πάει στο στρατόπεδό του. Στο δρόμο του εκμυστηρεύεται το τραγικό αποτέλεσμα που έχει επιλέξει για τη ζωή του.

Αναζητά κάποιον για να τον θάψει με 20 φτυαριές, σε έναν λάκκο που ήδη έχει ανοίξει, αφότου αυτοκτονήσει. Του υπόσχεται πολλά χρήματα, γνωρίζοντας ότι τα χρειάζεται. Δεν καταφέρνει να τον πείσει.

Το ταξίδι της αναζήτησης συνεχίζεται…

Ο επόμενος υποψήφιος, είναι ένας Αφγανός φοιτητής της ιερατικής σχολής του Ιράν. Του αποκαλύπτει τον λόγο που τον θέλει και τον εκκλιπαρεί να δεχτεί να το κάνει. Εκείνος για θρησκευτικούς λόγους αρνείται.

Ο τρίτος στη σειρά, είναι ένας Τούρκος ταριχευτής που δουλεύει στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

Ο Τούρκος προσπαθεί να τον μεταπείσει εκθιάζοντας τις ομορφιές της ζωής και υποστηρίζοντας ότι “όλοι οι άνθρωποι έχουμε προβλήματα, αλλά αν η λύση ήταν η φυγή στο θάνατο ο ανθρώπινος πληθυσμός θα είχε χαθεί”.

Η συζήτηση συνεχίζεται καθ’ οδον προς τον λάκκο, που έχει επιλέξει ο Μπακί.

Οι ανηφόρες, το τοπίο, οι δυσκολίες στο δρόμο, η σκόνη, η λάσπη καταγράφουν παράλληλη πορεία με την ανθρώπινη ζωή.

Ο Τούρκος συνεπιβάτης επιμένει…

Κάποια στιγμή είχα αποφασίσει και εγώ να αυτοκτονήσω” του λέει, “παίρνω λοιπόν ένα σχοινί και πάω κάτω απο ένα δέντρο. Ρίχνω το σχοινί επάνω, δεν τα καταφέρνω, το ξαναρίχνω και παλι αποτυγχάνω. Απο τις πολλές προσπάθειες πέφτει στα χέρια μου ένα λαχταριστό μούρο. Το τρώω. Θέλω και άλλο και άλλο. Ένα ασήμαντο μούρο μου έσωσε τη ζωή”

 

Η ταινία γυρίζεται στους δύσκολους και δύσβατους δρόμους της Τεχεράνης αποκαλύπτοντας έτσι με διακριτικό τροπο, το ασφυκτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο βρίσκεται η τέχνη και οι δημιουργοί της.

Ο Μπακί, ο πρωταγωνιστής,  δεν αποκαλύπτει εως το τέλος, ποιό είναι αυτό που τον  βασανίζει και γιατί έχει αποφασίσει να αυτοκτονήσει.

Συνειδητά δεν θέλει να απευθυνθεί σε νεκροθάφτη.

Ακούει προσεκτικά τους τρείς συνεπιβάτες του και αποφασίζει αυτό που δεν διευκρινίζεται έως το τελευταίο πλάνο.

 

Σχετικά Άρθρα