Μαρία Κάλλας – La Divina Θεική και Μοναδική=Της Δέσποινας Μακρινού

Thumbnail 2025 09 17t070350 484
Facebook
Twitter
LinkedIn

Μαρία Κάλλας – La Divina

Θεική και Μοναδική

2 Δεκεμβρίου 1923 – 16 Σεπτεμβρίου 1977

Της Δέσποινας Μακρινού

Thumbnail 8 3 169x300

Στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 έρχεται στον πραγματικό κόσμο ένας θεσπέσιος ήχος ανθρώπινης φωνής απο το Μανχάταν της Νέας Υόρκης.

Γεννιέται μιά ανυπέρβλητη Ντίβα, που ακούει στο όνομα Μαρία Άννα Καικιλία Σοφία Καλογεροπούλου, εν συντομία Σοφία Καικιλία Κάλος.

Είναι η μετέπειτα παγκοσμίως γνωστή  Μαρία Κάλλας, η απόλυτη ταυτοποίηση της Όπερας, ως μουσικό θεατρικό είδος, στον 20ο αιώνα.

Οι αξεπέραστες ερμηνείες, η τεχνική, η φινέτσα αλλά και το έντονο στοιχείο προσωπικού χαρακτήρα, όλα μαζί συνέβαλαν στο να ονομαστεί δικαίως Divina, δηλαδή Θεική.

Η ζωή της Μαρίας δεν ξεδιπλώθηκε χωρίς δυσκολίες. Το ίδιο το οικογενειακό της περιβάλλον δημιούργησε αναχώματα και δυσάρεστες στιγμές, βαθιά χαραγμένες στη συνείδησή της. Μιά αλλαζονική μητέρα και ένας πατέρας χαμηλών και περιορισμένων προσδοκιών, προκάλεσαν τις πρώτες συγκρούσεις στην παιδική της ηλικία.

Η Κατοχή στην Έλλάδα – όπου είχε επιστρέψει απο το 1937 μαζί με την μητέρα της και τη μεγαλύτερη αδελφή της την Τζάκι μετά το οριστικό διαζύγιο του ζευγαριού – υπήρξε η αφετηρία πολλών βιωματικών δυσκολιών για τη μικρή Μαρία.

Η υπερβολική σχέση της μητέρας της με την μεγαλύτερη αδελφή, καθώς και οι προσπάθειες “εκμετάλλευσης” του ταλέντου της Μαρίας, κατέγραψαν στην ιστορία διφορούμενες σχέσεις με τους κατακτητές, τόσο τους Ιταλούς όσο και τους Γερμανούς. Η ίδια είχε γράψει: Η αδερφή μου ήταν λεπτή και όμορφη και φιλική και η μητέρα μου πάντοτε την προτιμούσε. Εγώ ήμουν το ασχημόπαπο, παχουλή και άχαρη και καθόλου δημοφιλής. Είναι άκαρδο να κάνεις ένα παιδί να νιώθει άσχημο και ανεπιθύμητο […]. Δεν θα τη συγχωρήσω ποτέ που μου αφαίρεσε την παιδική μου ηλικία. Κατά τη διάρκεια όλων των χρόνων που θα έπρεπε να παίζω και να μεγαλώνω, εγώ τραγουδούσα ή έβγαζα λεφτά. Όλα όσα έκανα για εκείνους ήταν κυρίως καλά και όλα όσα έκαναν σε εμένα ήταν κυρίως κακά” προσθέτονταςτα παιδιά πρέπει να έχουν μια υπέροχη παιδική ηλικία. Δεν πρέπει να τους δίνονται υπερβολικά μεγάλες ευθύνες».

Σε ηλικία 26 ετών παντρεύεται τον κατά πολύ μεγαλύτερο Τζοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι και αποκτά την ιταλική υπηκοότητα. Ήταν προφανώς, σύμφωνα με τους ειδικούς βιογράφους της, η προσωπική αναζήτηση της πατρικής φροντίδας.

Στην διάρκεια της μοναδικής φωνητικής καριέρας της, η Μαρία Κάλλας ερμήνευσε 47 πλήρεις οπερατικούς ρόλους, γνώρισε την αποθέωση στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο με την δημιουργική και στενή φιλία με τον Πιέρ Πάολο Παζολίνι, και άνοιξε τις πύλες στο ρεπερτόριο της σύγχρονης όπερας.

Η ταραχώδης οικογενειακή της ζωή δεν περιορίστηκε δυστυχώς στις κλειστές πόρτες  του στενού της περιβάλλοντος, συνεχίστηκε και στις διαπροσωπικές της σχέσεις αφήνοντας μεγάλη παρακαταθήκη στους αμφίσημους ιστορικούς έρωτες.

Αριστοτέλης Ωνάσης, ένας ανεκπλήρωτος έρωτας με πάθος και αβάσταχτο πόνο. Μιά απόρριψη που πλήγωσε θανάσιμα τον συναισθηματικό της κόσμο.

Ήδη ωστόσο η φωνητική της υπεροχή βρισκόταν σε ύφεση λόγω της αναγκαστικής θεραπευτικής δίαιτας που είχε αποφασίσει να κάνει για απώλεια βάρους. Έτσι τη χαριστική βολή έδωσε ο γάμος του Αριστοτέλη Ωνάση, με την χήρα του Κέννεντυ την Τζάκι.

Η Μαρία Κάλλας με εύθραστη καλλιτεχνική και συναισθηματική υγεία, μετά το γεγονός αυτό, συν τη δολοφονία του φίλου της Πιέρ Πάολο Παζολίνι, δεν κατάφερε να διαχειριστεί με αποτέλεσμα την κατάσταση.

Στην τελευταία παράσταση για τη Νόρμα κατερρευσε στη σκηνή. Άφησε την τελευταία της πνοή στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, σε ηλικία 54 ετών απο καρδιακή προσβολή.

Αποτεφρώθηκα και η στάχτη της ταξιδεύει στο Αιγαίο.

Τον τελευταίο καιρό λειτουργεί στην Αθήνα στην Πλάκα, το Μουσείο Μαρία Κάλλας με κείμενα, αντικείμενα, βίντεο και σπάνια ηχητικά στιγμιότυπα απο την ζωή και την καριέρα της μεγάλης Ντίβας.

 

Σχετικά Άρθρα