Λένι Ρίφενσταλ. Στην καρδιά του Γ’ Ράιχ   Η καλλιτεχνική όψη της Σβάστικας   Της Δέσποινας Μακρινού

Thumbnail (38)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Λένι Ρίφενσταλ. Στην καρδιά του Γ’ Ράιχ

 

Η καλλιτεχνική όψη της Σβάστικας

Thumbnail (8)

Της Δέσποινας Μακρινού

 

Ο θρίαμβος της θέλησης” όταν αναφέρεται σε έναν αιμοσταγή παρανοικό ηγεμόνα, γίνεται φονικό όπλο ικανό να καταστρέψει την ανθρωπότητα.

Αυτός είναι ο τίτλος ταινίας της Λένι Ρίφενσταλ, αφιερωμένη στον υπεύθυνο μιάς απο τις πιο απάνθρωπες ιστορικές περιόδου του 20ου αιώνα, τον Αδόλφο Χίτλερ.

Η Έλενα Μπέρτα Αμάλιε “Λένι” Ρίφενσταλ, γεννήθηκε στις 22 Αυγούστου του 1902, στο Βερολίνο.

Ο πατέρας της ήταν ένας εύπορος επιχειρηματίας, πολυ δεσποτικός, αυταρχικός και βίαιος. Η ίδια έχει δηλώσει ότι την είχε κακοποιήσει σε μικρή ηλικία, με αυστηρή τιμωρία εγκλεισμού και στέρηση τροφής για λίγες μέρες.

Η μητέρα της, ήταν υποστηρικτική ως προς τις καλλιτεχνικές της επιλογές και την βοήθησε να τις καλλιεργήσει.

Η Λένι, μιά εξαιρετικά ταλαντούχα γυναίκα με έντονη προσωπικότητα και αστείρευτη ενέργεια, με αδιαμφισβήτητη αυτοεκτίμηση και πείσμα, κατάφερε να σαγηνεύσει τον Χίτλερ και το πρωτοπαλίκαρό του τον Γκέμπελς και να τους υμνήσει φωτογραφικά και κινηματογραφικά.

Η Λένι ξεκίνησε την καλλιτεχνική της καριέρα ως χορεύτρια και ηθοποιός, έως ότου υπέστη ένα σοβαρό τραυματισμό και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη σκηνή.

Ως ηθοποιός ήταν ατρόμητη ορειβάτις και δεν δεχόταν να ντουμπλαριστεί ακόμη και στις πιο επικίνδυνες σκηνοθετικές απαιτήσεις.

Γνώρισε τον Χίτλερ και αμέσως άρχισε να τον θαυμάζει και να τον επιδοκιμάζει, στέλνοντας του επιστολές λατρείας.

Ποτέ δεν παραδέχθηκε ότι υπήρξε ερωμένη του, ούτε ερωμένη του Γκέμπελς, αν και ο δεύτερος την πολιορκούσε στενά. Υπήρξε παντρεμένη με τον αρχιτέκτονα ναζί Πέτερ Γιάκομπ, ο οποίος έκανε τα σχέδια για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Η Λένι Ρίφενσταλ, πίστευε έως το τέλος της ζωής της, ότι ο Χίτλερ ήταν ο μόνος που μπορούσε να σώσει τη Γερμανία και ότι οι ικανότητές του ήταν πολύ πάνω των ανθρώπινων δυνατοτήτων.

Στο ντοκυμαντέρ που κυκλοφορεί αυτόν τον καιρό στους κινηματογράφους, δήλωσε ότι δεν γνώριζε για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και για το ολοκαύτωμα, ενώ σε άλλες καταθέσεις είχε παραδεχθεί ότι είχε επισκεφθεί τους χώρους.

 

Δεν θα έκανα ταινία με ανάπηρους” υποστήριξε όταν ρωτήθηκε για την Αρία φυλή και την σωματική αρτιότητα και ομορφιά. Στην ταινία “Ολυμπία” για την οποία ακριβοπληρώθηκε, υμνεί το ανδρικό σώμα, τη ρώμη και την αντοχή της τελειότητας των αθλητών, που έλαβαν μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Βερολίνο το 1936.

Στη συγκεκριμένη ταινία χρησιμοποίησε ως κομπάρσους Ρομά, απο τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, οι οποίοι με το τέλος της ταίνιας οδηγήθηκαν στα κρεματόρια και θανατώθηκαν. Απο την πλευρά της υποστήριξε ότι ούτε αυτό το γνώριζε.

 

Η Λένι Ρίφενσταλ, παρά το γεγονός ότι υπήρξε ιδιαίτερα ταλαντούχα στην κινηματογραφική τέχνη και την φωτογραφία, εισάγοντας νέες τεχνικές λήψεις και νέους κανόνες, με το τέλος του πολέμου η καριέρα της τερματίστηκε καθώς τα κινηματογραφικά στούντιο αρνιόταν να δώσουν δουλειά σε μία θαυμάστρια του Χίτλερ.

 

Για μεγάλο διάστημα εξαφανίστηκε στο Σουδάν για να φωτογραφήσει τους … Νούμα.

Τη συνόδευσε ο δεύτερος σύζυγός της, κατά 42 χρόνια μικρότερος, Χορστ Κέτνερ, ο οποίος έμεινε κοντά της ως το τέλος της ζωής της, στις 8 Σεπτεμβρίου του 2003 σε ηλικία 101 ετών.

Η Λένι Ρίφενσταλ δεν καταδικάστηκε απο τα δικαστήρια γιατί δεν βρέθηκε το όνομά της  στον κατάλογο των μελών του Εθνοσοσιαλιστικού Κόμματος.

Τυπικά δεν είχε καμία σχέση, ουσιαστικά ωστόσο η ιδεολογική της προσέγγιση στο όραμα των ναζί και του Χίτλερ, δεν αμφισβητήθηκε ποτέ απο κανέναν, με ιδιαίτερη έμφαση στη δική της επιβεβαίωση.

 

 

 

Σχετικά Άρθρα