Η Μπανάνα φαγώθηκε…
Της Δέσποινας Μακρινού
Κι όμως δεν είναι φάρσα! Η Μπανάνα των έξι εκατομμυρίων φαγώθηκε επιδεικτικά μπροστά στα έκπληκτα μάτια των παρισταμένων δημοσιογράφων και εκτιμητών.
Με μία απλή κίνηση, ο Τζάστιν Σαν, ιδρυτής πλατφόρμας κρυπτονομισμάτων, “ξεκόλησε” την πλαστική ταινία που την συγκρατούσε και αφού πρώτα είχε καταθέσει στον οίκο Σόθμπις το ποσόν των έξι εκατομμυρίων σε κρυπτονομίσματα, “έφαγε” το εξωτικό αυτό φρούτο.
Είναι ο καπιταλισμός ηλίθιοι, θα έλεγε κάποιος!
Είναι η ασυμβίβαστη έμπνευση θα έλεγε ένας άλλος!
Είναι η Τέχνη της διαμαρτυρίας για τον ευτελισμό της καταναλωτικής ζωής!
Όποια και αν είναι η απάντηση το διάσημο έργο “Comedian” του Ιταλού Μαουρίτζιο Κάτελαν, έγινε αφορμή για να επανέλθει στη μνήμη μας η εποχή της άναρχης τέχνης, της σουρεαλιστικής απεικόνισης και ίσως της λαμπρής εποχής του Ντανταισμού*.
Ο Μαουρίτζιο Κάτελαν, με απλά υλικά, αναλώσιμα, κατάφερε να προκαλέσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον, να αναδείξει την αλλαζονεία του χρήματος, την υπερβατική ταχύτητα της πληροφορίας, την υπερβολή στην διαφορετικότητα με κίνητρο την κοινωνική διαφορά και το κέρδος.
Ο Σαν, ο αγοραστής του έργου, με μία πολλή μεθοδευμένη και επικοινωνιακή κίνηση ξεκόλησε την ταινία που συγκρατούσε την Μπανάνα και την … καταβρόχθισε, ενώπιον όλων. Το συμβόλαιο, που υπέγραψε με τον καλλιτέχνη, ορίζει ότι το αντικείμενο που αφαιρέθηκε, δηλαδή η Μπανάνα, πρέπει να αντικατασταθεί αποδίδοντας στο έργο διαχρονικότητα και αξία.
Το έργο του Κάτελαν, επαναφέρει στην μνήμη μας το “κορίτσι με το μπαλόνι” του γνωστού street artist Μπάνσκι, που μόλις δημοπρατήθηκε με έναν ειδικό μηχανισμό που είχε τοποθετηθεί στο πίσω μέρος, άρχισε να αυτοκαταστρέφεται.
Ο ίδιος ο καλλιτέχνης υποστήριζε για το έργο “εξαφανιζεται, εξαφανίζεται, εξαφανίστηκε”.
Ευτυχώς για τον αγοραστή ( έδωσε για την αγορά ένα εκατομμύριο ) ο μηχανισμός δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το έργο της καταστροφής και έτσι έμεινε ένα μικρό κομμάτι. Το έργο έχει γίνει διάσημο και έχει κυκλοφορήσει σε όλες τις εικαστικές αποτυπώσεις (σε ρούχα, τοίχους, αφίσες κλπ).
Αυτό προβλέπουν οι εκτιμητές ότι θα συμβεί και με την Μπανάνα. Ήδη το έργο έχει γίνει viral και τα έξι εκατομμύρια που δαπάνησε ο αγοραστής του “αυγάτισαν” και έγιναν περισσότερα απο 200 σε κρυπτονομίσματα.
*Ο Ντανταϊσμός ή Νταντά (Dada) ήταν ένα καλλιτεχνικό κίνημα αισθητικής αναρχίας που αναπτύχθηκε μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο στις εικαστικές τέχνες, στη λογοτεχνία , στην ποίηση και στο θέατρο. Το κίνημα ήταν μιά διαμαρτυρία κατά της βαρβαρότητας