Μεροκάματα άλλων εποχών, που φέρνουν στον νου τις περιόδους των «παχιών αγελάδων», συνεχίζει να σκορπίζει αφειδώς η ΕΡΤ σε εξωτερικές ραδιοφωνικές παραγωγές, λειτουργώντας -όπως λένε οι γνωρίζοντες από μέσα- μάλλον με τη μέθοδο των γνωριμιών παρά με γνώμονα το συμφέρον της κρατικής τηλεόρασης.
Την ώρα που το 25% του ανταποδοτικού τέλους έχει χαθεί, το δυναμικό της ΕΡΤ έχει συρρικνωθεί και μια ολόκληρη γενιά συμβασιούχων «πολυεργαλείων», 74 τον αριθμό, βρίσκονται εκτός Ραδιομεγάρου, κάθε είδους παρατρεχάμενοι «γαλάζιοι» σύμβουλοι αποσπούν από τα ταμεία της Αγίας Παρασκευής 1 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ και η ΕΡΤ χαρίζει απλόχερα 200.000 ευρώ σε 22 παραγωγούς μόλις για ένα τρίμηνο. Δηλαδή όσο ένα ακριβό διαμέρισμα στην εποχή της κρίσης.
Η ΕΡΤ συνεχίζει να σκορπίζει αφειδώς και να μοιράζει… μεροκάματα άλλων εποχών, που φέρνουν στον νου τις περιόδους των «παχιών αγελάδων».
Το ποσόν αυτό βαραίνει ακόμα περισσότερο τον προϋπολογισμό της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, μια και από τον Ιούνιο του 2012 έως το τέλος του χρόνου δαπανήθηκαν περισσότερα από 1 εκατ. ευρώ για 22 εκπομπές είτε με δελτία παροχής υπηρεσιών είτε ως εξωτερικές παραγωγές.
Υπολογίζεται μάλιστα ότι το ποσό που επενδύεται στους εξωτερικούς παραγωγούς της ΕΡΑ κάθε χρόνο θα αρκούσε για τη μισθοδοσία 100 περίπου συμβασιούχων ορισμένου χρόνου που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Το χρήμα ρέει άφθονο προς κάθε κατεύθυνση και μάλιστα σε μια δύσκολη περίοδο, που το μεροκάματο στα MME δεν ξεπερνά τα 40-50 ευρώ, εγείροντας ερωτήματα αναφορικά με τη μέθοδο που χρησιμοποιείται και τη λογική που υιοθετείται για την επιλογή των παραγωγών, των εταιρειών παραγωγής, των μουσικών παραγωγών και επιμελητών.
Ακόμη και αν οι ίδιοι οι παραγωγοί διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους ότι λαμβάνουν μικρό μέρος του συνολικού κόστους ανά εκπομπή, δεν είναι σε θέση να συλλάβει ο κοινός νους για ποιο λόγο πρέπει να πληρώνει η ΕΡΤ 405 ευρώ την ώρα για την εκπομπή «Καλώς σας βρήκαμε» και ίδιο ποσό για τα «Μικρά του Παπαδιαμάντη» με παραγωγό τον Αρη Ρέτσο.
Υποχρεωτική λύση
Ποια είναι η επίσημη απάντηση της Ελληνικής Ραδιοφωνίας; Πού αποδίδει την επιμονή της να διατηρεί το καθεστώς των εξωτερικών αναθέσεων, την ώρα που γίνεται ο κακός χαμός στη χώρα, την αγορά και την ΕΡΤ; «Παρά τις ελλείψεις σε προσωπικό, λόγω συνταξιοδοτήσεων, εφεδρείας και μη ανανέωσης των Συμβάσεων Ορισμένου Χρόνου, η ΕΡΑ αξιοποίησε στο έπακρο το στελεχιακό της δυναμικό, ανταποκρινόμενη στις ανάγκες όλων των προγραμμάτων της (NET FM, Δεύτερο Πρόγραμμα, Τρίτο, ΕΡΑ Σπορ, KOSMOS, ΦΙΛΙΑ, Φωνή της Ελλάδας και 19 Περιφερειακοί Σταθμοί)» αναφέρει η Ελληνική Ραδιοφωνία, για να προσθέσει ωστόσο ότι «για να καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες παραγωγής του ποιοτικού προγράμματος που οφείλει να προσφέρει στους πολίτες, κρίθηκε απαραίτητη και η ένταξη εξωτερικών παραγωγών – ενέργεια συμβατή και σύννομη με τους κανόνες και της ραδιοτηλεοπτικής αγοράς».
Μάλιστα εξηγεί ότι οι αναθέσεις πραγματοποιούνται ύστερα από ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος για κατάθεση προτάσεων ραδιοφωνικών εκπομπών και ανάρτηση στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της ΕΡΤ www.ert.gr. «Στην περίπτωση της εξωτερικής παραγωγής δεν υπάρχει πρόσληψη, καθώς η ΕΡΤ δεν συμβάλλεται με κανένα φυσικό πρόσωπο, αλλά με εταιρείες που παράγουν γι’ αυτήν ραδιοφωνικό πρόγραμμα. Συνεπώς, η μισθοδοσία των εμπλεκομένων φυσικών προσώπων αφορά τις εταιρείες παραγωγής και όχι την ΕΡΤ» αναφέρει, χωρίς όμως να πείθει γιατί πρέπει να εκταμιεύονται έτσι αβασάνιστα 200.000 ευρώ παρά το γεγονός ότι όπως τονίζει «δεν δίνονται υπέρογκες αμοιβές στους παραγωγούς» και προσθέτοντας ότι λαμβάνουν από 26-48 ευρώ έκαστος ανά εκπομπή.
Μάλιστα η ΕΡΑ επικαλείται το επιχείρημα ότι οι εκπομπές της δεν είναι «προϊόντα μίας χρήσης», αφού είναι διαθέσιμες για όσες αναμεταδόσεις προγραμματιστούν καθώς και στο Αρχείο της ΕΡΤ, αποτελώντας έτσι πολύτιμο υλικό για την πολιτισμική ζωή του τόπου.
ΕΞΩΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΟΣΑ
Τη σπατάλη αναδεικνύει με τον δικό του έμμεσο τρόπο και ο ηθοποιός Δημήτρης Πιατάς, απαντώντας στα δημοσιεύματα που τον ήθελαν να λαμβάνει 1.000 ευρώ για κάθε εκπομπή στην ΕΡΑ διαβάζοντας κείμενα του Νίκου Τσιφόρου.
Ο δημοφιλής ηθοποιός δηλώνει ότι δεν είναι ο παραγωγός ή ο εμπνευστής της ραδιοφωνικής πρότασης αλλά ο εκτελεστής, δηλαδή ο άνθρωπος που διαβάζει αποσπάσματα από το κείμενο του Ν. Τσιφόρου («Εμείς και οι Φράγκοι») για 45 εκπομπές.
Προσθέτει μάλιστα ότι η προσωπική του αμοιβή είναι καθαρά συμβολική και ανέρχεται στα 67 ευρώ ανά εκπομπή. «Το ποσό της παραγωγής είναι εξωπραγματικό, αλλά δεν γνωρίζω πού πηγαίνει» καταλήγει, και τα λέει όλα.
Στην περιφέρεια
Περιττές πολυτέλειες
Η συνδικαλιστική ηγεσία της ΕΡΤ έδωσε το καλοκαίρι του 2011 σκληρή μάχη για τη διατήρηση των 19 περιφερειακών ραδιοφωνικών σταθμών της ΕΡΑ, κόντρα στο σχέδιο του Ηλία Μόσιαλου για τη συγχώνευση των σταθμών με στόχο την παραγωγή οικονομιών κλίμακος. Το σχέδιο ματαιώθηκε και πλέον οι σταθμοί συνεχίζουν να λειτουργούν με το πρόγραμμά τους να περιλαμβάνει και εξωτερικές παραγωγές – είδος πολυτελείας ακόμη και στα πιο γαλαντόμα κανάλια εθνικής εμβέλειας! Ετσι στα 150 ευρώ κινείται το ωριαίο κόστος της εκπομπής «Συναντήσεις στον εξώστη» της εταιρείας Κ. Ευαγγελίδης με παραγωγό την Καλλιόπη Ευαγγελίδη.
Το ανάπτυγμα των εξωτερικών εκπομπών που θα μεταδίδεται από την ΕΡΑ Σερρών θα κοστίσει για ένα τρίμηνο 2.398 ευρώ και θα αφορά 13 ωριαίες εκπομπές. Στα 10.230 ευρώ η αμοιβή της ΔΕΔΕ ΕΒΡΕΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ – ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ και στους παραγωγούς Δέδε Εβρέν και Αϊτήν Μποσταντζή για μια σειρά εκπομπών για λογαριασμό της ΕΡΑ Κομοτηνής (αξία εκπομπής 130 ευρώ). Οι δύο συνεργάτες είχαν προσληφθεί από τον Απρίλιο του 2008 στην ΕΡΑ Κομοτηνής ως συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου και έκαναν εκπομπές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύμβασή τους έληξε τον Ιούνιο του 2009, ενώ στη συνέχεια ίδρυσαν δική τους εταιρεία, στην οποία και έγινε η ανάθεση ύστερα από διαγωνισμό.
Η λίστα των 22 «τυχερών» εκπομπών
Η «Θ.Κ. Λούστας» για το «Μουσικό Καλειδοσκόπιο» θα λάβει σε ένα τρίμηνο 7.084 ευρώ (120 ευρώ/εκπομπή για 48 εκπομπές).
Η εκπομπή «Στου τραγουδιού την άκρη» της Διονυσίας Μπάκα, 11.020 ευρώ για 64 εκπομπές.
Στα 150 ευρώ το κόστος της εκπομπής «Συναντήσεις στον εξώστη» της «Κ. Ευαγγελίδης» (2.398 ευρώ για 13 εκπομπές).
Στο «Αναζητώντας την κυρία με τη στρυχνίνη» θα δοθούν στην «Χρ. Παπαγεωργίου» 9.446 ευρώ για 64 εκπομπές.
Στα 273 ευρώ το κόστος της εκπομπής της «Μ. Παπαθανασίου & ΣΙΑ» (σύνολο 17.741 ευρώ για 64 εκπομπές) «Ο ελληνικός ποιητικός λόγος στην ΕΡΑ» με τον Κ. Φασουλά.
Η Blink Studios θα λάβει 3.953 ευρώ για τις «Ραψωδίες στο Γκρίζο» με τον Γ. Χριστοδουλόπουλο (200 ευρώ/ώρα).
Στην Excess ΕΠΕ 11.020 ευρώ για το «Ολα μπερδεύονται γλυκά» με τη Σ. Μπαβέλου (140 ευρώ/ώρα).
Στην Π. Αδάμ 11.020 ευρώ για 64 εκπομπές στο Cosmos αντί 140 ευρώ εκάστη («Από τις 33 στις 45 στροφές»).
Τα «Νεραϊδομαζώματα-Νεραϊδοσκορπίσματα» της «Α. Παγιατάκη» θα λάβουν 2.398 ευρώ για 13 εκπομπές.
«Τα μικρά του Παπαδιαμάντη» 3.444 ευρώ για 7 εκπομπές της «Πολυώνυμο Αστική Μη Κερδοσκοπική» (400 ευρώ η καθεμία).
Ο «Καθρέπτης» του Χρ. Μιχαηλίδη, 11.020 ευρώ για 64 εκπομπές (140 ευρώ εκάστη).
«Αισθηματική Αγωγή» της Fysicon, 18.892 ευρώ για το Β΄και Γ’ Πρόγραμμα αντί 100 και 140 ευρώ αντίστοιχα.
«Η νήσος των θησαυρών» της Foss A.E. 3.690 ευρώ για 12 εκπομπές (250 ευρώ εκάστη).
Το «Καλώς σας βρήκαμε» της «Ο. Ζαχαρογιάννης» με την Ηρώ Τριγώνη, 6.475 ευρώ.
Το «Εκ των υστέρων» της «Βιβλιοτεχνία Ο.Ε. Φώτης Παππάς – Σεβαστή Δούβου» για 13 εκπομπές, 5.532 ευρώ.
«Στοιχεία για την αγορά χαλκού»: στην Prospero, 10.863 ευρώ για 64 εκπομπές.
«Πού πάει η μουσική όταν δεν την ακούμε πια» του Μ. Καραμαγκιώλη από την Pausilipon Films: 5.116 ευρώ για 13 εκπομπές.
«Starclub» από τη «Β. Λουκάς», 5.510 ευρώ για 64 εκπομπές.
«Μουσικές διασταυρώσεις» από τη Lector ΕΠΕ, 11.020 ευρώ για 64 εκπομπές.
«Πλανόδιες μουσικές»: στη «Σπ. Παπαναστασίου & ΣΙΑ», 8.118 ευρώ (86 εκπομπές).
Στη «Γεώργιος Ν. Ευσταθίου» 21.898 ευρώ για την εκπομπή του Β’ και του Γ’ Προγράμματος «Τα Πι της Αγάπης» (250 και 133 ευρώ/ώρα).
Στα 10.230 ευρώ η αμοιβή της ΔΕΔΕ ΕΒΡΕΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ – ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ και στους παραγωγούς Δέδε Εβρέν και Αϊτήν Μποσταντζή (αξία εκπομπής 130 ευρώ).
Πηγή: Έθνος