του Γιάννη Ζουμπουλάκη
Ενα από τα πιο εντυπωσιακά «ανοίγματα» του Φεστιβάλ Καννών τα τελευταία χρόνια επεφύλασσε η Τετάρτη 15 Μαΐου. Από τη μια πλευρά η πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της ταινίας «Ο υπέροχος Γκάτσμπι», η οποία έχει ήδη «ανοίξει» στην Αμερική και τα πηγαίνει θαυμάσια. Πρόκειται για την τελευταία (από τις πέντε) κινηματογραφική εκδοχή του μυθιστορήματος του Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ η οποία φέρει την υπογραφή του αυστραλού σκηνοθέτη Μπαζ Λούρμαν.Στην Κρουαζέτ συγκεντρώθηκε όλο το βασικό επιτελείο της ταινίας με ηγετική μορφή κανέναν άλλο από τον ίδιο τον Τζέι Γκάτσμπι, δηλαδή τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο, που πρωταγωνιστεί. Η Κάρεϊ Μάλιγκαν, ο Τόμπι Μαγκουάιρ και ο Τζόελ Ετζερτον ήταν επίσης εκεί, όπως φυσικά και ο Μπαζ Λούρμαν.
Αν τώρα συμπεριλάβουμε σε όλα αυτά ότι αμέσως μετά τη συνέντευξη Τύπου του «Υπέροχου Γκάτσμπι» σειρά είχε η εφετινή κριτική επιτροπή της οποίας πρόεδρος είναι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ και στης οποίας τα μέλη ανήκει η συμπατριώτισσα του Λούρμαν, Νικόλ Κίντμαν, ε, τι άλλο θέλετε; Η Κρουαζέτ πνίγηκε κυριολεκτικά στους σταρ!
«Αυτό που το κάνει σπουδαίο είναι ότι επιτρέπει στον αναγνώστη να δώσει τις δικές του εξηγήσεις» είπε ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους το μεσημέρι της Τετάρτης. «Θα μπορούσαμε να μιλάμε επί χρόνια για το πώς θα ήταν δυνατόν να “πιάσει” κάποιος αυτόν τον ήρωα» συνέχισε ο ηθοποιός, ο οποίος οφείλει πολλά στον Λούρμαν, αφού μια από τις πρώτες μεγάλες επιτυχίες του πριν από τον «Τιτανικό» ήταν ο «Ρωμαίος και η Ιουλιέτα» του ίδιου σκηνοθέτη. Ο Ντι Κάπριο διάβασε για πρώτη φορά τον «Υπέροχο Γκάτσμπι» σε ηλικία δεκαεπτά ετών, επειδή ήταν υποχρεωμένος να κάνει μια σχετική εργασία. «Τότε δεν το είχα “πιάσει”» είπε ο ηθοποιός. «Οταν το ξαναδιάβασα αργότερα όμως, η εμπειρία ήταν πολύ διαφορετική».
«Ο υπέροχος Γκάτσμπι», που από την Πέμπτη 16 Μαΐου «ανοίγει» σε όλη την Ελλάδα, τοποθετείται στη Νέα Υόρκη και στα προάστια του Λονγκ Αϊλαντ το 1922, στην εποχή της χαλαρότητας των ηθών, της έξαλλης τζαζ, του φτηνού ποτού, των γκάνγκστερ και του λαθρεμπορίου, αλλά και της ακμής του Χρηματιστηρίου. Στο επίκεντρο της ιστορίας βρίσκεται η ιδιαίτερη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα σε έναν νεαρό χρηματιστή ο οποίος φιλοδοξεί να γίνει συγγραφέας (Τόμπι Μαγκουάιρ) με τον μυστηριώδη και κοσμικό εκατομμυριούχο Τζέι Γκάτσμπι, τα πάρτι του οποίου κάνουν πάταγο. Ομως κατά βάθος ο αληθινός Τζέι Γκάτσμπι απέχει πολύ από το πρόσωπο που θέλει να παρουσιάζει. Ο αληθινός έρωτας, ο απόλυτος έρωτας, είναι εκείνος που τον καθοδηγεί.
Ο Μπαζ Λούρμαν άκουσε το μυθιστόρημα του Φιτζέραλντ σε audio book το 2003, όταν διέσχιζε τη Σιβηρία με τρένο. «Ηταν μια θολή, περίεργη εποχή» είπε στο «Βήμα» ο αυστραλός σκηνοθέτης, ο οποίος σκέφτηκε μια μεταφορά του στο σινεμά με τέτοιο τρόπο ώστε η ιστορία να αγγίζει τις μέρες μας. «Η ματαιότητα του πλούτου και η φρενίτιδα της δεκαετίας του 1920 πλάθουν μια πολύ ενδιαφέρουσα εποχή, αλλά την ίδια ώρα απηχούν τη ματαιότητα των καιρών μας, όπου το χρήμα έχει γίνει ο σκοπός και όχι το μέσο για την κατάκτηση του στόχου, όπως το χρησιμοποιεί ο Γκάτσμπι».