Διακανονίζονται οι οφειλές προς Τράπεζες.Εφορία Ασφαλιστικά Ταμεία και προμηθευτές.Προβλέπεται ‘κουρεμα’ χρεών αλλά και διαγραφή κεφαλαίου σε ειδικες περιπτώσεις.
Σύμφωνα μ΄άρθρο του ”Εθνους” εντός δεκαετίας η πληρωμή.Και:
Διαμορφώνει για πρώτη φορά ολιστικό εξωδικαστικό πλαίσιο, που δίνει την ευκαιρία σε μια υπερχρεωμένη αλλά βιώσιμη επιχείρηση να συγκεντρώσει όλους τους πιστωτές της προκειμένου να ρυθμίσει όλα τα χρέη της προς αυτούς, δηλαδή, τράπεζες, Εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές, βάσει ενός ορθολογικού σχεδίου αναδιάρθρωσης.
– Φέρνει στο επίκεντρο της διαδικασίας τον οφειλέτη, καθώς αυτός είναι που εκκινεί τη διαδικασία, αλλά και εγκρίνει τελικά το σχέδιο αναδιάρθρωσης, μέσα από μία συντονισμένη και οργανωμένη σε συγκεκριμένο πλαίσιο διαπραγμάτευση με τους πιστωτές του.
– Δίνει τη δυνατότητα ένταξης όλων των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως μεγέθους, περιλαμβανομένων και των ατομικών, με συνολικές οφειλές (έως 31/12/16) από 20.000 ευρώ και άνω. Θυμίζουμε ότι εξαιρούνται οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οποίοι μπορούν να υπαχθούν στον ν. 3869/2010, γνωστό και ως νόμο Κατσέλη.
– Η διαδικασία μπορεί να ξεκινήσει ακόμα και εάν εκδηλώσει ενδιαφέρον το 50% των πιστωτών της επιχείρησης.
– Παρέχει τη δυνατότητα ένταξης και στις πλέον υπερχρεωμένες επιχειρήσεις υπό τη μοναδική προϋπόθεση ότι καλύπτουν τα λειτουργικά τους έξοδα σε μια μόνο χρήση κατά την τελευταία τριετία.
– Προσφέρει την ευκαιρία ρύθμισης προσαρμοσμένης στις ανάγκες της επιχείρησης και της πραγματικής ικανότητας εξυπηρέτησης των οφειλών της που μπορεί να περιλαμβάνει γενναίες μειώσεις επιτοκίων, επιμηκύνσεις περιόδου αποπληρωμής έως και διαγραφές οφειλών.
– Διευκολύνεται η συμφωνία με τη συναίνεση της πλειοψηφίας (60%) των συμμετεχόντων πιστωτών, η οποία επιβάλλεται στη μειοψηφία.
– Δίνει απόλυτη προστασία στους μικρούς πιστωτές, οι οποίοι μπορούν να διεκδικήσουν στο ακέραιο το σύνολο των απαιτήσεών τους.
– Η διαδικασία θα υλοποιείται στην πράξη από ειδικό πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα διενεργεί ηλεκτρονικά όλη τη διαδικασία, βήμα βήμα, μειώνοντας το διαχειριστικό κόστος και χρόνο τόσο για τους πιστωτές όσο και για τον οφειλέτη.
Ξεπερνούν τα 95 δισ. ευρώ οι οφειλές προς την Εφορία
«Το σχέδιο νόμου που καταθέτουμε προς ψήφιση στη Βουλή αποτελεί ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο που θα δίνει τη δυνατότητα σε βιώσιμες επιχειρήσεις να ρυθμίσουν συνολικές οφειλές τόσο προς τον ιδιωτικό τομέα όσο και προς το Δημόσιο» ανέφερε μεταξύ άλλων σε σχετική ανακοίνωση ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των ιδιωτών προς την Εφορία έχουν πλέον ξεπεράσει τα 95 δισ. ευρώ, πολλά εκ των οποίων είναι πρόστιμα τα οποία δεν πρόκειται να εισπραχθούν ποτέ.
Την ίδια στιγμή, τα «ανοίγματα» των επιχειρήσεων είναι συνολικά περί τα 148 δισ. εκ των οποίων βρίσκεται στο «κόκκινο» περίπου το 44%.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στα χρέη των οφειλετών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα ρύθμισης των χρεών μέχρι και σε 120 μηνιαίες δόσεις, δηλαδή σε διάστημα 10 ετών, με ελάχιστη καταβολή τα 50 ευρώ.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ωστόσο ότι ο αριθμός και το ύψος των δόσεων καταβολής του ποσού που θα προσδιορίζεται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης για την αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο, θα καθορίζονται με κριτήρια τη μηνιαία δυνατότητα αποπληρωμής που έχει ο κάθε οφειλέτης, τη μέγιστη διάρκεια της ρύθμισης και τον υπολογισμό της καθαρής παρούσας αξίας.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στις συμβάσεις αναδιάρθρωσης που αφορούν σε διαγραφή οφειλών προς το Δημόσιο, αυτή θα γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, δηλαδή από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο τον χρόνο καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων και όχι τον χρόνο λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής, εφάπαξ ή σε δόσεις. Μάλιστα προβλέπεται στο νομοσχέδιο ότι, επί των οφειλών προς το Δημόσιο που θα ρυθμίζονται, δεν θα υπολογίζονται περαιτέρω τόκοι ή προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
Απαγορεύσεις
Ωστόσο θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το νομοσχέδιο περιλαμβάνει στις διατάξεις του και μια σειρά απαγορεύσεων, οι οποίες αφορούν τόσο στα χρέη προς το Δημόσιο όσο και προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Πιο αναλυτικά, για οφειλές προς το Δημόσιο προβλέπεται ότι δεν θα είναι έγκυρος όρος σύμβασης αναδιάρθρωσης, ο οποίος ορίζει την αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο σε περισσότερες από 120 δόσεις. Κατ’ εξαίρεση, για οφειλές προς το Δημόσιο οι οποίες υπερβαίνουν τα 2.000.000 ευρώ, η αποπληρωμή των οφειλών θα μπορεί να γίνεται σε περισσότερες δόσεις εφόσον συναινεί το Δημόσιο, υπό την προϋπόθεση ότι η μεγαλύτερη διάρκεια αποπληρωμής δικαιολογείται από τη συνολική δυνατότητα αποπληρωμής του οφειλέτη και έχει ως αποτέλεσμα την αποπληρωμή συνολικά μεγαλύτερου μέρους της οφειλής προς το Δημόσιο.
Ακόμη, δεν θα είναι έγκυρος ο όρος σύμβασης εξωδικαστικού συμβιβασμού ο οποίος θα προβλέπει τμηματική αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο ανά χρονικά διαστήματα που υπερβαίνουν τον μήνα και καταβολή μηνιαίας δόσης η οποία είναι μικρότερη από 50 ευρώ, καθώς επίσης και την παροχή περιόδου χάριτος για την αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο ή την ικανοποίηση απαιτήσεών του με άλλα ανταλλάγματα αντί χρηματικού ποσού.
Τέλος, αναφορικά με τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, δεν θα επιτρέπεται η διαγραφή βασικής οφειλής παρακρατούμενων εισφορών εργαζομένων προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης, ενώ η διαγραφή βασικής οφειλής προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης δεν θα επηρεάζει τα ασφαλιστικά δικαιώματα τρίτων.
ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ