της Κωστούλα Τωμαδάκη
Ίσως ,εν τέλει, ο κόσμος να ήταν καλύτερος αν όλοι βγάζαμε προς τα έξω τον άλλο μας εαυτό… «Ο Άλλος μου, Εαυτός», είναι μια κούκλα κάστορας που αναλαμβάνει να επαναφέρει στη ζωή τον απελπισμένο επιχε ιρηματία Μελ Γκίμπσον στην γλυκόπικρη ταινία της Τζόντι Φόστερ.
Στο «Αφεντικά για Σκότωμα», οι τρεις απολυμένοι υπάλληλοι εξουδετερώνουν κάθε αντίδραση του συστήματος με θράσος και χιούμορ.. Βουτηγμένος στο βιτριόλι ο ρόλος της Τζένιφερ Άνιστον.
Δυο σημαντικές επανεκδόσεις και αυτή την εβδομάδα στη μεγάλη οθόνη των ονείρων, της νοσταλγίας, της τέχνης.
«Οι Ομπρέλες του Χερβούργου» ,το εξαιρετικό αντιπολεμικό μιούζικαλ του Ζακ Ντεμί που έκανε γνωστή την Κατρίν Ντενέβ και τη μουσική του Μισέλ Λεγκράν.
Στα «400 χτυπήματα», ο Φρανσουά Τριφό, έτη φωτός μπροστά από την εποχή του , υπογράφει μια από τις καλύτερες ταινίες της νουβέλ βαγκ. Η ιστορία ενός ανήσυχου έφηβου που μεγαλώνει σε ένα αυταρχικό περιβάλλον ,γίνεται στα χέρια του ένα κοφτερό μαχαίρι με το οποίο καυτηριάζει το εκπαιδευτικό σύστημα .
Ο Άλλος μου Εαυτός
της Τζόντι Φόστερ
με τους Μελ Γκίμπσον , Τζόντι Φόστερ
{youtube}ttv-gvOzaPw{/youtube}
η ιστορία: O Γουόλτερ Μπλακ υποφέρει από κατάθλιψη. Η γυναίκα του Μέρεντιθ, τον βλέπει να καταρρέει. Ο μικρότερος γιος του Χέντρι, γίνεται ερημίτης . Ο μεγαλύτερος ο Πόρτερ, γράφει τις εκθέσεις των συμμαθητών του για να κερδίζει χρήματα. Η εταιρία παιχνιδιών του Γουόλτερ οδεύει προς την πτώχευση. Όταν η Μέρεντιθ τον διώχνει από το σπίτι ,ο απελπισμένος άντρας αρχίζει να πίνει και θέλει να αυτοκτονήσει. Μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια, ανακαλύπτει έκπληκτος ότι ο Μπίβερ – μια κούκλα κάστορας που είχε βρει στα σκουπίδια- του μιλά και μάλιστα με βρετανική προφορά. Με τη βοήθεια του Μπίβερ , επιστρέφει σπίτι. Μόνο που τα πράγματα παίρνουν μια ανεξέλεγκτη τροπή , όταν ο Μπίβερ αποκτά τον απόλυτο έλεγχο της ζωής του.
η άποψη μας: Μια κούκλα-κάστορας μετατρέπεται στο θετικό alter ego ενός επιχειρηματία που πάσχει από μια σπάνια μορφής κατάθλιψης στο δυνατό δράμα της Τζόντι Φόστερ. Ο Μελ Γκίμπσον υποδύεται τον Γουόλτερ, ιδιοκτήτη μιας εταιρείας παιχνιδιών που έρχεται αντιμέτωπος με το σκοτεινό..άλλο του μισό. Η κούκλα κάστορας . … είναι ο καταλύτης..το βαθύτερο εγώ που ζητά αφορμή για να βγει στο φως και να διεκδικήσει. Σημαντική η συμβολή του Γκίμπσον στο “The Beaver“.
Η Τζόντι Φόστερ υπογράφει μια ρεαλιστική ιστορία με ευαισθησία, τόλμη και κυρίως ψυχή.
γκρο πλαν: στο αστείρευτο ταλέντο του Μελ Γκίμπσον
Αφεντικά για Σκότωμα
του Σεθ Γκόρντον
με τους Τζένιφερ Άνιστον, Τζέισον Μπέιτμαν
{youtube}mh9cG5dzs-U{/youtube}
Η ιστορία ο Νικ δουλεύει δώδεκα ώρες την ημέρα και υπομένει τα πάνδεινα από το διεστραμμένο αφεντικό του , τον Χάρκεν προσμένοντας επιτέλους μια προαγωγή. Αλλά τώρα πια ξέρει ότι δεν πρόκειται να συμβεί. Στο μεταξύ, ο βοηθός οδοντογιατρού Ντέιλ προσπαθεί να διατηρήσει την αυτοκυριαρχία του απέναντι στις ερωτικές επιθέσεις που του εξαπολύει η Δρ. Τζούλια Χάρις . Και ο λογιστής Κερτ μόλις έχει μάθει ότι το νέο του και διεφθαρμένο αφεντικό , ο Πέλιτ, όχι μόνο έχει βαλθεί να καταστρέψει την καριέρα του , αλλά σχεδιάζει να ρίξει τοξικά απόβλητα σε μια αστική περιοχή.
Κάποιος πρέπει να τους βάλει στη θέση τους.
Έτσι, με τη βοήθεια λίγων ποτών παραπάνω και με κάποιες συμβουλές από έναν πρώην κατάδικο, αμφίβολης αξιοπιστίας , ο Νικ, ο Ντελ και ο Κερτ βάζουν σε εφαρμογή ένα πολύπλοκο αλλά φαινομενικά δοκιμασμένο σχέδιο για να απαλλάξουν τον κόσμο από τα αφεντικά τους …μια για πάντα.
Η άποψη μας τρεις μέσοι συνηθισμένοι υπάλληλοι συναντιούνται για να πιουν μερικά ποτά και να τα `βάλουν` με τα αφεντικά τους: τον αδίστακτο βασανιστή του Κερτ, το αυταρχικό αφεντικό του Νικ και την Τζούλια Χάρις την οδοντίατρο- αρπακτικό. Κάποια στιγμή θα τους περάσει η σκέψη να δολοφονήσουν τα αφεντικά τους. Όμως, επειδή είναι ανίκανοι θα επιστρατεύσουν έναν πρώην κατάδικο. Μόνο προτού ξεκινήσουν… χάνουν τον έλεγχο και έρχονται τα πάνω κάτω.
Τρεις στιγμιαίες φαντασιώσεις είναι αφορμή για μια κωμωδία που εκμεταλλεύεται στο έπακρο την οικονομική συγκυρία και τις καθημερινές απολύσεις .Χωρίς να θέλει να περάσει κάποιο μήνυμα καταφέρνει να σε παρασύρει με τις αστείες ατάκες και το χιούμορ που βγαίνει από τους χαρακτήρες.
γκρο πλαν:στη Τζένιφερ Άνιστον σε ένα ρόλο κόντρα…της σκληρής και αδίστακτης…
Οι Ομπρέλες του Χερβούργου (1964)
του Ζακ Ντεμί
με τους Κατρίν Ντενέβ,Νίνο Καστελνουόβο
{youtube}xKIuUeWxE64{/youtube}
η ιστορία: H δεκαεπτάχρονη Ζενεβιέβ ζει με τη χήρα μητέρα της ιδιοκτήτρια ενός καταστήματος με ομπρέλες στο Χερβούργο. Είναι ερωτευμένη με τον εικοσάχρονο Γκι , μηχανικό αυτοκινήτων και σχεδιάζουν να παντρευτούν κρυφά. Όταν το ανακοινώνει στη μητέρα της, εκείνη το απαγορεύει λέγοντας ότι ο Γκι είναι πολύ νέος και δεν έχει πάει καν στρατό . Έτσι ο Γκι αποφασίζει να παρουσιαστεί στο στρατό και αναχωρεί για Αλγερία. Ενώ ο Γκι έχει φύγει η Ζενεβιέβ ανακαλύπτει ότι είναι έγκυος. Μετά από προτροπή της μητέρας της αναγκάζεται να αποδεχτεί την πρόταση γάμου του έμπορου των πολύτιμων λίθων Ρολάν Κασάρ, ο οποίος την ερωτεύτηκε με την πρώτη ματιά και της υπόσχεται να μεγαλώσει το παιδί σαν να ήταν δικό του.
Στην Αλγερία ο Γκι τραυματίζεται και επιστρέφει στο Χερβούργο πριν περάσουν τα δυο χρόνια της θητείας του αλλά η Ζενεβιέβ έχει ήδη φύγει ακολουθώντας το σύζυγο της σε μια νέα ζωή.
Η άποψη μας:Μια νεανική ρομαντική ιστορία με όλα τα γνωστά κλισέ στα χέρια του Ζακ Ντεμί μεταμορφώνεται σε ένα από τα καλύτερα γαλλικά μιούζικαλ ενώ η μουσική του Μισέλ Λεγκράν γίνεται παγκόσμια επιτυχία. Η αφήγηση αναπτύσσεται μέσα από τις μελωδίες και τα τραγούδια σε έμμετρο λόγο.
Η δεκαεπτάχρονη Ζενεβιέβ θα γνωρίσει νωρίς στη ζωή της την απώλεια αλλά θα επιλέξει να ζήσει. Στον αντίποδα του πολέμου ο Ντεμί προτείνει μια ρομαντική ταινία με μουσική και χρώματα .
Αξιομνημόνευτη η καθοδήγηση των ηθοποιών που ερμηνεύουν με τον καλύτερο τρόπο τα τραγούδια της ταινίας
Γκρο πλαν : στην Κατρίν Ντενέβ που κάνει την πρώτη της μεγάλη επιτυχία. Στη μουσική του Μισέλ Λεγκράν που τον καθιέρωσε στην Αμερική.
Τα 400 Χτυπήματα (1959)
του Φρανσουά Τριφό
με τους Ζαν Πιερ Λεό, Κλερ Μαριέ
η ιστορία: ο Αντουάν Ντουανέλ είναι δεκατριών χρονών και ζει στο Παρίσι με τους γονείς του. Η αδιαφορία των γονιών και η αυταρχική συμπεριφορά των καθηγητών του στο σχολείο, του προκαλεί μια τάση φυγής από το καταπιεστικό , σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον.
Έτσι, μετά από πολλές περιπέτειες , ανάμεσα στις οποίες και ο εγκλεισμός του στο αναμορφωτήριο , κατορθώνει να φτάσει επιτέλους στη θάλασσα.
Η άποψη μας:Μια από τις σημαντικότερες ταινίες της νουβέλ βαγκ με ήρωα τον αγαπημένο πρωταγωνιστή του Τρυφό, Ζαν Πιερ Λεό που θα συναντήσουμε και στις επόμενες ταινίες του. Ο Αντουάν είναι ένα ευαίσθητο και έξυπνο παιδί μόνο που ο δάσκαλος και η μάνα του τον θεωρούν ταραξία.
Κάποια στιγμή τιμωρημένος από τον δάσκαλο θα το σκάσει από το σχολείο …
Ο Φρανσουά Τρυφό , κριτικός των `Καγιέ“μαζί με τον Γκοντάρ είναι οι ηγέτες ενός αντισυμβατικού και ανεξάρτητου σινεμά που θα μας δώσει αργότερα μερικές από τις καλύτερες ταινίες της έβδομης τέχνης.
Ο έφηβος Αντουάν είναι ο αντι-ήρωας . ένα πανέξυπνο και ευαίσθητο παιδί που αρνείται να συμβιβαστεί και διψάει για μόρφωση μέσα σε ένα συντηρητικό και άξεστο περιβάλλον, σε ένα σχολείο που δεν προάγει τη γνώση αλλά εξορίζει το διαφορετικό.
Ας θυμηθούμε τη σκηνή όπου ο μικρός Αντουάν ανάβει κερί στο συγγραφέα Μπαλζάκ και το εικονοστάσιο παίρνει φωτιά.
Ο Τριφό αγκαλιάζει με τρυφερότητα και ευαισθησία τον ήρωα, καθοδηγώντας με μαεστρία το Λεό που κάποιες φορές λειτουργεί ως το alter ego του σκηνοθέτη. Η κάμερα τον ακολουθεί ,άλλοτε από απόσταση αναπνοής αποκαλύπτοντας το αδιέξοδο και τη μοναξιά του μέσα στο αυταρχικό εκπαιδευτικό σύστημα και άλλες φορές κάνει πίσω για να μας αποκαλύψει ένα μικρό χαριτωμένο στιγμιότυπο της σχολικής ζωής.
Μόνος ενάντια σε όλους, ο μικρός Αντουάν θα κατορθώσει να φτάσει στη θάλασσα. Συγκλονιστικά άμεσο, αθώο και ποιητικό.
γκρο πλαν:στο Ζαν Πιερ Λεό, ένα από τα χαρισματικά πρόσωπα της νουβέλ βαγκ.