Το «Μουσικό χωριό» επανέρχεται και φέτος και μας περιμένει να μας εκπαιδεύσει

MusicVillage
Facebook
Twitter
LinkedIn

Το μουσικό χωριό ανοίγει και φέτος τις πύλες του για δυο περιόδους 18 – 24 Αυγούστου 2011 και 26 – 1 Σεπτεμβρίου 2011, προτείνοντας και υλοποιώντας πρωτότυπες δράσεις στο χώρο της μουσικής εκπαίδευσης και πράξης.

Το Μουσικό Χωριό, είναι ένας θεσμός ελεύθερης ανταλλαγής μουσικών ιδεών και προώθησης πρωτότυπων εκπαιδευτικών μοντέλων διαμέσου της μουσικής πράξης. Φέτος διοργανώνεται από την αστική, μη κερδοσκοπική εταιρία arTree σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού, Παιδείας & Τουρισμού Δήμου Βόλου.

H εκπαιδευτική δράση του Μουσικού Χωριού εκφράζεται θεματικά μέσα από 11 κατευθύνσεις, οι οποίες στεγάζουν 26 μουσικά εργαστήρια/masterclasses ομαδικής δράσης. Συντονιστές των δράσεων αυτών είναι, φέτος, 43 διεθνείς μουσικοί / εκπαιδευτικοί, καθώς και διάφοροι προσκαλεσμένοι της διοργάνωσης με δράση στο χώρο της ζωντανής δημιουργίας, του χορού, του θεάτρου, του λόγου, της ειδικής αγωγής και της καλλιέργειας του σώματος.

Οι φετινές κατευθύνσεις επικεντρώνονται στις εξής θεματικές:

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ – ΠΑΛΑΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ – ΛΑΙΚΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ – ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΩΜΑΤΙΟΥ – ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΧΟΡΟΣ – ΘΕΑΤΡΟ – ΜΟΥΣΙΚΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ – ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΥΝΟΛΩΝ – PERFORMANCE – ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ – ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΩΝΗ – ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ

Όπως κάθε χρόνο, θα πραγματοποιούνται καθημερινά συναυλίες και αυθόρμητα μουσικά δρώμενα σε κάθε γωνιά του Αγίου Λαυρεντίου. Μεταξύ αυτών, μία μουσική παράσταση για το ευρύ κοινό, με τίτλο «Ο «Αόρατος Άνθρωπος» με καινούργια τραγούδια» που θα παρουσιάσει ο Φοίβος Δεληβοριάς (Παρασκευή 19 Αυγούστου, πλατεία Χατζίνη).

Εκτός από τις πλούσιες δράσεις που έχουν καθιερωθεί πλέον εδώ και χρόνια, θα υπάρξει μία σειρά από πρωτοεμφανιζόμενα μουσικά εργαστήρια που απευθύνονται σε όλους τους μουσικούς με τα αντίστοιχα ενδιαφέροντα

Όπως:

Μουσικίζοντας: παίζοντας, αυτοσχεδιάζοντας και διδάσκοντας μουσική

Διδασκαλία, συντονισμός: Γιάννης Μυράλης

Στο σεμινάριο αυτό θα εμβαθύνουμε στη διαδικασία της εκτέλεσης, του αυτοσχεδιασμού και της διδασκαλίας της μουσικής τόσο μέσα από την εξέταση, προετοιμασία και παρουσίαση επιλεγμένων έργων από ένα ποικίλο ρεπερτόριο όσο και μέσα από τη χρήση τους ως παιδαγωγικό υλικό για διδακτικούς σκοπούς σε νεαρούς μαθητές και σπουδαστές της μουσικής. Στη διαδικασία αυτή θα χρησιμοποιηθούν μουσικά όργανα καθώς και εργαλεία καθημερινής χρήσης.

Τhe Happy Hour Choir: μία ορχήστρα από φωνές

Διδασκαλία, συντονισμός: Μάρθα Μαυροειδή

Μπορεί η ανθρώπινη φωνή να αντικαταστήσει τα όργανα μιας ορχήστρας; Πόσους διαφορετικούς ήχους μπορούμε να παράγουμε με το στόμα μας; Το εργαστήριο εξερευνά τις δυνατότητες και τα όρια της ανθρώπινης φωνής αντιμετωπίζοντας την σαν μουσικό όργανο. Ξεκινώντας από απλά φωνητικά παιχνίδια θα σχηματίσουμε μία ορχήστρα από φωνές η οποία θα εκτελέσει γνωστές

και όχι και τόσο γνωστές συνθέσεις διασκευασμένες για φωνητικό σύνολο. Κάθε φωνή είναι μοναδική. Στόχος μας είναι να εκμεταλλευτούμε τις ιδιαιτερότητες της φωνής μας και να πειραματιστούμε με αυτήν με δημιουργικό τρόπο, αναζητώντας τη θέση μας σε ένα μικρό φωνητικό χωριό.

Ερμηνεία και εκτέλεση στη μουσική δωματίου

Διδασκαλία, συντονισμός:

Σίμος Παπάνας (βιολί)

Χαρά Σειρά (βιόλα)

Δύο μουσικοί με ιδιαίτερη κατάρτιση στο χώρο της μουσικής δωματίου θα προσφέρουν μία σειρά από μαθήματα με θέμα την αισθητική της ενόργανης μουσικής του 18ου και 19ου αιώνα, την ομαδική μουσική επιτέλεση και τα σημαντικότερα έργα μουσικής δωματίου κατά το πέρασμα στον 20ο αιώνα. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό τόσο σε μεμονωμένα άτομα, όσο και σε οργανωμένα σύνολα. Ευπρόσδεκτοι είναι οι εκτελεστές εγχόρδων και ξύλινων πνευστών.

Aφιέρωμα στo Mεσαίωνα και την Aναγέννηση  

Δημήτρης Κούντουρας (φλάουτο με ράμφος, φλάουτο τραβέρσο, συντονισμός συνόλων)

Ανδρέας Λινός (βιόλα ντα γκάμπα, κόνσορτ, μεσαιωνική βιέλα, συντονισμός συνόλων)

Το εργαστήρι απευθύνεται σε εκτελεστές εγχόρδων και πνευστών οργάνων καθώς και σε τραγουδιστές που ενδιαφέρονται για το ρεπερτόριο της μονοφωνικής και πολυφωνικής μουσικής από τον όψιμο Μεσαίωνα μέχρι και το τέλος της Αναγέννησης. Κεντρικό άξονα του εργαστηρίου θα αποτελέσουν τα φωνητικά/οργανικά σύνολα με στόχο την ερμηνευτική προσέγγιση της σχετικής μουσικής φιλολογίας ενώ παράλληλα θα προσφέρονται ατομικά μαθήματα στο φλάουτο με ράμφος, στο φλάουτο τραβέρσο, στη βιόλα ντα γκάμπα και στη μεσαιωνική βιέλα.  

Έμφαση θα δοθεί στη δημιουργία των παρακάτω συνόλων:

• Φωνητικό /οργανικό σύνολο για όψιμη μεσαιωνική και πρώιμη αναγεννησιακή μουσική (ρεπερτόριο: Cantigas de Santa Maria, G.de Machaut, Fr. Landini, G.Du Fay, H. Isaak κ.α.)

• Κόνσορτ βιόλας ντα γκάμπα και φλάουτου με ράμφος (μουσική για κόνσορτ του 16ου και 17ου αιώνα) και κόνσορτ τραγούδια (ρεπερτόριο: J. Dowland, W. Byrd, O. Gibbons κ.α.)

Τεχνικές «Χάθα» και «Σουάρα» γιόγκα

Διδασκαλία, συντονισμός: Γιώργος Φωτιάδης

Στα πλαίσια της κατεύθυνσης «Το Σώμα του Μουσικού», εντάσσεται ένα εργαστήριο εισαγωγής στη γιόγκα. Το εργαστήριο θα προσφέρει κάθε πρωί (9 – 10 π.μ.) ομαδική συνεδρία μίας ώρας, ανοικτή σε όλους τους συμμετέχοντες του

Μουσικού Χωριού. Στη συνέχεια οι ενεργοί συμμετέχοντες του εργαστηρίου θα δουλεύουν επάνω στη πρακτική ροής της

αναπνοής «Σουάρα Γιόγκα» και στην «Χάθα Γιόγκα» (γιόγκα της ισορροπίας).Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει σωματικές ασκήσεις (άσανα) με σκοπό την εξισορρόπηση της δεξιάς και της αριστερής πλευράς του σώματος του μουσικού που συνήθως καταπονείται από την αφύσικη στάση της μελέτης των οργάνων. Επίσης, περιλαμβάνει ασκήσεις αναπνοής (πραναγιάμα) για

πλήρη αντίληψη της αναπνευστικής διαδικασίας και εκγύμναση του διαφράγματος. Τέλος, θα γίνει εισαγωγή στις μεθόδους διαλογισμού με σκοπό την διαχείριση του άγχους και τη βελτίωση της συγκέντρωσης. Μέσα από την άσκηση των παραπάνω τεχνικών ενδυναμώνεται το καλλιτεχνικό ερέθισμα φέρνοντας τον κάθε μουσικό και άνθρωπο πιο κοντά στην έμπνευση.  

Μικρασιάτικο Τραγούδι, «Πολίτικη ζυγιά» και ταξίμι

Διδασκαλία, συντονισμός: Χρήστος Τσιαμούλης (θεωρία, οργανική συνοδεία, ταξίμι) Κατερίνα Παπαδοπούλου (τραγούδι) Σωκράτης Σινόπουλος (οργανική συνοδεία, ταξίμι)

Το εργαστήριο αυτό επικεντρώνεται στην ερμηνεία και εκτέλεση τραγουδιών από τις Ελληνόφωνες μουσικές παραδόσεις της Μικράς Ασίας: δυτικά παράλια, Κωνσταντινούπολη, Καππαδοκία και Πόντος.

Φέτος, με αφορμή την παρουσία ενός ακόμη από τους σημαντικούς εκπροσώπους του είδους, του Χρήστου Τσιαμούλη, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην μουσική πράξη του αυτοσχεδιασμού (ταξίμι) και τις κατανόησης του μέσα από τη θεωρία της Ανατολικής

Μουσικής. Ο Χρήστος Τσιαμούλης και ο Σωκράτης Σινόπουλος θα προσφέρουν έναν κύκλο μαθημάτων αφιερωμένο στα παραπάνω θέματα, ειδικά για τους συμμετέχοντες με εμπειρία στο αντικείμενο.

Επιπλέον θα γίνει αναλυτική παρουσίαση της νέας εκπαιδευτικής εργασίας του Χρήστου Τσιαμούλη που εκδόθηκε πρόσφατα (Αριθμητικό Τροπικό Σύστημα της Ελληνικής Μουσικής). Εκτός από τα παραπάνω, θα ασκηθούν οι ιδιαιτερότητες της

συνεργασίας τραγουδιστή – μουσικού ή και δύο μουσικών εκτελεστών σε επίπεδο «ζυγιάς» – ντουέτου, χωρίς όμως αυτό

να αποκλείει τον συντονισμό μεγαλύτερων φωνητικών και οργανικών σχημάτων.

Το εργαστήρι απευθύνεται σε όλους τους ενδιαφερόμενους τραγουδιστές και μουσικούς με ενδιαφέρον και εμπειρία στο αντικείμενο. Η προσσέγγιση του ρεπερτορίου θα είναι καθαρά πρακτική, φέρνοντας τους μουσικούς όσο κοντύτερα γίνεται στην μουσική πράξη της Μικράς Ασίας.

Το εργαστήρι δεν θα επικεντρωθεί μόνο σε θέματα τεχνικής των οργάνων της ζυγιάς, αλλά στο τραγουδιστικό και οργανικό ύφος της μουσικής αυτής. Συνεπώς, ευπρόσδεκτοι είναι όλοι οι μουσικοί με διάθεση για ζωντανή, βιωματική εμπειρία του αντικειμένου.

 

Η τέχνη του ακορντεόν στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια

Διδασκαλία, συντονισµός: Δήμος Βουγιούκας (ακορντεόν)

Καλεσμένοι οι: Romica Serban (τσίμπαλο, Ρουμανία), Reno Pipoi (βιολί, Ρουμανία)

To εργαστήριο αυτό πραγματοποιείται για πρώτη φορά στο Μουσικό Χωριό και έχει την παρακάτω διάρθρωση:

– Το ακορντεόν (η αρμόνικα) στην Κων/πολίτικη και Σμυρναίικη σχολή, και η εξέλιξη του στο Ρεμπέτικο και λαϊκό ύφος.

– Το ακορντεόν στην Αστική μουσική της Αθήνας και ο πρωταγωνιστικός του ρόλος στη μουσική ρετρό του μεσοπολέμου.

– Ο αυτοσχεδιασμός του οργάνου πάνω στη λαϊκή μουσική.

– Το ακορντεόν στη Βαλκανική μουσική (Βουλγαρία, Ρουμανία)

– Η τσιγγάνικη μουσική στο χώρο των Βαλκανίων.

– Κοινά στοιχεία σε παραδοσιακούς σκοπούς της Ελλάδας και των Βαλκανίων.

– Ο αυτοσχεδιασμός στη Βαλκανική μουσική.

– Μουσικό σύνολο

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.