«Διαδρομές από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ στον Σεζάρ Φρανκ». Ένα πιανιστικό πανόραμα τριών αιώνων με πρελούδια, φούγκες και χορικά, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στις 30 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η Έφη Αγραφιώτη δίνει το δικό της στίγμα για το ρεσιτάλ της στο Μέγαρο, το οποίο «Περιλαμβάνει Πρελούδια, Χορικά και Φούγκες από την εποχή (1710) που ο Γ. Σ. Μπαχ έβαζε την πρωτοπόρο έμπνευση και την υπογραφή του εμπνέοντας όλους σχεδόν τους μετέπειτα συνθέτες για να γράψουν αριστουργηματικές συνθέσεις πάνω σε αυτές τις τρεις θεμελιώδεις φόρμες. Ο Σεζάρ Φρανκ με το μνημειώδες Πρελούδιο, Χορικό και Φούγκα (1884), έργο υψηλής δεξιοτεχνίας και υψηλού μουσικού κύρους που χρησιμοποιεί με ποικίλους, εντυπωσιακούς τρόπους –όχι μόνον πιανιστικά αλλά και συνθετικά– τις φόρμες αυτές, δίνει τον υπότιτλο στο πρόγραμμα της 30ης Νοεμβρίου στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος».
Από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ στον Φρανκ και στον Γκέρσουιν δομή του πρώτου μέρους διαρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες.
Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει δύο αποσπάσματα (αρ. 3 & από τα Πρελούδια (Préludes), έργο 102 του Γκαμπριέλ Φορέ (1845-1924), έναν κύκλο εννέα κομματιών για πιάνο που ο Γάλλος μουσουργός συνέθεσε μεταξύ 1909-1910.
Η δεύτερη ενότητα είναι αφιερωμένη στον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) και στον άξιο αποδέκτη της συνθετικής του παρακαταθήκης Φερούτσιο Μπουζόνι (1866-1924). Θα ακουστεί η τετραμερής Τοκκάτα αρ. 5 σε μι ελάσσονα BWV 914 (Introduction, un poco allegro τετράφωνη fughetta, adagio, τρίφωνη fuga) που ο μέγας Κάντορας της Λειψίας συνέθεσε στα 1710.
Αλλαγή κλίματος στην τρίτη ενότητα του πρώτου μέρους: ο γαλλικός ιμπρεσιονισμός συναντά τον αμερικανικό μοντερνισμό, πάντα με αφορμή τη φόρμα του πρελουδίου. Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, ο ανατρεπτικός Κλωντ Ντεμπισί (1862-1918) και ο «λόγιος της τζαζ» Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937) αναζητούσαν, ο καθένας από τη δική του σκοπιά, νέες διαστάσεις σε παλιές συνθετικές μορφές.
Το πρώτο μέρος του ρεσιτάλ θα κλείσει με την τέταρτη ενότητα, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκονται ο γερμανικός Ρομαντισμός και δύο συνθέτες-ορόσημα για την εποχή τους: ο Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856) και η Κλάρα Σούμαν (1819-1896). Η Έφη Αγραφιώτη θα παρουσιάσει δύο αποσπάσματα (αρ. 1: Nicht schnell quasi choral-όχι γρήγορα, σαν χορικό και αρ. 4: Lebhaft-ζωηρά) από το έργο Επτά κομμάτια για πιάνο σε φόρμα φουγκέτας, έργο 126 που ο Ρόμπερτ Σούμαν συνέθεσε το 1853. Εξίσου σημαντική μορφή για τον ευρωπαϊκό Ρομαντισμό υπήρξε και η Κλάρα Βικ, η σύζυγος του Ρόμπερτ Σούμαν, που ήταν ξακουστή πιανίστα και συνθέτις με διόλου ευκαταφρόνητη εργογραφία, από την οποία η Έφη Αγραφιώτη επέλεξε να παίξει το Πρελούδιο και φούγκα, έργο 16, αρ. 1, σε σολ ελάσσονα (1845).
Το δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ απαρτίζεται από έργα δύο συνθετών δύο διαφορετικών αιώνων και εθνικοτήτων, τον Γ.Σ. Μπαχ και τον Σεζάρ Φρανκ. Πρώτα θα ακουστεί η Χρωματική φαντασία και Φούγκα BWV 903 του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, για τη χρονολόγηση της οποίας οι απόψεις των ειδικών διίστανται. Ορισμένοι τη θεωρούν έργο της περιόδου 1717-1723 και άλλοι του 1720.
Η μουσική διαδρομή της Έφης Αγραφιώτη θα ολοκληρωθεί με ένα άκρως δεξιοτεχνικό έργο για πιάνο που υπογράφει ο Σεζάρ Φρανκ (1822-1890), μία εκ των πλέον εμβληματικών μορφών της γαλλικής μουσικής του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα. To Πρελούδιο, Χορικό και τετράφωνη Φούγκα (Prélude: moderato, choral : più lento, fugue à 4 voix : primo tempo) είναι μια τρίπτυχη δημιουργία του Φρανκ.
Ένα ασυνήθιστο και αντισυμβατικό πρόγραμμα από μια διακεκριμένη σολίστ.
Τιμές των εισιτηρίων: 5 (φοιτητικά), 12 και 20 €.
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 7282333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
Τετάρτη 30 Νοεμβρίου, 20:30
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος