Στο φυσικό της σκηνικό χώρο – τη Θεσσαλονίκη όπου διαδραματίζεται το πρώτο μεγάλο μέρος του μυθιστορήματος του Κώστα Ταχτσή στο οποίο είναι βασισμένη – μεταφέρεται για περιορισμένες παραστάσεις η εμβληματική παράσταση του έργου «Το τρίτο στεφάνι».
Μετά από εκατοντάδες sold out παραστάσεις στην Αθήνα (αρχικά -το 2010- με το Εθνικό θέατρο και από τον περασμένο Οκτώβριο στο θέατρο «Παλλάς» των Αθηνών) το έργο που παρακολούθησαν στην πρώτη του θεατρική μεταφορά με ενθουσιασμό χιλιάδες θεατές, μεταφέρεται και στην πατρίδα του (του έργου και του συγγραφέα).
Η θεατρική μεταφορά είναι των: Σταμάτη Φασουλή (που ανέλαβε και το δύσκολο εγχείρημα της σκηνοθεσίας ) και του Θανάση Νιάρχου ενώ στην τετράωρης διάρκειας παράσταση μετέχει 25μελής θίασος με επικεφαλής τους Νένα Μεντή (Εκάβη) και Φιλαρέτη Κομνηνού (Νίνα).
Τα 918 κοστούμια («πολύχρωμα, που δεν περιγράφουν, δεν ανασταίνουν αλλά σχολιάζουν μια ολόκληρη εποχή – αυτή της νεώτερης Ελλάδας που περιγράφει το έργο» σύμφωνα με τον Σταμάτη Φασουλή) της παράστασης σχεδίασε η Ντένη Βαχλιώτη, τα άχρωμα – λευκά σκηνικά («σαν καμένη φωτογραφία εποχής» ) η Έλλη Παπαγεωργακοπούλου και τη μουσική σύνθεση και επιμέλεια ο Θοδωρής Οικονόμου.
Το «Τρίτο Στεφάνι» – «το σημαντικότερο και πλέον εμβληματικό νεοελληνικό μυθιστόρημα» σύμφωνα με σύγχρονους κριτικούς λογοτεχνίας (καθώς στην εποχή του απορρίφθηκε, απαξιώθηκε και ο συγγραφέας του αναζητούσε μάταια εκδοτικό οίκο για την κυκλοφορία του) εκδόθηκε τελικά το 1962, πενήντα ακριβώς χρόνια απ’ τις σημερινές παραστάσεις της θεατροποιημένης μεταφοράς του.
Για την «προφορική γραφή» του μυθιστορήματος («Για πρώτη φορά δεν διάβαζα το λόγο, τον άκουγα. Έβλεπα συλλαβές κι άκουγα τον ήχο της λέξης») μίλησε ο σκηνοθέτης και εκ των διασκευαστών του μυθιστορήματος Σταμάτης Φασουλής στη σημερινή παρουσίαση της παράστασης στη Θεσσαλονίκη.
Στη «ζωντάνια» της γλώσσας του έργου αλλά και στην «κυτταρική» της σχέση με τον ελληνισμό και το σήμερα (τη χαρακτήρισε «σπαρταριστά» αλλά και «ανατριχιαστικά» επίκαιρη) αναφέρθηκε η ηθοποιός Φιλαρέτη Κομνηνού που ερμηνεύει στην παράσταση το ρόλο της Νίνας (του ίδιου ίσως -του προκλητικά για τους άλλους και βασανιστικά για τον ίδιο – ομοφυλόφιλου Κώστα Ταχτσή σύμφωνα με φιλολογικές αλλά και ψυχαναλυτικές ερμηνείες).
Το «Τρίτο Στεφάνι» είναι έργο αυτοβιογραφικό του συγγραφέα (γεννήθηκε το 1927 στη Θεσσαλονίκη και βρέθηκε στραγγαλισμένος – το έγκλημα δεν εξιχνιάσθηκε ποτέ- στο σπίτι του στην Αθήνα τον Αύγουστο του 1988). Το έργο πρωτοκυκλοφόρησε σε αυτοέκδοση που έκανε ο συγγραφέας το 1962. Έκτοτε ακολούθησαν δεκάδες επανεκδόσεις του από σειρά εκδοτικών οίκων μέχρι σήμερα οπότε και εξακολουθεί να διαβάζεται.
Η πρώτη του θεατρική (για το ραδιόφωνο) μεταφορά έγινε το 1979 για το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής ραδιοφωνίας κι ερμηνεύτηκε από τη Σμάρω Στεφανίδου και τη Ρένα Βλαχοπούλου.
Ακολούθησε το 1995 η τηλεοπτική του μεταφορά (στην τηλεόραση του Αντένα) από τον Γιάννη Δαλιανίδη με την Λήδα Πρωτοψάλτη (Εκάβη) και Νένα Μεντή (Νίνα).
Η παράσταση στο Εθνικό (και τώρα στη Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης) είναι η τρίτη που επιχειρείται και η πρώτη αμιγώς θεατρική.
Η παράσταση (συμπαραγωγή του Εθνικού θεάτρου, της Ελληνικής θεαμάτων και του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης -όπου φιλοξενείται στη γενέτειρα του συγγραφέα του) κάνει τη Θεσσαλονικιώτικη πρεμιέρα του αύριο (Τετάρτη 4 Ιανουαρίου) και θα παίζεται στο Μέγαρο κάθε Τετάρτη, Πέμπτη και Κυριακή στις 7 το απόγευμα (η παράσταση διαρκεί τέσσερις ώρες) και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 8μ.μ.
Τα εισιτήρια στοιχίζουν 40, 35, 30, 25 και 20 ευρώ.