Έκθεση ζωγραφικής απο τη συλλογή Λεβέντη στην Εθνική Πινακοθήκη

gynaikeio_gymno_pierre_auguste_renoir
Facebook
Twitter
LinkedIn

Μία συλλογή έργων τέχνης, που για πρώτη φορά παρουσιάζεται δημόσια στο σύνολο της είναι αυτή του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη, που από την Πέμπτη 1 Μαρτίου θα εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη.

Εργα της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής (17ος-20ός αιώνας), ελλήνων καλλιτεχνών (19ος-20ός) και Κυπρίων (20ός αιώνας), στην πραγματικότητα δηλαδή, τρεις διαφορετικές συλλογές συγκροτούν το σύνολο 270 έργων, που για τρεις μήνες θα βρίσκονται στην Αθήνα πριν να ταξιδέψουν στην Κύπρο με τελικό προορισμό, τη Λευκωσία, όπου θα στεγαστούν στην Λεβέντειο Πινακοθήκη, που ετοιμάζεται να τα υποδεχτεί.

Από την δεκαετία του 1950 έως τις αρχές του 1970 συγκροτήθηκε το πρώτο μέρος της συλλογής από τον Αναστάσιο Γ. Λεβέντη και στεγάστηκε στην κατοικία του συλλέκτη στο Παρίσι για περισσότερο από μισό αιώνα. Πρόκειται για 67 ελαιογραφίες, σχέδια και υδατογραφίες, νεκρές φύσεις του 17ου αιώνα με απόλυτη προσήλωση στη λεπτομέρεια, ανάλαφρες ροκοκό σκηνές, βενετσιάνικες τοπιογραφίες του 18ου αιώνα, έργα προδρόμων και μεγάλων δασκάλων του ιμπρεσιονισμού, καθώς και ζωηρόχρωμους πίνακες εκπροσώπων του πουαντιγισμού και του φωβισμού.

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την 1η Μαρτίου και θα διαρκέσει από τις 2 έως τις 3 Ιουνίου

Οπως λέει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης κυρία Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα «Η δυτικοευρωπαϊκή συλλογή φωτίζεται εκτυφλωτικά από μερικά λαμπερά αστέρια χωρίς όμως να υπάρχει πάντα συνοχή ενώ την μεγαλύτερη πληρότητα παρουσιάζουν ο Υπαιθρισμός, ο Ιμπρεσιονισμός και οι μεταϊμπρεσιονιστικές τάσεις της γαλλικής σχολής».

Η ίδια ξεχωρίζει το ατμοσφαιρικό τοπίο της «Κοιλάδας με τις αίγες» του Κορό, την παραλία της Τρουβίλ του Μπουντέν, τον Σηκουάνα του Μονέ «ένα τοπίο χτισμένο με συμπληρωματικούς τόνους θερμού βιολέ και ψυχρού κίτρινου, είναι από τα έργα της ωριμότητας του ζωγράφου», όπως λέει, τα δύο έργα του Πισαρό, τα τοπία του Σίσλεϊ, το «χυμώδες γυμνό» του Ρενουάρ αλλά και «Το Ζευγάρι με ανθοδέσμη» του Σαγκάλ, που «αν και έργο της ωριμότητας του ζωγράφου, ανακαλεί τις ωραιότερες ονειρικές δημιουργίες της νεότητάς του με υπέροχες χρωματικές αρμονίες, όπου κυριαρχούν τα τρία βασικά χρώματα μπλε – κόκκινο – κίτρινο».

Από την ελληνική συλλογή του Ιδρύματος εξάλλου, η οποία αποτελείται από 270 έργα θα παρουσιασθούν στην Εθνική Πινακοθήκη τα 176 έργα 90 καλλιτεχνών. Αρχικός πυρήνας της υπήρξαν τα έργα τέχνης – ελαιογραφίες, υδατογραφίες, σχέδια και χαρακτικά – που αγόρασε ο Αναστάσιος Γ. Λεβέντης από τον Ευάγγελο Αβέρωφ – Τοσίτσα το 1973 και τελικά η συλλογή παρουσιάζει σήμερα πληρότητα και καλύπτει σχεδόν χωρίς χάσματα την ιστορία της ζωγραφικής του νεότερου ελληνικού κράτους από τα μέσα του 19ου αιώνα έως και λίγο μετά τα μέσα του 20ού.

Ανάμεσά τους έργα των ζωγράφων της Σχολής του Μονάχου, νεωτερικές συνθέσεις του Περικλή Πανταζή, δημιουργίες που εικονογραφούν το πέρασμα προς τον νέο αιώνα και το μοντερνισμό, οι κατακτήσεις της Γενιάς του Τριάντα και της μεταπολεμικής ζωγραφικής και ονόματα μεγάλων δασκάλων του 20ού αιώνα: Παρθένη, Μαλέα, Παπαλουκά, Τσαρούχη, Γκίκα, Μόραλη.

«Εξοχα δείγματα της πρώιμης ελληνικής προσωπογραφίας αποτελούν οι δυο αρχόντισσες του Κριεζή και του Πίτζε ενώ τα αστικά πορτραίτα του Αριστείδη Οικονόμου και του Κουνελάκη είναι επίσης υψηλής ποιότητας», λέει η κυρία Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα. Και επισημαίνει επίσης την προσοχή στην «Αναγεννημένη Ελλάδα», που αποδίδεται στον Θεόδωρο Βρυζάκη, στη σπάνια σύνθεση της «Μήδειας» του γενάρχη της Σχολής του Μονάχου Νικηφόρου Λύτρα, στην αλληγορία της «Αρμονίας» του Νικόλαου Γύζη, στην «Μητρική στοργή» του Ιακωβίδη, στο «Αντίδωρο» του Θεόδωρου Ράλλη, στην «Οικογένεια του ζωγράφου» του Γεωργίου Αβλιχου, στον «Κήπο με γυναικεία μορφή» του Λεμπέση στην «Προσωπογραφία αγοριού με ναυτικά» του Σαββίδη.

Η συλλογή περιλαμβάνει ακόμη έργα του Βολανάκη και του Ιωάννη Αλταμούρα και ακολουθούν Νίκος Λύτρας, Μιχάλης Οικονόμου, Γουναρόπουλος, Κογεβίνας, Ροδοκανάκης, Περικλής Βυζάντιος Μπουζιάνης.

Εντυπωσιακή είναι και η παρουσία της Γενιάς του Τριάντα με δύο αγιογραφικά προσχέδια του Κόντογλου, την βυζαντινίζουσα σύνθεση του Εγγονόπουλου με τον «Ορφέα», το πορτραίτο του «Αεροπόρου» του Τσαρούχη, τον «Μπετατζή» του Διαμαντόπουλου, τα λαϊκότροπα τοπία του Βασιλείου, τον Χατζηκυριάκο – Γκίκα, τον Μόραλη, τον Μαυροΐδη, τον Τέτση, τον Βουρλούμη, τον Πρέκα, τον Σπυρόπουλο, τον Τσίγκο. Εργα οκτώ κυπρίων καλλιτεχνών παρουσιάζονται εξάλλου στην έκθεση.

Επιμελήτριες της έκθεσης είναι η Εβίτα Αράπογλου και η Μαρία Κατσανάκη.

Που και Πότε

Εθνική Πινακοθήκη (Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, τηλ. : 210.72.24.889)
Εγκαίνια 1 Μαρτίου. Διάρκεια 2 Μαρτίου ως 3 Ιουνίου

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.