Μεγάλα ονόματα της τέχνης του 20ού αιώνα δοκίμασαν το πλαστικό λεξιλόγιό τους στη φόρμα του κοσμήματος. Πάμπλο Πικάσο, Ζορζ Μπρακ, Σεζάρ, Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, Αντρέ Ντερέν, Αλμπέρτο Τζακομέτι, Φερνάντ Λεζέ, Μαν Ρέι,
Ρόι Λιχνενστάιν, Λουίς Μπουρζουά, αλλά και Γιόκο Ονο, Στίβεν Αντονάκος και Τζεφ Κουνς, είναι μερικοί απ’ αυτούς, κοσμήματα των οποίων θα δούμε σύντομα και στην Αθήνα σε μια έκθεση που τιτλοφορείται «Από τον Πικάσο στον Κουνς».
Η έκθεση εντάσσεται στον εκθεσιακό προγραμματισμό, έως το καλοκαίρι, του Μουσείου Μπενάκη, το οποίο προσπαθεί, παρά την κρίση, να κρατηθεί δραστήριο και νησίδα πολιτισμού για το κοινό της ταλαιπωρημένης πόλης. Τα επώνυμα καλλιτεχνικά κοσμήματα, που θα εκτεθούν στο κεντρικό κτίριο (Κουμπάρη 1), από 16 Μαΐου έως αρχές Σεπτεμβρίου, προέρχονται από την προσωπική συλλογή της επιμελήτριας Νταϊάν Βενέ και θέτουν εκ νέου το θέμα της σύνδεσης της αργυροχοΐας με την καλλιτεχνική δημιουργία. Ωστόσο, η πρώτη έκθεση, μετά το Πάσχα, αφορά στη δουλειά του φωτογράφου Γιώργου Βαρθολομαίου στα μεταλλεία Λαυρίου.
Ο φωτογράφος εστίασε τον φακό του στο εσωτερικό των βιομηχανικών χώρων, όπως διατηρήθηκαν έως το 1987, οπότε και τραβήχτηκαν τα συγκεκριμένα καρέ. Οι χώροι μοιάζουν με θεατρικό σκηνικό, γι’ αυτό και η έκθεση ονομάζεται «Τα σκηνικά μιας παράστασης». (Πειραιώς, 25 Απριλίου-20 Μαΐου).
Σε μια τόσο δύσκολη εποχή για τη χώρα, όπου όλοι μιλούν για τέρατα και τερατουργήματα, η επόμενη έκθεση έρχεται να σχολιάσει τα «ελληνικά τέρατα». Εγκαταστάσεις, τρισδιάστατα γλυπτά, ανάμεσά τους ένας τρίμετρος Μινώταυρος, ειδώλια, ζωγραφικά γκράφιτι υπό μορφή ζωφόρων, αλλά και ψηφιακά «αόρατα» τέρατα, συνθέτουν τον κόσμο της έκθεσης «The Greek monsters by Beetroot Design + partners». Τα εκθέματα βασίζονται στην εικονογράφηση της θεσσαλονικιώτικης ομάδας ντιζάινερ «Beetroot» για το βιβλίο «Τα παρεξηγημένα τέρατα της Ελληνικής Μυθολογίας». Οι δημιουργοί τους επιχειρούν μια επανεξέταση της μυθολογίας μας (Πειραιώς, 27 Απριλίου-29 Ιουλίου).
Με ενδιαφέρον αναμένεται η έκθεση της Εντι Φέργκιουσον (γεν. στις ΗΠΑ, ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στο Λονδίνο), σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών. Η ποικιλία των εκφραστικών μέσων χαρακτηρίζουν τη δουλειά της: σχέδιο, εγκατάσταση, περφόρμανς, βίντεο, ζωγραφική. Ο διάλογος γύρω από τη σύγχρονη τέχνη βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός της. (1 Ιουνίου-29 Ιουλίου).
Τέλος, το έργο μισού σχεδόν αιώνα των αρχιτεκτόνων Αντέλας και Κυριάκου Κυριακίδη θα παρουσιάσει επίσης το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς, 17 Μαΐου-29 Ιουλίου), καθώς και την καθιερωμένη έκθεση της «Athens Voice» με τα πρωτότυπα έργα των καλλιτεχνών που φιλοτέχνησαν τα εξώφυλλα της εφημερίδας τον περασμένο χρόνο (Πειραιώς, 23 Μαΐου ? 29 Ιουλίου). Η μεγάλη αναδρομική του Βάλια Σεμερτζίδη μετατίθεται για αργότερα.
«Δωρικός ρυθμός»
Τον 67χρονο Ιρλανδοαμερικανό καλλιτέχνη Σον Σκάλι θα γνωρίσει στο ελληνικό κοινό το Μουσείο Μπενάκη, με έργα τα οποία συνδέονται άμεσα με την Αθήνα. «Δωρικός ρυθμός» τιτλοφορείται η πρώτη έκθεσή του στην Ελλάδα (Πειραιώς, 9 Μαΐου-15 Ιουλίου), που επικεντρώνεται σε έξι μνημειώδεις ως προς τις διαστάσεις τους «δωρικούς» πίνακες ζωγραφικής. Μαζί θα παρουσιαστούν υδατογραφίες και μεταξοτυπίες από την τριαντάχρονη πορεία του καλλιτέχνη, ο οποίος υπήρξε δύο φορές υποψήφιος
για Τέρνερ.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ
dirouboula@pegasus.gr
Πηγή: ‘Εθνος