26 έργα της ζωγράφου, τα περισσότερα φιλοτεχνημένα λίγο πριν φύγει από τη ζωή, το 2008, στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου. (φωτό) Εργο της Οπυς Ζούνη, από την έκθεση που θα εγκαινιαστεί στις 6 Ιουλίου στους Δελφούς
Παιχνίδια με το φως και τη σκιά, το χρώμα και την προοπτική, το κενό και το πλήρες, τις απρόοπτες θέες και την κατάκτηση του περιβάλλοντος χώρου με το σταδιακό πέρασμα στην απεραντοσύνη, με τη γλώσσα της γεωμετρικής αφαίρεσης, όπως την απέδωσε η Οπυ Ζούνη, θα καταλάβουν τους εκθεσιακούς χώρους του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, στους Δελφούς.
Η έκθεση που πάντα συμπεριλαμβάνει στο καλοκαιρινό του πρόγραμμα το Κέντρο Δελφών είναι φέτος, από τις 6 έως τις 27 Ιουλίου, αφιερωμένη στην Οπυ Ζούνη, το έργο της οποίας εντάσσεται στους διεθνείς κόλπους της γεωμετρικής αφαίρεσης και της op art.
Oφθαλμαπάτη
«Τελευταία πινελιά» τιτλοφορείται η έκθεση, καθώς τα 21 από τα 26 έργα που θα παρουσιαστούν ανήκουν στην τελευταία δουλειά της ζωγράφου, πριν φύγει από τη ζωή, το 2008, σε ηλικία 67 ετών, και δεν έχουν δειχτεί ξανά. Η έκθεση αποτελεί φόρο τιμής στην καλλιτέχνιδα, που κατόρθωσε με τις εικαστικές επιλογές της να είναι συγχρόνως ορθολογικά γεωμετρική και αυθόρμητα λυρική, αποδίδοντας την απεραντοσύνη του χώρου, εσωτερικού και εξωτερικού, ενεργοποιημένη από την ανθρώπινη απουσία.
Ολόκληρη η πορεία της ήταν μια έρευνα πάνω στον χώρο και στην προοπτική του, στο φως και στη σκιά, στο χρώμα και στην κίνηση. Ο άλλοτε κλειστός χώρος κάποια στιγμή άρχισε να εμπεριέχει φυγές και θέες σε ένα αφηρημένο περιβάλλον λουσμένο στο φως. Για τον ίδιο τον θεατή το έργο της έμοιαζε με χωρική οφθαλμαπάτη. «Τα τελευταία χρόνια έχω τολμήσει στην απεικόνιση του χώρου τομές, που ούτε εγώ προγενέστερα είχα φανταστεί», είχε γράψει η ίδια για την πιο πρόσφατη δουλειά της.
Τα τελευταία χρόνια, ο αυστηρός χαρακτήρας των έργων της, σύμφωνα με την ιστορικό τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, σύμβουλο της έκθεσης, «”διαταράχτηκε” από την παρεμβολή ακαθόριστων μορφολογικά χρωματικών στοιχείων, που αντιπαραβάλλονται στη σαφήνεια των γεωμετρικών σχημάτων των έργων της». Η διπλή ταυτότητα στο έργο της -αυστηρή λογική της φόρμας και συναισθηματική φόρτιση- προσέδωσε στο έργο της, κατά την Κ. Κοσκινά, «δυνατότητες για δύσκολους συνδυασμούς συνθετικούς, αισθητικούς αλλά και συναισθηματικούς, που αντί να προδίδουν, εμπλουτίζουν την πολύχρονη έρευνά της».
Την επιμέλεια της παρουσίασης (εγκαίνια 6 Ιουλίου) έχουν αναλάβει ο σύζυγος της Οπυς Ζούνη και τα παιδιά τους.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ