“Κοινός Λόγος” η παράσταση που δεν ξεχνιέται

alt
Facebook
Twitter
LinkedIn

της Λαμπριάνας Κυριακού

Με το πρώτο ανέβασμα στη σκηνή, οι πρωταγωνίστριες  μας καθήλωσαν. Ήταν ο λόγος τους, μέσα από τις μαρτυρίες, ήταν το ύφος τους μέσα από τις ερμηνείες. Έχουν περάσει μέρες και συνειδητοποιώ  ότι η σκέψη παρέμεινε εκεί κολλημένη στο θέατρο Βράχων και στην παράσταση «Κοινός Λόγος».

Τέτοιες παραστάσεις , δεν μπορούν να δεχθούν κριτική, γιατί  και ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, άγγιξε τον αυτό κάθε αυτό ορισμό του πολιτισμού, αφοπλίζοντας κάπως την Τέχνη. Έδωσε μέσα απ όλες τις μαρτυρίες, τα στοιχεία τα οποία δημιουργεί ένας ξεριζωμός – ένας πόλεμος. Όπως για παράδειγμα ρατσισμός. Ηταν το πρώτο χαρακτηριστικό –  η πρώτη σκληρή πραγματικότητα που αντιμετώπιζαν οι πρόσφυγες, στο νέο τόπο που πήγαιναν.

Πέντε γυναίκες, αφηγούνται,  έως  πολύ μαρτυρούν λεπτομερώς στιγμές που στα βιβλία της Ιστορίας μας, αγνοούν να προσθέσουν.  Είναι τα αποστάγματα της ιστορίας, που αν τονίζονταν περισσότερο, θα λογαριάζαμε περισσότερο τη ζωή που ζούμε τώρα, γιατί από  τα μάτια των προγόνων  μας, πέρασαν οι πιο φρικιαστικές εικόνες του πεπρωμένου μας. Από τη Μικρασιάτικη καταστροφή στην Κατοχή. Από τις σφαγές στην πείνα, από τη ζωή στο θάνατο.   Αυτό που τις κρατάει όρθιες όμως,  είναι ως βασικό στοιχείο η ΜΝΗΜΗ, αλλά και το γεγονός ότι πέραν τα όσα είχαν περάσει, απάλυναν το πόνο με τραγούδι και δεν έχαναν το χιούμορ τους.

 

alt

Στις 15 Ιουνίου του 2004, βρισκόμουνα στην Κύπρο και είχα  την ευκαιρία να παρακολουθήσω τον «ΚΟΙΝΟ ΛΟΓΟ». Να τονίσω ότι είχε κάνει πρεμιέρα στο νησί. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι η τότες παράσταση με τη σημερινή δεν μπορεί να συγκριθεί.  Ο Θεοδωρόπουλος, έδωσε συνέχεια στον ΚΟΙΝΟ ΛΟΓΟ και όχι Επανάληψη.

Δεν υπάρχει καλή και καλύτερη. Σαφώς, οι μαρτυρίες είναι διαφορετικές,  αλλά ο λόγος είναι κοινός. Ίσως να είναι  η ωριμότητα, ίσως οι σημερινές συγκυρίες…  μέσα από αυτό τον ΚΟΙΝΟ ΛΟΓΟ,  συνειδητοποίησα ότι μεμψιμοιρούμε πολύ οι   Έλληνες και δεν έχουμε μνήμη.  Αυτοί οι άνθρωποι είχαν πρώτα απ  όλα  πολιτισμό, τον οποίο μετέφεραν  μαζί τους, σε κάθε γη που πατούσαν και το χειρότερο; Το πεπρωμένο τους όρισε να δουν τα μάτια τους φρικτές σκηνές και να βιώσουν καταστάσεις που δεν χωράει το μυαλό του ανθρώπου.  Στιγμές που δεν έχουμε βιώσει μέχρι τώρα. Εμείς στο τώρα, Χάσαμε τα πάμπολλα, μας έμειναν τα πολλά και βάλαμε στον κρόταφο το όπλο γιατί δεν αντέχουμε.

Εν τούτοις υπήρξαν πολύ χειρότερα… Η φράση της Ελένης Κοκκίδου «μείναμε με τις ψυχές μας» και η αντίστοιχη της Λυδίας Κονιόρδου «μείναμε μόνο με τα σώματα μας», η στιγμή που Μαρία Κατσανδρή, σηκώθηκε και με χέρια ανοιχτά  και σε αργό ρυθμό, χόρεψε το χορό της αξιοπρέπειας, το χορό της λεβεντιάς των παιδιών της,  αλλά και το παγωμένο ύφος της Ελένης Ουζουνίδου –   Όλες  αυτές οι στιγμές, λοιπόν    ήταν το καρφάκια που σμίλευαν τη συνείδηση του θεατή.

 

 

alt

Ωστόσο, ξεχώρισα  την ερμηνεία της Ελένης  Κοκκίδου, γιατί την ώρα που ερμήνευε  έβλεπες στη λάμψη των ματιών της,  τις εικόνες που έβγαζε ο λόγος της, όταν έλεγε «η δύναμη μου κόβεται και δεν μπορώ να συλλοιστώ τα όσα περάσαμε, πε πως είμαι κι εγώ μες το χώμα άμα τα συλλοιστώ.»

Δεν κρυβόταν πίσω από την ερμηνεία της, ήταν η γυναίκα που μια γελούσε και μια έκλαιγε με την ίδια ευελιξία. Είχε την αμεσότητα που χρειάζεται για να μπει στις καρδιές του κοινού και να συγκινήσει.

Η Λυδία Κονιόρδου μου άρεσε, αλλά δεν ξέρω τι ήταν αυτό που την έκανε να αποτραβηχτεί από το τραγικό που ξέρει να κάνει τόσο καλά. Την έχω δει σε συνταραχτικούς ρόλους και τώρα ήθελα απλά να με κάνει να ανατριχιάσω.

Τα σκηνικά του Δημήτρη Δαγκλίδη, ήταν πραγματικά ένα μουσείο. Με πραγματικές προσωπογραφίες ανθρώπων που έζησαν την τότε εποχή, ζωγραφισμένα στα πρόσωπα τους όλα τα στοιχεία που ο σκηνοθέτης ήθελε να τονίσει. Κάθε φωτογραφία έδειχνε τον αέρα της εποχής της. Τα σκηνικά είναι η πρώτη επαφή με το έργο και εκεί πόσο ταίριαξε την τραγικότητα των μαρτυριών με τις εικόνες. 

 

Υγ:

Είναι από τις καλύτερες καλοκαιρινές παραστάσεις, που πρέπει όλοι να δούμε , όση ανάγκη γέλιου και να έχουμε, άλλη τόση ανάγκη συλλογισμού μας χρειάζεται.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ :
Σκηνοθεσία : Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Σκηνικά – Κοστούμια : Αντώνης Δαγκλίδης
Επιλογή & διδασκαλία τραγουδιών : Κώστας Βόμβολος
Επιμέλεια κίνησης : Αγγελική Στελλάτου
Φωτισμοί : Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες : Μαριλένα Σταφυλίδου
ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ :
Λυδία Κονιόρδου, Ελένη Κοκκίδου, Μαρία Κατσανδρή, Ελένη Ουζουνίδου, Τάνια Παλαιολόγου
Προπώληση εισιτηρίων:
– Για το Φεστιβάλ Αθηνών:
online στο www.greekfestival.gr/ Τηλεφωνικά στο +30 – 210 32 72 000 (καθημερινά 9:00-21:00)/ Από τα εκδοτήρια του Φεστιβάλ/ Από τα βιβλιοπωλεία ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ και τα καταστήματα PUBLIC
– Για την περιοδεία:
online στο viva.gr

alt
Πετρούπολη, Μικρό Θέατρο Πέτρας «Πήτερ Μπρουκ» Τρίτη 2/7
Ηλιούπολη, Δημοτικό Θέατρο Άλσους «Δημήτρης Κιντής» Τετάρτη 3/7
Χαλάνδρι, Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς Χαλανδρίου Πέμπτη 4/7
Χαλάνδρι, Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς Χαλανδρίου Παρασκευή 5/7
Άλσος Αττικό Σάββατο 6/7
Δελφοί, Θέατρο Φρύνιχος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών  Δευτέρα 8/7
Λαμία, Φεστιβάλ Οίτης, Τόπος Τεχνών Χώρα Τρίτη 9/7
Βόλος, Πολυχώρος Άξιον Εστί Τετάρτη 10/7
Λάρισα, Κηποθέατρο Αλκαζάρ Πέμπτη 11/7
Αρχαίο Θέατρο Δίου, Φεστιβάλ Ολύμπου Παρασκευή 12/7

Κοζάνη, Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Κοζάνης Σάββατο 13/7
Τρίκαλα, Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Τρικάλων (Φρούριο) Δευτέρα 15/7
Θεσσαλονίκη, Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου, Θέατρο Κήπου Τρίτη 16/7 Τετάρτη 17/7 Πέμπτη 18/7 Παρασκευή 19/7
Σέρρες, Ανοιχτό Αμφιθεάτρο Τ.Ε.Ι. Σερρών Κυριακή 21/7
Ξάνθη, Θερινό Δημοτικό Αμφιθέατρο Ξάνθης Δευτέρα 22/7
Κομοτηνή, Θερινό Δημοτικό Θέατρο Κομοτηνής Τρίτη 23/7
Αλεξανδρούπολη, Κηποθέατρο Δήμου Αλεξανδρούπολης Τετάρτη 24/7
Καβάλα, Κάστρο, Φεστιβάλ Φιλίππων & Θάσου Πέμπτη 25/7
Καβάλα, Κάστρο, Φεστιβάλ Φιλίππων & Θάσου Παρασκευή 26/7

Θάσος, 1ο Δημοτικό Σχολείο Λιμένα, Φεστιβάλ Φιλίππων & Θάσου  Σάββατο 27/7
Βέροια, Θέατρο Άλσους «Μελίνα Μερκούρη» Τρίτη 30/7
Σίβηρη, Φεστιβάλ Κασσάνδρας, Αμφιθέατρο Σίβηρης Τετάρτη 31/7
Ιωάννινα, Υπαίθριο Θέατρο Εταιρείας Ηπειρωτικών Μελετών Παρασκευή 2/8
Κέρκυρα, Θέατρο «Ρένα Βλαχοπούλου» Μον Ρεπό Σάββατο 3/8
Κέρκυρα, Θέατρο «Ρένα Βλαχοπούλου» Μον Ρεπό Κυριακή 4/8
Πρέβεζα, Δημοτικό Θέατρο Πρέβεζας «Γιάννης Ρίτσος» Δευτερα 5/8
Ήλιδα,  23ο Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας, Θέατρο Αρχαίας Ήλιδας Τετάρτη 7/8
Πύλος, Νιόκαστρο Παρασκευή 9/8
Αρχαίο Εκκλησιαστήριο Μεσσήνης Σάββατο 10/8
Κεφαλονιά, Ληξούρι, Κηποθέατρο Ιακωβάτειου Βιβλιοθήκης Κυριακή 11/8
Κεφαλονιά,  Αργοστολι, Αύλειος Χώρος ΞΕΝΙΑ Δευτέρα 12/8
Ζάκυνθος, Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Ζακύνθου Τρίτη 13/8
Τήνος, Λουτρά, Φεστιβάλ Τήνου Σάββατο 17/8
Πάρος, Θέατρο Πάρκου Πάρου Δευτέρα 19/8
Ιεράπετρα, Κύρβεια 2013, 3ο Γυμνάσιο Ιεράπετρας Τετάρτη 21/8
Ηράκλειο, Κηποθέατρο «Μ. Χατζιδάκις» Πέμπτη 22/8
Ρέθυμνο, Θέατρο Ερωφίλη, Φρούριο Φορτέτσα Παρασκευή 23/8
Χανιά, Θέατρο Ανατολικής Τάφρου Σάββατο 24/8
Νεμέα, Θέατρο Αρχαίων Κλεωνών, Κόρινθος (Green Theater) Δευτέρα 26/8
Πάτρα, Ρωμαϊκό Ωδείο Τρίτη 27/8
Ξυλόκαστρο, Θέατρο Βασίλης Γεωργιάδης Τετάρτη 28/8
Τρίπολη, Θέατρο Άλσους Αγίου Γεωργίου Πέμπτη 29/8
Καλαμάτα, Αμφιθέατρο Κάστρου Παρασκευή 30/8
Αιγάλεω, Θέατρο Αλέξης Μινωτής (Αλσος Αιγάλεω) Δευτέρα 2/9
Παπάγου, Φεστιβάλ Παπάγου-Χολαργού, Κηποθέατρο Παπάγου Παρασκευή 6/9

Ραφήνα, Υπαίθριο Θέατρο Δημοτικού Κολυμβητηρίου Ραφήνας Σάββατο 7/9
Σαλαμίνα, Ευριπίδειο Θέατρο Κυριακή 8/9
Νίκαια, Δημοτικό Κηποθέατρο Νίκαιας Δευτέρα 9/9
Αθήνα, Θέατρο «Δόρα Στράτου» Τρίτη 10/9
Ελευσίνα, Παλαιό Ελαιουργείου Πέμπτη 12/9
Νέα Σμύρνη, Άλσος Νέας Σμύρνης Σάββατο 14/9

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.