Η Μαρία Ζοάο Πίρες στο Μέγαρο Μουσικής

alt
Facebook
Twitter
LinkedIn

Μικροκαμωμένη και εύθραυστη στην όψη, δίνει ερμηνείες βαθειά ‘προσωπικές’, ερμηνείες εξαιρετικής ευαισθησίας. Απεχθάνεται τα ρεσιτάλ πιάνου ‘αυτό το τρομερό πράγμα που ανακάλυψε ο Σοπέν και την βασανίζει όλη της τη ζωή’ και αναζητά στη σκηνή, τη συντροφικότητα της ορχήστρας. Έτσι όπως θα την απολαύσουμε στο τέταρτο κοντσέρτο για πιάνο του Μπετόβεν, την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, στο Μέγαρο, μαζί με την Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης και τον Ιβαν Φίσερ.

Σπούδασε βουδισμό, αλλά δεν ‘δηλώνει’ βουδίστρια , ‘όταν λέμε τι είμαστε’ λέει ‘αμέσως βάζουμε γύρω μας σύνορα, ενώ αυτό που πέρα και πάνω απ’όλα είμαστε, είναι ανθρώπινες υπάρξεις’.

Η έδρα της είναι στην Βραζιλία, αφού ‘αυτοεξορίστηκε’ από την πατρίδα της την Πορτογαλία, μετά  την αποτυχία του εγχειρήματος της, να λειτουργήσει ένα σχολείο για μη προνομιούχα παιδιά, ένα θέμα που την ‘πονά’ ακόμα.

Παρ΄όλα αυτά οι δεσμοί της με την Ευρώπη συνεχίζουν να είναι ισχυροί, αφού εκεί ζουν τα παιδιά της, τα τέσσερα κορίτσια της και τα δύο υιοθετημένα αγόρια της, εκεί κάνει τις περισσότερες εμφανίσεις της. Η ανθρωπιστική και πολιτιστική της δράση όμως δεν έχει όρια, στην Ευρώπη, την Βραζιλία και ειδικά την Αφρική. ‘Τι ωραιότερο από το να δουλεύουν νέοι καλλιτέχνες σε διαφορετικά μέρη του κόσμου, εκεί που τα προβλήματα είναι μεγάλα; Δεν είναι αξιοπρεπές ότι εμείς τρώμε παραπάνω και ζούμε στην πολυτέλεια, ενώ άνθρωποι πεθαίνουν από την έλλειψη τροφής ή νερού. Η αποστολή μας είναι να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τα πράγματα. Και η τέχνη είναι αυτή που μπορεί να δώσει στους ανθρώπους, την χαμένη τους αξιοπρέπεια.».

 

Ένα σημαντικό μουσικό γεγονός ανοίγει τον φετινό Κύκλο του Μεγάρου «Μεγάλες Ορχήστρες-Μεγάλοι Μαέστροι»: η σύμπραξη μιας από τις σημαντικότερες συμφωνικές ορχήστρες της Ευρώπης, της Ορχήστρας του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης, με την Μαρία Ζοάο Πίρες – την κορυφαία πιανίστα της εποχής μας που εδώ και δεκαετίες εξακολουθεί να καθηλώνει το κοινό με την τελειότητα της τέχνης της, την καθαρή, ανεπιτήδευτη, ποιητική, λυτρωτική κι αέρινη ερμηνεία της – στο Τέταρτο Κοντσέρτο του Μπετόβεν. Το πρόγραμμα της ξεχωριστής συναυλίας, περιλαμβάνει ακόμη το ορχηστρικό κομμάτι που ο ελβετός, ουγγρικής καταγωγής, συνθέτης Σάντορ Βέρες αφιέρωσε στο δάσκαλό του, συνθέτη και πιανίστα Μπέλα Μπάρτοκ αλλά και τη χαρμόσυνη και λυρική Όγδοη Συμφωνία του Ντβόρζακ, που ο ρομαντικός συνθέτης εμπνεύστηκε από τις λαϊκές μουσικές της γενέτειράς του, Βοημίας. Την Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης διευθύνει ο διάσημος και πολυβραβευμένος μαέστρος Ιβάν Φίσερ που εδώ και τριάντα χρόνια έχει συνδέσει το όνομα και την καλλιτεχνική του πορεία μαζί της καθώς, εκτός από ιδρυτής της, έχει διαδραματίσει σημαίνοντα μεταρρυθμιστικό ρόλο στην ιστορία της.

 

Η μετάκληση της Ορχήστρας πραγματοποιείται χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία έλληνα του εξωτερικού, ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη.

 

Το πρόγραμμα

Το εναρκτήριο έργο της συναυλίας αποτελεί ευθεία αναφορά στην κλασική ουγγρική εργογραφία για ορχήστρα καθώς ο «Θρήνος στη μνήμη του Μπέλα Μπάρτοκ» (Threnos in memoriam Béla Bartók) είναι το ορχηστρικό κομμάτι που ο ουγγρικής καταγωγής Σάντορ Βέρες (1907-1992) αφιέρωσε στο δάσκαλό του, κορυφαίο συνθέτη και πιανίστα Μπέλα Μπάρτοκ.

Ενώ ακολουθεί η μουσική σύμπραξη της Ορχήστρας με την Μαρία Ζοάο Πίρες στην ερμηνεία του Τέταρτου Κοντσέρτου του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827). Το έργο γράφτηκε το διάστημα 1805-1806 για σόλο πιάνο και ορχήστρα αποτελούμενη από ένα φλάουτο, δύο όμποε, δύο κλαρινέτα, δύο φαγκότα, δύο κόρνα, δύο τρομπέτες, τύμπανα και έγχορδα. Πρωτοπαρουσιάστηκε το Μάρτιο του 1807 στη διάρκεια μιας μουσικής βραδιάς που διοργάνωσε στην οικία του ο Πρίγκιπας Φραντς Γιόζεφ φον Λόμπκοβιτς ενώ η δημόσια πρεμιέρα του δόθηκε έναν χρόνο αργότερα στο Θέατρο της Βιέννης, στο πλαίσιο μιας μαραθώνιας συναυλίας όπου ο Μπετόβεν έκανε την τελευταία του εμφάνιση ως σολίστ στο πλευρό ορχήστρας, ερμηνεύοντας ακολούθως τη Χορωδιακή Φαντασία του καθώς επίσης την Πέμπτη κι Έκτη Συμφωνία του. Το Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4 του Μπετόβεν που μια μουσικοκριτική της εποχής ανέφερε ως «το πιο αξιοθαύμαστο, μοναδικό, καλλιτεχνικό και σύνθετο κοντσέρτο του Μπετόβεν», δεν είχε μεγάλη ανταπόκριση στους ομοτέχνους του μέχρι το 1836 και την αναβίωσή του από τον Μέντελσον. Σήμερα, το έργο αυτό ερμηνεύεται και ηχογραφείται ευρέως ενώ θεωρείται ένα από τα πιο δημοφιλή έργα της κλασικής εργογραφίας για πιάνο κοντσέρτο.

 

Η βραδιά ολοκληρώνεται με τη Συμφωνία αρ.8 του Τσέχου συνθέτη της ρομαντικής περιόδου Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904) η οποία γράφτηκε το 1889 με την αφορμή της εκλογής του στην Ακαδημία των Επιστημών, των Γραμμάτων και των Τεχνών της Βοημίας. Ο Ντβόρζακ διήυθυνε ο ίδιος την πρεμιέρα του έργου στην Πράγα, στις 2 Φεβρουαρίου του 1890. Σε αντίθεση με άλλες συμφωνίες τόσο του συνθέτη όσο και κείνης της περιόδου, η μουσική της Όγδοης Συμφωνίας του αποπνέει χαρά και αισιοδοξία. Το χαρμόσυνο και λυρικό αυτό έργο αντλεί την έμπνευσή του περισσότερο από το μουσικό ιδίωμα και τις λαϊκές μελωδίες της γενέτειράς του, Βοημίας, που ο Ντβόρζακ αγαπούσε ιδιαίτερα ενώ θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα του μαζί με την Έβδομη και Ένατη Συμφωνία του.

 

 

Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία είναι: €19, 00 – 35,00 – 50,00 – 70,00 (Διακεκριμένη Ζώνη). Ειδικές τιμές: 9,50 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι και Α.Μ.Ε.Α.) και 13,00 € (65+ και πολύτεκνοι).

 

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333

και στην ιστοσελίδα του Μ.Μ.Α.: www.megaron.gr

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.