Καταιγίδα έρχεται για νοικοκυριά και βιομηχανία εφόσον επαληθευτούν τα σενάρια για αυξήσεις στους φόρους σε βενζίνη, ντίζελ, υγραέριο και φυσικό αέριο που θα επιβαρύνουν τόσο τους οικογενειακούς όσο και επιχειρηματικούς προϋπολογισμούς.
«Δεν θα υπάρξει επιβάρυνση ειδικού φόρου στο ντίζελ. Ακριβώς γιατί εκεί πέρα βασίζονται μία σειρά από μετακινήσεις, μεταφορικά. Αυτό γνωρίζω αυτή τη στιγμή και το λέω μετά λόγου γνώσεως», είπε τη Δευτέρα στο Star ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης. Διέψευσε δηλαδή τα σενάρια για εξομοίωση του φόρου μεταξύ ντίζελ και βενζίνης που θα οδηγούσε σε 40% αύξηση της τιμής του πρώτου, αφήνοντας ωστόσο ορθάνοιχτο το παράθυρο για μικρότερες αυξήσεις παντού αλλού.
Δίχως να είναι σαφές τι ακριβώς περιλαμβάνει η πρόταση με τις αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των καυσίμων, οι πληροφορίες επιμένουν ότι έχει αποσταλεί στους δανειστές. Η ελληνική πλευρά υπολογίζει ότι θα αποφέρει 200 εκατ. ευρώ, αλλά οι δανειστές αμφισβητούν το ποσό και την αξιοπιστία της πρότασης.
Ενα από τα σενάρια προβλέπει αύξηση κατά 2-3 λεπτά του φόρου στη βενζίνη και αντίστοιχα και του φόρου στο ντίζελ κίνησης, ώστε να μοιραστεί η επιβάρυνση στα δύο πιο βασικά καύσιμα κίνησης. Επιπλέον, προβλέπει γενναία αύξηση στο υγραέριο κίνησης στο οποίο λόγω της χαμηλότερης κατά 45%-50% τιμής από τη βενζίνη έχουν στραφεί πάνω από 200.000 αυτοκίνητα.
Το σενάριο αύξησης στο υγραέριο επιβεβαίωσε χθες από τη Βουλή και ο Σκουρλέτης. Αύξηση του φόρου συζητείται και για το φυσικό αέριο και εφόσον επαληθευτεί θα είναι ό,τι χειρότερο για την εναπομείνασα βαριά βιομηχανία της χώρας που πασχίζει να σταθεί όρθια απέναντι στον ανταγωνισμό φθηνότερων χωρών. Πόσω μάλλον, όταν όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Eurostat η Ελλάδα έχει μια από τις υψηλότερες τιμές στην ΕΕ των 28 (τρίτη το α’ εξάμηνο 2015).
Σε μια στιγμή που η διείσδυση του φυσικού αερίου στην Αττική αυξάνεται, βοηθούμενη και από την αρκετά χαμηλότερη τιμή του από πέρυσι (-19% στον οικιακό τομέα, -25% στο βιομηχανικό), «η πρόταση για αύξηση του ΕΦΚ θα επιβαρύνει τη βιομηχανία, τον οικιακό τομέα, θα μειώσει την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων και το κίνητρο των καταναλωτών για στροφή στο αέριο».Τάδε έφη, κατά τη παρουσίαση των αποτελεσμάτων της ΕΠΑ Αττικής (51% ΔΕΠΑ, 49% Shell), ο γενικός διευθυντής Χρήστος Μπαλάσκας.
Αυτό που φοβάται η ΕΠΑ, όπως και όλη η αγορά, είναι ότι τυχόν επιβολή φόρου στο αέριο θα στρέψει τους καταναλωτές στο πετρέλαιο θέρμανσης καθώς η ψαλίδα ανάμεσα στην τιμή των δύο καυσίμων έχει πέσει από το 44% στο 28%. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η πρόταση της ΕΠΑ Αττικής για ένταξη στο ΕΣΠΑ προγράμματος (παρόμοιου με εκείνου της περιόδου 2014-2015) για επιδότηση του κόστους εσωτερικών εγκαταστάσεων φυσικού αερίου.
Εκτιμά ότι αποτελεί μονόδρομο για να ενισχυθεί η διείσδυσή του. Σύμφωνα με τη πρόταση που έχει αποσταλεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με αιτούμενο κονδύλι 75 εκατ. ευρώ θα ωφεληθούν 135.000 επιπλέον νοικοκυριά, οδηγώντας σε διείσδυση του αερίου από το 36% σήμερα στο 49%.
Γιώργος Φιντικάκης
Newsroom ΔΟΛ