της Λαμπριάνας Κυριακού
Με μότο το ποίημα του Γιάννη Σκαριμπά «Φαντασία», η καλλιτεχνική διευθύντρια του θεάτρου, Μαριάννα Κάλμπαρη, άρχισε την παρουσίαση του προγράμματος του Θεάτρου Τέχνης, το μεσημέρι της Τετάρτης 14 Σεπτεμβρίου 2016,
θέτοντας τους στόχους του θεάτρου, τη συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο αλλά και τις διεθνείς συμπαραγωγές, τη στήριξη του Ιδρύματος Ωνάση, στην ανακαίνιση και των δυο σκηνών του θεάτρου Τέχνης, που είναι ζωτικής σημασίας για το θέατρο, το πρόγραμμα, τους νέους θεσμούς του θεάτρου, αλλά και τις εκδηλώσεις που θα γίνουν τον Φεβρουάριο με αφορμή τα 30 χρόνια από το θάνατο του Κάρολου Κουν.
«Έως ότου -φως μου- βγούμε απ’ την τρικυμία αυτού του κόσμου.»
«Ναι είμαστε σε τρικυμία», λέει η Μαριάννα Κάλμπαρη, «το ξέρουμε και προσπαθούμε όλοι να βγούμε. Να μείνουμε στα ανοιχτά και να επιπλεύσουμε με οποιοδήποτε τρόπο. Στην πορεία μας να έχουμε πάντα πυξίδα και να ξέρουμε που πηγαίνουμε.
Το θέατρο Τέχνης είναι ένα παλιό γερό σκαρί, αντέχει όλα αυτά τα χρόνια και συνεχίζει την πορεία του ακόμα και μέσα σε αυτή την τρικυμία, βέβαια το σημαντικό είναι να συνειδητοποιήσει κανείς σήμερα, ότι έχουμε ανάγκη να είμαστε ΜΑΖΙ. Έχουμε ανάγκη να κάνουμε πράγματα μαζί!! Και έχω τη χαρά σήμερα να σας πω ότι και οι δυο σκηνές του θεάτρου Τέχνης, στην Οδό Φρυνίχου και το Υπόγειο, έχουν ανακαινιστεί μετά από την πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση.
Η Συνεργασία με το Εθνικό θέατρο:
“Στάθης. Λιβαθινός: Ακόμα και αν αποτύχει το Project που ετοιμάζουμε με το Θέατρο Τέχνης, τουλάχιστον θα είναι μια ΜΕΓΑΛΗ Αποτυχία“
|
Με το εμβληματικό έργο του Στρατή Τσίρκα, «Ακυβέρνητες Πολιτείες», θα συμπράξει από 17 Μαρτίου και για πρώτη φορά, το Εθνικό Θέατρο με το Θέατρο Τέχνης.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Στάθης Λιβαθινός, παρευρέθηκε στην συνέντευξη τύπου, ξεκαθαρίζοντας με χιούμορ, ότι η κόντρα των δυο θεάτρων δεν υπάρχει πια. Το project, που ετοιμάζουν, θεωρείται από τα πιο επικίνδυνα, αφού σκοπός είναι τα τρία δύσκολα βιβλία του Στρατή Τσίρκα, να μεταφερθούν και να δοκιμαστούν στην γλώσσα του θεάτρου. Υπήρχε το αρχικό δίλημμά, που θα παρουσιάζονταν τα τρία Project, με τελική απόφαση, το πρώτο βιβλίο ν΄ανέβει στο θέατρο Τέχνης στο Υπόγειο, το δεύτερο στο Εθνικό και το τρίτο σε έναν άλλο χώρο. Και σημασία και αξία γι αυτούς είναι να έχουμε κλασσική λογοτεχνία στο θέατρο, να υπάρχει ο Τσίρκας στο θέατρο και επειδή μοιάζει ακατόρθωτο, θα προσπαθήσουν να κάνουν το καλύτερο, και ακόμα και αν αποτύχει, τουλάχιστον θα είναι μια μεγάλη αποτυχία.
Ο Στάθης Λιβαθινός επίσης είπε: «Σ’ ‘ένα θέατρο Τέχνης που έχει μια βαθιά Ιστορία, μπροστά στην πείρα του νιώθουμε όλοι δέος και σεβασμό. Υπάρχει μόνο συντροφικότητα μέσα στο θέατρο και αμοιβαία εκτίμηση. Η Μαριάννα κάνει μια πολύ δύσκολη δουλειά αυτή τη στιγμή. Θέλουμε να ευχηθούμε τα καλύτερα. Κάτι ανάλογο προσπαθούμε να κάνουμε κι εμείς στο δικό μας σπίτι, που έχει την ανάλογη ιστορία, είναι απλώς λιγάκι πιο δυσκίνητο, λιγάκι πιο βαρύ. Παρόλο που παίρνουμε χρήματα από το δημόσιο και η επιχορήγηση αυτή, που έπαιρνε κάποτε το εθνικό έμεινε η μισή. Νομίζουμε ότι τα χρήματα αυτά τα παίρνουμε όχι για να συντηρήσουμε μόνο κάτι, όχι μόνο να διασκεδάσουμε τον κόσμο, αλλά με αυτά θέλουμε να δίνουμε κάτι καινούργιο.”
Οι Προσφορές στα εισιτήρια και οι Νέοι Θεσμοί:
Προσφορά 3 ευρώ: Μετά τη μεγάλη ανταπόκριση του κοινού στην πρωτοβουλία του Θεάτρου Τέχνης να προσφέρει εισιτήρια των 3 ευρώ για όλες τις παραστάσεις της περσινής σεζόν σε ένα περιορισμένο χρονικό πλαίσιο και αριθμό, το Θέατρο Τέχνης αποφασίζει την επανάληψη της λαοφιλούς διαδικασίας! Ανακοινώνεται ότι την Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2016 θα πωληθούν εισιτήρια σε προσφορά των 3 ευρώ για όλες τις παραστάσεις της νέας σεζόν 2016 – 2017. Οι λεπτομέρειες της συμμετοχής, όπως και ο αριθμός των εισιτηρίων που θα διατεθούν, θα ανακοινωθούν σύντομα.
First Reviewers | Πρώτη Γνώμη: Το Θέατρο Τέχνης εισάγει τον θεσμό των First Reviewers, η αλλιώς της Πρώτης Γνώμης. Άνθρωποι των γραμμάτων, της διανόησης, των τεχνών και της επιστήμης, παρακολουθούν την πρεμιέρα κάθε παράστασης και δίνουν γραπτώς το πρώτο feedback, το πρώτο ερέθισμα από το κοινό, ο καθένας με το δικό του ξεχωριστό ύφος. Η «Πρώτη Γνώμη» Θα δημοσιεύεται την επομένη της πρεμιέρας των παραστάσεων, ακριβώς στις 15.00 το μεσημέρι, στο site του Θεάτρου Τέχνης και θα κοινοποιείται αυτόματα στα media και τα social media, μαζί με τις πρώτες φωτογραφίες από την παράσταση.
Διάβασε ακόμα:
Η αντίδραση του Σταμάτη Κραουνάκη σχετικά με τον θεσμό First Reviewers – Πρώτη Γνώμη
Συνολικά οι επισκευές στο Υπόγειο της Πεσμαζόγλου: ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Για τη βελτίωση της ασφάλειας του κοινού και των εργαζομένων έγιναν οι απαραίτητες εργασίες πυρόσβεσης, πυρανίχνευσης και τοποθέτησης πυράντοχων θυρών, ώστε το κτίριο να εναρμονιστεί με τις νεότερες απαιτήσεις των κανονισμών και σύμφωνα με τη μελέτη ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΑΠΕΔΟΥ ΣΚΗΝΗΣ Το δάπεδο της σκηνής ήταν παλιό και κατά τόπους είχε καταστραφεί, ενώ σε άλλα σημεία είχε υποχωρήσει. Πραγματοποιήθηκε τοποθέτηση μεταλλικής υποδομής και επικάλυψή της με κόντρα πλακέ και εν συνεχεία με ξυλεία από πλανισμένα φαρδιά μαδέρια ελάτης 25mm που τρίφτηκαν και περάστηκαν με δυο στρώσεις μαύρο χρώμα ματ. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΟΥ ΔΑΠΕΔΟΥ (τύπου PIRELLI): Το περιμετρικό δάπεδο γύρω από τη σκηνή (χώρος καθισμάτων κοινού) είχε υποστεί φθορές φθορές, αποκολλήσεις και διχρωμίες. Υλοποιήθηκε η απομάκρυνση του υπάρχοντος δαπέδου και η αντικατάστασή του με νέο μαύρο ελαστικό αντίστοιχο δάπεδο. Κόστος επισκευών σκηνή Πεσμαζόγλου (με ΦΠΑ): 48.182,18 |
Συνολικά οι επισκευές στο Θέατρο Τέχνης στην οδό Φρυνίχου: |
ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ – ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΞΥΛΙΝΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΔΙΑΚΟΣΜΟΥ: Ο ιστορικός ξύλινος διάκοσμος καθώς και ο ξύλινος φέρων οργανισμός που βρίσκονταν στο εσωτερικό του θεάτρου έπρεπε να συντηρηθούν και παράλληλα να προστατευθούν με βραδύκαυστο βερνίκι. Οι εργασίες περιελάμβαναν την ανέγερση τριώροφου μεταλλικού δαπέδου εργασίας, το τρίψιμο για την αφαίρεση των παλαιών βερνικιών και την τοποθέτηση δυο στρώσεων βραδύκαυστου βερνικιού ADLER. Επίσης, πραγματοποιήθηκε επαναβαφή των πλευρικών τοίχων του θεάτρου. ANAKATAΣΚΕΥΗ ΣΚΗΝΗΣ – ΣΥΡΟΜΕΝΑ ΠΑΝΕΛ BACKSTAGE ΚΑΙ ΜΑΥΡΗ ΚΟΥΡΤΙΝΑ: Για την αύξηση του σκηνικού χώρου, οι σκηνοθέτες ήταν αναγκασμένοι πολλές φορές να επιστρατεύουν τη λειτουργική ενσωμάτωση του ισογείου foyer. Τα πάνελ που είχαν τοποθετηθεί στο βάθος της σκηνής ήταν εξαιρετικά δυσκίνητα και πολλές φορές δεν λειτουργούσαν. Οι παλαιοί μηχανισμοί αντικαταστάθηκαν με νέους αθόρυβους συρόμενους μηχανισμούς που κινούνται σε τρεις διαφορετικές ράγες. Παράλληλα, για τον τοπικό διαχωρισμό του foyer και την απόκρυψη των προπαρασκευαστικών εργασιών, κατά την διάρκεια της παράστασης, τοποθετήθηκε στην ίδια περιοχή μία χειροκίνητα συρόμενη μαύρη κουρτίνα. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΑΠΕΔΟΥ ΣΚΗΝΗΣ: Το δάπεδο της σκηνής ήταν παλαιό και κατά τόπους είχε καταστραφεί. Πραγματοποιήθηκε η τοποθέτηση μεταλλικής υποδομής και η επικάλυψή της με κόντρα πλακέ και εν συνεχεία με ξυλεία από φαρδιά μαδέρια που τρίφτηκαν και περάστηκαν με δυο στρώσεις μαύρο χρώμα ματ. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΑΠΕΔΟΥ KOINOY: Το περιμετρικό δάπεδο γύρω από τη σκηνή (χώρος καθισμάτων κοινού) εμφάνιζε εκτεταμένες φθορές, αποκολλήσεις και διχρωμίες. Υλοποιήθηκε η απομάκρυνση του δαπέδου και η αντικατάστασή του με νέο μαύρο ελαστικό αντίστοιχο δάπεδο. Κόστος επισκευών σκηνή Φρυνίχου (με ΦΠΑ): 59.993,25 Συνολικό κόστος επισκευών και στα δύο Θέατρα (με ΦΠΑ): 108.175,43 Το Ίδρυμα Ωνάση, σταθερός αρωγός του πολιτισμού, στρατηγικός εταίρος του act4Greece και υποστηρικτής της δράσης ενίσχυσης του ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΕΧΝΗΣ συνέδραμε πρώτο, προσφέροντας το μισό του ποσού που απαιτούνταν να συγκεντρωθεί, ήτοι €54.100, ξεκινώντας παράλληλα μία μεγάλη εκστρατεία ενεργοποίησης των ανθρώπων που αγαπούν και πιστεύουν στην αξία της θεατρικής παιδείας, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν θερμά και μέσα σε ενάμιση μήνα συγκέντρωσαν το υπόλοιπο μισό. |
Έναρξη (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος)
ελληνική δραματουργία / επαναλήψεις / μετακλήσεις / διεθνείς συμπαραγωγές
ΟΣΛΟ – ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΟΡΒΗΓΙΑΣ
Ερρίκου Ίψεν
Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί
13 Σεπτεμβρίου
Η παράσταση «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί» του Ερρίκου Ίψεν, που ανέβηκε πέρυσι στη σκηνή του Υπογείου σε παραγωγή του Θεάτρου Τέχνης με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, παρουσιάστηκε στο Όσλο στις 13 Σεπτεμβρίου στο «Διεθνές Φεστιβάλ Ίψεν» που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια από το Εθνικό Θέατρο της Νορβηγίας.
Στο σημαντικό αυτό φεστιβάλ, θέατρα και ομάδες από όλο τον κόσμο παρουσιάζουν, κατόπιν αυστηρής επιλογής, τη δουλειά τους πάνω στον Ίψεν ή «με αφορμή τον Ίψεν». Στο φετινό πρόγραμμα, παραστάσεις από τη Νορβηγία, τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Ζιμπάμπουε, την Ιταλία, αλλά και διεθνείς συμπαραγωγές, συνομίλησαν με την εκδοχή του Θεάτρου Τέχνης πάνω στο κύκνειο άσμα του μεγάλου Νορβηγού. Η παράσταση του Δημήτρη Καραντζά με τους (αλφαβητικά): Αλεξία Καλτσίκη, Μαρία Κεχαγιόγλου, Περικλή Μουστάκη, Ρένη Πιττακή, Μιχάλη Σαράντη, Μενέλαο Χαζαράκη πραγματοποιήθηκε στο Όσλο με μεγάλη επιτυχία.
ΖΑΠΠΕΙΟ – 45ο Φεστιβάλ βιβλίου
Μια γιορτή για τον Σαίξπηρ
17 Σεπτεμβρίου
Τετρακόσια χρόνια μετά τον θάνατο του δραματουργού που σφράγισε όλο το θέατρο από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα, δεκαοχτώ θεατρικοί συγγραφείς συναντήθηκαν στο Θέατρο Τέχνης σε ένα Εργαστήριο Θεατρικής Γραφής με τίτλο «Γράφοντας θέατρο με χαρακτήρες από τα έργα του Σαίξπηρ», με εισηγητή τον θεατρικό συγγραφέα Ανδρέα Φλουράκη. Διάβασαν, έγραψαν, έσβησαν και δημιούργησαν ένα σπονδυλωτό έργο με ελισαβετιανό άρωμα που θα παρουσιαστεί σε μορφή προχωρημένου αναλογίου. Στο αναλόγιο συμμετέχουν ηθοποιοί που έλαβαν μέρος στα εργαστήρια υποκριτικής του Θεάτρου Τέχνης «Μια γιορτή για τον Σαίξπηρ» που πραγματοποιήθηκαν τον Ιούνιο και τον Ιούλιο του 2016.
ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ: Αιγινίτου Μαρία, Δέδε Θεώνη, Ζακυνθηνού Δήμητρα, Κλαουδάτου Μαρίζα, Κωστοπούλου Ελένη, Λαγόπουλος Αλέξανδρος, Λαμπροπούλου Μίνα, Λουκίδου Κατερίνα, Μάζη Μαρία, Μαυρόγιαννης Αλέξανδρος, Μπουμπουράκας Παναγιώτης-Αλέξανδρος, Ξηρίδου Αδαμαντία, Παπαγεωργίου Μαρία, Ράπτη Νίκη, Τανίδου Δανάη, Τσόγια Δώρα, Φίτσιου Ζέτη, Χριστογιώργος Βασίλης
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αιγινίτου Μαρία – Φλουράκης Ανδρέας
ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ: Μαριλένα Παπαϊωάννου
ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΜΟΥΣΙΚΗ: Σπύρος Παρασκευάκος
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Βάσια Χρονοπούλου
Παίζουν (αλφαβητικά): Μίνα Λαμπροπούλου, Λάμπρος Παπαγεωργίου, Γιώργος Μακρής, Φαίδρα Παπανικολάου, Ερατώ Φραντζέσκα Αγγουράκη, Χρήστος Καπενής, Ελίνα Καπετάνου, Ανθή Σαββάκη, Αντιγόνη Σταυροπούλου και Σοφοκλής Μαθιόπουλος.
ΥΠΟΓΕΙΟ
Παναγιώτης Μέντης
Αδαμαντία
3-4, 10-11, 17-18, 24-25 Οκτωβρίου
[Επανάληψη]
Η Αδαμαντία, αγωνιά να επιβιώσει κτίζοντας στην άµµο της Αφρικανικής ερήµου την διαρκώς µετέωρη προσωπική της περιπέτεια. Γυναίκα και Άνδρας, Μάνα και Πατέρας σε µια οικογένεια που της ζητά να απολογηθεί για όσα λαχτάρησε αλλά δεν τα έζησε. Φόντο της υπόθεσης: Ένα νησί του Αιγαίου, Θεσσαλονίκη, Αλεξάνδρεια, Κάϊρο, Αθήνα. Ελλάδα και Αίγυπτος, αλλά πουθενά ρίζα και φιλόξενη πατρίδα. Έλληνες, Αιγύπτιοι, Άραβες, Χριστιανοί, Μουσουλµάνοι Σουνίτες, Χριστιανοί Κόπτες, Άγγλοι, Γάλλοι, Ρώσοι. Η Ελλάδα µετά τον εµφύλιο. Η Ελλάδα του Καραµανλή, της Δικτατορίας, η Ελλάδα του Ανδρέα. Παράλληλα µε την Αίγυπτο του Νάσερ, του Σαντάτ, του Μουµπάρακ. Γεγονότα στο Σουέζ, Πόλεµος των έξι ηµερών, Κυπριακό… Και δίπλα σε όλα αυτά η ζωή µιας γυναίκας που πρέπει να φέρει σε πέρας αυτά που είναι οι δικές της προτεραιότητες. Που πρέπει να µεγαλώσει τα παιδιά της, µέσα σε ένα περιβάλλον με συµβάσεις και συµβιβασµούς. Το έργο είναι βασισμένο σε μια αληθινή ιστορία που περίμενε χρόνια την ανακάλυψη και την αποκάλυψή της από τον Κωστή Καπελώνη. Ο Παναγιώτης Μέντης μετέτρεψε το πρωτογενές υλικό σε θεατρικό έργο. Η Μάνια Παπαδημητρίου δίνει σάρκα και οστά, χιούμορ και συγκίνηση στην Αδαμαντία.
Σκηνοθεσία: Κωστής Καπελώνης
Σκηνικά: Μανώλης Ζαχαριουδάκης
Κοστούμια: Κατερίνα Σωτηρίου
Μουσική: Σταύρος Σιόλας
Κίνηση: Ειρήνη Στρατηγοπούλου
Φωτισμοί: Κωστής Καπελώνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Στρατηγοπούλου
Ερμηνεύει η Μάνια Παπαδημητρίου
Συμμετέχουν:
Βασίλης Παπαδημητρίου (πιάνο, κλαρινέττο)
Χριστίνα Παπατριανταφύλλου (πιάνο, φλάουτο)
Αντιγόνη Σταυροπούλου (Μαντολίνο)
Hellenic Education & Research Center
Θουκυδίδης Δραματικός: Το Θέατρο του Πολέμου
6, 7, 8, 9 & 13, 14, 15, 16 Οκτωβρίου
Με την αποκλειστική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, η παράσταση «Θουκυδίδης Δραματικός: Το Θέατρο του Πολέμου» αποτελεί το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα του προγράμματος «Thucydides Dramaticus: The Theater of War» που διοργανώνει το Hellenic Education & Research Center, με σκοπό την καλλιτεχνική και εκπαιδευτική συνάντηση ανθρώπων από τρεις ηπείρους. Μια πρωτότυπη δραματοποιημένη απόδοση αποσπασμάτων της Ιστορίας του Πελοποννησιακού Πολέμου του Θουκυδίδη, με την οποία επιχειρείται η ανάδειξη της διαχρονικής και οικουμενικής ουσίας της «Τραγωδίας του Πολέμου». Στην παράσταση συμμετέχουν σπουδαστές και απόφοιτοι Δραματικών Σχολών και Κλασικών Γραμμάτων από την Ελλάδα, την Τουρκία και τις ΗΠΑ.
Κείμενο – Δραματουργία: Γιάννης Λιγνάδης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης – Γιάννης Παναγόπουλος
Σκηνική Διδασκαλία – Κίνηση: Έλενα Καμηλάρη
Ιστορικοί Σύμβουλοι: Dr. Bella Vivante, Δρ. Ανδρονίκη Μακρή
Σκηνικά-Κοστούμια: Δήμος Κλιμενώφ
Φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου
Video Installation: Λουκάς Ζιάρας, Χρήστος Καλαϊτζόγλου
Μουσική Επιμέλεια: Μικές Γλύκας
Ήχος: Kariotis Audio
Φωτογραφία: Θοδωρής Βερονίκης
Κινηματογράφηση παράστασης: Νίκος Λερός (Σκηνοθεσία), Στέλιος Δάγκας & Κώστας Τούντας (Οπερατέρ), Ειρήνη Χατζή (Μοντάζ)
Υπεύθυνος Παραγωγής: Γιώργος Τζιαμπίρης
Παίζουν: σπουδαστές και απόφοιτοι Δραματικών Σχολών και Κλασικών Γραμμάτων από την Ελλάδα, την Τουρκία και τις ΗΠΑ.
Η ζωή είναι ωραία!
(Οδηγός ευδαιμονίας από τον Τσέχωφ)
Βραδινές παραστάσεις 20-21-22-23 Οκτωβρίου
και κάθε Σάββατο απόγευμα από 20 Οκτωβρίου έως 8 Απριλίου
Μια παράσταση-σύνθεση από γνωστά μικρά διηγήματα του Τσέχωφ με δραματουργικό όχημα τη μονόπρακτη, ξεκαρδιστική κωμωδία του, «Η επέτειος». Η φετινή παραγωγή της Εφηβικής Σκηνής του Θεάτρου Τέχνης κάνει πρεμιέρα για το ενήλικο κοινό στο οποίο απευθύνεται εξίσου. Η παράσταση θα παίζεται επίσης καθ΄όλη τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, κάθε Σάββατο απόγευμα στις 6 μμ.
Περισσότερες στοιχεία για την παράσταση στη στήλη της «ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ»
ΦΡΥΝΙΧΟΥ
Δημήτρης Δημητριάδης
Insenso
22, 23, 24 & 25 Σεπτεμβρίου
Το Θέατρο Τέχνης παρουσιάζει την παράσταση που άνοιξε στις 15 Ιανουαρίου 2016 την αυλαία της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης στο Βρότσλαβ της Πολωνίας και εγκαινιάζει στις 18 Οκτωβρίου 2016 τη Θεατρική Ολυμπιάδα που θα πραγματοποιηθεί στην ίδια πόλη. Πρόκειται για την πολωνική παραγωγή «Insenso» του Δημήτρη Δημητριάδη σε σκηνοθεσία Πέτρου Σεβαστίκογλου με πρωταγωνίστρια την Αλεξάνδρα Καζάζου. Μια παραγωγή του Ινστιτούτου Γκροτόφσκι και της Avant Art, για 4 μόνο παραστάσεις στη σκηνή της Φρυνίχου.
Το Insenso είναι η ιστορία μιας γυναίκας που «παραφρονεί» από έρωτα, που ο έρωτας εξωθεί πέραν της λογικής της, πέραν του μέτρου, πέραν κάθε αποδεκτού ορίου: Insenso, ολοσχερής ήττα της φρόνησης – εξουθενωτικός θρίαμβος των αισθήσεων, ακροβασία στα όρια της λογικής.
Σκηνοθεσία: Πέτρος Σεβαστίκογλου
Ερμηνεία : Αλεξάνδρα Καζάζου
Σκηνικά : Πέτρος Σεβαστίκογλου
Κοστούμι : BajkaTworek
Φωτισμοί : Karol Jarek
Παραγωγή : Grotowski institute, Avant Art
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ‘ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2016’
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Σίσσυ Παπαθανασίου
30 Σεπτεμβρίου – 4 Οκτωβρίου
Το ‘ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2016’, πιστό στο ραντεβού του με το ελληνικό κοινό, 16 χρόνια μετά από την πρώτη διοργάνωσή του (2005), μετρά περισσότερες από 100 παραστάσεις και μεγάλο αριθμό παράλληλων εκδηλώσεων και διεθνών συμμετοχών. Έχοντας διανύσει μια μακρά και λαμπρή πορεία, επανέρχεται και φέτος στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης με ένα πρόγραμμα που συνενώνει το «παλιό» με το «νέο» και δίνει έμφαση στη συνέχεια. Αφετηρία του, το κείμενο ως πρώτη ύλη του θεάτρου · το κείμενο που γράφεται εξ αρχής για θεατρικό έργο, αλλά και το κείμενο που προϋπήρχε σε άλλη λογοτεχνική μορφή και μεταπλάθεται και χρησιμοποιείται ως δραματουργικό υλικό. Το κείμενο, η εκφορά του από τον ηθοποιό στη σκηνή του θεάτρου αλλά και η χρήση του στην «αφήγηση» και την τεχνολογία των walking performances.
Το φετινό πρόγραμμα του «ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2016» φέρνει καινούριες προτάσεις και εξαιρετικές παραστάσεις με άξονες τον Ελληνικό Διαφωτισμό και τη σχέση Θεάτρου – Λογοτεχνίας.
Αναλυτικά:
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
18:30 Σταμάτης Πολενάκης ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ Σκηνοθεσία: Αθηνά Στούρνα
20:00 Νικόλαος Μαυροκορδάτος ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΠΑΡΕΡΓΑ
Μετάφραση: Διονύσιος Χατζόπουλος, Σκηνοθεσία: Σπύρος Βραχωρίτης – Σίσσυ Παπαθανασίου
ΣΑΒΒΑΤΟ, 1 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
18.30 Ευανθία Καϊρη ΝΙΚΗΡΑΤΟΣ υπό Ελληνίδος τινός, Σκηνοθεσία: Αναστασία Κουμίδου
20:30 Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ [αποσπάσματα] με την Χριστιάνα Καραμανίδου
21:00 Fransesca Petrizzo ΜΝΗΜΕΣ ΜΙΑΣ ΣΚΥΛΑΣ Διασκευή-Σκηνοθεσία: Alessandra Maioletti
ΚΥΡΙΑΚΗ, 2 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
12.00 BLIND WALK / WHITE WALK. Homer & Samarago
Site specific walking performance κατά μήκος της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου,
με αφετηρία τη Σκηνή της Φρυνίχου. The milena principle-analogioGR
18.30 Αργυρώ Βώβου ΚΛΕΙΣΤΟ ΑΣΠΡΟ Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραντζάς
20:00 Φωτεινή Τσαλίκογλου 8 ΩΡΕΣ ΚΑΙ 35 ΛΕΠΤΑ Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης
ΔΕΥΤΕΡΑ, 3 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
18:30 Τζένη Κόλλια ΕΙΜΑΙ Σκηνοθεσία: Ίρις Χατζηαντωνίου
20:00 Σόνια Ζαχαράτου ΟΝΕΙΡΑ ΜΕ ΤΗ ΜΑΜΑ Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι
ΤΡΙΤΗ, 4 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
18.30 Μαρία Γιαγιάννου ΑΝΓΚΡΙΑ Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης
20.00 ΓΥΝΑΙΚΕΣ. Ο Γιώργος Βέλτσος διαβάζει Γιώργο Βέλτσο
21.00 ‘Το ελληνικό Θέατρο Τώρα στην Ελλάδα και τον κόσμο’
Στρογγυλό τραπέζι -συζήτηση με το κοινό
Το ‘ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2016’ τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου, του Ιδρύματος Χοσέ Σαραμάγκου, του Ελληνικού Τμήματος του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου της Unesco και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Μοντρεάλ.
Βιτσέντζος Κορνάρος
Ερωτόκριτος
7, 8 & 9 Οκτωβρίου
[Επανάληψη]
Μια διαφορετική ανάγνωση του Ερωτόκριτου, προτείνουν οι Χαΐνηδες και η ομάδα χορού ελλήνων ακροβατών «Κι όμΩς κινείται», σε μια μουσική παράσταση βασισμένη στην κορυφαία έμμετρη μυθιστορία του Βιτσέντζου Κορνάρου. Μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 30 Ιουνίου του 2014. Μια τραγουδαφήγηση, που πότισε, με τέτοιο απόλυτο τρόπο τη μουσική παράδοση, έπλασε σε μεγάλο βαθμό τη γλώσσα που μιλιέται σε αυτόν τον τόπο, συγκίνησε γενιές ανθρώπων, τους δάνεισε εικόνες και σύμβολα για τον έρωτα, τον ηρωισμό, τη φιλία, τη γενναιότητα, την αξιοπρέπεια, τον πόνο, το σωστό, το λάθος και τελικά υιοθετήθηκε απόλυτα ως σύμβολο – αντιπρόσωπος του πολιτισμού τους.
Κι όμΩς κινείται (κίνηση/χορός/ακροβασία): Αμέντας Γιώργος, Δημάς Βασίλης, Μακατσώρης Χριστόφορος, Μαλκότσης Ερμής, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Χριστίνα Σουγιουλτζή, Χαμηλοθώρη Λία
Χαΐνηδες (μουσική): Δημήτρης Αποστολάκης λύρα, Δημήτρης Ζαχαριουδάκης τραγούδι –κιθάρα, Μαρία Κώτη τραγούδι, Τάκης Κανέλλος κρουστά, Κλέων Αντωνίου ηλεκτρική κιθάρα, Μιχάλης Νικόπουλος λαούτο, μαντολίνο, Ρέλλος Θοδωρής σαξόφωνο, Παλαμιώτης Γιώργος μπάσο
Φωτισμοί: Bentancor Camilo
Σκηνικός χώρος: Κι όμΩς κινείται
Ηχοληψία: Σάκης Γκίκας
Βασίλης Παπαβασιλείου
Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή, θα πεις κι ένα τραγούδι
10-11/17-18/24-25 Οκτωβρίου
[Επανάληψη]
«Είμαι Έλλην. Ως εκ τούτου, μου είναι αδύνατον να είμαι σοβαρός. Σας ζητώ συγγνώμη.»
Ο Φωκίων Καπνίδης είναι τρόφιμος του ΑΑΨΟΥ (Άσυλο Ανιάτως Ψεκασθέντων Ολικής Υστερήσεως). Κατέκτησε την πρώτη θέση στον διαγωνισμό για τον «Τρόφιμο της Χρονιάς» καθώς αυτοαναγορεύτηκε, «Ο Νεκρός της Αμφιπόλεως» και έκτοτε επιδεικνύει ανάλογη διαγωγή. Σήμερα ο Φ.Κ. έχει την τιμητική του. Δίνει την καθημερινή διάλεξη που αναλαμβάνει κάθε χρόνο ο «Τρόφιμος της Χρονιάς» μπροστά σε ένα ακροατήριο που αποτελείται από τους άλλους τροφίμους, συγγενείς και φίλους καθώς και από το ιατρικό, νοσηλευτικό κτλ. προσωπικό του ιδρύματος…
Κείμενο-Σκηνοθεσία-Ερμηνεία : Βασίλης Παπαβασιλείου
Βοηθός σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Θόδωρος Γράμψας
Μιά πέτρα λάθος
14-15-16 / 21-22-23 / 28-29-30 Οκτωβρίου & 4-5-6 Νοεμβρίου
Δύο ρόλοι, τέσσερις ηθοποιοί, δύο γλώσσες. Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου της Αλβανίας και η Εταιρεία Θεάτρου Πράξη Επτά, παρουσιάζουν στο Θέατρο Τέχνης σε μια δίγλωσση παράσταση, το έργο του Θόδωρου Γράμψα «Μιά πέτρα λάθος». Τα πρόσωπα του έργου είναι δύο νέες γυναίκες, η Ελένη και η Άννα. Η Ελένη είναι η μητέρα της Άννας. Η βασική ιδιαιτερότητα του εγχειρήματος είναι ότι κάθε ρόλος της παράστασης παίζεται από δύο ηθοποιούς σε διαφορετική γλώσσα. Η Λουίζα Τζιουβάνι στα αλβανικά και η Τζένη Σταυροπούλου στα ελληνικά, παίζουν το ρόλο της Ελένης συγχρόνως πάνω στη σκηνή. Και η Ελένη Λουντιάνα – Θανάση και η Πένυ Παπαγεωργίου αντίστοιχα, το ρόλο της Άννας. Η Λουίζα Τζιουβάνι είναι πρωταγωνίστρια του Εθνικού Θεάτρου της Αλβανίας και του κινηματογράφου. Είναι η πρώτη φορά που θα την δούμε να ερμηνεύει στην Ελλάδα.
Μετάφραση στα αλβανικά: Λουίζα Τζιουβάνι
Σκηνοθεσία: Θόδωρος Γράμψας
Σκηνικό – Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Επιμέλεια κίνησης: Γιάννης Νικολαϊδης
Παίζουν (αλφαβητικά): Ελένη Λουντιάνα – Θανάση, Πένυ Παπαγεωργίου,Τζένη Σταυροπούλου και Λουίζα Τζιουβάνι
Χειμερινή Περίοδος (Νοέμβριος-Απρίλιος)
Σύγχρονη (Ελλάδα, Γαλλία, Αγγλία, Γερμανία) και κλασική δραματουργία (Ρωσία)
Παίζοντας με τα όρια
«έως ότου -φως μου- βγούμε από την τρικυμία αυτού του κόσμου»
ΥΠΟΓΕΙΟ
Τα όρια της αγάπης
Ζοέλ Πομμερά
Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα
29 Οκτωβρίου – 15 Ιανουαρίου
Ο Νίκος Μαστοράκης ανεβάζει με την ανανεωμένη ομάδα ηθοποιών της περυσινής επιτυχίας του Υπογείου «Τα παδιά του ήλιου», το σύγχρονο σπονδυλωτό έργο του Joël Pommerat: «La réunification des deux Corées» (Théâtre Odéon 2013) .
Μικρές ιστορίες-εικόνες που μιλούν με μελαγχολία, σκληρότητα, μεταφυσική διάθεση αλλά και πολύ χιούμορ για το αδιέξοδο της αγάπης. Της αγάπης που δεν καταφέρνει να επανενώσει ποτέ πραγματικά «τη Βόρεια με τη Νότια Κορέα». Της αγάπης που είναι αλληλένδετη με την απώλεια.
Εραστές, σύζυγοι, οικογένειες, φίλοι… Ακόμα και όταν καταφέρνουν ν΄ αγαπηθούν, συνειδητοποιούν ότι «η αγάπη δε φτάνει ». Ίσως γιατί «η αγάπη δεν υπάρχει. Η αγάπη είναι μια επινόηση. Ένα παιχνίδι του μυαλού. Η αγάπη είναι ένα είδος αρρώστιας που μας κάνει να κάνουμε πράγματα τρελά, επικίνδυνα…»
Μετάφραση: Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνοθεσία -Σκηνογραφία – Μουσική επιμέλεια: Νίκος Μαστοράκης
Κοστούμια: Κλερ Μπρέσγουελ
Επιμέλεια Κίνησης: Βάλια Παπαχρήστου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαριλένα Μόσχου
Παίζουν (αλφαβητικά): Κλέων Γρηγοριάδης, Μαρία Καλλιμάνη, Κατερίνα Λυπηρίδου, Ιωάννα Μαυρέα, Δημήτρης Πασσάς, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Χάρης Φραγκούλης Συμμετέχουν: Χριστίνα Παπατριανταφύλλου, Ανθή Σαββάκη
Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας
Φαίδρα
14 Νοεμβρίου – 7 Φεβρουαρίου
Η Άντζελα Μπρούσκου επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης με μια παράσταση πάνω στον συνταρακτικό μύθο της Φαίδρας. Η βίαιη φύση του έρωτα, η δυσλειτουργία της οικογένειας, η πίστη, ο μηδενισμός είναι μερικά από τα ζητήματα που θίγονται μέσα από τη βασανιστική και καταστροφική σχέση της Φαίδρας με τον θετό γιό της Ιππόλυτο…
Σκηνοθεσία: Άντζελα Μπρούσκου
Παίζουν (αλφαβητικά): Παρθενόπη Μπουζούρη, Κώστας Νικούλι, Γεωργιάννα Νταλάρα, Στράτος Τζώρτζογλου κ.ά.
Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ
Ο φόβος τρώει τα σωθικά
21 Ιανουαρίου – 12 Μαρτίου 2017
Η ιστορία της Έμμι και του Αλί που αφηγήθηκε το 1974 ο γερμανός δημιουργός στην ταινία ορόσημο της καριέρας του «Angst Essen Seele Auf» (Fear Eats The Soul) ζωντανεύει -για πρώτη φορά στην Ελλάδα- στη σκηνή του Υπογείου, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Σίμου Κακάλα.
Μια μοναχική γερμανίδα καθαρίστρια, χήρα με τρία μεγάλα παιδιά, ερωτεύεται τον κατά πολύ νεότερό της μετανάστη Αλί. Η Έμμι δε θα διστάσει να εναντιωθεί στο συντηρητικό και άκρως ξενοφοβικό περίγυρό της και θα παντρευτεί τον Αλί. Το φαινομενικά αταίριαστο ζευγάρι ζει πολύ ευτυχισμένα, όμως το μίσος και η άγρια περιφρόνηση που αντιμετωπίζουν και οι δύο καθημερινά, αρχίζουν να μολύνουν τον έρωτά τους. Ο φόβος –και ο ρατσισμός- τρώει τα σωθικά της Έμμι και του Αλί που καλούνται να αναμετρηθούν με τα όρια της αγάπης τους.
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας
Στο ρόλο της Έμμι η Τάνια Τσανακλίδου
Άντον Τσέχωφ
Ιβάνωφ
14 Φεβρουαρίου – 11 Απριλίου
Ένας άνδρας άλλοτε εύρωστος, έξυπνος και δραστήριος, βυθισμένος πλέον στην απραξία, αρνείται να ακολουθήσει τις συμβουλές που του προσφέρει ο στενός του περίγυρος για να σώσει την περιουσία του, αλλά και τη γυναίκα του, που πάσχει από φυματίωση. Μια νέα γυναίκα θα «αναζωπυρώσει» προσωρινά την ψυχή του, χωρίς ωστόσο ο ίδιος να πάψει να πνίγεται από την ενοχή.
Ο Ιβάνωφ γράφτηκε σε λιγότερο από δύο εβδομάδες και παρουσιάστηκε στην πρώτη του εκδοχή ακριβώς πριν 130 χρόνια, το 1887, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Όπως όλα τα σπουδαία έργα του Τσέχωφ, δεν είναι παρά ένα δράμα για την αποτυχία. Η παράσταση δημιουργείται για έξι ηθοποιούς και έναν μουσικό.
Μετάφραση: Άγγελος Σκασίλας
Σκηνοθεσία: Σύλβια Λιούλιου
Διασκευή/Δραματουργία: Νίκος Φλέσσας – Σύλβια Λιούλιου
Σκηνικός Χώρος: Πουλχερία Τζόβα
Μουσική: Γιώργος Πούλιος
Παίζουν (αλφαβητικά): Νίκος Κουρής (Ιβάνωφ), Ηρώ-Ελένη Μπέζου, Δημήτρης Πασσάς, Έλενα Τοπαλίδου. κ..ά.
ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΜΕ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Στρατής Τσίρκας
Ακυβέρνητες Πολιτείες: Η Λέσχη
17 Μαρτίου – 28 Μαΐου
Για πρώτη φορά στην ιστορία τους, το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης συνεργάζονται στην από κοινού παρουσίαση ενός μακρόπνοου καλλιτεχνικού σχεδίου, που θα ξεκινήσει από τη φετινή και θα ολοκληρωθεί στην επόμενη καλλιτεχνική περίοδο. Πρόκειται για το ανέβασμα της εμβληματικής τριλογίας του Στρατή Τσίρκα «Ακυβέρνητες Πολιτείες», το πρώτο μέρος της οποίας θα ανέβει στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης τον Μάρτιο του 2017.
«Η Λέσχη», διαδραματίζεται στην Ιερουσαλήμ, την Αγία Πόλη, τον «αφαλό της γης», όπως την ονομάζει ο ίδιος ο συγγραφέας. Η υψηλής ποιότητας αφήγηση του Τσίρκα καλύπτει το χρονικό διάστημα ενός έτους, από το 1942 έως το 1943. Το αποτύπωμα του πολέμου βρίσκεται παντού, οι στρατηγικές κινούν νήματα και τα ιδεολογικά αδιέξοδα αναδύονται με έμφαση. Ωστόσο, ο συγγραφέας ενδιαφέρεται εξίσου για τον ψυχισμό των ανθρώπων: τόσο του κεντρικού του ήρωα, του Έλληνα Μάνου Καλογιάννη, όσο και των άλλων προσώπων που εμπλέκονται στην ιστορία και συνθέτουν μια «επιτομή της ανθρωπότητας και των παθών της».
Σκηνοθεσία «Λέσχης»: Έφη Θεοδώρου
Τα άλλα δύο μέρη της τριλογίας θα παρουσιαστούν κατά τη χειμερινή περίοδο 2017-2018.
Η «Αριάγνη», σε σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη, θα ανέβει σε σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και
η «Νυχτερίδα», σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη, σε χώρο που θα επιλεγεί αργότερα.
Μια συμπαραγωγή του Θεάτρου Τέχνης με το Εθνικό Θέατρο
Παίζοντας με μουσική και τραγούδια
«έως ότου -φως μου- βγούμε από την τρικυμία αυτού του κόσμου»
ΦΡΥΝΙΧΟΥ
Τα όρια της τρέλας
Ευθύμης Φιλίππου
Διάφορες Επιλογές Πέτρος
2 Νοεμβρίου – 12 Ιανουαρίου
Μια αφήγηση, μια ομολογία, μια περιγραφή των γεγονότων που συνέβησαν εκείνο το καλοκαίρι ανάμεσα σε δύο αδέρφια σε μια παραθαλάσσια μικρή πόλη ή σε ένα παραθαλάσσιο μεγάλο χωριό. Μια παραβολή για την αγάπη, τη διαστρέβλωση των ορίων, την εξουσία και τη συναισθηματική εξάρτηση. Ένα έργο που αποτελείται από ένα διήγημα του Ευθύμη Φιλίππου για την ακραία παρεκτροπή μιας σχέσης και την επιλογή 16 ελληνικών λαϊκών και άλλων τραγουδιών γραμμένων σε κασέτα, που διακόπτουν και συνδέουν τον πεζό λόγο. Ένας άνθρωπος μόνος που αφηγείται και τραγουδά με τη συνοδεία ενός πιάνου.
Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη
Παίζει ο Χρήστος Στέργιογλου
Βασίλης Παπαβασιλείου
RELAX… MYNOTIS
Μορφές ελληνικής αθανασίας
12 Νοεμβρίου – 15 Ιανουαρίου
Κωμικό χρονικό μιας καθόδου στον (νεοελληνικό) Άδη ή, αν προτιμάτε, μια εκτόξευση στο (νεοελληνικό πάντα) Υπερπέραν:
Ένας ηθοποιός, μεγάλος όχι μόνον σε αξία αλλά και σε ηλικία, υπαγορεύει τη διαθήκη του σε έναν βοηθό συμβολαιογράφου. Μέσα σε μιαν ατμόσφαιρα εξορκισμού του επικείμενου (ή μήπως συντελεσθέντος;) τέλους εμφανίζονται ως συνομιλητές του ηθοποιού, ενεργά φαντάσματα και όχι τυπικές φυσικές παρουσίες, ένας μεγάλος πολιτικός και ένας μεγάλος ποιητής. Είναι ο «άλλος κόσμος», «η συντροφιά των μεγάλων σε μια χώρα μικρή», επειδή, τελικά, όπως λέει ο ήρωας, «όμοιος ομοίω αεί πελάζει και κατ΄ άλλους βελάζει…».
Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Βοηθός σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου
Παίζουν: Βασίλης Παπαβασιλείου & Γιάννος Περλέγκας
Λέων Τολστόι
Η Σονάτα του Κρόιτσερ
22 Νοεμβρίου – 7 Φεβρουαρίου
Τον βρίσκουμε στο τρένο, αμέσως μόλις έχει αθωωθεί για τη δολοφονία της γυναίκας του, να διηγείται την ιστορία του. Να θυμάται τη μουσική που μοιράζονταν εκείνη με τον νεαρό βιολονίστα εραστή της. Πώς άκουγε ο Π. εκείνη τη μουσική; Πώς καλλιεργήθηκε μέσα στην ψυχή του το πάθος που κατεύθυνε τα πράγματα ώστε να συμβεί αυτό που φοβόταν περισσότερο; Με μουσική υπόκρουση τη Σονάτα αρ.9 του Λ. Φ. Μπετόβεν, έμπνευση γι’ αυτό το έργο, ο ήρωας του Τολστόι, προσπαθεί να μας εξηγήσει πόσο επικίνδυνη και μοιραία μπορεί να σταθεί η κυριαρχία του ανθρώπινου ερωτικού πάθους πάνω στη λογική.
Μετάφραση/ Θεατρική Μεταφορά: Αντώνης Πέρης
Σκηνοθεσία: Μαρία Ξανθοπουλίδου
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Κίνηση: Κατερίνα Φωτιάδη
Παίζουν: Αλέξανδρος Μυλωνάς, Κατερίνα Φωτιάδη
Επί σκηνής στο πιάνο, ο Θοδωρής Οικονόμου
Ροζέ Βιτράκ
Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία/το μουσικό έργο
20 Ιανουαρίου – 9 Απριλίου
Το έργο ορόσημο του σουρρεαλιστικού κινήματος «Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία» (1928) που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ελλάδα από τον Κάρολο Κουν κατά την περίοδο 1973-74, ανεβαίνει και πάλι στο Θέατρο Τέχνης και για πρώτη φορά παγκοσμίως ως μουσικό έργο.
Ο Βικτώρ, ένα υπερανεπτυγμένο εννιάχρονο αγόρι-θαύμα, περνάει μέσα σε λίγες ώρες από την αθωότητα στη γνώση, αποκαλύπτοντας βίαια όλη την ψευτιά, τη σαθρότητα, τη σαπίλα της οικογένειας και της τάξης του και διαλύοντας τα πάντα γύρω του. Όταν συνειδητοποιεί ότι δεν μπορεί ν΄αλλάξει τίποτα, στρέφεται στη μοναδική επιλογή που του απομένει: το θάνατο.
Ένα έργο για την επανάσταση που πνίγεται μέσα στην πηγή της, για το θάνατο της αστικής τάξης, για την κατάρρευση του ψεύδους. Η μουσική δημιουργεί μια νέα φόρμα που «κουρδίζει» απόλυτα το κείμενο στο ρυθμό της εποχής μας.
Λιμπρέτο/ Μουσική σύνθεση: Σταμάτης Κραουνάκης
Σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη
Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας
Πιτσιρίκος
2017
14 Φεβρουαρίου – 11 Απριλίου
Η Κάτια Γέρου επιστρέφει στη σκηνή της Φρυνίχου με μια μουσική παράσταση που διερευνά με χιούμορ, οργή, τρυφερότητα και απελπισία το ψυχικό τοπίο της εποχής μας και τα όριά του. Μέσα από τη φόρμα του καμπαρέ και της περφόρμανς, η ηθοποιός του Θεάτρου Τέχνης, ο μουσικός performer Σπύρος Γραμμένος και ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης, επιχειρούν να συνομιλήσουν μεταξύ τους και κυρίως να μιλήσουν για το σήμερα και το αύριο… Όχημά τους το τραγούδι και τα ευφάνταστα κείμενα που γράφει ειδικά για την παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο γνωστός σατιρικός και πολιτικός blogger Πιτσιρίκος.
Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης
Πρωτότυπη μουσική: Σπύρος Γραμμένος
Παίζουν: Κάτια Γέρου & Σπύρος Γραμμένος
Παιδική & Εφηβική Σκηνή
Εφηβική Σκηνή – ΥΠΟΓΕΙΟ
Η ζωή είναι ωραία!
(Οδηγός ευδαιμονίας από τον Τσέχωφ)
20 Οκτωβρίου-8 Απριλίου
κάθε Σάββατο στις 6μμ.
Πρωινές παραστάσεις καθ΄ όλη τη διάρκεια της περιόδου για Γυμνάσια και Λύκεια
Επιλογή από γνωστά αριστουργηματικά μικρά διηγήματα του Άντον Τσέχωφ, σε μια ευρηματική παράσταση–σύνθεση με δραματουργικό όχημα τη μονόπρακτη κωμωδία “Η Επέτειος” και άξονα τρία επιλεγμένα διηγήματα που περιλαμβάνονται στη διδακτική ύλη της λογοτεχνίας του Γυμνασίου και συμπληρώνονται από πέντε ακόμη εξαιρετικά μικρά διηγήματα. Συγκεκριμένα παρουσιάζονται: Ο Βάνκας, Ένας αριθμός, O Παχύς και ο Αδύνατος, Η ζωή είναι ωραία, Η γαλοπούλα, Το τυχερό λαχείο, Μαθητική περιπέτεια, Καλά ξεμπερδέματα.
Η διαρκής φθορά της ζωής από την πεζή καθημερινότητα, η κοινωνική ανισότητα, η εκμετάλλευση των αδυνάτων από τους ισχυρούς, η αλλοτροίωση των σχέσεων που επιφέρει η ανασφάλεια και ο φόβος, ισορροπούν με τα ευτράπελα της καθημερινότητας και την ευαισθησία της ρωσικής ψυχής δίνοντάς μας έναν οδηγό επιβίωσης και ευδαιμονίας από τον συγγραφέα που σημάδεψε όσο κανείς άλλος τη δραματουργία του 20ου αιώνα, παραμένοντας εξαιρετικά επίκαιρος μέχρι σήμερα.
Θεατρική προσαρμογή – Σύνθεση κειμένων – Σκηνοθεσία: Κωστής Καπελώνης
Δραματολόγος παράστασης: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου
Μουσική επιμέλεια: Θάνος Καζαντζής
Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Στρατηγοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Παπατριανταφύλλου
Παίζουν (αλφαβητικά): Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Γεράσιμος Σκαφίδας, Νικορέστης Χανιωτάκης Συμμετέχουν: Ερατώ Αγγουράκη, Αλεξάνδρα Καραναστάση, Φάνης Μιλλεούνης.
Παιδική Σκηνή – ΦΡΥΝΙΧΟΥ
Άρθουρ Κόναν Ντόυλ
Ο Σέρλοκ Χολμς και το Γαλάζιο Ρουμπίνι
23 Οκτωβρίου – 9 Απριλίου
κάθε Κυριακή στις 11πμ και στις 3μμ.
Πρωινές παραστάσεις για σχολεία καθ΄ όλη τη διάρκεια της περιόδου
Το θέατρο της οδού Φρυνίχου μεταμορφώνεται σε Βικτωριανό Λονδίνο! Η αυθεντική ιστορία του Σέρλοκ Χόλμς σε θεατρική διασκευή για παιδιά της Άνδρης Θεοδότου και σκηνοθεσία Δημήτρη Δεγαΐτη, έρχεται γεμάτη μυστήριο και περιπέτειες! Στον ρόλο του Σέρλοκ Χολμς ο Γιάννης Σαρακατσάνης.
Το σπάνιο γαλάζιο Ρουμπίνι ακολουθεί μια απίστευτη διαδρομή, γεμάτη απανωτές ληστείες και ατυχήματα. Ταξιδεύει από τον ποταμό Αμοΐ στα βάθη της Κίνας, μέχρι τα χιονισμένα βουνά των Ελβετικών Άλπεων για να καταλήξει στο Βικτωριανό Λονδίνο ως δώρο στα χέρια της ψηλομύτας Κόμισσας Μόρκαρ και…να εξαφανιστεί μυστηριωδώς από τη κοσμηματοθήκη της, στο ξενοδοχείο «Κοσμοπόλιταν»!! Ο Ντετέκτιβ Σέρλοκ Χολμς, με τον πιστό του φίλο Δόκτορα Ουάτσον, καλούνται να ξεδιαλύνουν την υπόθεση που κρύβει πολλά παράξενα γεγονότα…
Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα πιο πολύ όταν στα χέρια τους καταφθάνει ένα μαύρο φθαρμένο καπέλο και μια χήνα, με ένα περίεργο σημάδι στο κεφάλι…
Θεατρική διασκευή: Άνδρη Θεοδότου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Δεγαΐτης
Σκηνικά – Κοστούμια: Πάρις Μέξης & Μαντώ Ψυχουντάκη
Μουσική: Νίκος Τσέκος
Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Παίζουν (αλφαβητικά) : Κωνσταντίνος Ευστρατίου, Γιάννης Σαρακατσάνης, Μαρία Τζάνη, Δημοσθένης Φίλιππας, Κίμων Φιορέτος.
Συμμετέχουν: Ευθύμης Χαλκίδης, Χριστίνα Κωστέα.
Παράλληλες εκδηλώσεις/αφιερώματα
• 22 Οκτωβρίου
Μια ολονυχτία για τον ΣΑΙΞΠΗΡ
Στο πλαίσιο της «Γιορτής για τον Σαίξπηρ» που ξεκίνησε στο Θέατρο Τέχνης από τον Ιούνιο του 2016, για μια ολόκληρη νύχτα στη Φρυνίχου, Έλληνες καλλιτέχνες θα τιμήσουν το έργο του μεγάλου δραματουργού.
Σύλληψη-επιμέλεια: Δηώ Καγγελάρη
• 1-5 Νοεμβρίου
Ο μύθος του ΠΡΟΜΗΘΕΑ (Γαλλία-Ελλάδα ): εργαστήριο
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Théâtre de Montreuil Mathieu Bauer και η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη πραγματοποιούν εργαστήριο πάνω στο μύθο του Προμηθέα με φοιτητές των γαλλικών πανεπιστημίων Paris VIII και Paris X και νεαρούς ηθοποιούς αποφοίτους του Θεάτρου Τέχνης (πρόγραμμα IDEFIcréaTIC).
• 5 Δεκεμβρίου
Εκδήλωση για την επέτειο 10 χρόνων από τον θάνατο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΑΖΑΝΗ
• 24 Ιανουαρίου 2017
Ο ΜΠΡΕΧΤ στην Αθήνα
Ημερίδα με λογοτεχνικό – μουσικό – θεατρικό – κινηματογραφικό πρόγραμμα / αφιέρωμα στο Μπρεχτ με αφορμή την επέτειο της πρώτης παρουσίασης του Μπρεχτ στην Ελλάδα στις 24 Ιανουαρίου 1957 («Ο κύκλος με την κιμωλία» Θέατρο Τέχνης / σκηνοθεσία Καρόλου Κουν). Ανάμεσα στις εκδηλώσεις και η προβολή του κινηματογραφικού έργου του Μπρέχτ «Baal» του Volker Schlöndorff (ΛΔΓ 1970: με τον Reiner Werner Fassbinder ως παρουσιαστή). Πρόκειται για ένα πρότζεκτ συνεργασίας ανάμεσα στο Μουσείο της Πόλης των Αθηνών, το Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, το Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Θέατρο Τέχνης.
Διεύθυνση Πρότζεκτ: Ingo Starz, Αθήνα
Σκηνοθετική επιμέλεια εκδήλωσης: Κατερίνα Γεωργουδάκη
Με την συνεργασία του Goethe Istitute.
• Φεβρουάριος 2017
Εκδηλώσεις για την επέτειο 30 χρόνων από το θάνατο του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ.