EUREXIT από το Ελληνογερμανικό Θέατρο της Κολωνίας στο Θέατρο Τέχνης | 28/9

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Το Θέατρο Τέχνης και το Ελληνογερμανικό Θέατρο της Κολωνίας (DEUTSCH  GRIECHISCHES  THEATER  KÖLN  e. V.) συνεργάζονται για πρώτη φορά και παρουσιάζουν για μία και μοναδική παράσταση, την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου στη σκηνή της Φρυνίχου, το έργο «Eurexit» του Κώστα Παπακωστόπουλου με ελληνικούς υπέρτιτλους, το οποίο παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία την περασμένη σεζόν στο Θέατρο Bauturm της Κολωνίας,.

Τρεις Έλληνες και τρεις Γερμανοί ηθοποιοί επί σκηνής, αναζητούν το μέλλον της Ενωμένης Ευρώπης και τη θέση της χώρας μας μέσα σε αυτή, σε ένα έργο εμπνευσμένο από τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου.

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου Κώστας Παπακωστόπουλος, γνωστός στη Γερμανία για τις πρωτοποριακές παραστάσεις έργων αρχαίου δράματος, συμπληρώνει φέτος με το θεατρικό του σχήμα «Ελληνογερμανικό Θέατρο» 28 χρόνια δημιουργικής πορείας στην Κολωνία. Μετά την περυσινή επιτυχημένη παράστασή του «Ιφιγένεια», έρχεται και φέτος στην Αθήνα, στο Θέατρο Τέχνης, αυτή τη φορά με το «Eurexit», έργο γραμμένο από τον ίδιο και εμπνευσμένο από την τραγωδία του Αισχύλου «Αγαμέμνων».

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας/Γενική Γραμματεία Αποδήμου Ελληνισμού, του Υπουργείου Πολιτισμού του Κρατιδίου Ρηνανίας – Βεστφαλίας της Γερμανίας και της Πόλης της Κολωνίας.

Το «Eurexit» του Κώστα Παπακωστόπουλου αποτελεί το τρίτο και τελευταίο μέρος μιας τριλογίας με τίτλο «Πολυαγαπημένη Ύβρις» και θέμα την κρίση της Δημοκρατίας στην Ευρώπη σήμερα.

Ο χορός στην αρχαία τραγωδία ως φωνή του λαού εκφράζει την κοινή γνώμη. Η φωνή όμως του χορού των λαών της Ενωμένης Ευρώπης σήμερα αποτελεί ένα συνονθύλευμα αντιφατικών και συγκεχυμένων τοποθετήσεων: «Έρχεται μετά το BREXIT το EUREXIT; Τέλειωσε η Ενωμένη Ευρώπη; Φταίνε οι πρόσφυγες; Φταίνε οι εθνικιστές Ούγγροι; Οι τεμπέληδες Νότιοι; Οι υπερόπτες Γερμανοί;»

Υπάρχουν ωστόσο και εκείνοι που πιστεύουν ακόμα στα Ιδανικά της Ευρώπης. Στο «Eurexit» είναι ο χορός των αποφασισμένων Ευρωπαίων γυναικών που ονειρεύονται μια καλύτερη Ενωμένη Ευρώπη. Ανήσυχες για το αβέβαιο μέλλον της θα ταξιδέψουν εκεί όπου όλα ξεκίνησαν, εκεί όπου ο θεϊκός ταύρος μετέφερε κάποτε την Ευρώπη, στη χώρα της γέννησης της Δημοκρατίας, την Ελλάδα. Εκεί στην Αγορά της Αθήνας θέλουν να ξανασυζητήσουν, να ξαναβρούν τις χαμένες αξίες της Ενωμένης Ευρώπης, να ξαναχτίσουν το μέλλον της. Ο δρόμος τους όμως θυμίζει πιο πολύ ένα σουρεαλιστικό ταξίδι. Απροσδόκητες συναντήσεις τις περιμένουν, επώδυνες μνήμες και πρόσωπα του παρόντος τις τρομοκρατούν, αλλόκοτες μορφές και φαντάσματα τις γοητεύουν και τις πολιορκούν. Ο χορός των γυναικών βιώνει μια κωμικοτραγική Οδύσσεια, που στη διάρκειά της θα θέσει σε δοκιμασία και τελικά σε αμφισβήτηση τις κοινές αξίες και τα ιδεώδη τους.


Στο «Eurexit» ο Κώστας Παπακωστόπουλος συνθέτει φωνές Ευρωπαίων πολιτών – που συνέλεξε από συνεντεύξεις στην Κολωνία – videos, ποιητικά κείμενα και κείμενα δικά του με αποσπάσματα από την τραγωδία «Αγαμέμνων» του Αισχύλου. Δημιουργεί έτσι μια Performance που συνδυάζει το Θέατρο, το φιλμ και τη μουσική και περιγράφει με αλληγορικό τρόπο την ευρωπαϊκή κρίση εστιάζοντας στον άνθρωπο, στις εμπειρίες του, τους φόβους και τις προσδοκίες του μακριά από την απρόσωπη καταγραφή της επίσημης Ιστορίας.


Σε μια εποχή ολοένα αυξανόμενων διαφωνιών, αντιπαραθέσεων αλλά και αμφισβητήσεων σχετικά με το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο σκηνοθέτης αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο τις αιτίες των χαμένων οραμάτων της και θέτει εύστοχα τα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης.



ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ


Κείμενο, Σκηνοθεσία: Κώστας Παπακωστόπουλος

Σκηνικά, Κοστούμια: Ulrike Mitschke

Μουσική: Herbert Mitschke

Βίντεο: Κώστας Παπακωστόπουλος

Herbert Mitschke

Φωτισμοί: Julia Kaindl


Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλέξια Κωστέα

Βοηθός Δραματουργού: Sabine Geicht

Γραφική επιμέλεια: Αντρέας Τσορτανίδης

Μετάφραση υπέρτιτλων: Αλέξιος Μάϊνας


Χορός των Γυναικών: Lisa Sophie Kusz

Stephanie Meisenzahl

Στέλλα Βαϊνόγλου

Ευρώπη Stephanie Meisenzahl

Αγανακτισμένος Πολίτης Αναστασία Αβενίδου

Πρόσφυγας Βασίλης Ναλμπάντης

Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχάνων Thomas Franke

Κασσάνδρα Lisa Sophie Kusz


Das Deutsch Griechische Theater setzt sich mit der Zukunft Europas auseinander und stellt die Inszenierung des Projekts EUREXIT vor: ein theatralisches Experiment von Kostas Papakostopoulos um die aktuelle Krise der Wertegemeinschaft Europa.

Der Chor – im antiken Drama ist er die Stimme des Volkes. Mit einer Stimme sprechen hier die ungehörten Vielen. Ein Zusammenstimmen verschiedener Stimmlagen. Polyphonie, Euphonie, Kakophonie. Wie aber steht es um unseren europäischen Chor: Volkes Stimme – oder doch nur ein Durcheinander schriller Stimmen? Kommt nach dem BREXIT der EUREXIT? Fallen wir Europäer ins Nationale zurück? Zerbricht das europäische Projekt? Wegen der Flüchtlinge? Der eigensinnigen Ungarn? Der faulen Griechen? Der herrischen Deutschen?

DGT Köln, Deutsch Griechisches Theater
Doch es gibt ihn noch, den Chor der überzeugten Europäerinnen. Aus Sorge um den Bestand des europäischen Projekts machen Frauen unterschiedlicher Nationalitäten sich auf eine Reise dorthin, wo alles begann, wo der göttliche Stier Europa an Land setzte, wo die Demokratie geboren wurde. Auf der Agora von Athen wollen sie gemeinsam einen Neuanfang wagen, die europäischen Werte neu entdecken, den Schlüssel für eine erfolgreiche Zukunft Europas finden. Ihr Weg dorthin aber gleicht einer Geisterbahn: Unerwartete Begegnungen liegen vor ihnen, schmerzliche bis schrille Gesichte und Phantasien locken und bedrängen sie. Der Chor der Reisenden erlebt eine tragisch-komische Odyssee, die seine Überzeugungen, Werte und Ideale zusehends auf die Probe stellt.In EUREXIT verschmilzt Kostas Papakostopoulos eigenhändig in Köln gesammelte Stimmen europäischer Bürger, Videos, poetische und eigene Texte mit Textfragmenten aus Aischylos’ „Agamemnon“.

Dies bildet die Grundlage für ein performatives und interaktives Projekt im Grenzbereich von Theater, Film und Musik. Um die europäische Krise darzustellen, hat das DGT in dieser Kollage aus Dokument und Dichtung diesseits des nüchternen Blicks der geschriebenen Geschichte die Perspektive des Einzelnen gewählt.

“Sind wir eigentlich unterwegs, weil wir gute Nachrichten empfingen oder weil wir auf gute Nachrichten hoffen?”, fragt sich der Chor. In Zeiten, in denen in Europa die politischen Fliehkräfte wieder zunehmen und das nationale Interesse über das gemeinsame gestellt wird, begeben wir uns zum Epizentrum der europäischen Idee. Liegen dort noch Gründe, es doch weiter miteinander zu versuchen?



ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΕΓΘ)

Ο σκηνοθέτης Κώστας Παπακωστόπουλος, ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου (Deutsch Griechisches Theater), συμπληρώνει φέτος εικοσιοκτώ χρόνια συνεχούς δημιουργίας στη Γερμανία με το θεατρικό του σχήμα, που αποτελεί πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της θεατρικής ιστορίας της πόλης της Κολωνίας.


Ο Κώστας Παπακωστόπουλος γεννήθηκε το 1962 στην Αθήνα. Ολοκλήρωσε οικονομικές σπουδές στην ΑΣΟΕΕ και συνέχισε με σπουδές Θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας. Συνεργάτης του Ντίμιτερ Γκότσεφ στο Κρατικό Θέατρο της Κολωνίας (Schauspielhaus Köln) και αργότερα του Φράνκ Κάστορφ στο Φόλκσμπινε του Βερολίνου (Volksbühne), ο Κώστας Παπακωστόπουλος έγινε γρήγορα γνωστός στη Γερμανία για τις πρωτοποριακές παραστάσεις έργων αρχαίου δράματος.

Ο σκηνοθέτης εστιάζει το ενδιαφέρον του στα διαχρονικά κοινωνικά και πολιτικά θέματα που ενυπάρχουν στο αρχαίο δράμα και τα μεταφέρει στη σημερινή πραγματικότητα αναδεικνύοντας τον επίκαιρο χαρακτήρα τους. Χτίζοντας μια γέφυρα ανάμεσα στο αρχαίο και στο σύγχρονο ευρωπαϊκό θέατρο, ο Κώστας Παπακωστόπουλος με το ΕΓΘ προσεγγίζει πολύπλευρα τη θεατρική δημιουργία της Ευρώπης και συνδέει την παράδοση με το σήμερα. Έχει μέχρι σήμερα παρουσιάσει κλασικούς Έλληνες συγγραφείς (Αριστοφάνη, Αισχύλο, Σοφοκλή, Ευριπίδη), έργα Νεοελλήνων θεατρικών συγγραφέων σε πρώτη γερμανική μετάφραση (Δημήτρη Κεχαίδη, Βασίλη Ζιώγα, Δημήτρη Δημητριάδη), Ευρωπαίους που εμπνέονται από τον αρχαίο ελληνικό μύθο (Heiner Müller, William Shakespeare, Dea Loher), καθώς και δικά του έργα. Με τα έργα που έχει μέχρι τώρα σκηνοθετήσει, σε συμπαραγωγή με Κρατικά Θέατρα της Γερμανίας – Κρατικό Θέατρο της Κολωνίας, του Ντύσσελντορφ, του Λούντβισχαφεν, του Άαχεν, του Ομπερχάουζεν – καθώς και με Θέατρα της ελεύθερης σκηνής, καθιέρωσε το Ελληνογερμανικό Θέατρο όχι μόνο στην Κολωνία, αλλά και σε ολόκληρη τη Γερμανία. Οι σκηνοθεσίες του έχουν επανειλημμένα βραβευθεί και προσκληθεί να εκπροσωπήσουν την πόλη της Κολωνίας σε μεγάλα Φεστιβάλ της Γερμανίας, καθώς και σε πόλεις του εξωτερικού: Βαρκελώνη (2009), Τορίνο (2010), Θεσσαλονίκη (2008, 2012, 2013), Βρυξέλλες (2014), Βιέννη (2015), Αθήνα (2015, 2016, 2017).
Συνεργάτες του είναι ο μουσικοσυνθέτης Herbert Mitschke, οι σκηνογράφοι Zezo Dinekov και Ulrike Mitschke, οι δραματουργοί Patrick Neveling και Florian Meyer, ενώ οι ηθοποιοί που απαρτίζουν τα τελευταία χρόνια το θεατρικό σχήμα είναι οι Terja Diava, Thomas Franke, Νίκος Γουδανάκης, Stefan Kleinert, Lisa Sophie Kusz, Stephanie Meisenzahl, Βασίλης Ναλμπάντης, Elisabeth Pleß και Annika Weitershagen.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΕΣ
2017: «Eurexit» του Κώστα Παπακωστόπουλου
2016: «Ιφιγένεια» του Κώστα Παπακωστόπουλου
2015: «Αντιγόνη» του Κώστα Παπακωστόπουλου
2014: «Ικέτιδες» του Κώστα Παπακωστόπουλου
2013: «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη
2012: «Πλούτος//O Χορός των Αγανακτισμένων» του Κώστα Παπακωστόπουλου
2011: «Ευμενίδες» του Αισχύλου
2010: «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή
2009: «Αγαμέμνων» του Αισχύλου
2008: «Όρνιθες» του Αριστοφάνη
2007: «ΑΙΑΣ 21» του Κώστα Παπακωστόπουλου
2006: «Ο χορός των Εμιγκρέδων» του Κώστα Παπακωστόπουλου
2006: «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή
2005: «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή
2004: «Πέρσες» του Αισχύλου
2003: «Μήδεια» του Ευριπίδη
2002: «Μανχάτταν Μήδεια» της Dea Loher
2002: «Το Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαίδη
2001: «Πεθαίνω σα χώρα» του Δημήτρη Δημητριάδη σε πρώτη
γερμανική μετάφραση
2000: «Αχαρνής» του Αριστοφάνη
1999: «Προμηθέας» του Αισχύλου σε διασκευή Heiner Müller
1998: «Η Κωμωδία της μύγας» του Βασίλη Ζιώγα
1997: «Τίμων ο Αθηναίος» του William Shakespear
1996: «Με δύναμη από την Κηφισιά» του Δημήτρη Κεχαίδη σε
πρώτη γερμανική μετάφραση
1995: «Νεφέλες» του Αριστοφάνη
1995: «Ηρακλής 5» του Heiner Müller
1994: « Βάτραχοι» του Αριστοφάνη
1993: «Οι Βάκχες» του Ευριπίδη
1992: «Φιλοκτήτης» του Heiner Müller
1992: «Η Βέρα» του Δημήτρη Κεχαίδη
1991: «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη
1990: «Πλούτος» του Αριστοφάνη
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ – ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
2017: Παρουσίαση του έργου «Iφιγένεια» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα.
2016: Παρουσίαση του έργου «Αντιγόνη» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα.
2015: Παρουσίαση του έργου «Ικέτιδες» στο Διεθνές Φεστιβάλ Art Carnuntum στη Βιέννη, στο Κρατικό Θέατρο του Ντύσσελντορφ και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα.
2014: Παρουσίαση του έργου «Ευμενίδες» στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο της Προεδρίας της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση με την υποστήριξη της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας, καθώς και του Υπουργείου Πολιτισμού του Κρατιδίου Ρηνανίας-Βεστφαλίας της Γερμανίας.
2013: Παρουσίαση του έργου «Πλούτος//O Χορός των Αγανακτισμένων» στη      Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe και την πόλη της Κολωνίας.
2012: Παρουσίαση του έργου «Ευμενίδες» στη Θεσσαλονίκη στις εκδηλώσεις εορτασμού για τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την απελευθέρωση της πόλης, σε συνεργασία με την πόλη της Κολωνίας και το Ινστιτούτο Goethe.
2011:  Παρουσίαση του έργου «Ο Χορός των Εμιγκρέδων» στο Φεστιβάλ του Τορί- νο, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe και την πόλη της Κολωνίας.
2009: Παρουσίαση του έργου «Ο Χορός των Εμιγκρέδων» στο Φεστιβάλ της Βαρκε- λώνης, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe και την πόλη της Κολωνίας.
2008:  Παρουσίαση του έργου «Ο Χορός των Εμιγκρέδων» στο Φεστιβάλ «Δημήτρια» 2008 στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe και την πόλη της Κολωνίας.
2007: Το έργο «ΑΙΑΣ 21» επελέγη ανάμεσα στις δέκα καλύτερες σκηνοθεσίες του κρατιδίου της Ρηνανίας-Βεστφαλίας και προτάθηκε για το Φεστιβάλ «Theaterzwang».
2006: Το έργο «Ο Χορός των Εμιγκρέδων» επελέγη ανάμεσα στις οκτώ καλύτερες σκηνοθεσίες της πόλης της Κολωνίας και προτάθηκε για το Βραβείο Θεάτρου της πόλης 2006.
2005:  Παρουσίαση του έργου «Οιδίπους Τύραννος» στο Κρατικό Θέατρο Düsseldorf.
2003: Παρουσίαση του έργου «Πεθαίνω σα χώρα» στο Φεστιβάλ «Διεθνείς πολιτιστικές ημέρες» της Stuttgart.
2002: Παρουσίαση του έργου «Το τάβλι» στο Φεστιβάλ «Ελληνικές πολιτιστικές ημέρες 2002» της Frankfurt, οργανωμένο από το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας.
2001:  Παρουσίαση του έργου «Αχαρνής» στο Κρατικό Θέατρο Düsseldorf.
2001: Οργάνωση του πρώτου Ελληνογερμανικού Φεστιβάλ Θεάτρου στην Κολωνία υπό την αιγίδα των Υπουργείων Πολιτισμού Γερμανίας και Ελλάδας.
2001: Συμμετοχή με το έργο «Πεθαίνω σα χώρα» στις εκδηλώσεις της Διεθνούς  Έκθεσης Βιβλίου της Frankfurt.
2000: Παρουσίαση του έργου «Προμηθέας» στο Φεστιβάλ «Ελληνικές πολιτιστικές ημέρες 2000» της Frankfurt, οργανωμένο από το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας.
1999:  Παρουσίαση του έργου «Προμηθέας» στο Κρατικό Θέατρο του Düsseldorf,    στο Θέατρο Ρόκοκο του Schwetzingen και στο Κρατικό Θέατρο του Ludwigshafen.
1998: Το έργο «Τίμων ο Αθηναίος» επελέγη ανάμεσα στις δέκα καλύτερες σκηνοθεσίες του κρατιδίου της Ρηνανίας-Βεστφαλίας και προτάθηκε για το Φεστιβάλ «Theaterzwang».
1997: Παρουσίαση του έργου «Ηρακλής 5» στο Φεστιβάλ  «Πολιτική στο Ελεύθερο  Θέατρο» στη Βρέμη.
1994: Το έργο «Βάτραχοι» επελέγη ανάμεσα στις οκτώ καλύτερες σκηνοθεσίες της πόλης της Κολωνίας και προτάθηκε για το Βραβείο Θεάτρου της πόλης 1994.
1992: Το έργο «Φιλοκτήτης» επελέγη ανάμεσα στις οκτώ καλύτερες σκηνοθεσίες της πόλης της Κολωνίας και προτάθηκε για το Βραβείο Θεάτρου της πόλης 1992.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του θεάτρου: www.dgt-koeln.de

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.