Στην Ελευσίνα… Στάχυα πέφτουν σε τσιμεντένια δάπεδα Γράφει η Δέσποιν Μακρινού

Thumbnail (2)
Facebook
Twitter
LinkedIn

 

Στην Ελευσίνα, στο Παλιό Ελαιουργείο

Γράφει η Δέσποινα Μακρινού

Στάχυα πέφτουν σε τσιμεντένια δάπεδα

 

Εκεί στο σταυροδρόμι της σύνθεσης και της αποσύνθεσης. Εκεί στο σκουριασμένο καράβι. Σε εκείνο το ναυάγιο, όπου η σκουριά δίνει ζωή. Εκεί που γίνεται ο εναγκαλισμός του ανόργανου με το οργανικό. Εκεί που η ακινησία αγκαλιάζει την κίνηση, ο θάνατος τη ζωή.

Ελευσίνα, μιά πόλη 21 χιλιόμετρα δυτικά της Αθήνας. Στο βορειοδυτικό άκρο του Σαρωνικού, στο Θριάσιο Πεδίο. Μιά ιερή πόλη, απο τις σημαντικότερες της αρχαίας Ελλάδας. Η γενέτειρα του Αισχύλου. Η πόλη των ομώνυμων Μυστηρίων.

 

Thumbnail (1)ThumbnailΑπο τις αρχές του 19ου αιώνα μετατράπηκε σε μεγάλο βιομηχανικό κέντρο και φιλοξένησε μεγάλες μονάδες της εγχώριας βιομηχανίας.

Σήμερα η Ελευσίνα φιλοδοξεί να ξεπεράσει τα εθνικά σύνορα και να αποκτήσει μιά θέση στην πολιτιστική φυσιογνωμία της Ευρώπης.

Τον Φεβρουάριο του 2021, η Ελευσίνα ανακηρύχθηκε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το έτος 2023.

Είναι η τέταρτη κατα σειρά Πολιτιστική Πρωτεύουσα της χώρας μας, που κερδίζει επάξια τον τίτλο. Οι προηγούμενες τρείς ήταν το 1985 η Αθήνα, το 1997 η Θεσσαλονίκη και το 2006 η Πάτρα.

 

2023 EΛEVΣIS Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης:

 

Ανάπτυξη της υλικής και πνευματικής οικονομίας της πόλης με τη βοήθεια του πολιτισμού και της έρευνας.

 

Με γενικό τίτλο “Μυστήρια Μετάβασης” η Ελευσίνα, ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα καλείται να ενισχύσει τους δεσμούς και να αναδείξει τις κοινές ρίζες όλων των ευρωπαικών πολιτισμών των κατοίκων της Γηραιάς Ηπείρου.

Με τέσσερις στρατηγικές εκφράσεις στον Πολιτισμό, τον Άνθρωπο, την Πόλη και το Περιβάλλον, η Ελευσίνα φιλοδοξεί να καταθέσει τη δική της πλούσια εμπειρία στον πολιτισμό, την τέχνη, την έρευνα, το περιβάλλον.

 

Στάχυα πέφτουν σε τσιμεντένια δάπεδα – Κωστής Βελώνης

 

Thumbnail (2)Thumbnail (4)

Το έργο Μυστήριο 22, του διακεκριμένου εικαστικού Κωστή Βελώνη, που φιλοξενείται στο Παλαιό Ελαιουργείο, στο πλαίσιο των εικαστικών παρεμβάσεων, έχει ως αφετηρία τη μυθολογική και ιστορική παράδοση της Ελευσίνας και αποτελεί μέρος μιάς ευρύτερης μελέτης για την τεκτονική σύσταση του ανιμισμού.

Η θεά της Γονιμότητας , η Δήμητρα, και η κόρη της Περσεφόνη αποτέλεσαν το αντικείμενο εικαστικής μελέτης του καλλιτέχνη. Πρόκειται για μιά λειτουργική, γενεσιουργός κατασκευή, που λειτουργεί ως ένας μηχανισμός της κυοφορίας και της συγκομιδής αποδίδοντας στις γεωργικές εργασίες έναν ιδιαίτερο ερωτισμό.

Οι “μηροί της Δήμητρας” φτιαγμένοι απο διαφορετικά ανακυκλώσιμα υλικά, προσφέρουν στέγη για αναπαραγωγή και ζωή σε διάφορα είδη εντόμων.

 

Η Περσεφόνη σκόνταψε

 

Ενα άλλο γλυπτό που στολίζει τον εντυπωσιακό προαύλιο χώρο του Παλαιού Ελαιουργείου, εντοπίζεται σε ένα πρόχειρο ξύλινο μακρόστενο κτίσμα, στην οροφή ενός εργοστασιακού κτηρίου. Η ανάβαση και η κατάδυση της Περσεφόνης στον Αδη,  αποτυπώνεται στο περίφημο γλυπτό και συσχετίζεται με τον κύκλο της ευρορίας της γης στα βιομηχανικά ερείπια.

 

ΕΛΕVΣIS  – Έλευση, ανάδυση, συμβάν, γένεση, έγερση, ενσάρκωση.

Η έλευση του διαχρονικού. Η ανάδυση της ζωής. Το συμβάν. Η γένεση και ο θάνατος. Η έγερση και ο μαρασμός. Η ενσάρκωση.

Αυτό είναι η Ελευσίνα. Αξίζει να την επισκεφθείτε. 

 

 

 

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.