Φώτης Απέργης: “Η παρουσία μου στις ζωές των σημαντικών καλλιτεχνών που με εμπιστεύτηκαν δεν ξέφυγε ποτέ από το δημοσιογραφικό πλαίσιο”

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 14 184910
Facebook
Twitter
LinkedIn

Ο δημοσιογράφος Φώτης Απέργης μιλάει στην Ειρήνη Βασάλου για το βιβλίο του: “Γίνεται παρεξήγηση και δίνουν την εξήγηση”.

«Ένας διακεκριμένος καλλιτέχνης, όπως κάθε άνθρωπος, μπορεί συχνά να περηφανευτεί για το έργο, όμως όχι πάντα για τον χαρακτήρα του»…υποστηρίζει μέσα από την πολυετή πείρα του στο πολιτιστικό ρεπορτάζ ο δημοσιογράφος Φώτης Απέργης, διευθυντής των μουσικών σταθμών της ΕΡΤ.

Γλυκομίλητος και σεμνός αν και έχει πάρει συνεντεύξεις από τους μεγαλύτερους Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες, είναι σίγουρα ένας άνθρωπος που ξεχωρίζει και για τον χαρακτήρα του…
Τα τελευταία σαράντα χρόνια έχει εκμαιεύσει από προσωπικότητες της μουσικής άγνωστες πτυχές της ζωής τους, όπως όταν ο Μάνος Χατζιδάκις, τον Ιούνιο του 1994, του εξομολογήθηκε σε μια συνέντευξη για την Ελευθεροτυπία, τον νεανικό έρωτα του για τη Μελίνα Μερκούρη.

«Ήμουν ερωτευμένος με τη Μελίνα. Από τότε που την πρωτοείδα…»

«Είχε αντιληφθεί τον έρωτά σας;»
«Βέβαια».
«Και πώς σας αντιμετώπιζε;»

Thumbnail (4)

«Όπως αντιμετωπίζει μια μεγάλη ένα ερωτευμένο παιδαρέλι. Εντέλει, γίναμε φίλοι».
Είναι ένα από τα πολλά στιγμιότυπα που αφηγείται στο νέο βιβλίο του με τίτλο «Γίνεται παρεξήγηση και δίνουν την εξήγηση». Τίτλο εμπνευσμένο από μιαν άλλη συνέντευξη που του είχε δώσει και πάλι ο Χατζιδάκις, το 1991. Ο συνθέτης του είχε πει ότι αλλιώς λειτουργεί το τραγούδι ως εμπόρευμα και αλλιώς ως καλλιτέχνημα. Στο τέλος, ο δημοσιογράφος τον είχε ρωτήσει πώς θα τιτλοφορούσε τη συνέντευξη, την οποία επρόκειτο να δημοσιεύσει στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Ο Χατζιδάκις του απάντησε χαμογελώντας: «Γίνεται παρεξήγηση και δίνω την εξήγηση!»
Στο βιβλίο, που προλογίζει η Χάρις Αλεξίου και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Άγκυρα», ο δημοσιογράφος έχει επιλέξει συνεντεύξεις που πήρε στο παρελθόν για την Ελευθεροτυπία, το Δεύτερο Πρόγραμμα, το Kosmos και άλλες εφημερίδες και ραδιοσταθμούς, από καλλιτέχνες που δύσκολα μπορείς να τους συναντήσεις, ή που είναι αδύνατον να τους συναντήσεις πια…

Thumbnail (7)
Μίκης θεοδωράκης

«Φοβάμαι τα φαντάσματα», εξομολογούνταν αφοπλιστικά ο Μίκης Θεοδωράκης

«Όπως όλα τα παιδιά, με φόβιζαν με τον Μπαμπούλα. Εμένα, όμως, μου έμεινε. Ακόμα και σήμερα, δεν μπορώ να μείνω μόνος σε ξενοδοχείο. Ούτε καν στο σπίτι μας στο Βραχάτι».
Thumbnail (12)
Διονύσης Σαββόπουλος
Από τον Πολ Μακ Κάρτνει που τον συνάντησε στο Royal Albert Hall του Λονδίνου, αλλά και σε μια λαϊκή μπυραρία της Κολωνίας, έως τον Μικ Τζάγκερ που, από το τηλέφωνο, τον είχε φέρει σε αμηχανία με τις δύσκολες ερωτήσεις του, και από τον Σαρλ Αζναβούρ που τον υποδέχθηκε στο καμαρίνι του στο Παρίσι, μέχρι τον Άκη Πάνου, που τον περίμενε σε μια σουίτα αθηναϊκού ξενοδοχείου, «καλοδιάθετος, μάγκας και άρχοντας μαζί», αλλά μετά μερικούς μήνες και στη φυλακή της Κομοτηνής, υπήρξαν όλοι πρωταγωνιστές μιας άλλης εποχής. Ξεδιπλώνονται δε με γλαφυρότητα στο βιβλίο του Απέργη, ο οποίος δεν παραλείπει να τους τοποθετήσει στο κοινωνικό και πολιτικό κλίμα που ζούσαν και δημιουργούσαν..
Thumbnail (6)
Άκης Πάνου

Συνέντευξη στην Ειρήνη Βασάλου

Κύριε Απέργη, πιστεύετε, όπως και ο Φίλιπ Γκλας ότι πάντα κάτι καινούριο υπάρχει να ανακαλύψεις στην ιστορία της μουσικής; Στην εποχή που ζούμε, υπάρχει συνέχεια; Kαι σε σχέση με το παρελθόν, πού βρισκόμαστε μουσικά;

«Ο Γκλας, όπως διαβάσατε στο βιβλίο, υποστηρίζει όχι μόνο ότι πάντα κάτι νέο θα μας περιμένει να το ανακαλύψουμε, αλλά και ότι το μέλλον εγκυμονεί περισσότερα αριστουργήματα απ’ όσα έχει γεννήσει το παρελθόν! Ο ισχυρισμός του μου είχε φανεί τόσο ανίερος και ελπιδοφόρος μαζί, ώστε ρώτησα έκτοτε πολλούς σημαντικούς καλλιτέχνες ποια είναι η δική τους γνώμη. Σήμερα που δεν έχουν διακριθεί ακόμη νέοι μεγάλοι δημιουργοί, ούτε και νέα καλλιτεχνικά αριστουργήματα σαν εκείνα της πολιτιστικής άνοιξης που άνθισε σε όλο τον κόσμο το ’60, ξεχωρίζω τις αλληλοσυμπληρούμενες απαντήσεις δυο διαφορετικών καλλιτεχνών: Ο Κουρτ Μαζούρ μου είχε πει ότι «δεν αρκούν τα αριστουργήματα, πρέπει και να τα έχουμε ανάγκη». Και ο Αλκίνοος Ιωαννίδης επισήμανε ότι «η ίδια η κοινωνία γεννά την ανάγκη των μεγάλων δημιουργών. Τους χρειάζεται προκειμένου να εκφράσει κάτι μεγάλο, δικό της. Αλλά πρέπει να ξαναγίνουμε μεγάλοι ακροατές. Να λειτουργήσουμε ξανά σαν κοινωνία». Να μια πρόκληση που αξίζει να αντιμετωπίσουμε».

Thumbnail (9)
Σαν Ρα
Στο βιβλίο, υπάρχουν ανέκδοτες στιγμές σας με μεγάλους καλλιτέχνες. Βλέπουμε ότι δεν καταγράφατε απλώς, αλλά κι ότι συμμετείχατε στις ζωές πολλών εξ αυτών… Τελικά ποιο είναι το κέρδος που έχετε αποκομίσει από την επαφή σας με μύθους όπως τον Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη, τη Μούσχουρη;
«Η παρουσία μου στις ζωές των σημαντικών καλλιτεχνών που με εμπιστεύτηκαν δεν ξέφυγε ποτέ από το δημοσιογραφικό πλαίσιο. Ούτε και αποζήτησα κάτι περισσότερο. Ήταν ωστόσο αρκετή, ώστε να απολαμβάνω τις συζητήσεις μαζί τους, που ήταν αποκαλυπτικές για ό,τι συνέβαινε γύρω μας, αλλά και για την προσωπικότητά τους. Χάρη σ’ αυτούς τους δημιουργούς και ερμηνευτές είχα την ευκαιρία πολλές φορές να παρακολουθήσω και τη διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, που συχνά έχει την ίδια γοητεία με το αποτέλεσμα της».
Thumbnail (11)
Ερικ Κλάπτον

Ποιοι από αυτούς δεν άντεχαν τις “δύσκολες” ερωτήσεις;

«Νομίζω ότι ισχύει και για τους καλλιτέχνες ό,τι για τους περισσότερους ανθρώπους: Εκείνοι που είναι λιγότερο αυτάρεσκοι και νιώθουν περισσότερο χορτασμένοι απ’ όσα έχουν πετύχει και από την ειλικρίνεια και την εκτίμηση των άλλων προς αυτούς, μπορούν να αντιμετωπίσουν ευκολότερα την αμφισβήτηση. Όσο μεγαλύτερη είναι η ανασφάλεια, τόσο μεγαλύτερη γίνεται και η δυσπιστία προς τους άλλους».

Thumbnail (13)
Νάιτζελ Κένεντι

Tελικά, τί έχει μεγαλύτερη σημασία; Η καλλιτεχνική ταυτότητα ή η ανθρώπινη ιδιότητα;

«Και τα δυο έχουν σημασία, αναλόγως την περίσταση. Να κάτι ακόμα που έμαθα από το δημοσιογραφικό επάγγελμα: Ένας διακεκριμένος καλλιτέχνης, όπως κάθε άνθρωπος, μπορεί συχνά να περηφανευτεί για το έργο, όμως όχι πάντα για τον χαρακτήρα του. Καλό είναι να ασκείται κανείς ώστε να κατανοεί και τις μικρότητες των μεγάλων δίχως να υποτιμά τη σημασία της προσφοράς τους».

Thumbnail (5)
Κιθ Ρίτσαρντς

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.