Ανησυχία για το Πατριαρχείο Αντιοχέίας
Απροσδιόριστες είναι ακόμη οι συνθήκες που διαμορφώνονται στη Συρία μετά την επικράτηση των τζιχαντιστών ανταρτών και την κατάρρευση του καθεστώτος Άσσαντ.
Οι νέοι ηγήτορες εντάσσονται στους φανατικούς μουσουλμάνους σε αντίθεση με τους μετριοπαθείς αλουίτες που είχαν μέχρι τώρα το πάνω χέρι, καθώς ο στο φιλελεύθερο και ανεκτικό αυτό μουσουλμανικό δόγμα ανήκε και ο Μπασάρ Αλ Άσσαντα, που ανατράπηκε.
Έτσι πολλοί προβληματισμοί και ανησυχίες υπάρχουν για το Πατριαρχείο Αντιοχείας, που εδρεύει στη Δαμασκό, με προκαθήμενο τον Πατριάρχη Ιωάννη τον Γ και του ορθοδόξου πληρώματος αλλά, και ακόμη ευρύτερα των χριστιανών πολλών άλλων χρισ\τιανικών δογμάτων που υπάρχουν στη Συρία.
Η ανησυχία αυτή ενισχύεται ακόμη περισσότερο, καθώς οι διάφορες ανταρτικές μουσουλμανικές ομάδες όχι μόνο δεν ήσαν ανεκτικές προς τους χριστιανού αλλά αντίθετα η όλη πορεία τους χαρακτηρίστηκε από έντονη αντιχριστιανική δράση. Ακόμα και διωγμούς και σφαγιασμούς πιστών και κληρικών, που αποτυπώνονταν σε βίντεο που κυκλοφορούσαν.
Αποκορύφωμα αυτής της αντιχριστιανικής τακτικής είναι η σύλληψη και εξαφάνιση των δύο μητροπολιτών Χαλεπίου που η τύχη τους ακόμη αγνοείται, με λιγοστές τις ελπίδες να βρίσκονται στη ζωή. Πρόκειται για τον ορθόδοξο μητροπολίτη Παύλο-αδελφό του Πατριάρχη Αντιοχείας- και τον συροϊακωβίνο μητροπολίτη Ιωάννη. Οι δύο υψηλόβαθμοι κληρικοί συνελήφθησαν στις 23 Απριλίου 2013 ενώ κινούνταν με αυτοκίνητο με κατεύθυνση το Χαλέπι. Η ομάδα που τους συνέλαβε αφού εκτέλεσε τον οδηγό τους, πήρε τους δύο μητροπολίτες σε άγνωστοι κατεύθυνση. Και παρά τις διεθνείς αντιδράσεις και παρεμβάσεις η τύχη τους εξακολουθεί να αγνοείται.
Το Πατριαρχείο Αντιοχείας έχει ιδιαίτερη σημασία για τον Ελληνισμό, καθώς αποκαλείται και ελληνορθόδοξο, με πολλούς Έλληνες πατριάρχες και μητροπολίτες στη διαδρομή του χρόνου.
Ιδρύθηκε το 37 μ.Χ. από τον απόστολο Πέτρο, που αποκλήθηκε πατριάρχης δηλαδή αρχηγός. Η Σύνοδος της Χαλκηδόνας το 451 απέδωσε και επίσημα τον τίτλο του Πατριάρχη στον επί κεφαλής υης Εκκλησίας της Αντιόχειας. Θα πρέπι να σημειωθεί ότι στην Αντιόχεια για πρώτη φορά οι οπαδοί του Χριστού αποκλήθηκαν χλευαστικά Χριστιανοί και έτσι αποκαλούντα επίσημα στη συνέχεια.
Η Εκκλησία της Αντιόχειας είχε εκτεταμένη δικαιοδοσία αλλά σταδιακά ανεξαρτητοποιήθηκαν η Εκκλησία της Κύπρου και εκείνη της Γεωργίας, που έγιναν αυτοκέφαλες, ενώ αποσπάστηκαν με θεολογικές διαφοροποιήσεις οι Αρμένιοι και άλλες θρησκευτικές ομάδες που έχουν κυρίως βρίσκονται στη Συρία. Η έδρα του Πατριαρχείου Αντιοχείας έχει μεταφερθεί από το 1343 στη Δαμασκό. H Aντιόχεια, που έχει μετονομαστεί σε Αντάκια, πέρασε στην τουρκική επικράτεια. Ο επίσημος τίτλος του Πατριάρχη είναι η Αυτού Θειοτάτη Μακαριότης ο Πατριάρχης της Μεγάλης Θεουπόλεως Αντιοχείας, Συρίας Αραβίας, Κιλικίας, Ιβηρίας, Μεσοποταμίας και πάσης Ανατολής.
Από το 2013 Πατριάρχης είναι ο Ιωάννης ο Γ΄, που πέρα από το Πανεπιστήμιο του Μπαλαμπάντ στο Λίβανο σπούδασε Θεολογία και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Όλα αυτά εξηγούν το ειδικότερο ενδιαφέρον της Ελλάδος για την απρόσκοπτη λειτουργία του Πατριαρχείο Αντοχείας, του τρίτου κατά σειράν πρωτοκαθεδρίας πρεσβυγενούς πατριαρχείου, μετά ιο Οικουμενικό Πατριαρχείοτης Κωνσταντινουπόλεως και εκείνο της Αλεξανδρείας. Είναι χαρακτηριστικό του ελληνικού ενδιαφέροντος, ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, πέρα από την τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πατριάρχη Αντιοχείας Ιωάννη , αμέσως μετά την αλλαγή εξουσίας στη Συρία, είχε συνάντηση μαζί του κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Λίβανο, όπου βρισκόταν και ο Πατριάρχης Ιωάννης.
Άμεση επικοινωνία συμπαράστασης είχε με τον Πατριάρχη Αντιοχείας Ιωάννη και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ενώ την αμέριστη στήριξή της εξέφρασε και η Εκκλησία της Ελλάδος.
Το νέο καθεστώς στη Συρία προς το παρόν εμφανίζεται συγκρατημένο, σε μία καταφανή προσπάθεια να διασκεδάσει την αρνητική εικόνα σε βάρος των τζιχαντιστών, κατά την περίοδο του εμφυλίου και τις κατηγορίες για πρωτοφανείς αγριότητες..
Ετσι΄η Εκκλησία της Αντιόχειας τηρεί στάση αναμονής, συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία της και εν όψει των Χριστουγέννων, προετοιμάζεται για τις ιερές ακολουθίες για τη Γέννηση του Χριστού.
Κανείς όμως δεν μπορεί να προβλέψει «τι τέξεται η επιούσα»…