Μιά Έκθεση – Μιά Χίμαιρα!
Μουσείο Ακρόπολης!
Έκθεση με πολλά ΝοΗΜΑΤΑ!
Της Δέσποινας Μακρινού
ΝοΗΜΑΤΑ, Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την Αρχαιότητα έως Σήμερα!
Όλες οι πολιτισμικές αξίες απο την αρχαιότητα έως σήμερα σε μία εξαιρετικά σπάνια συλλογή έργων, φιλοξενούνται στο ισόγειο του Μουσείου της Ακρόπολης.
Ο Έρωτας, ο Πόθος, ο Ίμερος, ο Ύπνος, το Όνειρο, ο Θάνατος, η Ζήλεια, ο Φθόνος, η Συκοφαντία, το Άδικο, η Δικαιοσύνη όλες οι ανθρώπινες χίμαιρες, όλα τα ανθρώπινα πάθη και συναισθήματα, αποτυπωμένα σε έργα υψηλής αισθητικής και τέχνης καταδεικνύουν την φθαρτότητα των εγκοσμίων αρετών και ελαττωμάτων των ανθρώπων απο την αρχαιότητα έως σήμερα.
“Κι η Νύχτα γέννησε τον στυγερό τον Μόρο και τη μαύρη Κήρα και τον Θάνατο, γέννησε και τον Ύπνο, γέννησε και τη Φιλότητα, τα καταραμένα γηρατειά, γέννησε την Έριδα, γέννησε τον οδυνηρό τον Πόνο, τη Λήθη, τον Λιμό και τα γεμάτα δάκρυα Άλγη, τις Μάχες , τους Πολέμους, τους Φόνους, της Αντροφονίες, τις Φιλονικίες, τα Ψεύδη, τα Λόγια, τις Αντιλογίες…” (Ησίοδος, Θεογονία).
Στην Έκθεση αποτυπώνονται επίσης τα ουράνια σώματα, οι ήπειροι, τα νησιά, τα βουνά, τα ποτάμια, η θάλασσα, ο αέρας, ο ήλιος, η σελήνη…
Προσωποποιημένες έννοιες και νοήματα με ανθρώπινη ή ζωική μορφή και αλληγορικές ιστορίες, σε ένα συγκεντρωτικό κατάλογο ΝοΗΜΑΤΩΝ.
Πρόκειται για μια μοναδική Τετραλογία, που αναλογεί σε 163 έργα τέχνης, όπου το ΝοΗΜΑ γίνεται ΝΗΜΑ και περιλαμβάνει αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, νομίσματα, κοσμήματα, εικόνες και πίνακες ζωγραφικής, συνδέοντας την Αρχαιότητα με το Βυζάντιο, με την Αναγέννηση και τη Νεότερη Τέχνη.
Εργα από μάρμαρο, πηλό, μέταλλο, καμβά και χρώμα, τα περισσότερα από τα οποία ταξιδεύουν για πρώτη φορά απο τριάντα μεγάλα Μουσεία του εξωτερικού. Μεταξύ των πιο εντυπωσιακών εκθεμάτων συγκαταλέγεται ο Κρόνος που τρώει τα παιδιά του απο το Βρεττανικό Μουσείο, ένα έργο του Ρούμπενς απο το Μουσείο Πράδο της Ισπανίας, το χάλκινο αγαλματίδιο του Ύπνου απο τη Βιένη, τον Έρωτα και την Ψυχή απο το Καπιτολίνι της Ρώμης, την Υδρία του Μειδία απο το Βρεττανικό Μουσείο…
Στη συλλογή εντυπωσιακή θέση κατέχουν οι Τέσσερις Εποχές του Τσαρούχη και η Αληγορία του Χρόνου του Χρήστου Μποκόρου.
Χρόνος, Φύση, Θεότητες, Άνθρωπος & Ανθρώπινη Φύση, Θεσμοί και Αλληγορίες αλληλοσυμπλέκονται μοναδικά στις ενότητες της έκθεσης που έχει ως Επίλογο τη χάλκινη Χίμαιρα του 400 π.Χ. από το Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας.
Μια Έκθεση, μια Χίμαιρα, όπως όλα τα ανθρώπινα.
“Κι εκείνη (η Έχιδνα) γέννησε τη Χίμαιρα που πνέει φωτιά ακατάβλητη, δεινή , μεγάλη, γοργόποδη και δυνατή. Τρία ήταν τα κεφάλια της: ένα λιονταριού με μάτια αστραφτερά, ένα κατσίκας κι ένα φιδιού, δράκοντα δυνατού. Απο μπροστά ήταν λέων, απο πίσω φίδι, στη μέση γίδα, και ξεφυσούσε δύναμη φοβερή φωτιάς που καίει” (Ησίοδος – Θεογονία).
Ο Επιμελής της Έκθεσης και Διευθυντής του Μουσείου, Νίκος Σταμπολίδης υπογραμμίζει στον επίλογο ” Στην Πολιτεία του Πλάτωνα, η Χίμαιρα φαίνεται να παίρνει πολιτική χροιά, καθώς συνδέεται με την τυραννία – ως εκφυλιστικό παράδειγμα διακυβέρνησης – όπως άλλωστε και στην Αινειάδα του Βιργιλίου, όπου γίνεται αλληγορία της αναρχίας και του χάους που προκύπτουν απο εμφύλιους πολέμους. Σήμερα η αλληγορική σημασία της Χιμαιρας σημαίνει το φανταστικό , το ονειρικό και ουτοπικό, καθώς επίσης το απραγματοποίητο. Ως έκφραση αυτοειρωνείας και η ίδια η Έκθεση θα μπορούσε να εκληφθεί ως μία Χίμαιρα”.
Η Έκθεση θα διαρκέσει έως τις 14 Απριλίου 2024.