«Οι σύγχρονες τεχνολογίες επικοινωνιών χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο στα συστήματα των αεροσκαφών, παρέχοντας τη δυνατότητα σε μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα να αποκτήσουν πρόσβαση ή να παρέμβουν στα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών», αναφέρεται σε έκθεσή που συνέταξε το αμερικανικό Γραφείο Κυβερνητικής Ευθύνης (GAO).
Στο παρελθόν, τα ηλεκτρονικά που χρησιμοποιούνταν για τον έλεγχο και την πλοήγηση των αεροσκαφών λειτουργούσαν αυτόνομα, αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων επικαλούμενο την έκθεση του GAO.
«Ωστόσο, σύμφωνα με την FAA (Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ) και εμπειρογνώμονες, το δίκτυο IP μπορεί να επιτρέψει σε έναν χάκερ να αποκτήσει απομακρυσμένη πρόσβαση στα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους και να παρέμβει σε αυτά».
Θεωρητικά το τείχος προστασίας (firewall) προστατεύει τα ηλεκτρονικά συστήματα από οποιαδήποτε παρεμβολή η οποία μπορεί να προέλθει από επιβάτες που χρησιμοποιούν τα συστήματα ψυχαγωγίας εν ώρα πτήσης. Εντούτοις, αρκετοί εμπειρογνώμονες στον τομέα της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο εκτιμούν ότι τα firewalls μπορούν να δεχτούν παρεμβολή ή να παρακαμφθούν «όπως κάθε άλλο λογισμικό».
Σύμφωνα με τον Τζέραρντ Ντίλινγκαμ, έναν από τους ειδικούς που συνέταξαν την έκθεση για λογαριασμό της GAO, το εν λόγω ζήτημα επηρεάζει διαίτερα τα αεροσκάφη νέας γενιάς που παρέχουν τη δυνατότητα σύνδεσης στο διαδίκτυο εν ώρα πτήσης, όπως τα Dreamliner 787 της Boeing και τα Airbus A350. Ο ίδιος δήλωσε στο γαλλικό πρακτορείο ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδεικνύουν πως έχει υπάρξει παρεμβολή από ιό ή «κακόβουλο λογισμικό» στα ηλεκτρονικά συστήματα οποιουδήποτε αεροσκάφους.
Το περιστατικό με τη συντριβή του αεροσκάφους της Germanwings, όπου ο συγκυβερνήτης φέρεται πως κλείδωσε έξω από το πιλοτήριο τον πιλότο και οδήγησε στο θάνατο τους 150 ανθρώπους που επέβαιναν σε αυτό, έχει σταθεί αφορμή για συζητήσεις περί μελλοντικής ανάπτυξης ρομποτικών συστημάτων, τα οποία θα αντικαταστήσουν την ανθρώπινη παρέμβαση με σκοπό να αποφεύγονται τέτοιου είδους θανατηφόρα δυστυχήματα.
Με αφορμή την έκθεση του GAO, η Airbus αναφέρει σε ανακοίνωσή της ότι «γίνονται συνεχείς αξιολογήσεις του συστήματος αρχιτεκτονικής των προϊόντων μας, με ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία και την εφαρμογή των υψηλότερων προτύπων ασφαλείας και προστασίας».
Από την πλευρά της η Boeing ανακοίνωσε ότι τα αεροσκάφη της περιλαμβάνουν περισσότερα από ένα συστήματα πλοήγησης τα οποία είναι διαθέσιμα στους πιλότους.