της Κωστούλας Τωμαδάκη
Το σινεμά εμπνέεται από την κρίση και εμείς αναζητάμε έστω για λίγο την μαγεία της εικόνας. Μπορεί η Τράπεζα να έχει σάρκα και οστά; Ποιες είναι οι επιπτώσεις στη ζωή εκείνων που δούλευσαν στο προπύργιο του καπιταλισμού;
Το ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ είναι η ιστορία της Lehman Brothers και οι εφιαλτικές προεκτάσεις της κατάρρευσης της πάνω στους υπαλλήλους της.
Η ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ, του Μπέρτολντ Μπρεχτ που έγραψε την παραμονή του τότε παγκόσμιου οικονομικού κραχ είναι επίκαιρη όσο ποτέ και καυτηριάζει την αστική ασυνειδησία.
ΤΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ αποτυπώνει τον πανικό που προέρχεται από τον φόβο της απώλειας ενός αγαπημένου μας και τη συνειδητοποίηση της φθοράς και του θανάτου. Καλοδεχούμενη έκπληξη από τον Τζεφ Νίκολς.
Στο ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ-ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ: ΦΑΝΤΑΣΜΑ, ο Τομ Κρουζ αναλαμβάνει να αποκαταστήσει το όνομα της ομάδας και τα καταφέρνει με τη βοήθεια της σκηνοθεσίας και των εφέ.
Στο MICHAEL, ο Μάρκους Σλάιζνερ εστιάζει στο πρόσωπο ενός παιδόφιλου με μια αυστηρή σχεδόν δωρική αφήγηση ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ; αναρωτιούνται οι δυο αντίθετοι φαινομενικά χαρακτήρες στην αμερικάνικη κωμωδία από τη συγγραφική ομάδα του Hangover THE ROAD TO GOD KNOWS WHERE (1990), το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τη μουσική βιομηχανία και τη χαρισματική προσωπικότητα του Νικ Κέιβ Ο ΑΛΒΙΝ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΑ ΤΟΥ 3, επιστρέφει λίγο πριν τα Χριστούγεννα για να μας μαγέψει με τραγούδι και το χορό του .
Ο δρόμος του χρήματος
του Τζ.Σ. Κάντορ
με τους Κέβιν Σπέισι, Πολ Μπέτανι
{youtube}uj4QrAcwVi0{/youtube}
Η ιστορία: 24 δραματικές ώρες σε ένα αμερικανικό επενδυτικό κολοσσό στις αρχές της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, το 2008.
Ένας νέος οικονομικός αναλυτής, υπάλληλος μιας αμερικάνικης εταιρίας επενδύσεων ανακαλύπτει ένα λάθος στην θεμελιώδη εξίσωση του συστήματος οι επιπτώσεις του οποίου απειλούν με κατάρρευση όχι μόνο την εταιρία αλλά και ολόκληρο το οικονομικό σύστημα του δυτικού κόσμου. Τα ανώτερα στελέχη της εταιρίας συνέρχονται με σκοπό να λάβουν αποφάσεις με οικονομικό αλλά και ηθικό αντίκτυπο στις ζωές τους.
Η άποψη μας: H κρίση εμπνέει την τέχνη και ο Τζ. Σ. Κάντορ αποτυπώνει στο σελιλόιντ την κατάρρευση της Lehman Brothers και μιλά για τους ανθρώπους οι οποίοι συνθλίβονται κάτω από το βάρος του χρήματος. Μερικά πράγματα είναι καμωμένα να μη παραβιάζονται και η άγρια όψη του καπιταλισμού κατακερματίζει μπροστά στα μάτια μας συνειδήσεις και ζωές. Το “kill or die“ γίνεται ο απαράβατος κανόνας για τα στελέχη της Τράπεζας, η πίεση είναι στο μάξιμουμ και ο εργαζόμενος θα πρέπει να εργάζεται εξοντωτικά για το κέρδος. Η επιθετικότητα, η δύναμη, η αδηφαγία, ο νεοποτισμός που κυριαρχούσε μέσα στις αίθουσες των συναλλαγών βυθίζονται μαζί με την τράπεζα.
Το τέλος μιας εποχής και μιας ολόκληρης γενιάς χρηματιστών. Ο στόχος είναι να συνθέσει το πορτρέτο της οικονομικής κρίσης μέσα από ποικίλες σκιαγραφήσεις των χαρακτήρων και ο Καντάρ το καταφέρνει με ακρίβεια και σαφήνεια.
γκρο πλαν:στο μοναδικό Κέβιν Σπέισι για την ικανότητα του να φέρνει τους ρόλους στα μέτρα του.
Η όπερα της πεντάρας (1931)
του Γκέοργκ Βίλχεμ Παμπστ
με τους Λότε Λένια, Ρούντολφ Φόρστερ
η ιστορία: To 1931, o Γκέοργκ Βίλχεμ Παμπστ γύρισε για τη μεγάλη οθόνη την `Όπερα της Πεντάρας“, σε δύο εκδοχές, τη γερμανική και τη γαλλική με διαφορετικούς ηθοποιούς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους σύμφωνα με την κοινή πρακτική που ακολουθούσαν οι κινηματογραφιστές στις αρχές της περιόδου του ομιλούντος κινηματογράφου. Το σενάριο βασίστηκε στο ομώνυμο έργο του Μπέρτολντ Μπρεχτ, ο οποίος το έγραψε την παραμονή του μεγαλύτερου ως τότε παγκόσμιου οικονομικού κραχ, βασισμένος στο έργο του Τζον Γκαίυ ,“ Η Όπερα του ζητιάνου“(1728), από το οποίο διατήρησε το σατιρικό ύφος, καυτηριάζοντας την αστική υποκρισία.
η άποψη μας: Επετειακή επανέκδοση του κλασικού αριστουργήματος του Μπέρτολντ Μπρεχτ σε σκηνοθεσία του Παμπστ και την αριστουργηματική μουσική του Κουρτ Βάιλ. Ένα δριμύ κατηγορώ στις αδυναμίες του καπιταλιστικού συστήματος που κάνει τους ανθρώπους έρμαια του χρήματος. Εξαιρετικά επίκαιρη ταινία και για πρώτη φορά ταυτόχρονα η original γερμανική και γαλλική version.
γκρο πλαν: στη μουσική του Κουρτ Βάιλ και στη μούσα του Λότε Λένια.
Το καταφύγιο
του Τζεφ Νίκολς
με τους Μάικλ Σάνον, Τζέσικα Τσαστέιν
{youtube}I5U4TtYpKIc{/youtube}
η ιστορία:H ταινία, που καταχειροκροτήθηκε και στο φεστιβάλ του Sundance 2011, περιγράφει την ιστορία ενός νεαρού συζύγου και πατέρα, ο οποίος βασανίζεται από εφιάλτες και διοχετεύει την ανησυχία του στην κατασκευή ενός καταφυγίου για καταιγίδα. Ένα δίλημμα όμως γεννιέται μέσα του: να προστατεύσει την οικογένειά του από την επερχόμενη καταιγίδα ή από τον ίδιο του τον εαυτό;
η άποψη μας: Από τι άραγε κινδυνεύει ο Κέρτις; Από την καταιγίδα ή τον εαυτό του; Ο φόβος είναι ένα συναίσθημα χειροπιαστό που σου χαράζει όλη τη μοναξιά και έχει ενίοτε την όψη μιας φοβερής απειλής και άλλες φορές τη θλίψη της απώλειας. Ο Κέρτις φοβάται την οικονομική κρίση, τη φθορά του χρόνου, το θάνατο και ο Τζεφ Νίκολς γνωρίζει καλά τα πλέγματα που συγκροτούν την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.
γκρο πλαν: στη πολλά υποσχόμενη Τζέσικα Τσαστέιν
Επικίνδυνη αποστολή-Πρωτόκολλο :Φάντασμα
του Μπραντ Μπερντ
με τους Τομ Κρουζ, Τζέρεμι Ρένερ
η ιστορία: Έχοντας κατηγορηθεί για μια βομβιστική, τρομοκρατική επίθεση στο Κρεμλίνο, ο πράκτορας της IMF Ίθαν Χαντ και η ομάδα του αποκηρύσσονται με τον Πρόεδρο να θέτει σε εφαρμογή το Πρωτόκολλο Φάντασμα. Μη έχοντας πηγές ή όποια άλλη υποστήριξη ο Ίθαν πρέπει αφενός να αποκαταστήσει το όνομα της ομάδας του και αφετέρου να αποτρέψει μια νέα επίθεση. Έτσι, ο Ίθαν ξεκινά άλλη μια επικίνδυνη αποστολή έχοντας στο πλευρό του και κάποιους άλλους επικηρυγμένους από την IMF, των οποίων τα κίνητρα δεν είναι και τόσο αθώα ή προφανή.
Η άποψη μας:Ο Τομ Κρουζ στα καλύτερά του συνεχίζει με ιδιαίτερο ζήλο τις Επικίνδυνες Αποστολές με σκηνοθέτη της τέταρτης αποστολής τον βραβευμένο με Όσκαρ Μπραντ Μπερντ ( “Ρατατούης “ και “Οι Απίθανοι“) ενώ ο Τζέι Τζέι Έιμπραμς κάθεται στην καρέκλα του παραγωγού. Το ελκυστικότερο στοιχείο αυτής της ταινίας είναι το δυνατό καστ και η δεξιοτεχνία του Μπερντ.
γκρο πλαν: στον σύγχρονο σαμουράι Τομ Κρουζ.
Michael
του Μάρκους Σλάιζνερ
με τους Μάικλ Φούιθ, Κριστίν Κάιν
{youtube}sXe35bV8Owg{/youtube}
η ιστορία: Ένα δράμα που επικεντρώνεται σε μια περίοδο πέντε μηνών από τη ζωή ενός παιδόφιλου που έχει απαγάγει ένα αγόρι και το κρατά κλειδωμένο στο υπόγειό του. Η ταινία περιγράφει τους τελευταίους μήνες της ακούσιας συμβίωσης του 10χρονου Βόλφγκανγκ με τον 35χρονο Μίχαελ.
η άποψη μας: Η απαγωγή ενός παιδιού δίνει την ευκαιρία στο Σλάιζνερ να φτιάξει με αριστουργηματική δεξιοτεχνία το πορτρέτο του 35χρονου παιδόφιλου. Το σύμπαν που ο σκηνοθέτης πλάθει πάνω στο φιλμ είναι παγωμένο σαν ακινησία του αγοριού και το διεστραμμένο μυαλό του παιδόφιλου. Μαθητής του Μίκαελ Χάνεκε με τον οποίο ο Σλάινζερ έχει συνεργαστεί στο παρελθόν δεν μπορεί να κρύψει τις επιρροές: την εγκεφαλικότητα, την ανέκφραστη σκληρότητα, τη βία που γεννάται εκ των έσω. Χωρίς διάθεση καταγγελίας , ούτε παίρνοντας θέση, η ταινία καταγράφει με αξιοθαύμαστη τεχνική ικανότητα με έλλειψη και της παραμικρής ηθικής διάστασης τα έργα και τις ημέρες ενός παιδόφιλου.
γκρο πλαν: στον ανελέητο κυνισμό του παιδόφιλου
Ο Άλβιν και η παρέα του 3
του Μάικ Μίτσελ
με τις φωνές των Άντι Μπάκλε`ι, Έιμι Πέλερ
{youtube}ZeqYxxD3tF4{/youtube}
η ιστορία: O Άλβιν, ο Σάιμον, ο Θίοντορ και οι Τσίπετς κάνουν διακοπές σε ένα πολυτελές κρουαζιερόπλοιο, που έχουν μετατρέψει σε προσωπικό τους παιδότοπο, όταν ναυαγούν σε ένα ερημονήσι. Ενώ ο Ντέιβ γίνεται πυρ και μανία, τα χαριτωμένα ζωάκια κάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα: τραγουδούν, χορεύουν και γενικώς φέρνουν τα πάνω κάτω.
Σύντομα όμως έρχονται αντιμέτωπα με μεγάλες εκπλήξεις και παίρνουν ένα μάθημα που θα τους μείνει αξέχαστο.
Η άποψη μας: ο Άλβιν και η παρέα του επιστρέφουν 50 χρόνια μετά το τηλεοπτικό τους ντεμπούτο, έχοντας κερδίσει βραβεία και διακρίσεις και κυρίως την αγάπη του κοινού που μεταφράζεται και σε αρκετά εκατομμύρια δίσκους. Το δυναμικό κινούμενο σχέδιο, οι παιχνιδιάρικες σκιουρο-φωνές του Σάιμον και Θίοντορ θα ενθουσιάσουν μικρούς και μεγάλους.
γκρο πλαν: στον Κάπτεν
The road to God knows where (1990)
του Ούλι Σίπελ
με τους Νικ Κέιβ, Μάικ Χάρβε`ι`
η ιστορία: Ντοκιμαντέρ για την περιοδεία του Nick Cave και των Bad Seeds στην Αμερική το 1989.
η άποψη μας: Ασπρόμαυρο ντοκιμαντέρ που απεικονίζει με ρεαλισμό και τρυφερότητα τον πολυτάλαντο μουσικό και την χαρισματική persona του. Από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ.
γκρο πλαν: στο Νικ Κέιβ και στη μπάντα του.
Αλλάζουμε;
του Ντέιβιντ Ντόμπκιν
με τους Ράιαν Ρέινολντς, Τζέισον Μπέιτμαν
{youtube}xHnyW5Fvtvw{/youtube}
η ιστορία: Δύο διαμετρικά αντίθετου χαρακτήρα άντρες, φίλοι από παιδιά, ο ένας ανερχόμενος ηθοποιός και ο άλλος πρότυπο οικογενειάρχη και πετυχημένος δικηγόρος, άκρως συντηρητικός, έπειτα από ένα βράδυ μεθυσιού, εύχονται να είχε ο ένας τη ζωή του άλλου και επειδή …κάποια πράγματα καλό είναι ούτε καν να τα ξεστομίζει κανείς, η ευχή τους πιάνει. Έτσι, ο ένας μπαίνει στο σώμα του άλλου και καλείται να ζήσει μια ζωή τελείως διαφορετική από τη συνηθισμένη του για να συνειδητοποιήσουν τελικά αμφότεροι πως ο καθένας οφείλει να εκτιμά τη ζωή του γιατί, τελικά, κανείς δεν ξέρει τι κρύβεται στις φαινομενικά ιδανικές ζωές των άλλων.
η άποψη μας: Κωμωδία αμερικάνικης παραγωγής που δεν αποφεύγει τα κλισέ και τα χοντροκομμένα αστεία. Διασκεδαστικοί οι δυο φίλοι που αλλάζουν ζωές.
γκρο πλαν: στα δυο φιλαράκια που φαίνεται να το απολαμβάνουν.