Κινηματογραφικά Νέα από την Κωστούλα Τωμαδάκη

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

γράφει η Κωστούλα Τωμαδάκη

Η Θάτσερ στο σινεμά και ο Μπέλα Ταρ στην Αθήνα για το ατμοσφαιρικό και αριστουργηματικό “Κολαστήριο“. Ο Φίντσερ υπογράφει το δικό του κορίτσι και η Αλίντα Δημητρίου κλείνει την τριλογία της για την συμμετοχή της γυναίκας στους πολιτικούς αγώνες.

Η  ΣΙΔΗΡΑ ΚΥΡΙΑ στην μεγάλη οθόνη με την υποψήφια για Όσκαρ Μέριλ Στριπ σε έναν από τους πιο προκλητικούς ρόλους της καριέρας της. Η αίσθηση της αυθεντικότητας που αποπνέει ενσαρκώνοντας τη Θάτσερ, αφήνει πίσω κάθε συμπαθητική βιογραφία που ξέραμε. Η Μέριλ με το αγαλματάκι στην τσέπη.

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙΜΕ ΤΟ ΤΑΤΥΑΖ, αμερικάνικο ριμέικ πάνω στο βιβλίο –φαινόμενο, του πρόωρα χαμένου Στιγκ Λάρσον. Εντυπωσιακές σκηνές δράσης  και ικανοποιητικές ερμηνείες. 

ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ που κακοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της χούντας πρωταγωνιστούν στη ταινία ντοκουμέντο της Αλίντας Δημητρίου και ολοκληρώνουν την τριλογία για την συμμετοχή των γυναικών στους πολιτικούς αγώνες. 

ΤΟ ΚΟΛΑΣΤΗΡΙΟ, είναι μια μοναδικής ομορφιάς ταινία που κατορθώνει να περιγράψει την μοναξιά του ατόμου, την οικονομική εξαθλίωση και τον σωματικό πόνο. Πανέμορφες μουσκεμένες σκηνές  αποκτούν μια ιδιαίτερη βαρύτητα εξαιτίας του ιδιαίτερου στιλ του μεγάλου δημιουργού Μπέλα Ταρ που παρευρέθηκε στην ελληνική πρεμιέρα της ταινίας του.

Ο ΝΕΑΡΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΓΚΑΙΤΕ, έχει μια χαρισματική θρασύτητα που τη διοχετεύει στον έρωτα και την ποίηση. Ένα μοντέρνο ερωτικό παραμύθι βουτηγμένο στην ατμόσφαιρα εποχής και την ποίηση. 

Η σιδηρά κυρία

της Φιλίντα Λόιντ

με τους Μέριλ Στριπ, Άντονι Χεντ

{youtube}JlBr-3aDTHg{/youtube}


η ιστορία: Mια από τις πιο διάσημες και με μεγάλη επιρροή γυναίκες του 20ου αιώνα, η “Σιδηρά Κυρία“, Μάργκαρετ Θάτσερ, έρχεται από το πουθενά για να σπάσει τους φραγμούς του φύλου και της κοινωνικής τάξης, και να επικρατήσει σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Μια μοναδική ιστορία για την εξουσία και το τίμημά της.

η άποψη μας: Στη διάρκεια δυο ημερών στη σημερινή εποχή εκτυλίσσεται η δράση της ταινίας με τη γηραιά πλέον  Μάργκαρετ να παραπαίει ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν. Καθώς ξεχωρίζει τα ρούχα του άντρα της που έχει πεθάνει από καιρό, οι αναμνήσεις γίνονται παρόν για τη Μάργκαρετ Θάτσερ, την πιο σημαντική πολιτικό της Βρετανίας που συνεχίζει ακόμα να διχάζει. Τα πρώτα χρόνια και ο αγώνας για την εξουσία, η ηγεσία και ο πόλεμος για τον έλεγχο του κόμματος –τον οποίο την αμφισβήτησε έντονα- και η τραγική πτώση της Θάτσερ είναι οι άξονες που κινήθηκε το σενάριο της Άμπι Μόργκαν. Έχοντας σε πρώτο πλάνο ένα χαρακτήρα πολλαπλών, αντιφατικών διαστάσεων η σκηνοθέτης Φελίντα Λόιντ κατάφερε να φτιάξει ένας εξόχως εντυπωσιακό πορτρέτο μιας γυναίκας `εξανθρωπίζοντας` ένα μονόχνοτο  ιστορικό πρόσωπο.  Η Μέριλ Στριπ ενσαρκώνει εξαίσια το διττό χαρακτήρα της Θάτσερ, το πείσμα, την εύθραυστη περηφάνια της, την εσωτερική πάλη και το κόστος για τα πράγματα που εκείνη θεωρούσε ως κοινωνική επανάσταση. Πλάθοντας το ρόλο της με κάθε ίνα του κορμιού της η Μέριλ Στριτ συνθέτει μια γνήσια ανθρώπινη φιγούρα εγκλωβισμένη στα `πιστεύω ` της και τη δική της αίσθηση του καθήκοντος.

γκρο πλαν: στη διεύθυνση φωτογραφίας και τα σκηνικά με τη μονοχρωμία στους εσωτερικούς χώρους.   

Το κορίτσι με το τατουάζ

του Ντέιβιντ Φίντσερ

με τους Ντάνιελ Κρεγκ, Ρούνι Μάρα

{youtube}WVLvMg62RPA{/youtube}

η ιστορία:O Μίκαελ Μπλόμκβιστ, ένας μεγαλόσχημος δημοσιογράφος με βεβαρημένο παρελθόν, αναλαμβάνει για λογαριασμό ενός ηλικιωμένου βιομηχάνου να εξιχνιάσει την υπόθεση εξαφάνισης της 16χρονης ανιψιάς του, η οποία χρονολογείται πριν από 40 περίπου χρόνια. Κι ενώ στην πορεία αρχίζει να ανακαλύπτει πως η ιστορία της οικογένειάς τους είναι `σπαρμένη` με μια πληθώρα ανομολόγητων μυστικών, η Λίσμπεθ Σάλαντερ, μια εκκεντρική hacker με punk attitude που έχει συχνά προβλήματα με το νόμο, αποφασίζει να του προσφέρει μια αναπάντεχη χείρα βοηθείας.

η άποψη μας: Επικών διαστάσεων, προκλητικό και απόλυτα εναρμονισμένο στην ατμόσφαιρα του βιβλίου, είναι το αμερικάνικο ριμέικ του βιβλίου του Στιγκ Λάρσον  με τον Ντέιβιντ Φίντσερ στην καρέκλα του σκηνοθέτη. Ίντριγκες, πάθη, συνωμοσίες, συνθέτουν τον εφιαλτικό κόσμο του πρόωρα χαμένου συγγραφέα και το σενάριο αναπαράγει πιστά αυτούσιο το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου.

Η περίεργη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους δυο κεντρικούς χαρακτήρες, τον κορυφαίο ερευνητή, Μίκαελ Μπλόμκβιστ και τη νεαρής χάκερ Λίζμπεζ γίνεται ο καταλύτης που κινεί την γεμάτη ανατροπές εξέλιξη της ταινίας. Ο Ντέιβιντ Φίντσερ δήλωσε από την αρχή τις προθέσεις του: φλερτάρει με μια καλοστημένη ίντριγκα και προτιμά να κινηθεί με το ρυθμό των ηρώων του. Ορμητικές εικόνες που κάποιες στιγμές καθηλώνουν, αποκαλύπτουν τα πολλά πρόσωπα αυτής της ταινίας με το αισθητικά εξαιρετικό αποτέλεσμα. Σίγουρα, μια ενδιαφέρουσα μεταφορά best seller στο πανί.

γκρο πλαν:  στην  ερμηνεία της Ρούνει  Μάρα που δεν πρόκειται να περάσει απαρατήρητη.            

Το κολαστήριο (1988)

του Μπέλα Ταρ

με τους Γκαμπόρ Μπάλογκ, Γιάνος Μπάλογκ  

{youtube}TsoCJ4RB84c{/youtube}



η ιστορία: O Κάρερ, ένας μοναχικός μεσήλικας άντρας, παρατηρεί απ’το παράθυρό του τα εναέρια βαγονέτα του γειτονικού ορυχείου καθώς καταπίνονται ένα- ένα από την ομίχλη. Το άυλο, βιομηχανικό τοπίο της περιοχής αγγίζει τα όρια του απίθανου, του φανταστικού. Η ιστορία θα εκτυλιχθεί κάτω απ’το πρίσμα αυτού του αρχικού μελαγχολικού βλέμματος. Ο μοναδικός φίλος του Κάρερ είναι ο Βιλάρκι, ιδιοκτήτης του μπαρ `Τιτανικός` και μικροαπατεώνας. Το μοναδικό του πάθος είναι ο αδιέξοδος έρωτας του για την παντρεμένη τραγουδίστρια του μπαρ. Θέλοντας να ξεφορτωθεί τον άντρα της για να μείνει, έστω και για λίγο, ανενόχλητος μαζί της, τον πείθει να μεταφέρει ένα παράνομο φορτίο για λογαριασμό του Βιλάρκι. 

η άποψη μας: Σ’ένα ανοιχτό σύμπαν εκτυλίσσεται η δράση του Damnation κάτι σαν ενδιάμεσος χώρος που όμως αφήνει το βλέμμα να περιπλανηθεί με απόλυτη ελευθερία. Τα άδεια βιομηχανικά τοπία ενέχουν όλη την ιδεολογία ενός καταραμένου κόσμου που δεν περιμένει τίποτα από κανέναν. Ο Μπέλα Ταρ, ο διανοούμενος σκηνοθέτης, χρησιμοποιεί τα πανοραμίκ πλάνα με γερανό για να αιχμαλωτίσει τη σήψη του τοπίου και κατ’ επέκταση της ανθρώπινης ψυχής. Μέσα στην ομίχλη, ανάμεσα στα  αδέσποτα σκυλιά, τα παρακμιακά μπαρ και τους αλκοολικούς  τύπους, στέκει μετέωρος ο έρωτας , η ενοχή , η μοναξιά και η λύτρωση. Τα απαράμιλλης ομορφιάς κάδρα  σε συνδυασμό με την ενορχηστρωμένη σκηνοθεσία μας δίνουν μια από τις καλύτερες ταινίες, ένα φιλοσοφικό σχόλιο πάνω στην κατάρρευση της ανατολικοευρωπαϊκής κοινωνίας.

γκρο πλαν: στην βαθιά ερμηνεία του Szekely και στην πολυεπίπεδη ερμηνεία του στο ρόλου του προβληματικού μοναχικού άντρα που βιώνει ακραίες καταστάσεις.

Τα κορίτσια της βροχής

της Αλίντας Δημητρίου 


η ιστορία: η ταινία αναφέρεται αποκλειστικά στις γυναίκες που ταλαιπωρήθηκαν και κακοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της επταετίας και σήμερα καταθέτουν την μαρτυρία τους. Τα κορίτσια της βροχής τον καιρό της Χούντας ήταν μόλις είκοσι χρονών. Φυλακίστηκαν και βασανίστηκαν χωρίς να προδώσουν τα ιδανικά τους. Πάλεψαν ισάξια δίπλα στους άντρες εκείνης της εποχής που αγωνίζονταν για δημοκρατία.

η άποψη μας: Η τριλογία της Αλίντας Δημητρίου για τις βασανισμένες αλλά ελεύθερες γυναίκες της Αντίστασης  ολοκληρώνεται σε μια εποχή που αναζητά ινδάλματα και αξίες. Γυναίκες νέες από όλα τα κοινωνικά  στρώματα που πάλεψαν για την ελευθερία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια καταθέτουν μαρτυρίες και συναισθήματα. Θα εκπλαγείτε από το ρεαλισμό και τον υπόγειο λυρισμό της σκηνοθεσίας και την αμεσότητα των μαρτυριών.

γκρο πλαν: στο λεπτοδουλεμένο, στιβαρό  μοντάζ που υπογράφει η Αλίντα Δημητρίου.

Ο νεαρός κύριος Γκαίτε

του Φίλιπ Στολτζλ

με τους Μόριτζ Μπλόιμπτράου, Αλεξάντερ Μπούργκαρτ

{youtube}rh12UDNNM2g{/youtube}


η ιστορία:  Γερμανία 1772. Ο νεαρός και ατίθασος Γιόχαν Γκαίτε, στέλνεται απ’τον πατέρα του σε μια ήσυχη πόλη για ν’αλλάξει μυαλά και αέρα, μετά την αποτυχία του στις εξετάσεις της Νομικής. Στην αρχή, ο Γιόχαν προσπαθεί για το καλύτερο, καταφέρνει μάλιστα να εντυπωσιάσει τον Αρχιδικαστή Κέστνερ. Τότε μπαίνει στη ζωή του η Λότε και τίποτα δεν είναι όπως πριν, μιας και οι δυο νέοι ερωτεύονται παράφορα.

Μόνο που ο Γιόχαν αγνοεί ότι η Λότε είναι ήδη μνηστευμένη με τον Κέστνερ.

η άποψη μας: Ρομαντική εκδοχή του πρώτου βιβλίου του Γκαίτε “Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου“. Στα χρόνια της νεότητας και των πρώτων ερώτων του ποιητή επικεντρώνεται η ταινία του Φίλιπ Στολτζλ. Ο νεαρός Γκαίτε αποτυγχάνει στις εξετάσεις της Νομικής, αμφισβητεί  την οικογενειακή κληρονομιά και συγκρούεται με τον βαθύτερο εαυτό του.

Οι αποτυχίες τον κάνουν πιο δυνατό και αρχίζει σιγά –σιγά να κατασταλάζει το ταλέντο του. Η δόξα έρχεται αργότερα. Ο Στολτζλ υπογράφει μια ενδιαφέρουσα γοητευτική ταινία πάνω στον έρωτα, την τέχνη ,την ψυχή.

γκρο πλαν: στο νεαρό, ατίθασο Γιόχαν                

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.