Τα συμφωνικά έργα του μεγάλου μας συνθέτη παρουσιάζονται σήμερα σε μία συναυλία-αφιέρωμα με την Εθνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και διεθνείς σολίστες
Η συναυλία-αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη θα πραγματοποιηθεί σήμερα στην Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής
Η σχέση του Μίκη Θεοδωράκη με τη συμφωνική μουσική υπήρξε κάτι περισσότερο από ζωτική για τον μεγάλο Eλληνα δημιουργό. Μια μοναδική συναυλία-αφιέρωμα στο συμφωνικό έργο του μεγάλου ποιητή της μουσικής πραγματοποιείται αύριο, στην Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του «Μεγάρου Μουσικής Αθηνών». Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ θα ερμηνεύσει στο πρώτο μέρος τον «Οιδίποδα Τύραννο» και θα πλαισιώσει τον διακεκριμένο Γερμανό τσελίστα Σεμπάστιαν Χες στην παρουσίαση της «Ραψωδίας για βιολοντσέλο».
Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς η Συμφωνική της ΕΡΤ θα παίξει την «Πρώτη Συμφωνία για Μεγάλη Ορχήστρα», υπό τη διεύθυνση του Αγγλου μαέστρου, Τζον Καρού. Η παρουσίαση των λόγιων μουσικών καταθέσεων του Μίκη Θεοδωράκη κατέχει ιδιαίτερη θέση στις εκδηλώσεις της φετινής καλλιτεχνικής περιόδου του Μεγάρου και η συγκεκριμένη συναυλία πραγματοποιείται σε συμπαραγωγή με την «Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση».
«Η συμφωνική μουσική αποτελεί το κορυφαίο πνευματικό επίτευγμα της δυτικής σκέψης, ιδιαίτερα των Γερμανών, ισάξιο με την αθάνατη αρχιτεκτονική και το αρχαίο δράμα», αναφέρει ο Θεοδωράκης σε απόσπασμα της βιογραφίας του, «Μίκης Θεοδωράκης: η ζωή μου» του Γιώργου Αρχιμανδρίτη (εκδόσεις «Πατάκη», 2011). Λίγο παρακάτω, παραθέτει τη φιλοσοφική του άποψη για το πολύτιμο αγαθό της αρμονίας και της μουσικής στον ανθρώπινο βίο: «Επειδή πιστεύω ότι για τα έλλογα όντα, δηλαδή για τον άνθρωπο, η ζωή είναι ένας συνεχής αγώνας μεταξύ της αρμονίας και του χάους, ο θρίαμβος της ζωής επί του θανάτου ολοκληρώνεται με την πλήρη πνευματική απογείωση που, μέσω της αρμονίας, μας οδηγεί στην ταύτισή μας με το ιερό κέντρο της συμπαντικής αρμονίας ως τη μοναδική απόδειξη ότι εκτιμήσαμε σωστά τη δωρεά της ζωής. Φανταστείτε την ευτυχία που ένιωσα με την αποκάλυψη της συμφωνικής μουσικής.».
Ο «Οιδίπους Τύραννος» έχει απασχολήσει δύο φορές τον συνθέτη, ο οποίος υπογράφει δύο παρτιτούρες που αντλούν το θέμα και τον τίτλο τους από τη φερώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή.
Το πρώτο έργο, που προορίζεται για ορχήστρα εγχόρδων, γράφτηκε το 1958 και το δεύτερο το 1996 (σκηνική μουσική). Στη συναυλία θα ακουστεί η εκδοχή για ορχήστρα εγχόρδων. Η «Ραψωδία για βιολοντσέλο και συμφωνική ορχήστρα» είναι κατά πολύ μεταγενέστερη του «Οιδίποδα». Γράφτηκε στην Αθήνα το 1996 και η πλειονότητα των μουσικών θεμάτων της βασίζεται σε μελωδίες του έργου «Τα λυρικότερα».
Τις δραματικές περιστάσεις υπό τις οποίες γράφτηκε το έργο και συνιστά αδιάψευστη ιστορική μαρτυρία για την Ελλάδα του Εμφυλίου αποτυπώνει στις σελίδες της η τριμερής «Πρώτη Συμφωνία για Μεγάλη Ορχήστρα» (1948-1954). Τα πρωτόλεια σχεδιάσματά της ανάγονται στην περίοδο 1948-1950, όταν ο Θεοδωράκης ήταν εξόριστος στην Ικαρία και τη Μακρόνησο.
«ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΓΡΑΜΜΗ»
«Αν κοιτάξει κανείς την πορεία μου στη σύνθεση από το 1948 μέχρι το 1958, θα μπορέσει να αναγνωρίσει τι καινούργιο έφερα στη μουσική, όχι μόνο ως έμπνευση αλλά και ως δημιουργία καινούργιων μορφών. Θα δει ότι έχει μια συνέπεια από την αρχή μέχρι το τέλος. Είναι σαν μια γραμμή η οποία ξεκινάει από το 1948 με την Πρώτη Συμφωνία που έγραψα στη Μακρόνησο και τελειώνει το 1958 με την Αντιγόνη, για να συνεχιστεί μετά το 1980 έως σήμερα, πάντα πάνω στην ίδια γραμμή». (απόσπασμα από το «Μίκης Θεοδωράκης: η ζωή μου»).
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr