της Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου
Μπορεί να μην έχει γευτεί πρωταγωνιστικούς ρόλους , αλλά πολλοί είναι αυτοί που θα ζήλευαν το πλούσιο και ξεχωριστό βιογραφικό του. Στάθηκε δίπλα σε κολοσσούς του Ελληνικού και διεθνούς κινηματογράφου κερδίζοντας όχι μόνο την εκτίμησή τους αλλά και τη φιλία τους . Από τον Σπίλμπεργκ στον Αγγελόπουλο και από το «Εξπρές του Μεσονυχτίου» χρόνια πριν στο «Μόναχο» , κορυφαία πρόσφατη Χολλυγουντιανή παραγωγή.
Ο Μιχάλη Γιαννάτος , εργάτης του κινηματογράφου και του θεάτρου , δευτεραγωνιστής με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά φυζίκ, άνθρωπος ευγενής και αυθόρμητος, δυσκολεύεται να τα βγάλει πέρα, αλλά ως γνήσιος Κωνσταντινοπολίτης με καταγωγή από Κεφαλονιά , ξέρει να το παλεύει…
«Σαφώς, αντιμετωπίζω οικονομικό πρόβλημα. Τα βγάζουμε δύσκολα πέρα . Ευτυχώς, βοηθάει κι ο γιος και κάπως τα καταφέρνουμε. Τι να κάνουμε…» εξομολογήθηκε στην «Avecnews».
Δεν του αρέσει να κλαίγεται , ούτε να κραυγάζει, και παρότι είναι άνθρωπος χαμηλών τόνων σε αυτή τη κουβέντα βγαίνει καταγγελτικός. Ίσως, αυτό να πηγάζει από μια εσωτερική ανάγκη για όλα όσα έχει υποστεί στα 44 χρόνια αυτής της διαδρομής, που τον οδήγησαν στο συμπέρασμα, ότι «Η Ελλάδα αυτή θα είναι. Δεν θα αλλάξει ποτέ. Θα έχει ανθρώπους άχρηστους και ανίκανους , και αν βρεθεί κανένας χρήσιμος θα τον φάνε, γιατί θα φανεί η γύμνια τους .»
Αυτή την περίοδο δεν εργάζεται και περιμένει πως και πώς να πάρουν σάρκα και οστά οι δυο προτάσεις που έχει για το σινεμά , γιατί δεν του αρέσει να κάθεται… Παρατηρώντας από απόσταση τα όσα συμβαίνουν σήμερα στο χώρο του έχει να παρατηρήσει:
«Δεν έχω γνωρίσει χειρότερη εποχή ως ηθοποιός από αυτήν που διανύουμε, που να παίζονται στην τηλεόραση δυο –τρεις ελληνικές σειρές και να υπάρχει τόσο μεγάλη εισβολή τούρκικων σίριαλ . Στο χώρο μας ποτέ δεν λες : «τι άνεση, τι ομορφιά», αλλά τέτοια ανεργία δεν έχει ξαναυπάρξει.. Αν αυτό συνέβαινε σε άλλη χώρα θα επενέβαινε το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και θα έλεγε: «Στοπ. Εδώ, υπάρχουν Έλληνες ηθοποιοί που είναι άνεργοι.» . Εδώ, δεν υπάρχει το ΣΕΗ για να υπερασπιστεί τα συμφέροντα του κλάδου μας.»
Τα προβλήματα των Ελλήνων Ηθοποιών ο Μιχάλης Γιαννάτος , στη διάρκεια των γυρισμάτων της «ταινίας «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» είχε συζητήσει με τον Άγγλο συνάδελφό του Ντέηβιντ Μόρις και μας μεταφέρει τι του είχε πει:
«Εκεί, που τρώγαμε ο άνθρωπος παραλίγο να πνιγεί. «Σοβαρολογείς τώρα;», με ρώτησε, και σχολίασε: «. Αυτά τα προβλήματα που μου λες τα αντιμετωπίζαμε στην Αγγλία το 1894.» Εδώ, στην Ελλάδα η showbiz βρίσκεται σε χέρια ανθρώπων άσχετων, ανίκανων και ατάλαντων. Από την άλλη υπάρχουν οι παρέες, οι συντεχνίες, ο φίλος του φίλου. Εγώ είμαι χαμηλών τόνων ηθοποιός, χαμηλών τόνων άνθρωπος και στην Ελλάδα, αν είσαι χαμηλών τόνων σε τρώει η μαύρη μαρμάγκα.»
Μέσα από το μεταξύ μας διάλογο ο ηθοποιός συνεχίζει να βγάζει τις δικές του αλήθειες , όσο κι αν τον πονάνε…
Είσθε συνταξιούχος;
-Βέβαια.
Έχετε υποστεί περικοπές στη σύνταξή σας;
Ναι. Παίρνω σύνταξη κάτω από 1300 δυστυχώς ή ευτυχώς.
Με τόση δουλειά;
Δυστυχώς, στη χώρα που ζούμε όλα μπορούν να συμβούν και όλα συμβαίνουν. Κι αναρωτιέσαι. Είναι δυνατόν να γίνονται τόσες βλακείες .
Δεν έχετε ένσημα;
Όχι, είχα ένσημα, , αλλά υπήρξαν και πολλές δουλειές παλιότερα που δεν μου κολλάγανε ένσημα. Σε όλους μας έχει συμβεί αυτό.
Με τα σύνταξή σας μπορείτε να ζήσετε ανθρώπινα αυτή την εποχή;
Όχι, βέβαια. Σαφώς , σαφώς αντιμετωπίζω οικονομικό πρόβλημα. Τα βγάζουμε δύσκολα πέρα. Ευτυχώς βοηθάει κι γιος και τα βολεύουμε.. Τι να κάνουμε.
Εσείς συντηρείτε την οικογένειά σας;
Ναι, συντηρώ την οικογένεια, τη σύζυγό μου, Θεσσαλονικιά ηθοποιό , που εγκατέλειψε τη σκηνή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος για να αφοσιωθεί στα παιδιά μας. Έχουμε δυο γιους και μια κόρη, που σπουδάζει θεατρολογία στην Πάτρα. Ευτυχώς, δουλεύουν τα αγόρια.
Το μήλο κάτω από τη μηλιά.
Ναι, φέτος παίρνει το πτυχίο της.
Πώς βλέπετε την κατάσταση . Σας φοβίζει όπως εξελίσσεται;
Πάντα η Ελλάδα είχε αυτά τα χάλια . Οικονομική κρίση λένε και είναι νόμος απαράβατος αυτός , ότι μια οικονομική κρίση δημιουργεί εκατομμυριούχους.
Παίξατε στο «Εξπρές του μεσονυχτίου» ταινία του Άλαν Πάρκερ σταθμός στον παγκόσμιο κινηματογράφο και στο «Μόναχο» του Στήβεν Σπίλμπεργκ τιμώντας τη χώρα μας εκτός των τειχών με τη συμμετοχή σας σε 27 τουλάχιστον διεθνείς παραγωγές. Ποιο ήταν το αντίκρισμα ;
Το «Εξπρές» του Άλαν Πάρκερ το έχει δει όλη η υφήλιος και κάθε Έλληνας τρεις και τέσσερις φορές τουλάχιστον. Κανένας Έλληνας ηθοποιός δεν έχει παίξει σε ταινία του Σπήλμπεργκ. Ωστόσο, εκτός από τον αξέχαστο Θόδωρο Αγγελόπουλο κανένας άλλος δεν με κάλεσε όταν γύρισα στην Ελλάδα. Αλλά και με Όσκαρ Α΄Αντρικού ρόλου να επέστρεφα και έχοντας αντιπάλους τον Ρόμπερτ Νίρο και Αλ Πατσίνο δεν θα έτρεχε τίποτα.
Ο Άλαν Πάρκερ σας έστειλε και γράμμα έχω μάθει το οποίο ποτέ δεν δημοσιοποιήσατε… Μου έστειλε γράμμα και δεν το έδειξα σε κανένα. Μέσα σημείωνε, ότι η παρουσία μου στην ταινία «ήταν πολύ χρήσιμη». Χαρακτηριστικά έγραψε, ότι «κι εσύ συνετέλεσες στην επιτυχία.»
Με τον Σπίλμπεργκ δεν κρατήσατε επαφή;
‘Έπρεπε να είμαι στην Αμερική για να συνεργαστώ με τον Σπίλμπεργκ. Η πρώτη επαφή που είχα με τον Σπίλμπεργκ ήταν τόσο εγκάρδια λες και γνωριζόμαστε 20 χρόνια. Στη σκηνή που μου φέρνουν τα λεφτά οι πράκτορες, οι οποίοι ανατίναξαν το δωμάτιο του ξενοδοχείου, εγώ σύμφωνα με την σκηνοθετική υπόδειξη έπρεπε να φτύσω τα λεφτά. Και του λέω: «Στήβεν στην Ελλάδα εμείς δεν φτύνουμε λεφτά.» «Τι κάνετε Μάϊκ» με ρώτησε κι εγώ του υπέδειξα τη μούντζα και με τα δυο χέρια. Εκείνος, χωρίς πολύ σκέψη μου είπε: «Μάικ εντάξει κάντο. Οτιδήποτε νομίζεις ότι είναι ελληνικό κάντο. Εσύ είσαι η ελληνική πλευρά μου τώρα!». Και τον καιρό που προβλήθηκε η ταινία εδώ κι έπεφτε η μούντζα σε όλους τους κινηματόγραφους γινότανε το σώσε. Ο άνθρωπος με κάλεσε να πάω, αλλά ήταν άρρωστη η μητέρα μου…
Επί σκηνής έχετε δουλέψει επί μακρό με τον Θανάση Βέγγο. Τι σας έμεινε;
«Με τον Βέγγο περιοδεύσαμε την Αμερική, Καναδά , τη Νότια Αφρική, την Αυστραλία, τη Νεοζηλανδία και όλη την Ελλάδα. Ήταν άνθρωπος με Α κεφαλαίο . Δεν γνώρισα άλλη τέτοια καρδιά σαν του Θανάση. Δεν θα ξαναγεννηθεί άλλος σαν το Θανάση Βέγγο στο Ελληνικό Θέατρο.
Από το 1969 που γνωριστήκαμε στην ταινία του αξέχαστου Ντίνου Κατσουρίδη «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;» από εκεί και πέρα είμαστε κολλητοί φίλοι. Σε όλα τα θεατρικά έργα που ανέβαζε και σε όλες τις ταινίες που γύρισε είμαστε συνέχεια μαζί.
-Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ήταν ένας απαιτητικός σκηνοθέτης . Φθάσατε ποτέ να αγανακτήσετε μαζί του;
Όταν κάποτε με έβαλε να βουτήξω δυο φορές στα παγωμένα νερά του Αλιάκμονα και δεν χρησιμοποίησε ποτέ τη σκηνή. Όταν ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα με φώναξε στο γραφείο και μου είπε: «Ό,τι και να μου πεις και να με σκοτώσεις δεν θα έχεις άδικο. Τη σκηνή που έκανες στο ποτάμι δεν θα τη βάλω γιατί η άλλη ήταν καλύτερη.» Του απαντώ «Είμαι ικανός να σε πνίξω». «Ο, τι και να πεις έχεις δίκιο, αλλά η άλλη δένει καλύτερα».
-Πιστεύετε ότι πήρατε λάθος δρόμο στην καλλιτεχνική σας διαδρομή;
Έκανα πάρα πολλά λάθη. Καταρχήν έκανα μεγάλο λάθος που έπαιξα
Στην ταινία αυτού του παρακατιανού σκηνοθέτη του Σπήλμπεργκ. Λάθος για τους Έλληνες για την Ελλάδα. Εδώ υπάρχουν τόσο μεγάλοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες γιατί να πάρουν εμένα να τους χαλάσω την ταινία; Και δεύτερον δεν πάω τα καλοκαίρια στη Μύκονο. Αν είναι αυτοί celebrities, τότε κι εγώ είμαι αστροναύτης και πηγαίνω στο διάστημα. Εδώ κάνανε τόσες Κωνσταντινοπολίτικες παραγωγές και κανένας δεν μου πε «Έλα ρε μάγκα να κάνεις κάτι». Κι είμαι σίγουρος, ότι αν κάνουν μια ταινία με τέτοιο θέμα θα φωνάξουν κάποιον που δεν ξέρει Τουρκικά, όπως έκανε ο κ. Κουτσομύτης στα «Ματωμένα χώματα»
Γιατί νομίζετε ;
Δεν με φώναξε γιατί ζήτησα να πληρωθώ σε ένα μήνα ,κι όχι έξι μήνες μετά και φώναξε ανθρώπους που δεν είχαν καμία σχέση με το τουρκικό στοιχείο. Η Ελλάδα αυτή θα είναι. Δεν θα αλλάξει ποτέ. Θα έχει ανθρώπους άχρηστους και ανίκανους , και αν βρεθεί κανένας χρήσιμος θα τον φάνε, γιατί θα φανεί η γύμνια τους.