Η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» σε περιοδεία

ifigeneia_en_aylidi_5i_epochi_technis_dipethe_veroias
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Η ηρωίδα του Ευριπίδη «είναι το εξιλαστήριο θύμα των πολιτικών σκοπιμοτήτων», λέει ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης, που επιχειρεί μια σύγχρονη ανάγνωση του έργου

(φωτό) Μάινας, Στάνκογλου, Καραμπέτη και Παππά πρωταγωνιστούν στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι»

«Η Ιφιγένεια, σύμβολο κάθε θυσίας, είναι το εξιλαστήριο θύμα των πολιτικών σκοπιμοτήτων κάθε εποχής.

Η Ιφιγένεια δεν θυσιάζει μόνο τη ζωή της, αλλά, κυρίως, θυσιάζει την αθωότητά της, καθώς καλείται σχεδόν ακαριαία να συνειδητοποιήσει το ανελέητο του κόσμου αυτού», τονίζει ο Θέμης Μουμουλίδης.

Ο τελευταίος σκηνοθετεί την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, παραγωγή της «5ης Εποχής Τέχνης» σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, η οποία περιοδεύει σε θέατρα της Αττικής και της περιφέρειας, πλαισιωμένη από έναν εξαιρετικό θίασο.

Επόμενοι σταθμοί της περιοδείας το θέατρο Παπάγου (απόψε (24/07)), το Βεάκειο (αύριο (25/07)), το Θέατρο Ρεματιάς (Πέμπτη και Παρασκευή).

Από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής πραγματείας, η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», το προτελευταίο έργο του Ευριπίδη, πραγματεύεται τη θεϊκή βούληση της Αρτέμιδος να θυσιαστεί η Ιφιγένεια, κόρη του βασιλιά των Μυκηνών, Αγαμέμνονα, προκειμένου να φυσήξουν ούριοι άνεμοι και να κινήσει ο στόλος των Ελλήνων για την Τροία. Είναι κείμενο «βαθύτατα πολιτικό, ένα ειρωνικό και ταυτόχρονα τραγικό σχόλιο πάνω στο θέμα της πολιτικής σκοπιμότητας».

Ο ρεαλισμός του Ευριπίδη σφραγίζει την ιδιοσυγκρασία της Ιφιγένειας, όπως και των περισσότερων προσώπων στην τραγωδία, αναλύοντας την ανθρώπινη φύση, τα ένστικτά της, τα πάθη της, τα κίνητρά της.

Αμφιβάλλει, ανησυχεί, θέτει ερωτήματα, χωρίς να ξεχνά το αλάνθαστο των θεών και των παλαιών ηθικών αρχών. Ο τραγικός ποιητής πραγματεύεται το θέμα της θυσίας της Ιφιγένειας από τη σκοπιά που του επιβάλλουν οι κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες της εποχής του, ενώ το ερώτημα που τίθεται, αν τελικά αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο είναι η επίτευξη ενός πολιτικού στόχου ή το δικαίωμα του ανθρώπου στη ζωή, παραμένει αναπάντητο.

Η παράσταση επιχειρεί μια σύγχρονη σκηνική ανάγνωση του κειμένου, μέσα σε ένα ποιητικό, εικαστικό περιβάλλον, με τη σύγχρονη μουσική επεξεργασία του Κ. Βήτα. Ενας πυροβολισμός. Σκοτάδι. Μια γυναίκα νεκρή. Κάπου κοντά σε μια παραλία.

Ενα σύνολο γυναικών μάρτυρες του θανάτου, ανακρίνονται. Αυτοκτονία ή δολοφονία; Ο χορός αποκτά πρόσωπο, κάθε γυναίκα εκφράζεται διαφορετικά. Τα χορικά γίνονται το σημείο συνάντησης και αντιπαράθεσης με την ιστορία.

Η Ιφιγένεια, καλείται σε μια στιγμή να συνειδητοποιήσει την αμετάκλητη αλλαγή στη ζωή της. Αδύναμη και αηδιασμένη απέναντι στη βία του στρατεύματος, ανυπεράσπιστη και αθώα αποφασίζει, με έναν λόγο ειρωνικό που φτάνει στα όρια του σαρκασμού, να θυσιαστεί οικειοθελώς. Η θυσία αποφασίζεται. Η εκστρατεία θα ξεκινήσει. Η ιστορία συνεχίζεται.

Το ερώτημα παραμένει: Θυσία ή φόνος; «Οι ήρωες αναζητούν καθένας τη δική του αλήθεια εκφράζοντας καθένας έναν διαφορετικό κόσμο, που αρνείται πεισματικά να συνυπάρξει με το αυτονόητο. Η έννοια της θυσίας αποκτά πολλαπλές διαστάσεις. Συγγενεύει με τη δολοφονία».

Οι σταθμοί της περιοδείας

Η περιοδεία της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι»: Ιεράπετρα (29/7), Ηράκλειο (30, 31/7), Ρέθυμνο (1, 2/8), Χανιά (3/8), Λαύριο (5/8), Αργος (6/8), Τρίπολη (7/8), Σπάρτη (8/8), Τήνος (9/8), Ξυλόκαστρο (10/8), Αμαλιάδα (11/8), Ζάκυνθος (12/8), Αργοστόλι (13/8), Λευκάδα (16/8), Πρέβεζα (17/8), Μεσολόγγι (18/8), Γιάννενα (20/8), Κοζάνη (21/8), Βέροια (22/8), Συκεές (23,24/8), Τρίκαλα (25/8), Καρδίτσα (26/8), Λάρισα (27/8), Λαμία (28/8), Βριλήσσια (29/8), Πάρος (30/8), Αιγάλεω (1/9), Κορυδαλλός (2/9), Πάτρα (3, 4/9), Αγρίνιο (5/9), Πειραιάς (7/9), Νέα Σμύρνη (9/9), Γαλάτσι (10/9), 13, 14, 15/9 Αθήνα (θέατρο Μπάντμιντον).

Συντελεστές

Τη μετάφραση υπογράφει ο Κ.Χ. Μύρης, τη σκηνοθεσία/επεξεργασία κειμένου ο Θέμης Μουμουλίδης, το σκηνικό ο Γιώργος Πάτσας, τα κοστούμια η Παναγιώτα Κοκκορού και τη μουσική ο Κωνσταντίνος Βήτα. Παίζουν: Ι. Παππά, Κ. Καραμπέτη, Στ. Μάινας, Μ. Χατζησάββας, Αγγ.Μπούρας, Αλ. Σακελλαροπούλου, Γ. Στάνκογλου, Ρ. Αντωνοπούλου, Λ. Μιχαλοπούλου, Μ. Παναγιωτοπούλου, Λ. Παπαληγούρα, Αρ. Πασχάλη.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.