“Η Τέχνη του παιδαγωγού πιανίστα ” μέσα σ΄ενα βιβλίο (παρουσίαση βιβλίου)

alt
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

της Λαμπριάνας Κυριακού

Ποιος δεν άκουσε τον ήχο του πιάνου και δεν ερωτεύτηκε τη μουσική μέσα σε ένα  βράδυ. Ποιος δεν ένιωσε την καρδιά του να χορεύει στους κραδασμούς  μιας energico  μελωδίας και  ποιος δεν συγκινήθηκε  στο πιο θλιμμένο τόνο του. Σαφώς, θα απαντούσα,  κανείς. Πόσο μάλλον όταν το παιδί με τις χίλιες πρωτόγνωρες επαφές που συναντά στην καθημερινότητα του,  έρχεται να συναντήσει για πρώτη φορά το πιάνο, όχι ως παιχνίδι αλλά ως μάθηση.

 

Εν αρχή λοιπόν, εκτός από το λόγο, είναι   ή τέχνη του παιδαγωγού πιανίστα. Πως θα μυήσει  ένα παιδί  σε αυτό το μουσικό ταξίδι –  πως θα επιδράσει όλη η διαδικασία στα πρώιμα στάδια της ζωής του ανθρώπου, αλλά και  πως μέσα από την παιδεία του πιάνου, θα αναπτυχθούν  διεξοδικά όλες οι παράμετροι οι οποίες σχετίζονται με την τεχνική –  με τους τρόπους μελέτης ενός ανερχόμενου πιανίστα.   Αυτό τονίζει και η Μαρία Μιχαλοπούλου, στο βιβλίο της «Η ΤΈΧΝΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ ΠΙΑΝΙΣΤΑ», από τις εκδόσεις ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΜΑΤΑ, που παρουσίασε το  απόγευμα της Τετάρτης, στην αίθουσα της Μεγάλης Μουσικής βιβλιοθήκης Ελλάδος, στο Μέγαρο Μουσικής.

alt

«Η Τέχνη του Παιδαγωγού Πιανίστα, είναι απόρροια μια εσωτερικής διεργασίας και ιδέας, που περίμενε το πλήρωμα του χρόνου για να «μεστώσει» μέσα μου  εως ότου υλοποιηθεί. Η  δημιουργία ενός βιβλίου, που να πραγματεύεται το διττό ρόλο , τον οποίο καλείται να υπηρετήσει ο πιανίστας που από συνθέτης και ερμηνευτής γίνεται παιδαγωγός, προϋπήρχε μέσα μου. Ο στόχος μου ήταν να τελεστεί το βιβλίο ως ένα άκρως χρηστικό εγχειρίδιο για όλους όσους ασχολούνται με τη διδασκαλία του πιάνου και να μην αποβεί ως άλλο ένα απλό βιβλίο μουσικής ή μια παράθεση σκέψεών της σε έντυπη όμως μορφή. Κίνητρά μου  ήταν  η συγγραφή του βιβλίου να διέπεται από επιστημονικότητα  και γνωστική επάρκεια. Είναι απότοκο ενδελεχούς και επίπονης έρευνας χρόνων και επισταμένης καταγραφής στοιχείων και λεπτομερειών, όπως αυτές ανέκυψαν μέσω της βιβλιογραφικής αναζήτησης• της μελέτης των ερευνητικών πορισμάτων αλλά σαφώς και μέσω της αναντικατάστατης πολύχρονης διδακτικής εμπειρίας της συγγραφέως. Επιπροσθέτως όλοι οι παιδαγωγοί πιανίστες συναινούν και συγκλίνουν στην άποψη ότι είναι αυταπόδεικτο, πως δεν υπάρχει πανάκεια μέθοδος αναφορικά με τη διδασκαλία του πιάνου. Γεγονός που είναι εύλογο , αναλογιζόμενοι ότι αυτή κάθε φορά διαφοροποιείται επηρεαζόμενη από πολλές παραμέτρους τόσο εξαιτίας του παιδαγωγού – πιανίστα όσο εξαιτίας του μαθητή» μας είπε.

altΕπίσης για το βιβλίο μίλησε μια από τις σπουδαιότερες πιανίστριες στην χώρα μας, που ασχολείται επίσης με τη διδασκαλία του πιάνου και όχι μόνο, Έφη Αγραφιώτη. «Καλός δάσκαλος είναι αυτός που θα διαθέτει σύστημα διαφορετικό  για κάθε μαθητή του. Σύστημα  που μπορεί να οδηγεί στις λεπτομέρειες της τεχνικής γνώστης στην εξέλιξη από εκεί που θα πηγάσει η μουσική ωριμότητα. Θα μου πείτε ότι ακούγεται απραγματοποίητη επιθυμία αυτό, αλλά όλα στη ζωή κάπως έτσι ξεκινάνε.

Με αυτή τη σύντομη αναφορά θα χαιρετήσω την εξαιρετική προσπάθεια της Μαρίας που την οδήγησε σε αυτό το βασικό εγχειρίδιο εκπαίδευσης και θα ευχηθώ στους νέους ανθρώπους του χώρου, να έχουν καλό δημιουργικό δρόμο, στο λειτούργημα που επέλεξαν να υπηρετούν. Τους εύχομαι να αναλαμβάνουν με χαρά τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις, να μην ξεχνούν ότι άλλο είναι εκπαίδευση μουσικής και άλλο αγάπη της μουσικής. Αλλά και τα δυο εξαρτώνται πολύ από το περιεχόμενο της δικής τους διδασκαλίας και την παιδαγωγική τους στάση. Εύχομαι να διαμορφώνουν ένα ειδικό περιβάλλον για να διευκολύνουν την μάθηση του πιάνου να μην θεωρούν την γνώση αρκετή, αλλά να εκπαιδεύουν τον εαυτό τους  σφαιρικής παιδαγωγικής γνώσης. Ο δάσκαλος πρέπει να είναι ελεύθερος και διαρκώς στοχαζόμενος.» πρόσθεσε.

alt

Στη συνέχεια πήραν το λόγο οι αδελφές Αγγελική και Μαρία Μπόλλα, περιγράφοντας στο κοινό τι ακριβώς περιέχει το βιβλίο της Μαρίας Μιχαλοπούλου, αλλά μίλησαν και για την πρακτική έργων για  3-4-6 χέρια, τα οφέλη του μαθητή αλλά και πως θα φτάσει στην ολοκλήρωση του ως πιανίστας

Η βραδιά τελείωσε με την παρουσίαση της πιανιστικής δουλειάς, αντιπροσωπευτικού δείγματος, μαθητών απ όλα τα επίπεδα, που σπουδάζουν στην τάξη της Μαρίας Μιχαλοπούλου.


{youtube}fToZ9Yzq744{/youtube}

alt

alt


alt

Υγ:

Το βιβλίο της Μαρίας Μιχαλοπούλου « η Τέχνη του Παιδαγωγού Πιανίστα » (αναθεωρημένη έκδοση ), αποτελεί ένα άκρως βοηθητικό και χρηστικό εγχειρίδιο για τον εκάστοτε παιδαγωγό πιανίστα αλλά και τους μαθητές του. Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε τρία κεφάλαια. Στο πρώτο με τίτλο, η δημιουργία και η ιστορική εξέλιξη του πιάνου , παρουσιάζονται όλα εκείνα τα στοιχεία, που βοηθούν τον αναγνώστη να αποκομίσει την απαραίτητη γνώση αναφορικά με την ιστορική εξέλιξη του οργάνου, τη δημιουργία των πιανιστικών σχολών αλλά και των κυριότερων συνθετών και του ρεπερτορίου, που εκπροσωπούν. Εν συνεχεία στο δεύτερο κεφάλαιο με τίτλο, η παιδαγωγική του πιάνου , η συγγραφέας πραγματεύεται θέματα που σχετίζονται με την ευεργετική επίδραση της μουσικής κατά τα πρώιμα στάδια της ζωής του ανθρώπου, αλλά και την καταλυτική συνεισφορά της  στα άτομα με ιδιαιτερότητες και μαθησιακές δυσκολίες. Συνάμα γίνεται αναφορά στα μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα, στις θεωρίες μάθησης καθώς και τους παράγοντες, που επηρεάζουν τόσο τη μάθηση όσο και τη μνήμη. Δεν παραλείπεται σαφώς η παράθεση στοιχείων παιδαγωγικής ψυχολογίας αλλά και μεθόδων διδασκαλίας πιάνου, η σωστή επιλογή των οποίων αποβλέπει στην άρτια μουσική εκπαίδευση των μαθητών. Κατόπιν στο τρίτο κεφάλαιο με τίτλο, τεχνική – τρόποι μελέτης – μουσικότητα , αναπτύσσονται διεξοδικά όλες οι παράμετροι , που σχετίζονται με τα σημεία μουσικής γραφής , άρθρωσης και εκτέλεσης, αλλά και τεχνικής του πιάνου. Επίσης αναφέρεται η σπουδαιότητα των Etudes και οι τρόποι επιλογής και μελέτης των πιανιστικών έργων, ενώ επισημαίνεται ο ρόλος της μουσικότητας στην εξέλιξη του πιανίστα. Τέλος γίνεται ειδική μνεία στην επίδραση του άγχο -υς στην ψυχολογία του πιανίστα αλλά και στους πιθανούς τρόπους αντιμετώπισής του. Η συγγραφέας με κή γνώμονα τα λόγια του Σοφοκλή ότι « Ο χρόνος που περνά όλα τα φανερώνει » δίνει στον αναγνώστη το στίγμα , που σηματοδοτεί τη συγγραφή του παρόντος πονήματος.


Μαρία Μιχαλοπούλου «Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ ΠΙΑΝΙΣΤΑ» (αναθεωρημένη έκδοση), Εκδόσεις Καλλιτεχνήματα


Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.