Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου γιορτάζει την επέτειο εξήντα δημιουργικών χρόνων και, ως ζωντανός οργανισμός που συνδιαλέγεται με την κοινωνία, συνεχίζει τη δράση του, ενώ ταυτόχρονα αλλάζει.
Για τέσσερις δεκαετίες το Φεστιβάλ Αθηνών είχε ταυτιστεί με το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Ένα νέο κεφάλαιο για τη θεατρική τέχνη αποτέλεσε, πριν από εννέα χρόνια, το άνοιγμα του Φεστιβάλ και σε άλλους χώρους, καθώς το υπέροχο ρωμαϊκό οικοδόμημα κάτω από την Ακρόπολη έθετε εκ των πραγμάτων δεσμευτικούς όρους στα σύγχρονα εγχειρήματα. Η καρδιά των θεατρικών παραστάσεων χτυπά και φέτος στην Πειραιώς 260, ενώ παράλληλα τα θεάματα απλώνονται στο Ηρώδειο, στο Λύκειο του Αριστοτέλη και σε άλλα σημεία μέσα στην πόλη.
Το θέατρο σημειώνει δυναμική παρουσία με σημαντικές ξένες μετακλήσεις, αλλά και ελληνικές παραγωγές καταξιωμένων και νεότερων καλλιτεχνών. Σκηνοθέτες και σχήματα διεθνούς εμβέλειας, όπως ο Ρομέο Καστελλούτσι με τη Societas Raffaello Sanzio και ο Τόμας Όστερμαγερ με τη Shaubüchne, που πρωτογνωρίσαμε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, επανέρχονται με νέες δημιουργίες. Θίασοι όπως οι SheShe Pop από το Βερολίνο, το Young Jean Lee’s Theater από τη Νέα Υόρκη, το Baxter Theatre από τη Νότιο Αφρική, οι Γάλλοι Φρανσουά Τανγκύ και Νταβίντ Μαμπούς εμφανίζονται για πρώτη φορά, ενώ το New Riga Theatre από τη Λετονία παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη ένα ρωσικό έργο. Παράλληλα,
το Φεστιβάλ παραμένει ένας τόπος ανοιχτός στο απρόβλεπτο, ρίχνοντας βάρος στην πρωτότυπη δημιουργία, με αναθέσεις σε ελληνικά σχήματα, με Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες.
Παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες γίνεται προσπάθεια να εκπροσωπηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες τάσεις. Προσεγγίσεις της αρχαιοελληνικής τραγωδίας –που λαμβάνουν χώρα όχι μόνο στην Επίδαυρο, αλλά και σε κλειστές αθηναϊκές αίθουσες–, νέες αναγνώσεις ευρωπαίων κλασικών, νέα ελληνικά έργα, μεταδραματικές παραστάσεις «επινοημένου» θεάτρου, θέατρο του δρόμου.
Το βήμα σε νέους καλλιτέχνες αποτελεί βασική προϋπόθεση: πέντε σκηνοθέτες συμμετέχουν για πρώτη φορά, ενώ άλλοι ξαναδοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στην Αθήνα, στο Φεστιβάλ Επιδαύρου και στη μικρή Επίδαυρο. Ιδιαίτερη θέση στη φετινή διοργάνωση έχουν οι γυναικείες παρουσίες: σκηνοθέτριες, συγγραφείς, ηθοποιοί. Παράλληλα, η σύνδεση του Φεστιβάλ με τα μεγάλα ζητήματα της κοινωνίας υπαγόρευσε την ένταξη παραστάσεων που πραγματεύονται θέματα όπως οι άστεγοι, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες, ενώ το Τροχόσπιτο θα συναντήσει τους θεατές μέσα στην πόλη.
Ποικίλες θεματικές, διαφορετικές σκηνικές εκδοχές, προτείνουν ένα καλειδοσκόπιο από αντιλήψεις, συγκινήσεις και όψεις του κόσμου.
Στο Φεστιβάλ Επιδαύρου σημαντικοί καλλιτέχνες θα αναμετρηθούν με το αρχαίο δράμα, ενώ η ελληνο-ιαπωνική συμπαραγωγή της ομηρικής Νέκυιας από το θέατρο Νο θα αποτελέσει μια γέφυρα ανάμεσα στους δύο πολιτισμούς.
Το Ηρώδειο παραδοσιακά θα φιλοξενήσει τις παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τόσκα του Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και Κάρμεν του Μπιζέ σε μουσική διεύθυνση Μύρωνα Μιχαηλίδη. Καθώς επίσης και συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Από το υπόλοιπο πρόγραμμα ξεχωριζει ένα αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη με αφορμή τον εορτασμό των 90ών γενεθλίων του. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο κύριος Λούκος, “χτες βραδυ μιλήσαμε με τον κ. Θεοδωράκη, του προτείναμε δυο πράγματα κι εκείνος μας πρότεινε άλλα τρία”! Κι αργότερα συμπλήρωσε ο Στέφανος Τσιαλής ότι είναι πολύ μεγάλη τιμή να διευθύνει την ΚΟΑ στο Άξιον Εστί. Την πιο σύγχρονη νότα του Φεστιβάλ μουσικά θα φιλοξενήσει το Ηρωδειο με τη συναυλία του Άνταμ Κοέν, (γιου του θρυλικού Λέοναρντ Κοέν), που “σύστησε” στον Γιώργο Λούκο ο Νίκος Αλιάγας. Ακόμη, ο Σταμάτης Κραουνάκης συνεργάζεται με τη Λίνα Νικολακοπούλου στήνοντας μια γιορτή μεσογειακού τύπου βασισμένη στο Βίος και Πολιτεία του Ντάριο Φο.
Ο ίδιος ο Σταμάτης Κραουνάκης είπε ότι θα’ναι δυο βράδια μεσογειακής γιορτής στο Ηρωδειο με στόχο να εξυψωθεί η φράση του αριστερού, ακτιβιστή Νταριο Φο: “´Ενα δυνατό γέλιο τη σωστή στιγμή μπορεί να τους θάψει όλους”. Το ελληνικό τραγούδι φιλοξενείται κυρίως στο πάντα ρομαντικό μικρό θέατρο της Επιδαύρου με συναυλίες της Νένας Βενετσάνου, που θα παρουσιάσει τραγούδια εμπνευσμένα από την ελληνική ποίηση, και της Δήμητρας Γαλάνη που μαζί με ένα κουαρτέτο μουσικών θα παρουσιάσει ένα μουσικό ταξίδι σε Ανατολή και Δύση. Ενώ, μεγάλο ενδιαφέρον φαίνεται να έχει η συνάντηση δύο μεγάλων ονομάτων της ελληνικής μουσικής. Ο Σταύρος Ξαρχάκος ντύνει μουσικά τη Σονάτα του Σεληνόφωτος του Γιάννη Ρίτσου την οποία θα ερμηνεύσει η Μαρινέλλα, στην Πειραιώς 260. Στο πιάνο θα είναι ο Νεοκλής Νεοφυτίδης και την σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Γιώργος Νανούρης. Ο στόχος να αναδειχθούν νέοι δημιουργοί μέσα από παραστασεις κλασικής μουσικής θα επιτευχθεί με την παρουσίαση έργων όπως η Σαλώμη, ένα μπαρόκ δράμα του Νίκου Καραθάνου και του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, και η όπερα Λεόντιος και Λένα σε μουσική Κορνήλιου Σελαμσή και λιμπρετο του Γιάννη Αστέρη. Στο πρόγραμμα επίσης, συμπεριλαμβάνονται δυο δραματικά έργα του Γιώργου Κουρουπού, που θα παρουσιαστούν σε συνεργασία με την Καμεράτα. Όπως τόνισε ο ίδιος ο κ. Κουρουπός “είμαι τόσο νέος όσο φαίνομαι και ποτέ μέχρι σήμερα δεν ειχα κάτι δικό μου στο Φεστιβάλ”!. Η Καμεράτα επιφυλάσσει μία ακόμη έκπληξη καθώς θα παρουσιάσει το κλασικό αγαπημένο μιούζικαλ Kiss Me, Kate. Τέλος, στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή του Κωνσταντίνου Ντέλλα συμμετέχει ο Γιάννης Αγγελάκας και η Άλκιστης Πρωτοψάλτη θα συμμετάσχει στις Τρωάδες του Ερυπίδη σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη.
Δείτε όλο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ ΕΔΩ