της Λαμπριάνας Κυριακού
Είναι πιο ωφέλιμο κάποιες φορές, να ψυχολογήσεις μια παράσταση παρά να της κάνεις κριτική.
Θεωρώντας, αναποτελεσματικό όσο και να γνωρίζει κανείς το θέατρο, να προσπαθεί να περάσει στον θεατή την δική του άποψη για την παράσταση – αφού στην ουσία είναι υποκειμενική – αντί να οργώσει πάνω σε αυτά που τον έκανε το έργο να νιώσει.
Το Πειραϊκό Θέατρο – Δημήτρης Ροντήρης και η εταιρία «Ανθός» περιοδεύουν από 13 Ιουνίου, στα Μεγάλα Φεστιβάλ της χώρας την παράσταση «Η Ασπίς και το Συμπόσιο» των Μέναδρου και Λουκιανου. Η σκηνοθεσία είναι των Γιώργου Παπαθεοδώρου και Χριστόφορου Χριστοφή, ενώ η μετάφραση και η απόδοση στην Νέα Ελληνική γλώσσα, είναι επίσης του Χριστόφορου Χριστοφή και του Παναγιώτη Δημητρόπουλου.
Οι δυο αρχαίες κωμωδίες που ενώθηκαν και έγιναν μια, το Σάββατο 16 Ιουλίου, έκαναν σταθμό στην Πετρούπολη και συγκεκριμένα στο Θέατρο Πέτρας, δίνοντας ισότιμα, την ευκαιρία σε όλους τους συμπολίτες μας να παρακολουθήσουν την παράσταση, αφού στην σκηνή είδαμε διερμηνέα στη νοηματική γλώσσα, αλλά και ακουστική περιγραφή για τυφλούς.
«Αν θέλεις στην ζωή να ευτυχείς, θα πρέπει να είσαι άρχων της ψυχής»
Μια παράσταση που επιχειρεί να ερμηνεύσει τα σημερινά δεινά ως σύνδρομο των αρχαίων παθών μας. Μια αρχαία κωμωδία ύφους, ήθους και σαρκασμού του ελληνισμού και των Ελλήνων που αν και γνωρίζουν το καλό, πράττουν το ανάποδο κατά τη σωκρατική «ακρασία»!
Οι Πρωταγωνιστές και ο χορός, επικαλούνται συνεχώς στην θεά τύχη!! Στη δίνη τους στην “επιτυχία” τους και σε όλα όσα συμβαίνουν στην καθημερινότητα τους. Εξαπατούν τον ίδιο τους τον εαυτό και δεν έχουν τίποτα πιο ιερό από το χρήμα.
Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βλέπουμε τον Δημήτρη Πιατά, τον Τάσο Παλαντζίδη και τον Γιάννη Σιαμσιάρη. Είναι σημαντική σε αυτό το έργο η εκφορά του λόγου τους γιατί δίνουν παλμό στο κείμενο και αλλάζουν αμέσως την ατμόσφαιρα στην παράσταση.
Η Ασπίς του Μένανδρου τελειώνει με δύο γάμους και γίνεται έτσι μια ιδανική σύνδεση με το Συμπόσιο του Λουκιανού που ακολουθεί και διαδραματίζεται σε ένα γαμήλιο συμπόσιο, όπου εκεί συναντάμε τις απόψεις όλων των Μεγάλων ανδρών της εποχής, που κάποια στιγμή αποκαλύπτονται και βγάζουν ένα χαρακτήρα που δεν έχει καμία σχέση με την φιλοσοφία τους.
Λίγα λόγια για τα έργα:
Η «Ασπίδα» του Μέναδρου, είναι ένα έργο που στην ουσία δεν έχει παιχτεί ποτέ. Από το αρχικό κείμενο έχουν σωθεί μόνο πέντε πράξεις. Πρόκειται για κωμωδία και εξελίσσεται την εποχή του Μ. Αλεξάνδρου. Η σπασμένη Ασπίδα του Κλεόστρατου, μαρτυρά τον απρόσμενο χαμό του στην μάχη. Ο γέρος Σμικρίνης θέλει να παντρευτεί την νεαρή αδερφή του Κλεόστρατου για να πάρει την κληρονομιά που της ανήκει μετά το θάνατο του αδερφού της. Ο αγαθός υπηρέτης Δάος θα σκηνοθετήσει το θάνατο του Χαιρέστρατου, αδερφού του γέρο Σμικρίνη, ώστε να ξεσκεπάσει το σχέδιο του. Αποκαλύπτεται ότι ο Κλεόστρατος δεν είναι τελικά νεκρός, το σχέδιο του Σμικρίνη ανατρέπεται, η κόρη θα παντρευτεί τον αγαπημένο της και ο Κλεόστρατος την κόρη του Χαιρέστρατου.
Το «Συμπόσιο» ή αλλιώς Λαπίθαι του Λουκιανού συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των επτά συμποσίων που είχαν γραφτεί στην μακρά παράδοση του λογοτεχνικού αυτού είδους, όπως το Συμπόσιο του Πλάτωνα, του Ξενοφώντος, του Πλουτάρχου (Συμποσιακά), τουΑθήναιου (Δειπνοσοφιστές) του χριστιανού Μεθοδίου Ολύμπου (Συμπόσιον των δέκα παρθένων) και του αυτοκράτορα Ιουλιανού(Συμπόσιον ή Καίσαρες). Εξελίσσεται σε ένα γαμήλιο συμπόσιο που είναι καλεσμένοι εκπρόσωποι των φιλοσοφικών σχολών της εποχής, ένας επικούρειος, ένας στωικός, ένας πλατωνιστής και ένας περιπατητικός. Έπειτα από λίγο έρχεται απρόσκλητος ο κυνικός, ο οποίος αρχίζει να συμπεριφέρεται άπρεπα στον οικοδεσπότη και τους συνδαιτυμόνες, προκαλώντας ακόμη και σε αγώνα πυγμαχίας τον γελωτοποιό του συμποσίου. Πολλά ευτράπελα θα συμβούν στο συμπόσιο μέχρι που οι φιλόσοφοι ξεχνώντας την ιδιότητα τους θα πιαστούν στα χέρια.
ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ:
Δημήτρης Πιατάς, Τάσος Παλαντζίδης, Γιάννης Σιαμσιάρης, Γιάννης Παπαθύμιος, Αλέξης Μαρτζούκος, Κυριακή Υψηλάντη, Πέτρος Τσαπαλιάρης, Κωνσταντίνα Σπάθη, Κέλλυ Νικηφόρου, Εβίτα Φυτσαντωνάκη, Παναγιώτης Γιωργούλας, Κίμωνας Δούσης, Ελένη Ζαφείρη, Ιουστίνη Ματσιάσεκ, Βασιλική Γεωργικοπούλου, Ισμήνη Κυρίτση
ΚΟΡΙΝΘΟΣ – ΑΡΧΑΙΕΣ ΚΛΕΩΝΕΣ 24 Ιουλίου
ΠΑΤΡΑ – ΑΡΧΑΙΟ ΡΩΜΑΪΚΟ ΩΔΕΙΟ 7 Αυγούστου
ΔΩΔΩΝΗ – ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ 8 Αυγούστου
ΒΟΛΟΣ – ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ “ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ” 24 Αυγούστου
ΛΑΡΙΣΑ – ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ 25 Αυγούστου
ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΠΑΛΑΙΟ ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ – ΑΙΣΧΥΛΕΙΑ 2016 29 Αυγούστου
*Θα ακολουθήσει ενημέρωση με το νέο πρόγραμμα περιοδείας