Γιατί πρέπει να δεις τον Προμηθέα Δεσμώτη στην Επίδαυρο

Facebook
Twitter
LinkedIn

γράφει η Λαμπριάνα Κυριακου

Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για τους ηθοποιούς και συντελεστές της πολυσυζητημένης παράστασης «Προμηθέας Δεσμώτης» που θα αρχίσει την καλοκαιρινή του περιοδεία, με πρώτο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 9 και 10 Αυγούστου.

Λίγες βδομάδες πριν την είσοδο τους στην Επίδαυρο, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας και σκηνοθέτης της  παράστασης, Σταύρος Σ. Τσακίρης, παρουσία δημοσιογράφων,  άνοιξε τα χαρτιά του και μίλησε για το θεάρεστον έργον του Αισχύλου «Προμηθέας Δεσμώτης» αλλά και για τους σπουδαίους ηθοποιούς που απαρτίζουν την δουλειά αυτή.

Σκηνοθεσία Σταύρος Τσακίρης:

Ο κύριος Τσακίρης, αρχικά,  έκανε μια μικρή εποικοδομητική  ανάλυση του κειμένου, τονίζοντας ποιο είναι το ακριβές νόημα του Προμηθέα Δεσμώτη, τουλάχιστον όπως τον έχει αποκωδικοποιήσει ο ίδιος, μέσα από την επαφή που είχε με το  κείμενο κατά καιρούς.

Δεν θέλησε να το κάνει πιο μοντέρνο, ούτε να το εκσυγχρονίσει, ούτε να ρίξει γέφυρες ούτε να βάλει συμβολισμούς, γιατί όπως ο ίδιος χαρακτηριστικά είπε: «Αν γινόντουσαν όλα αυτά, σημαίνει ότι πίσω από τον μύθο θα  κρύβονταν  άλλα πράγματα. Η δική  μας ενασχόληση με το κείμενο μας έδειξε κάτι άλλο. Ότι το κείμενο δεν κρύβει τίποτα. Το κείμενο δεν είναι συμβολικό, ούτε απόκρυφο. Είναι αποκαλυπτικό. Η αλήθεια του είναι γυμνή, απλούστατα είναι πολύ μεγάλη. Δεν μιλάει για την εποχή που γράφτηκε, γι αυτό  δεν χρειάζεται να το εκμοντερνίσεις. Το κείμενο λέει γυμνές τις αλήθειες, οι οποίες είναι πέραν από την απλή ανάγνωση, πέραν από την στενή λογική της καθημερινότητας μας. Θέλει γερό στομάχι για να τις αντέξεις. Εμείς δεν ξέρω αν τις αντέξαμε. Πιστεύω όμως ότι έχουμε κάνει ένα πολύ μεγάλο δρόμο προς αυτό.»

Ενώ συμπλήρωσε ότι «Το κείμενο δεν είναι η σύγκρουση προς κάποια εξουσία. Εκεί θα υπήρχε εκσυγχρονισμός. Είναι προς τη λογική της εξουσίας. Δεν είναι ενάντια στο θεό ούτε υπερ του θεού είναι στην ερμηνεία που δίνει ο άνθρωπος για το θεό. Δεν αμφισβητεί την ύπαρξη του θεού, ούτε τοποθετεί εάν υπάρχει θεός.»

Κάθρυν Χάντερ:

Στη συνέχεια  τα βλέμματα στράφηκαν προς την Κάθρυν Χάντερ. Άλλωστε, ποιος θα μπορούσε να μην  παρασυρθεί από τα μεγάλα καστανά της μάτια που καθρεφτίζουν  τις ρίζες της. Η Κάθρυν Χάντερ είναι μια σπουδαία Ελληνικής Καταγωγής  ηθοποιός,  βραβευμένη με Olivier Award, στην κατηγορία  «Καλύτερη ηθοποιός της Βρετανίας». Τα λόγια της ξεχείλιζαν ευγνωμοσύνη και σεβασμό σε αυτό το μεγαλειώδες βήμα που της προτάθηκε να κάνει. «Είναι τεράστια τιμή να βρίσκομαι εδώ, με σας, στην Ελλάδα. Είναι πολλά χρόνια που επιθυμώ να έρθω. Όταν μου έγινε η πρόταση για να παίξω τον Προμηθέα Δεσμώτη, το φοβήθηκα πάρα πολύ. Μετά σκέφτηκα τους γονείς μου, να μου λένε. Αστειεύεσαι Κατερίνα; Σου κάνουν τέτοια πρόταση και θα πεις όχι;. Όταν άρχισαν οι συναντήσεις με τον Σταύρο, τότε κατάλαβα ότι είχε αγάπη και γνώσεις για το αρχαίο θέατρο και είμαι σε ασφαλή χέρια» Περισσότερα στο βίντεο…

Νικήτας Τσακίρογλου:

Τον  κεντρικό ρόλο του «Αφηγητή» κρατά ο πλέον εμβληματικός Έλληνας ηθοποιός στο Αρχαίο Δράμα Νικήτας Τσακίρογλου, ο οποίος έχει ενσαρκώσει στο παρελθόν  τον Προμηθέα,  δυο φορές. «Συναντήθηκα με το έργο μέσα από σπουδαίους δασκάλους. Μηνωτή, Κωτσόπουλο, Βόκοβιτς. Άνθρωποι οι οποίοι δημιούργησαν τον χώρο της τραγωδίας και μας παρέδωσαν εμάς, τον τρόπο με τον οποίο θα εκφραζόμαστε. Νομίζω δεν ξεπεράστηκαν αυτοί οι τρόποι και καλό είναι να τους αναπολούμε και να μπαίνουμε εκ νέου σε αυτή την διαδικασία έκφρασης. Η Αρχαία τραγωδία δεν είναι για όλους τους ηθοποιούς, θέλει αφοσίωση. Θέλει να σκύψεις ευλαβικά μέσα στα κείμενα και να προσπαθήσεις μέσα από μια πνευματικότητα να τα εκφράσεις. Θέλει σθένος, ψυχή, φωνή, εύρος, παράστημα για να μπορέσεις να υπερισχύσεις μέσα στα αρχαία θέατρα της Ελλάδος.”

Ενώ συμπλήρωσε: «Ο Προμηθέας Δεσμώτης είναι ένα έργο ορόσημο για τους σκεπτόμενους ανθρώπους, και χαίρομαι γιατί  βρίσκομαι σε αυτήν την παράσταση που θα ανιχνεύσουμε για άλλη μια φορά το έργο. Θα προσπαθήσουμε να το κάνουμε πράξη και να μπούμε κι εμείς σε αυτήν την αμφισβήτηση. Για μένα ο Προμηθέας δεν είναι Επαναστάτης, είναι ο αμφισβητίας κάθε αρχής. Είναι ο εκφραστής τους τέλους. Δηλαδή αυτό που όταν τελειώνει κάτι, υπάρχει μια συνέχεια που πρέπει  ο άνθρωπος να βρίσκει στο διάβα του και να μελετάει τις καταστάσεις.  Ο Προμηθέας έβαλε την σκέψη.   Αυτό είναι το υπέροχο δώρο, αυτό είναι το μηλο που έκλεψε ο Αδάμ και η Εύα από τον παράδεισο και μπήκε σε έναν πειρασμό να ανιχνεύει συνέχεια τα πράγματα.»

Κώστας Βαρώτσος:

Τα σκηνικά της παράστασης, έχουν ανατεθεί στον  διεθνούς φήμης  γλύπτη Κώστα Βαρώτσο. Όπως ο ίδιος είπε:  «Δεν είμαι άνθρωπος του θεάτρου. Εγώ είμαι γλύπτης. Είμαι ενας άνθρωπος που ψάχνει τις ενέργειες του χώρου για να μπορέσει να εκφράσει την πολιτισμική διαστρωμάτωση του τόπου. Το να βρεθώ με τόσο ταλαντούχους ανθρώπους σε ένα ενεργότοπο όπως είναι το θέατρο της Επιδαύρου για μένα είναι μια ευλογία και πρέπει να ευχαριστήσω δημόσιο τον Στάυρο Τσακίρη.

Ενώ ο κύριος Βαρωτσος,  είπε για το σκηνικό της παράστασης: «Προσπάθησα να δουλέψω ένα σκηνικό όχι με τον κλασικό τρόπο όπως έχουμε μάθει να βλέπουμε τον Προμηθέα καρφωμένο πάνω σε ένα βράχο. Προσπάθησα να βρω αυτή την κάθετη σχέση που έχουν και τα αρχαία θέατρα, μεταξύ του ιερού και του γήινου. Δεν βλέπω την ώρα να τοποθετήσουμε το σκηνικό στην Επίδαυρο. Εκεί θα καταλάβω αν πέτυχα.»

Γιάννης Μετζικώφ:

Ο ενδυματολόγος της παράστασης Γιάννης Μετζικώφ, μίλησε για το ρεαλισμό που δεν υπάρχει στο έργο και αφού δεν θα μπορούσε να βγάλει γυμνούς τους ηθοποιούς, Και επειδή το γυμνό είναι αδύνατο στις μέρες μας να γίνει μια και τόσο βρώμησε η  οπτική  μας, κατέφυγε  στη διαχρονία,  σε ενδύματα που δεν πάνε πουθενά. Δεν σου θυμίζουν κανένα χθες, κανένα τώρα. Είναι ετερόκλητα, ενδύματα του ονείρου. « Για μένα» τόνισε «ήταν μια γοητευτική κατάσταση. Πολλές φορές έχω κάνει τον Προμηθέα. Αυτή τη φορά όμως, «παιδεύτηκα», να τοποθετήσω το εικαστικό μέρος σε κάτι που με άφησε εντελώς ευχαριστημένο.»

Την ευθύνη για την κίνηση έχει ο Ιταλός Marcello  Magni, ένας εκ των συνιδρυτών του διεθνώς γνωστού θιάσου Complicite.

Υπόλοιπος θίασος:

Τον τραγικό ρόλο του Ήφαιστου ερμηνεύει ο Δημήτρης Πιατάς. Όπως μας είπε με τη σειρά του, «Ως κωμικός, με πολλή αβρότητα πήρα την απόφαση να υποδυθώ ένα δραματικό ρόλο.   Θεωρώ ότι είναι εξαιρετική πρόσκληση να παω κόντρα σε αυτό που έμαθα να κάνω υποκριτικά»

Η μετάφραση του κειμένου, έγινε ειδικά για τη παράσταση, από τον  Δημήτρη Δημητριάδη.

Επίσης επι σκηνής θα δούμε τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη στο ρόλο του «Κράτους», τον  Γεράσιμο Γενατά στον ρόλο του Ωκεανού. Την Πέγκυ Τρικαλιώτη να υποδύεται την ΙΩ. Το  ρόλο του Ερμή μοιράζονται τρεις από τους πιο πολλά υποσχόμενους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς: Ηλιάνα Μαυρομάτη, Αντιγόνη Φρυδά, Κωσταντίνος Νικούλι.

Ο εννεαμελής χορός έχει ως Κορυφαίο το παλαιό στέλεχος του ΔΗ. ΠΕ. ΘΕ Πάτρας Περικλή Βασιλόπουλο.

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.