Το πρώτο της ταξίδι εκτός Ελλάδος θα πραγματοποιήσει η παράσταση «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού» τον Οκτώβρη του 2019.
Ο ποιητικός μονόλογος απ’ την αριστουργηματική «Τέταρτη Διάσταση» του Γιάννη Ρίτσου, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Νάνας Παπαδάκη, ταξιδεύει στις Βρυξέλλες και παρουσιάζεται, ύστερα από τιμητική πρόσκληση, το Σάββατο 5 Οκτωβρίου, στις 20.00, στο Art Base, 29 rue des Sables, Brussels.
Η παράσταση ξεκίνησε την επιτυχημένη πορεία της το 2018, παίχτηκε για δύο συνεχόμενες χρονιές στη δεύτερη σκηνή του θεάτρου Αργώ, καθώς και στο κύριο πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Αισχυλείων. Στις αρχές του 2019, με αφορμή τα 110 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου, το «Κάτω απ΄ τον ίσκιο του βουνού» ενώθηκε με σημαντικές ποιητικές φωνές στο πλαίσιο του «Αφιερώματος στο Γιάννη Ρίτσο» (Τίτος Πατρίκιος, Κώστας Γ. Παπαγεωργίου, Γιάννης Αντιόχου, Αλέξιος Μάινας, Λένα Καλλέργη, Μαρία Κουλούρη, Γιώργος Χρονάς, Κατερίνα Χανδρινού, Μανόλης Πολέντας, Σταμάτης Πολενάκης και Έρη Ρίτσου) τιμώντας τη ζωή και το έργο του ποιητή με ένα ξεχωριστό πολιτιστικό γεγονός.
Λίγα λόγια για το έργο και την παράσταση
Το «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού» γράφτηκε το 1960. Κεντρικό πρόσωπο είναι η μυθική Ηλέκτρα, όμως η δύναμη της γραφής του Ρίτσου εκτινάσσει τον μύθο σ’ έναν χώρο σύζευξης πραγματικότητας και ονείρου, στοχασμού, αναζητήσεων και υπαρξιακής αγωνίας, καθώς ο μύθος συναντά τη σύγχρονη ιστορία. Το περασμένο μεγαλείο, η δόξα, η φθορά και η απογύμνωση σε μια παράσταση, με λιτή σκηνική όψη και πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις, που εστιάζει στον λόγο και, φωτίζει τη σημασία του στις μέρες μας.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Ερμηνεία: Νάνα Παπαδάκη
Καλλιτεχνική επιμέλεια – Σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Ζορμπάς
Σκηνικά – Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
Μουσική: Βασίλης Τζαβάρας
Βοηθός σκηνοθέτη: Σπύρος Μπέτσης
Φωτογραφίες (με την ευγενική άδεια του Φεστιβάλ Αισχύλεια): Κατερίνα Τζιγκοτζίδου, Γιάννης Κουσκούτης
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης
Λίγα λόγια για τη Νάνα Παπαδάκη
Η Νάνα Παπαδάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, εργάστηκε ως ηθοποιός ήδη από το πρώτο έτος της φοίτησής της σε σκηνοθεσία Γιώργου Λαζάνη, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Είναι αριστούχος της Γερμανικής Σχολής Αθηνών, απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου στη Σχολή Χατζίκου και με την πτυχιακή της ταινία μικρού μήκους ταξίδεψε στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικών Σχολών στο Μόναχο.
Στο Θέατρο Τέχνης εργάστηκε στις παραστάσεις «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» (Φεστιβάλ Αθηνών), «Μικρός Πρίγκηπας», «Βόιτσεκ», «Μεγάλο και Μικρό» σε σκηνοθεσίες Γιώργου Λαζάνη, Μίμη Κουγιουμτζή και Θόδωρου Γράμψα. Στο Εθνικό Θέατρο στη «Μήδεια» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού (Φεστιβάλ Αθηνών). Στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε πειραματικές προσεγγίσεις έργων των Μαριβώ, Κέιν, Ζαρρύ, Ρακίνα, Ευριπίδη, με υπεύθυνη τη Νικαίτη Κοντούρη, σε σκηνοθεσίες Γιάννη Παρασκευόπουλου, Νίκου Σακαλίδη, Έκτορα Λυγίζου. Έχει παίξει σε έργα σύγχρονου ελληνικού και κλασικού ρεπερτορίου ερμηνεύοντας και αρκετούς πρωταγωνιστικούς ρόλους. Έχει συνεργαστεί επίσης με την Πέπη Οικονομοπούλου, την Ιόλη Ανδρεάδη, τον Δήμο Αβδελιώδη, τον Γιώργο Γιανναράκο, τον Σταμάτη Φασουλή, τη Χρύσα Καψούλη. Με τη Ρούλα Πατεράκη στον «Πελοποννησιακό Πόλεμο» του Θουκυδίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και στο «Πεθαίνω σα χώρα» του Δ. Δημητριάδη στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
H Νάνα Παπαδάκη υπήρξε στενή συνεργάτιδα της Μίρκας Γεμεντζάκη. Οργάνωσε και επιμελήθηκε το αφιέρωμα στη μνήμη της. Μελέτησε επί σειρά ετών το σύστημά της κι εργάστηκε μαζί της ως ηθοποιός σε παραστάσεις που παρουσιάστηκαν σε αρχαιολογικούς χώρους, θεατρικές σκηνές, φεστιβάλ, στην Επιστημονική Ημερίδα Αρχαίου Δράματος, όπως «Ομηρικός Ύμνος στη Δήμητρα», «Θαλασσινοί Έρωτες» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Τρωάδες» του Ευριπίδη.
Σκηνοθέτησε τον φιλοσοφικό διάλογο «Ίων» του Πλάτωνα, ο οποίος παρουσιάστηκε στο κύριο πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Αισχυλείων, με τίτλο «Ίων του Πλάτωνα- Ένα μικρό συμπόσιο», την «Κασσάνδρα» της Κρίστα Βολφ στο γερμανικό πρωτότυπο, το «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού» του Γιάννη Ρίτσου και οργάνωσε το «Αφιέρωμα στο Γιάννη Ρίτσο» για τα 110 χρόνια από τη γέννησή του.
Έχει εκδώσει τρία ποιητικά βιβλία. Το πιο πρόσφατο είναι το «Εncore-Γυναίκες της Οδύσσειας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μελάνι.
Έγραψαν για την παράσταση
«Ρίτσος για πάντα «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού» με την εκπληκτικής πλαστικότητας και σκηνικής δεξιοτεχνίας Νάνα Παπαδάκη σε έναν ερμηνευτικό άθλο που θα συζητηθεί, αφού εικονοποίησε το Άρρητο κι έδωσε μορφή στο Ασύλληπτο»
Κωνσταντίνος Μπούρας, θεατρολόγος, ποιητής, κριτικός θεάτρου, Γράφειν 20.02.18
«Ένας καθηλωτικός μονόλογος, αγαπημένος τρόπος έκφρασης του Ρίτσου άλλωστε, μια γυναίκα, ένα μισογρεμισμένο αρχοντικό στο βουνό, κατά τη διάρκεια μιας φθινοπωρινής νύχτας και η αιώνια πάλη του φωτός με το σκοτάδι. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Νάνα Παπαδάκη, η οποία και ερμηνεύει μοναδικά το ρόλο»
Γιώτα Σάλμα, δημοσιογράφος clevernews 22.02.18
«Στη λίστα των πλέον επιτυχημένων θεατρικών παραστάσεων της νέας χρονιάς το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, «Κάτω απ’ τον Ίσκιο του Βουνού» σε σκηνοθεσία και ερμηνεία της Νάνας Παπαδάκη»
Μανόλης Πολέντας, ποιητής, δημοσιογράφος , Στο Κόκκινο 1.03.18
«Το βάρος πέφτει στο απαιτητικό, γεμάτο γλαφυρές περιγραφές και συμβολισμούς, κείμενο του Γιάννη Ρίτσου και στην απόδοσή του διαμέσου μιας συγκλονιστικής ερμηνείας»
Βαγγέλης Μαστορόπουλος, κριτικός θεάτρου, θέατροgr 20.03.18
«Η σκηνοθέτρια της παράστασης ‘εγγίζει’ τις σιωπές που δια-φαίνονται και ανασύρονται στην επιφάνεια της ‘Τέταρτης Διάστασης’, επιφάνεια που δεν καθίσταται λεία και ομαλή: η Ριτσική ‘σύλληψη’ του καιρού και του χρόνου, τέμνει διαρκώς τις ενοχές, τις αφέσεις, τις καταβολές ενός εκάστου θρήνου, δομώντας περιβάλλοντα ιστορίας ικανά να ακουστούν και διαμέσου της σιωπής»
Σίμος Ανδρονίδης, υποψήφιος διδάκτορας στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, συγγραφέας , Επίσημη ιστοσελίδα για το έργο του Γιάννη Ρίτσου 10.08.18
«Η έχουσα την σκηνοθετική επιμέλεια και το βάρος της απόδοσης του κειμένου στην σκηνή Νάνα Παπαδάκη εικονογραφεί με λογοδαίδαλη υποκριτική […] τα εκτυλισσόμενα νήματα της μνήμης της, με απομεινάρι περιένδυμα, υπαινικτικά δηλωτικό αλλοτινών λαμπρών εποχών, μέσα σ’ ένα άδειο σχεδόν σκηνικό χώρο, με ελάχιστα αντικείμενα, δηλωτικά συνάμα του ευκλεούς παρελθόντος και της σύγχρονης παρακμής, επιμελημένα από την Άση Δημητρολοπούλου κι «ενεργοποιούμενα» κατά σκηνή από τους εστιάζοντες δημιουργικά, στις κατά τόπους και χρόνους μεταβάσεις της αφήγησης, φωτισμούς του Γιώργου Ζορμπά. Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση που επενδύει διακριτικά αλλά καίρια την παράσταση είναι του Βασίλη Τζαβάρα.»
Στησίχορος Χερσικράτης, κριτικός θεάτρου, 21.01.2019
ΙΝFO
Yannis Ritsos | Fourth Dimension
Beneath the Shadow of the Mountain | Dir. Nana Papadaki
Art Base | Sat 5th Oct 2019
29 rue des Sables, Brussels
Τel: +32 2 217 29 20