Τι χρόνια στ΄ αλήθεια για εκείνες της γενιές που βίωσαν στο πετσί τους Χιτλερική θηριωδία και στη συνέχεια ανθρωποφαγία ιδιαίτερα στη δεκαετία ΄50-60 που ξεκαθάριζε η ήρα από το στάρι! !
Ξέχασε η ιστορία σε κλάσματα δευτερολέπτων , ότι η τότε Σοβιετική Ενωση έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στον Ναζισμό…και άρχισε η δίωξη των οποιονδήποτε που ήταν φίλα προσκείμενη στην ιδεολογία του Λένιν, να διώκονται σε όλο το τόξο της δημοκρατικής γης! Σ΄ αυτό βοήθησε και ο ΄΄καλός ” άνθρωπος Ιωσήφ Στάλιν με τις εκκαθαρίσεις του μετά την… συνάντηση των γιγάντων και ηρώων της ιστορίας Ρούσβελτ Τσώρτσιλ Στάλιν που χώρισαν τη γη σαν τούρτα.
Δεν έβλεπε κανείς; ή δεν μάθαινε ότι οι πρωταγωνιστές των Ναζί βρήκαν διέξοδο στην αμερικάνικη αγκαλιά που υιοθέτησε τους επιστήμονες του Χίτλερ ,και τους έδωσε άλλοθι και διαβατήριο για τη γη της επαγγελίας -επιστήμονες που ήταν τότε πρωτοπόροι στον μηχανισμό των οπλικών συστημάτων. και ιατρικών πειραμάτων …
Μόνο οι εβραίοι δεν μπορούσαν να ξεχάσουν και έστησαν ένα ολόκληρο δίκτυο για να εντοπίσουν τους φονιάδες των 6.00.000 πεσόντων εβραίων. Αλλοίμονο τι σημασία είχε πια για τους συμμάχους τα άλλα εκατομμύρια των εκατομμυρίων που δολοφονήθηκαν ;Αντέδρασαν βέβαια σ΄ αυτή την επιμονή των Εβραίων και έβαλαν στα πάρκα τους ”Απαγορεύεται η είσοδος εβραίων νέγρων και σκύλων…”Για τους άλλους ένας Τύμβος ηρώων και αρκετά ασχοληθήκαμε…
Μέσα σ΄ αυτή την ατμόσφαιρα ξεκίνησε και το κυνήγι μαγισσών που εξαπέλυσε ο Τζότζεφ Μακάρθι – Το όνομά του έγινε πολιτικός όρος «μακαρθισμός» Κυνήγι κατά ηθοποιών και σκηνοθετών του Χόλιγουντ. Η επιτροπή αυτή κινήθηκε στο κλίμα του «Κόκκινου Φόβου» που είχε καλλιεργηθεί στις ΗΠΑ την δεκαετία του ’50 . ,
Στο πλαίσιο του Μακαρθισμού το όνομά του Ζύλ Ντασέν βρίσκεται στη Μαύρη λίστα ως κομμουνιστή , έπειτα από καταγγελία του Ελία Καζάν!
Τι σύμπτωση! Ο Ντασέν εκείνη την εποχή (1950) γράφει ιστορία στον αμερικάνικο κινηματογράφο με την ταινία ”Night and the city” Η Νύχτα και η πόλη” με πρωταγωνιστή τον Ρίτσαρντ Γουίντμαρκ.
Εχουν προηγηθεί οι ταινίες που δείχνουν την άνοδο και την καθιέρωση του Ντασέν ως σκηνοθέτη. Οι ταινίες από την αμερικανική περίοδο “Ο δήμιος των κολασμένων” (Brut Force), “Γυμνή πόλη” (Naked City) (1948) .
Και ακόμη οι ταινίες που είχαν προηγηθεί με τα αστραφτερά ονόματα του Χόλυγουντ όπως τον Τζόν Γουέην και την Τζόαν Κρώφορντ “Μετά την καταισχύνη”, 1943, τον Τσάρλς Λότον “Το φάντασμα του Κάντερβιλ”, 1944, τον Μπάρτ Λάνγκαστερ (“Ο δήμιος των κολασμένων”, 1947) .
Από τη στιγμή που η λίστα φέρει το όνομα του σκηνοθέτη, ο Ντασέν δεν μπορεί να συνεργαστεί πια με τα μεγάλα στούντιο . Οσο και να ήθελε να τον βοηθήσει η Μπέτυ Νταίηβις που στο μεταξύ αρρώστησε και αυτή το 1952 , δεν υπάρχει διέξοδο κι ο Ντασέν αναγκάζεται να φύγει στην Ευρώπη. Πρώτη του ταινία στη Γαλλία το ”Ριφιφί”. Αστυνομική ασπρόμαυρη ταινία του 1955 , βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ωγκύστ λε Μπρετόν. με πρωταγωνιστές Ζαν Σερβέ , Κάρλ Μένερ και σ΄ έναν μικρό ρόλο ο ίδιος ο Ντασέν.
Με το ”Ριφιφί” κερδίζει το βραβείο στο Φεστιβάλ των Καννών. Εκεί, στις 18 Μαΐου, και η πρώτη συνάντηση με τη γυναίκα της ζωής του Μελίνα Μερκούρη. Η Μελίνα βρισκόταν στις Κάννες για την προβολή της ταινίας ”Στέλλα” του Μιχάλη Κακογιάννη. Η μία ζωή πέρασε μέσα στην άλλη. Τους χώρισε μόνο ο θάνατος. Πρώτη έφυγε η Μελίνα και στις 31 Μαρτίου του 2008 έφυγε ο Τζούλι …για την μεγάλη και αιώνια συνάντηση.
ΥΓ:
«Τα Παιδιά του Πειραιά» σύνθεση του Μάνου Χατζιδάκι με την Μελίνα να το ερμηνεύει στην ταινία ”Ποτέ την Κυριακή” σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασέν Το τραγούδι κέρδισε Οσκαρ καλύτερου Πρωτότυπου τραγουδιού το 1960.